Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Lambdavärden och siffror ?
6 besök senaste veckan (5865 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite ordning på siffror och värden, som man ser på lamdamätaren i bilen.

Jag har inte haft mätare i bilen förut. Och när allt är som det ska, är det ju jättebar att ha mätaren.

Men....i helgen hade vi problem med soppatrycket, och därmed ett varierande värde på mätaren.

Det ska ju ligga mellan ca 11-13 under körning.
Men när börjar det bli riktigt illa...och hur fort blir det motorskador vi tex 16-17 på mätaren ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Hej Håkan.

Är nog inte så lätt att få ett bra svar på det, beror en hel del på hur körningen är
kort-långt race, lite eller mycket full gas etc....
Du har ett mail som beskriver lite mer


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Jag menar...

Motorn är ju mapad och i normalfallet håller den sig inom helt godkända värden..hur man en kör.
Och den får hyfsat mycket soppa, som säkerhet.

Men när det blir störningar. Vid vilka siffror börjar det bli riktigt farligt ?
Om lambda 1 ligger runt 14 på mätaren. Är det omedelbart farligt vid 14....eller är det farligt vid 15, 16...17 på full belastning, på långa rakan på Mantorp.
Eller klarar man långa rakan, under några varv....utan att allt smälter ?

Klarar men tex 16-17 i fyra sekunder....eller handlar det om två minuter.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Jag vet att för lite soppa bränner upp motorn.
Det är behöver en preferens på...är hur "brant" kurvan är.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



ButterflyRacing skrev:
Jag menar...

Motorn är ju mapad och i normalfallet håller den sig inom helt godkända värden..hur man en kör.
Och den får hyfsat mycket soppa, som säkerhet.

Men när det blir störningar. Vid vilka siffror börjar det bli riktigt farligt ?
Om lambda 1 ligger runt 14 på mätaren. Är det omedelbart farligt vid 14....eller är det farligt vid 15, 16...17 på full belastning, på långa rakan på Mantorp.
Eller klarar man långa rakan, under några varv....utan att allt smälter ?

Klarar men tex 16-17 i fyra sekunder....eller handlar det om två minuter.....


Beror till stor del på trimningsgraden av motorn och hur bra kylning det är på motorn, oljesprut på kolvarnas undersida etc.

Och tändkurva

Men en gammal hederlig tvåventilsmotor med 65-75 literhästar kan nog magras ut tills den går på luft utan skador i stort sett, en överladdad motor med rejäla laddtryck dör nog på högst 3 sekunder.

_________________
Roland Johansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
ButterflyRacing skrev:
Jag menar...

Motorn är ju mapad och i normalfallet håller den sig inom helt godkända värden..hur man en kör.
Och den får hyfsat mycket soppa, som säkerhet.

Men när det blir störningar. Vid vilka siffror börjar det bli riktigt farligt ?
Om lambda 1 ligger runt 14 på mätaren. Är det omedelbart farligt vid 14....eller är det farligt vid 15, 16...17 på full belastning, på långa rakan på Mantorp.
Eller klarar man långa rakan, under några varv....utan att allt smälter ?

Klarar men tex 16-17 i fyra sekunder....eller handlar det om två minuter.....


Beror till stor del på trimningsgraden av motorn och hur bra kylning det är på motorn, oljesprut på kolvarnas undersida etc.

Och tändkurva

Men en gammal hederlig tvåventilsmotor med 65-75 literhästar kan nog magras ut tills den går på luft utan skador i stort sett, en överladdad motor med rejäla laddtryck dör nog på högst 3 sekunder.


Jag åker tvåventils sugmotor. 5,3 liter/400Hk. ca 10:1 i comp.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926



För att få bästa effekten så är 12,7 det värde man skall sikta på är man miljö partist så siktar man på 14.7 alltså effektivaste förbränningen.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Det är väl jag som ställer frågan fel....och ingen förstår vad jag frågar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Händer nog inte så mycket på en sugmotor förutom att avgastemperaturen går upp ordentligt, kan döda katalysatorer om man har sådana.

Är känsligare på en turbomotor.

Ösa på med bränsle är inte ett effektivt sätt att minska knäck. Däremot så innebär 17 i AF att du tappar effekt. Lönar sig att köra fetare än 14.5 då man inte har perfekt blandning i cylindern. Därför man siktar mot strax under 13. Fetare än så enbart för att sänka temperaturen på avgassidan

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Händer nog inte så mycket på en sugmotor förutom att avgastemperaturen går upp ordentligt, kan döda katalysatorer om man har sådana.

Är känsligare på en turbomotor.

Ösa på med bränsle är inte ett effektivt sätt att minska knäck. Däremot så innebär 17 i AF att du tappar effekt. Lönar sig att köra fetare än 14.5 då man inte har perfekt blandning i cylindern. Därför man siktar mot strax under 13. Fetare än så enbart för att sänka temperaturen på avgassidan


Ja...det var ju ett fel som gjorde att AF skenade.
Normalt ligger den stadigt. Givetvis vandrar det när man kör....men på full-last ligger det bra.

Så frågan gäller...När är det dax att slå av motorn, vid fel.....och när kan man hanka sig vidare, om man måste.

EDIT:
Att den var trött vid 17....är ingen överdrift..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

med högt komp och mager blandning kan det definitivt bli skador på en sugmotor på fullast. Beror dock mycket på förbränningsrum och hastighet. Varv, stort borr och dåligt med swirl/tumble bjuder in och inte minst tändläge påverkar starkt.

Jag hade inte gett fullt på någon bil om den passerar över lambda ~1 på fullast. i sådana fall hade jag utvärderat det hela med en knackavlyssning först. Blandningar som 17 i AFR är inget vidare, inte med avseende på varken spikningar eller värme i allmänhet.

Om du är orolig för att det kan ha blivit skador rekommenderar jag endoskop-kameran som finns på biltema för 300 spänn. Så slipper du riva motorn

_________________
MVH
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Henn0 skrev:
med högt komp och mager blandning kan det definitivt bli skador på en sugmotor på fullast. Beror dock mycket på förbränningsrum och hastighet. Varv, stort borr och dåligt med swirl/tumble bjuder in och inte minst tändläge påverkar starkt.

Jag hade inte gett fullt på någon bil om den passerar över lambda ~1 på fullast. i sådana fall hade jag utvärderat det hela med en knackavlyssning först. Blandningar som 17 i AFR är inget vidare, inte med avseende på varken spikningar eller värme i allmänhet.

Om du är orolig för att det kan ha blivit skador rekommenderar jag endoskop-kameran som finns på biltema för 300 spänn. Så slipper du riva motorn


Vi har en jättebra kamera, som vi tog från Kina.
Den ska absolut användas.

Jag tog isär filtret i går.....och tätt är väl bara förnamnet.
Nu blir det ett stort filter mellan matarpumparna i tanken och catch-tanken......och ny insats i befintligt filter efter tryckpumparna.
Vi har dubbla 044:or som tryckpumpar. Så när dom inte orkar...så är det tätt på riktigt...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Racetech
Lambdavärden och siffror ?
6 besök senaste veckan (5865 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande