Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 -82 Rörram och V8, "Fake Racecar"
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
24 besök senaste veckan (53382 totalt)
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Kadett4wd skrev:
ja hundra papp är lite tufft att kasta upp
Jag tänkte på ett eget projekt, men det lär få vila nåt år *S*


Har du kikat på denna?

https://www.youtube.com/watch?v=-vCpCnPbgBk

lite avancerat, men inte omöjligt.

_________________
Magnus Falk
Citera
Limpdjur
Bollnäs
Här sen Jan 2005
Inlägg: 85



Alex B skrev:
Insuget väger i runda slängar 6.5kg inkl. fuel rails. Vill bara klargöra att varkens jag eller brorsan sitter inne på ett kassavalv á la Joakim Von Anka. Tjänster och gentjänster har i detta fallet gett oss möjligheten att få klämma lite på en process som normalt sett är så fruktansvärt utanför den normala budgeten så det knappt går att beskriva.


Jäkligt fränt iaf, blir det svetsbart också?

_________________
/Johan Lindberg
Citera
Alex B
Los Angeles
Här sen Feb 2010
Inlägg: 15



Limpdjur skrev:

Jäkligt fränt iaf, blir det svetsbart också?


Svets är inga problem. Inte så konstigt egentligen iom att delarna byggs upp av lasersvetsat pulver.

_________________
Alex Buchka
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91



Är tanken att ni svetsar ihop halvorna till plenumet eller har ni någon annan sammanfogning i tankarna?

_________________
Kristoffer Clasén
Citera
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
Bensinskallen skrev:
Är tanken att ni svetsar ihop halvorna till plenumet eller har ni någon annan sammanfogning i tankarna?

Plenumhalvorna måste efterbearbetas lite men sen svetsas de bara ihop.

_________________
Volvo 242
Citera
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
Fick hem nya versionen av kretskortet till Stackdashen. Gjorde en massa småfix i schemat och i layouten. Nu har den linjärregulatorer istället för switchade, valbar CANterminering, färre knappingångar, pinout som matchar originalet, tvålagerskort istället för fyralagers, fler inställningsmöjligheter till stegmotordrivaren, level shift på displaykontakten och lite mer glapp i skruvhålen.

Har tyvärr ett par missar på nya kortet också så det lär bli minst en version till innan jag klassar den som klar.

Röda är nytt, lila är den första jag ritade.

_________________
Volvo 242
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



Kommer du att logga till minnes kort på Teensy:n? Det finn ju ypperligamöjligheter till det. Kan vara en rätt kul sak o ha.

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



stilldouble skrev:
Kadett4wd skrev:
ja hundra papp är lite tufft att kasta upp
Jag tänkte på ett eget projekt, men det lär få vila nåt år *S*


Har du kikat på denna?

https://www.youtube.com/watch?v=-vCpCnPbgBk

lite avancerat, men inte omöjligt.


Yes,, har sett väldigt många filmer om gjutning.
Min tanke är att tillverka min egen cylinder till min race 2taktare.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
Micke K skrev:
Kommer du att logga till minnes kort på Teensy:n? Det finn ju ypperligamöjligheter till det. Kan vara en rätt kul sak o ha.

Har inga direkta planer på loggning, men det skulle inte kräva många kodrader att lägga till. Har redan loggning i sprutet.

_________________
Volvo 242
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Motiv till byte till linjära regulatorer? Lite mer förluster gör ju inget, varken värme eller energi. Men vad är anledningen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Motiv till byte till linjära regulatorer? Lite mer förluster gör ju inget, varken värme eller energi. Men vad är anledningen?


Pga lathet så lejar jag montering av kretskorten och det kostar per komponent. Linjärregulatorer är billigare och kräver färre komponenter.

_________________
Volvo 242
Citera
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
Testpassning av ny adapter på sprängkåpan. I och med att vi bytte från Corvettelåda till seklåda så måste kardanen hänga i knutar istället för hardyskivor. Adaptern gör att vi kan köra med Corvettens ingående axel, fast med blottad fläns. Växellådan får sig en liknande lösning sen kan vi hänga upp en vanlig kardan emellan.


_________________
Volvo 242
Citera
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
Nu är grenrören printade. Tog 55 timmar. Riktigt taggad på resultatet! Behöver lite efterbearbetning och svets sen är de klara.

Inconel 625, 1mm väggtjocklek, pulssplit med v-bandsfläns.






_________________
Volvo 242
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



Kalle Buchka skrev:
Nu är grenrören printade. Tog 55 timmar. Riktigt taggad på resultatet! Behöver lite efterbearbetning och svets sen är de klara.

Inconel 625, 1mm väggtjocklek, pulssplit med v-bandsfläns.

https://i.imgur.com/LXqmaGbl.jpg

https://i.imgur.com/1KnE4Ltl.jpg

https://i.imgur.com/tyaUXIBl.png




Grymt! Ut och svetsa, detta vill man se i en bit.

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Fy vilka koola grenrör

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Men lägg av nu... Jag blir ju tårögd!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Limpdjur
Bollnäs
Här sen Jan 2005
Inlägg: 85



Blir ju inte så mycket tuffare än sådär

_________________
/Johan Lindberg
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091





Riktigt coolt med utskrivna grenrör

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
Tack ska ni ha! La ett par timmar häromdagen med att bryta av stödmaterial på rörstumparna. Riktigt skitgöra.

Fick precis hem några smådetaljer som inte fick plats när grenrören skrevs. Flänsar till oljeretur på turbosarna. Det sitter en liten extra fläns till en ledad stödarm som avlastar grenröret. Hade helst hängt turbo ovanifrån men det finns inte plats åt det hållet. Att borra och gänga inconel är inte det roligaste jag varit med om men det gick till slut.




_________________
Volvo 242
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Fan va B att det inte går att printa ut gängorna direkt


Så jävla häftigt! Väldigt avis!!! thumbs up

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Vilket kul projekt.
Imponerande snygga svetsar.
Helt otroligt vad man kan printa ut, hur fästs metallen ihop?
Vad krävs det för utrustning?

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 -82 Rörram och V8, "Fake Racecar"
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
24 besök senaste veckan (53382 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande