Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
"Buskörning" på banträff
<<   1, 2, 3   >>
20 besök idag (11710 totalt)
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 562



Jag har ju varit med och arrangerat några träffar nu och oftast ser man vilka det är som är en "fara" för sig själva och andra direkt när de kommit ut på banan. Man kan ju bli svartflaggad även om man har full koll på körningen, men man kör på ett sånt sätt som om det vore tävling t.ex. man är inte tillräckligt försiktig vid omkörningar eller vid gulflagg. Det brukar räcka med att bara be om lite lugnare körning så blir det lugnare, det är faktiskt aldrig någon som har protesterat eller blivit arg för det.
En del kan man redan i depån ana att det finns stor risk för "vårdslöshet", men man kan även ha fel. På träffen i höstas t.ex. så kom det en halvrisig BMW E30 med en massa hk som antagligen var gjord för "rakt fram race", han fick genast ett extra vakande över sig, men där misstog vi oss, han skötte bankörningen bra.
Däremot så gick det inte så bra i depån, det slutade nämligen med att han råkade krocka med korvvagnen. >

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

BTG skrev:
Som buskörning kan ett exempel tas ifrån den samträff på Kinnekulle som Opel, GTI och BMW SC hade.
Där var det en 2002:a (tror jag) som för-ställde sin bil och lade på jättelånga powerslides genom TV-kurvan bort mot Depåböjen.

Han hade superb kontroll och det gick inte (som det inte heller gör när man powerslidar) speciellt fort. Men det ansågs ändå olämpligt att göra så. Han blev emellertid inte svartflaggad utan på enklaste sätt bara ombedd att inte göra så mer.
Det kan väl också vara värt att komma ihåg! Inte ens svartflaggan är helt SVART, man blir inte avvisad från banträffen - man blir bara ombedd att inte göra si eller så etc.

om man däremot genar över curbsen med sin M5:a för att man tror att man på det viset skall kunna haka av en blå M3:a tycker jag att man kör över sin förmåga.
(Men det är ju jag det.... )

Mvh / Micke


Jag skulle INTE vinka av någon som körde brett på banan. Förutsatt att personen har full kontroll och kör med god precision samt att han inte kör så urbota sakta i kurvorna så att det tjorvar ihop sig med kö bakom honom just i kurvorna.

och den M5'an som både genade och fortsatte en bra bit utanför banan borde fått en tillsägelse... Jag garvade för mycket just då och var gäst på träffen så jag sa däremot inget....

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Magnus Thomé skrev:
...han inte kör så urbota sakta i kurvorna så att det tjorvar ihop sig med kö bakom honom just i kurvorna...


Det var precis det som hände.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



MK skrev:
Jag tycker dock personligen att i konbana får man köra som man vill, det är ju delvis därför man kör konbana, det enda som händer är ju att konerna ryker och att tiden inte blir så bra.
Tyvärr så finns det ju en omgivning även runt en konbana. På vår RS Challenge så kom en okontrollerad bil (nämner inte modellen av hänsyn till alla märkesfantaster) farande baklänges över mållinjen. En annan bil av samma modell for ut och var väldigt nära att vidga området. Samma bil kysste ett träd i ett annat konbanesammanhang. En tredje bil av samma fabrikat kördes med gaspedalen använd som avtryckare och det slutade väldigt nära utkanten av området.

Hade dessa tre förare kört med lite mer vett i skallen hade verksamheten känts mycket säkrare.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Mäkinen skrev:
MK skrev:
Jag tycker dock personligen att i konbana får man köra som man vill, det är ju delvis därför man kör konbana, det enda som händer är ju att konerna ryker och att tiden inte blir så bra.
Tyvärr så finns det ju en omgivning även runt en konbana. På vår RS Challenge så kom en okontrollerad bil (nämner inte modellen av hänsyn till alla märkesfantaster) farande baklänges över mållinjen. En annan bil av samma modell for ut och var väldigt nära att vidga området. Samma bil kysste ett träd i ett annat konbanesammanhang. En tredje bil av samma fabrikat kördes med gaspedalen använd som avtryckare och det slutade väldigt nära utkanten av området.

Hade dessa tre förare kört med lite mer vett i skallen hade verksamheten känts mycket säkrare.


Skall man hårddra det så var säkerheten ganska dålig på RS Challenge med åskådare, väntande bilar ovh funktionärer alldeles för nära banan i min mening.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



johann skrev:
Skall man hårddra det så var säkerheten ganska dålig på RS Challenge med åskådare, väntande bilar ovh funktionärer alldeles för nära banan i min mening.
Jag är böjd att hålla med dig och det gjordes en del under säsongen för att få det bättre, både vad gäller placering av folk och konor.
Säkerheten är en av anledningarna till att RS Challenge inte kommer att vara på samma plats i sommar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
DTM
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 75



Fredrik C skrev:
Ingen som sett filmer från Rudskogen? Där är väll gränsen passerad!?
Att inga krockar där är ju ett under!

Fredda


Jag tycker att det är extremt kul att kolla på men det är inte bankörning tycker jag. Man kunde väl avsätta en viss tid för denna show och sedan återgå till banåkning. Och som sagt att det inte blir fler olyckor är ju ett under.

_________________
Dan Man
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Kanske kul o kolla på men jag skulle ju aldrig vilja vara på banan samtidigt som dessa galna norrmän!

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



en sak som har slagit mig när jag har varit på privatarr konbaneträffar är att vissa har väldigt svårt att fatta att när man har kört över mållinjen så släpper man gasen och kör lungt i depån.Har ståt i uppliningskön med bilel gått runt i depån och där kommer någon dåre på hjulspinn för bi el stå i depån och burna trots att det är tillsagt att dyl inte får förekomma
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Jag måste nämna några incidenter som jag skulle påtalat om det var min sak.

På knutstorp efter rakan hade jag en bil efter mig, jag blinkade och lämnade plats. Han stod på för fullt och utnyttjade därmed hela banan. Hade inte jag bromsat ner mer än jag brukar samt gått ut långt över curbsen hade han suttit på min passagerarplats med sin ratt i knät.

På kinnekulle hade jag en bil framför mig, han drog som tusan på rakan och givetvis stod jag på vad jag kunde. När jag sen närmade mig bron i full karriär hade han bromsat ner till, måste ha varit runt hundra. Man blir ganska paff första gången. När han sen dessutom använde hela banbredden börjar man fundera.

Men jag kanske borde portas har snurrat 6-7 ggr och varit av 1ggr

_________________
bmw bmwsson
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Intressant frågeställning Spiidfriik. Som (fd) BMW förare så har jag SM i banträffar för dylika genom åren, och jag tycker så här:

Vi har alla olika mått på vad som är under kontroll. När du kör och när du tittar på (tex som flaggvakt). Att man kör av 1 gång är helt ok. (nu snackar jag i tidsomspänningen "en bandag") om vi förutsätter att avåkningen beror på att man själv har testat gränsen och inte andra omständigheter som tex övriga bilar el mekaniska förklaringar
om man är av eller om man tappar kontrollen, så har man förhoppningsvis en klocka i huvet som signalerar . Som arrangör el instruktör registrerar man det iögonvrån. Thats it. No problems.
När samma bil är av för andra gången bör man väl försöka att kanske ventilera läget med killen. Tala om att det kanske går över förmågan och att han skall slå av för att känna sig fram.
När det sedan inträffar en tredje gång....(hände tex i sommras-vi gjorde inget som arrangörer men borde kanske. Personen i fråga tror jag inte tyckte det var så märkvärdigt, andra besökare tyckte vi var för slapphänta och borde ha agerat)
Faktum är att gång nr 3 är inte försvarbart. Man har åkt över sin förmåga och där genom vesäntligt ökat risken för andra banåkare. Vad göra då? Jag tycker svartflagg - förklara att det inte kommer att bli någon fler varning, men inte skicka hem dom. Alla kan väl bättra sig

För dom i kategorin "no behaviour" som uppenbart tycker att sladda på banan är både kul och ok, som beter sig riskfyllt för andra, inte har någon koll mer än rakt fram, svänger hit o dit o byter spår (den grövre varianten) så finns det 2 steg. 1 svartflagg, tillrättavisning, varning. 2 Grinden.

Vad av alla dom härsom kan samlas under trådes frågeställning "Buskörning" borde rimligt vara avåkning nr 3 (många tycker nog 2) samt no behaviour.


_________________
Stefan Larsson
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
ok, det verkar ändå som att de flesta har ungefär samma uppfattning som jag själv, dvs det är främst attityd och till viss del skicklighet (eller snarare kanske insikt om sin egen skicklighet och dess begränsningar, oavsett körstil) som avgör.
Isf kommer det att funka bra. Nog kan det hända att man misslyckas och snurrar (eller rent åker av) men det beror isf inte på min körstil som sådan. Det kan ju som sagt hända likväl fast man åker "rent" och snabbt, även om det (för oinvigda) kan se vådligare (och definitivt mer spektakulärt) ut om man misslyckas när man åker på sladd. Men det skulle kännas som ett rejält nederlag och finns inte med i kalkylen.


När det gäller konbana så har jag (som arrangör) ett par käpphästar när det gäller säkerhet och ordning.

Det ena är att jag alltid har "stoppkoner" efter målgång som man SKALL stanna HELT innan. De ska så så långt efter målgång att man kan hålla stumt över mållinjen och ändå hinna stanna med marginal. Detta brukar dock vara svårt att få att gå fram till förarna av någon obegriplig anledning.

Det andra är att ha line-up:en lagd så att blien i banan inte kan komma åt dem.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Värt att nämna är väl också att det som arrangör är jättesvårt att hålla koll på alla hela tiden (eller hur Stefan?).

Dvs om man blir trängd eller tycker att man passerades lite väl entusiastiskt är det inte fel att nämna det för arrangören. Sedan får dem avgöra om/när man skall uppmana "syndaren" att tänka på antingen det ena eller det andra.

Mvh /Micke R

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Helt riktigt Micke. Det är omöjligt att se allt som händer. Att rapportera till arrangören är inte att skvallra utan at vara mån om säkerheten. Oftast går snacket i depån ändå av den anledningen att dom är - > på den eller dom som lekar gräddvisp fast på asfalt.

_________________
Stefan Larsson
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



För nybörjare som mig har jag fått lära mig att det viktigaste är att hålla spår. Allt för att snabbare bilar skall kunna köra om och veta vart jag kommer att befinna mig.
Att i ett tveksamt läge bromsa tidigare och mer under (egentligen innan Curbsen till höger början) bron på Kinekulle verkar bara sunt. (Jag har gjort det lärt mig läxan) MEN Kommer att släppa tidigare och tydligare redan i början av rakor f.o.m nu.

Johan Lundberg

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



cat7even skrev:
MEN Kommer att släppa tidigare och tydligare redan i början av rakor f.o.m nu.
Johan Lundberg


Hur man agerar på banan varierar. Att enas kring ett regelverk är nog jättesvårt, det viktigaste är att man är tydlig. (Jag visar tex alltid med blinkers åt vilket håll jag går när jag släpper förbi, en del anser att det är onödigt.)

Spontant måste jag dock säga att det är bättre att släppa förbi vid ingången/inbromsningen till en kurva än vid utgången/accelerationen. Det är svårare att köra om efter kurvan i accelerationen än det är i ingången vid inbromsningen - det gäller även om effektskillnaden i motor är stor.
om man släpper vid ingången får man dessutom förmånen av att se den andres spår och kan kanske lära sig nåt!

Mvh /Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



På GTI Klubbens banträffar där vi står som ensamma arrangörer och själva kan påverka, så har vi alltid försökt hålla "buskörningen" borta och det viktigaste tror jag är att man har en ordentlig genomgång innan körning om vad det är för en typ av tillställning vi är på. Vi är flera som pratar och vi börjar med att presentera oss, vi går igenom flaggor, var toaletterna ligger etc. etc.
ofta har vi också med en tävlingsförare som pratar vett och etikett samt vi kör också spårval med hjälp av några varv "Följa John",
Tävlingsföraren finns sedan också tillgänglig för att kunna åka med eller för att köra medlemmarnas bilar och därmed lätt kunna förklara för personer som är med för första gången.

Detta har hittills fungerat väldigt bra och det är ytterst få gånger vi får ta in bilar från banan för att tala dom tillrätta.
Trots att vi har en ganska låg medelålder så har vi väldigt få som skall "stajla" med att spinna i depån och liknande.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Nisse skrev:
På GTI Klubbens banträffar där vi står som ensamma arrangörer och själva kan påverka, så har vi alltid försökt hålla "buskörningen" borta och det viktigaste tror jag är att man har en ordentlig genomgång innan körning om vad det är för en typ av tillställning vi är på. Vi är flera som pratar och vi börjar med att presentera oss, vi går igenom flaggor, var toaletterna ligger etc. etc.
ofta har vi också med en tävlingsförare som pratar vett och etikett samt vi kör också spårval med hjälp av några varv "Följa John",
Tävlingsföraren finns sedan också tillgänglig för att kunna åka med eller för att köra medlemmarnas bilar och därmed lätt kunna förklara för personer som är med för första gången.

Detta har hittills fungerat väldigt bra och det är ytterst få gånger vi får ta in bilar från banan för att tala dom tillrätta.
Trots att vi har en ganska låg medelålder så har vi väldigt få som skall "stajla" med att spinna i depån och liknande.


Av alla olika klubbars träffar jag varit på så är GTI klubbens helt klart de som är seriösast IMo!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Verkar trevligt å ha en rejsförare som kan berätta hur man ska uppföra sig o så, spårval å lite... för 1agångsbanåkare (som jag kommer bli någon gång nu under våren) är det ju inte så lätt å veta sin plats riktigt...

_________________
Pontus Fyhr
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Nisse skrev:
"vi går igenom var toaletterna ligger"

Magnus Thomé skrev:
"Av alla olika klubbars träffar jag varit på så är GTI klubbens helt klart de som är seriösast IMo!"

Så skitbra då.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

höfläkt skrev:
Så skitbra då.


Hehe!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sparade trådar/FAQ
"Buskörning" på banträff
<<   1, 2, 3   >>
20 besök idag (11710 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande