Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
"Buskörning" på banträff
1, 2, 3   >>
11686 besök totalt
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Jag skulle vilja veta vad som menas med "buskörning" när vi snackar bankörning (som jag setts nämnas i flera olika trådar utan närmare förklaring). Jag trodde själva meningen med banträffar är att samlas och huliganköra åt samma håll under "ordnade former" som det heter.

Anledningen till att jag undrar är för att jag gärna kör med framvagnen och bakvagnen i olika spår genom kurvorna. Då vill jag ju inte åka 100 mil för att få en svartflagga nerkörd i halsen. ;-)

Jag har öppna ögon när det gäller (främst andras) säkerhet, avstånd, omkörningar, etc, etc. Jag har ingen tävlingsinstinkt och är inte intresserad av att vara snabbast utan vill bara ha så kul som möjligt. Och det har jag i vinkel med färdriktningen.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Jag tror svaret är är väldigt enkelt: "att köra över sin förmåga"

Det är många ggr man varit på en träff och kunnat pricka in exakt vilken bil som först kommer göra ett besök i gräset eller sladda runt 180 grader på banan eller liknande.

Det är oftast irrelevant om det går speciellt fort eller sakta för den bilen, eller brett eller inte (oftast går det faktiskt inte så fort iaf...)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Spiidfriik skrev:
Jag skulle vilja veta vad som menas med "buskörning" när vi snackar bankörning (som jag setts nämnas i flera olika trådar utan närmare förklaring). Jag trodde själva meningen med banträffar är att samlas och huliganköra åt samma håll under "ordnade former" som det heter.

Anledningen till att jag undrar är för att jag gärna kör med framvagnen och bakvagnen i olika spår genom kurvorna. Då vill jag ju inte åka 100 mil för att få en svartflagga nerkörd i halsen. ;-)

Jag har öppna ögon när det gäller (främst andras) säkerhet, avstånd, omkörningar, etc, etc. Jag har ingen tävlingsinstinkt och är inte intresserad av att vara snabbast utan vill bara ha så kul som möjligt. Och det har jag i vinkel med färdriktningen.


Hmm, du svarade nog på din fråga själv tycker jag .

Jag anser det är buskörning när man inte tar hänsyn till andra, åker om på ställen som den framförvarande inte är med på. Helt enkelt när det blir obehagligt för någon annan. Ett annat exempel kan vara att man inte sänker farten lite lagom om någon åkt av och står fast (ja, där bör det ju flaggas av...)

_________________
Pär Hylander
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Stereotyper är heller inte applicerbara (kille med bakåtvänd keps osv)...

På en träff så åkte en herre i övre medelåldern av i slutet på rakan på FÖRSTA VARVET i sin 528iA
(Stod så långt ut att vi nästan fick bärga honom med en Helikopter )

För mig handlar bankörning om att nöta bana och utvecklas tills det där perfekta varvet där allt stämmer kommer och klockan stannar på 59.9 på Ring Knutstorp

100% on topic:

Det är svårt att säga att "det är är buskörning och tolereras inte" och tvärtom. Men när man kör "ostädat" i närheten av andra bilar så tycker jag att det börjar gå för långt, eller som i Magnus exempel, att man överskrider sin egen förmåga..

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Pär Hylander skrev:
Ett annat exempel kan vara att man inte sänker farten lite lagom om någon åkt av och står fast (ja, där bör det ju flaggas av...)


När det är bankörning (dvs "vanliga bilar") så bör man nästan flagga av per default om bilen inte står helt ur vägen...

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Har man automatiskt kört över sin egen förmåga då man kör av?
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



johann skrev:
Har man automatiskt kört över sin egen förmåga då man kör av?


inte automatiskt, men det kan vara så ja..

Du kanske kör av för att undvika en olycka (om någon snurrar framför dig t.ex.). Sen kan man köra av för att man kör över sin förmåga, ja.. det lär man sig av har jag hört, så då blir det bättre sen. (körningen alltså)

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



johann skrev:
Har man automatiskt kört över sin egen förmåga då man kör av?


Nej...

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



johann skrev:
Har man automatiskt kört över sin egen förmåga då man kör av?


Nej...men kanske provat gränserna...ett steg för långt kanske?
Tycker nog att om man ligger och nöter, som Johan säger, och filar lite lite på en kurva i taget varv efter varv, så lär man tillslut iaf komma väldigt nära en avåkning. Men att man varit vårdslös för det vill jag inte generellt säga.

Så länge man tagit hänsyn till övriga på banan och inte parkerar "pjäxan i pannrummet" på sin Alpina B6, längst ner i depån på Kinnekulle "för att få fart ut på banan" så är det ok tycker jag. (ovanstående är faktiskt en verklig händelse som var ca. 20 cm ifrån att kosta ngn livet...så hänsynen gäller överallt, även i maskin och bandepå!)

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Johan f.k.a M3E30 skrev:
johann skrev:
Har man automatiskt kört över sin egen förmåga då man kör av?


Nej...


om man tar bort fallen då man kört av för att man väjat för ngn annan då?

Jag funderar nämligen på att om man verkligen kört så fort att man kör av för man nått bilens gräns har man då även kört över sin egen förmåga?

Sen kan man ju köra av innan man nått bilens gräns också, då har man ju verkligen kört över sin egen förmåga.

Notera att jag inte nödvändigtvis tycker att det är buskörning då man kör över sin egen förmåga, iaf inte så länge man inte stör andra eller utsätter dem för fara.
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



johann skrev:
om man tar bort fallen då man kört av för att man väjat för ngn annan då?


Fortfarande nej, det är så många faktorer inblandade så jag anser inte att man kan säga att generellt är det si eller så...

johann skrev:
Jag funderar nämligen på att om man verkligen kört så fort att man kör av för man nått bilens gräns har man då även kört över sin egen förmåga?


Gränsen är ju antingen "din" eller bilens, spelar igentligen ingen roll vilken du passerar, det har ju ändå gått "för fort"

johann skrev:
Notera att jag inte nödvändigtvis tycker att det är buskörning då man kör över sin egen förmåga, iaf inte så länge man inte stör andra eller utsätter dem för fara.


Lite grann åt det hållet lutar även jag, men se vad jag skrev i första stycket.

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Jag tackar för svaren. De var vad jag hoppades på och jag kan bara hålla med. Sen att kalla det "buskörning" är väl kanske lite onyanserat, det var bara det jag ville ha lite klarhet i. :-)

Jag har ju varit med på några banträffar (dock nästan uteslutande BMWCS/SC) som åskådare/codriver men har inte sett just nåt av det ni beskriver ovan, därav min undran (har däremot sett några drifters och ett antal wannabee's).

Eftersom jag lär bli ett (rykande) rundningsmärke kan jag lova att ha god uppsikt i speglarna och hela lampor i blinkersarna (också). ;-)

Väl mött tids nog.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Gränsen är ju antingen "din" eller bilens, spelar igentligen ingen roll vilken du passerar, det har ju ändå gått "för fort"


Ja det är ju uppenbart!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Jag tycker inte det är "kört över sin förmåga" automatiskt om man kör av på en banträff. Det beror på helt enkelt.

Jag tycker det är lätt o se på hur någon kör om den personen kör över sin förmåga... Till exempel kan det vara mycket av "hoppsan", "oj, nära ögat" osv... Det kan också synas på att personen hamnar väldigt olika i utgången av kurvorna trots att man ser att personen inte medvetet filar på spårvalet i kurvan utan att hela körningen är väldigt ojämn och lite slump/chansartad.

Jag tror att det flesta av er förstår precis vad jag menar även om jag inte är 100 på att förklara med rätt ord kanske...

----

Sen (som ni sagt ovan) så tycker jag självklart att det även handlar om vilken inställning/attityd/respekt man har mot alla andra på banan....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

J***gt intressant fråga o tråd f.ö. thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
DTM
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 75



Spiidfriik skrev:
Jag skulle vilja veta vad som menas med "buskörning" när vi snackar bankörning (som jag setts nämnas i flera olika trådar utan närmare förklaring). Jag trodde själva meningen med banträffar är att samlas och huliganköra åt samma håll under "ordnade former" som det heter.

Anledningen till att jag undrar är för att jag gärna kör med framvagnen och bakvagnen i olika spår genom kurvorna. Då vill jag ju inte åka 100 mil för att få en svartflagga nerkörd i halsen. ;-)

Jag har öppna ögon när det gäller (främst andras) säkerhet, avstånd, omkörningar, etc, etc. Jag har ingen tävlingsinstinkt och är inte intresserad av att vara snabbast utan vill bara ha så kul som möjligt. Och det har jag i vinkel med färdriktningen.


Inte för att jag har varit på någon banarrangemang men när jag läser din text så tänker jag på hur jag själv gillar att köra

Personligen så tror jag att det kommer va massor med folk som kommer gilla din körstil men det är nog lika många som kommer bli förbannade och kalla det buskörning.

Det är förstås om du menar att du som jag gillar feta uppställ innan kurvor och sedan brett ut ur kurvor

Men det är nog bättre att dom som vet talar om hur man får köra, jag bara gissar hej vilt.

_________________
Dan Man
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Som buskörning kan ett exempel tas ifrån den samträff på Kinnekulle som Opel, GTI och BMW SC hade.
Där var det en 2002:a (tror jag) som för-ställde sin bil och lade på jättelånga powerslides genom TV-kurvan bort mot Depåböjen.

Han hade superb kontroll och det gick inte (som det inte heller gör när man powerslidar) speciellt fort. Men det ansågs ändå olämpligt att göra så. Han blev emellertid inte svartflaggad utan på enklaste sätt bara ombedd att inte göra så mer.
Det kan väl också vara värt att komma ihåg! Inte ens svartflaggan är helt SVART, man blir inte avvisad från banträffen - man blir bara ombedd att inte göra si eller så etc.

om man däremot genar över curbsen med sin M5:a för att man tror att man på det viset skall kunna haka av en blå M3:a tycker jag att man kör över sin förmåga.
(Men det är ju jag det.... )

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349



De konbaneträffar jag varit på har varit med BMW CS Sthlmssektion och Lazzat RS Challenge. Där brukar finnas några som kör en smula konstigt och tar i hårdare än de har förmåga att hantera. Det brukar lyckligtvis bara resultera i att de blir stående åt fel håll.

De ser dock inte ut som om de försöker köra brett utan mer som om de inte kan köra bil. (snacka om att kasta pil i kuvös... )

Jag försöker själv prova att ta olika spår genom kurvorna för att lära mig köra och än så länge har det bara resulterat i trötta däck.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Ingen som sett filmer från Rudskogen? Där är väll gränsen passerad!?
Att inga krockar där är ju ett under!

Fredda

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Mäkinen skrev:
De konbaneträffar jag varit på har varit med BMW CS Sthlmssektion och Lazzat RS Challenge. Där brukar finnas några som kör en smula konstigt och tar i hårdare än de har förmåga att hantera. Det brukar lyckligtvis bara resultera i att de blir stående åt fel håll.

De ser dock inte ut som om de försöker köra brett utan mer som om de inte kan köra bil. (snacka om att kasta pil i kuvös... )

Jag försöker själv prova att ta olika spår genom kurvorna för att lära mig köra och än så länge har det bara resulterat i trötta däck.


Jag tycker dock personligen att i konbana får man köra som man vill, det är ju delvis därför man kör konbana, det enda som händer är ju att konerna ryker och att tiden inte blir så bra. Däremot om man ute på "riktiga" banan är ute och åker på tvären, snurrar, är ute i gräset/gruset och håller på upprepat är det väl kanske dags att den personen tas i kragen. Däremot inte sagt att alla som åker ut utanför banan eller snurrar ska tas av. Jag har själv snurrat ett par gånger (men aldrig åkt av) för att jag testat lite olika angreppssätt på vissa kurvor och då resulterat i en mindre spinn. Detta har dock varit under relativt kontrollerade former, dvs. när jag är långt framför bilar bakom brukar jag testa lite andra linjer och så. Innebär det då att jag "buskört", nja, i alla fall jag tycker inte det och jag har heller aldrig fått en tillsägelse för dessa två incidenter, men jag håller också en ganska låg profil på alla tillställningar

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Niclas Ericsson
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 31



Det här är vad jag tycker, det sunda förnuftet räcker långt. Att ta HÄNSYN är ju A och o när man kör på bana som delas med andra, gör man inte det har man inget där att göra. Men om man skulle köra av för att man pressat bilen bilen/körskickligheten för hårt så är det ju hur situationen i sin närmaste omgivning på banan som torde spela roll. Alltså om du har väldigt långt till bilar framför och bakom dig och satsar lite extra i en kurva och åker av ska du ju inte få en svartflagg. Man lär sig av sina misstag och så länge man inte agerat som en "fara" för andra tycker jag det är ok. Därmed inte sagt att man ska köra som en "kamikaze-pilot" så fort den närmaste banbiten är tom. Sunt förnuft är det som gäller.

_________________
Mvh. Niclas
Citera
Sparade trådar/FAQ
"Buskörning" på banträff
1, 2, 3   >>
11686 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande