Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Chassigeometri?
3364 besök totalt
Calle R
Norrköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 6


Trådstartare
Hej,
Jag är helt ny här, och hittade sajten när jag googlade efter hjulvinklar.

Jag vet inte om mitt inlägg är OT, och ifall det är det så accepterar jag att det tas bort, men ifall nån vet någon annan stans jag ska ta vägen får ni gärna hinta mig om det.

Till saken, jag söker efter ritningar med mått på chassin.
Helst Toyota Corolla -91, och Chevrolet Corvette C5.

Framförallt är jag intresserad av mått och vinklar på framvagnen och bakvagnen.
Finns sådana ritningar på nätet eller i böcker?
I typ Haynes manualer finns det ju information om vissa mer generella mått, och även mått om spel och toe-in och så, men inte mycket om hur långa armar är, och var fästpunkterna sitter, samt vinklar (min-max) etc...

Skulle bli jättetacksam för information då jag känner mig lite lost när det gäller att hitta info om bilar och chassin.

_________________
Carl R
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Carl_R skrev:
Hej,

Till saken, jag söker efter ritningar med mått på chassin.
Helst Toyota Corolla -91, och Chevrolet Corvette C5.



Hej och välkommen..
Jag har inga mått på dessa bilar, men kanske kan ge några tipps om chassien i allmänhet.
Ärd et något särskillt skäl till att du vill veta om just dessa bilar?
MVH
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Calle R
Norrköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 6


Trådstartare
Göran Malmberg skrev:

Jag har inga mått på dessa bilar, men kanske kan ge några tipps om chassien i allmänhet.

Tack gärna.

Göran Malmberg skrev:

Ärd et något särskillt skäl till att du vill veta om just dessa bilar?

Ja
Jag gör ett litet försök till en simulation av ett chassi. Jag är lycklig ägare av en Toyota Corolla -91 (Hatchback) och då blir det ju lite enklare att se om man hamnar rätt i känslan och prestandan ifall man kan jämföra med sin egen bil.

Sen vill jag testa med data från en mer GT-aktig bil, och jag är ett fan av Vette (-73 är egentligen snyggast iofs). Jag gissar att vetten är så pass vanlig att det skulle gå att få tag på ritningar. Och så har jag sett i nån post här att vettedelar verkar användas i lite olika byggen så..
Men egentligen spelar det ingen större roll vad det är för prestandabil. Egentligen så är det bästa om den har en relativt enkelt symmetriskt chassi (inte ovalbanebil altså). Gärna motorn fram, så att den har "normala" vägenskaper.

Jag hittade en cadritning på en Locost 7, men jag har hört att det är en relativt svårkörd bil?
Då kanske det är svårare att känna om man har hamnat rätt?

_________________
Carl R
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Carl_R skrev:

1
Jag gör ett litet försök till en simulation av ett chassi. Jag är lycklig ägare av en Toyota Corolla -91 (Hatchback) och då blir det ju lite enklare att se om man hamnar rätt i känslan och prestandan ifall man kan jämföra med sin egen bil.
2
Sen vill jag testa med data från en mer GT-aktig bil, och jag är ett fan av Vette (-73 är egentligen
3
snyggast iofs). Jag gissar att vetten är så pass vanlig att det skulle gå att få tag på ritningar.
och så har jag sett i nån post här att vettedelar verkar användas i lite olika byggen så..
4
Men egentligen spelar det ingen större roll vad det är för prestandabil. Egentligen så är det bästa om den har en relativt enkelt symmetriskt chassi (inte ovalbanebil altså). Gärna motorn fram, så att den har "normala" vägenskaper.
5
Jag hittade en cadritning på en Locost 7, men jag har hört att det är en relativt svårkörd bil?
Då kanske det är svårare att känna om man har hamnat rätt?

1
Hur är den simuleringen upplagd? Vad syftar den till att få fram?
Låter skumt i mina öron.
2
Corvetten finns ju med en mängd olika hjulupphägningar. Är vi nere på 73 så är inte deras starka sida vägegenskaper, men dom hade ett gräsligt fäste rakt fram, min son åkte 9,2 med sådan bakvagn på en P-1800 i gatskick. (För å skryta lite på hans vägnar).
3
Själv gillar jag 69:an.
Det är Butterfly, han har koll på vad man kan sätta på vad. De senaste modellerna Corvette har fina egenskaper.
4
Några assymetriska ovalbilar lär det inte dyka upp siffror på.
5
Det räcker inte med ritningar, du maste ha viktcentrum för att se hur geometrin belastas. Sedan kan en mängd konstruktioner gå att få rätt bra om man hanterar dom rätt. Goldstrand fick gamla Corvetter å gå som raketer på sin tid.
Sedan kan man säga att "hamna rätt" inte är riktigt relevant. och till att se vad som är bra, grovt sett på den här nivån, behövs inga simuleringar. Det kan vara roligt att simulera, och inte någon nackdel för inhämtandet av kunnskaper, men man måste vara klar över realiteterna, annars drar man fel växlar på simuleringsresultatet.
"Hamna rätt", är något som det måste ha sin relation mot. Slalom och Anderstorp kräver helt olika bilar.
Du får gärna höra av dig under simuleringens gång, så klarnar det.
MVH
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hej, tror att du hamnat på rätt forum...

Blev dock väldigt förvånad när jag såg att Carl R körde Corolla -91
Carl R som i Carl Rydquist...
Justera gärna ditt användarnamn för att undvika

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Calle R
Norrköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 6


Trådstartare
Göran Malmberg skrev:

Hur är den simuleringen upplagd? Vad syftar den till att få fram?

Den syftar till att få fram körglädje framför datorn.
Jag tar lite trevande steg mot att se om det är ett möjligt projekt själv att bygga en bilsimulator. Då menar jag nåt man kör för nöjes skull på samma sätt som ett spel, fast det är inte ett spel. Precis som det finns flygsimulatorer man kör för sitt nöjes skull.
Roos och Co släpper ju iofs en simulator snart som verkar bli riktigt fin, och det finns ju redan en riktigt fin ovalsimulator från Papy, men det vore förbaskat kul att se hur långt man kan komma själv.

Göran Malmberg skrev:

Det räcker inte med ritningar, du maste ha viktcentrum för att se hur geometrin belastas. Sedan kan en mängd konstruktioner gå att få rätt bra om man hanterar dom rätt. Goldstrand fick gamla Corvetter å gå som raketer på sin tid.

oftast så verkar viktcentrum ligga 39-40% av bilens höjd från marken (i originalskick). Det finns dokument på nätet med siffror på bla CGH för en stor mängd bilar i olika kategorier och det är inte ofta det avviker.
Men det blir ju bara en uppskattning i slutändan om man går på 39-40%.

Så, kort och gott, jag försöker börja med att bygga en modell som fungerar som min lilla bil och få den att hamna så nära i köregenskaper som möjligt. Men det vore intressant att samtidigt testa modellen med ett sportigare chassi.

Så, kort och gott: Jag är väldigt tacksam för all chassidata jag kan få tag på för någon sportigare bil.
Men framförallt mått och vinklar på fram och bakvagnsdetaljer.
Frågan är bara vart jag ska leta...

_________________
Carl R
Citera
Calle R
Norrköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 6


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Hej, tror att du hamnat på rätt forum...

Blev dock väldigt förvånad när jag såg att Carl R körde Corolla -91
Carl R som i Carl Rydquist...
Justera gärna ditt användarnamn för att undvika

Aj, ja det förstår jag att kanske rör till det hela...
Jag har alltid använt Carl R i alla forum, och blev förvånad när registreringen sa att det var upptaget.

Nu är det bytt.

_________________
Carl R
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Gå hit http://ferrarichat.com/forum/showthread.php?t=13258
Du måste tydligen registrera dig för att få se bilder, diagram etc men du kommer inte att bli besviken.
Visar mycket tydligt vad som händer med greppet vid olika hjulvinklar för 355 och C5. Finns även några bra ritningar över 355 framvagn och bakvagn.

Ciao
Peter

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Calle R
Norrköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 6


Trådstartare
Mille grazie!

_________________
Carl R
Citera
Skruva banåkabil
Chassigeometri?
3364 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande