Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-06-05 Scandinavian Raceway Opel Sport Club (+inbjudna)
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
17990 besök totalt
F.S
Småland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 587



Har beställt PF 97 belägg till dej nu också Thord...kommer förbi dej när dom kommit till jobbet...tar någon vecka för dom var restade. Får väl åka på originalbelägg så länge..

_________________
Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 587



har åkt på Zimmerman skivor (tror det stavas så) som jag har kryokylt 2 säsonger nu utan att dom slagit sej & dom har klarat av 1 omgång PF 97 belägg & en omgång PF01 belägg...men nu e dom slut.

Men vi tänkte prova orginal skivor nu en gång.

_________________
Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Det räcker att du skriver det en gång.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 587



mmmm..jag vet Samuel ..det är jag som inte hänger med.. >

_________________
Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 312



Är det någon som bytt till kraftigare krängningshämmare på sin M3 E30 ?

Blev det någon förbättring ?

Kan man få bilen att ligga "planare" i kurvor typ karusellen skulle
man kunna åka fortare med bibehållet däckslitage.
Den svängen äter ju däck, trots att jag körde försiktigt där.

Vänster framdäck såg inte kul ut efter Lördagens utflykt, även vänster bak hade fått duktigt med stryk.


Thord

Röd M3 E30

_________________
Thord Johnsson
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



Riktigt trevlig träff med mkt tid för bankörning! Tackar open klubben samt BMWSC för inbjudan

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394



Jonas Törnqvist skrev:
OT: Så man hittar dig här också och inte bara på jobbet
Som sagt synd att man inte han få ihop kärran och dessutom jobbade..
Världen är inte stor nog för oss båda...
När du fått ihop bilen ska jag köra runt dej i åttor på nästa banträff

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



höfläkt skrev:
Ingmar Truedsson skrev:
höfläkt skrev:
Varför en chikan på rakan..? oavsett om man kommer upp i 240 eller 140 så är väl lite av vitsen och momentet i bankörning att bromsa ner bilen.
om man sätter upp en sådan chikan av den anledningen att folk inte skall hamna i lecakulorna, så misstror man folks förmåga att köra bil.


Vitsen med chikanen var att minska risken för att någon skulle hamna i lecakulorna. Att få bort en bil därifrån är mycket tidskrävande och vi vill ju använda tiden till bankörning och inte bärgning.
Det är ju ingen tävling utan det är bara "Prova Bilsport" enligt Gemensamma regler 3.8.


Prova bilsport kräver ingen chikan på rakan. Att misstro förarnas körkunskap är lite visset. Risken att någon hamnar i kulorna finns ju, men det tillhör spelet. Och mig veterligt är banträffarna ganska glesa dom sista timmarna, och då hänger det inte på att någon besökt lecakulorna.
Att någon hamnar där kan ju oxå vara avskräckande exempel för dom andra, om inte annat så går det väl att ha en kon vid sidan av banan som gör förarna observanta på att det är dax att använda pedalen i mitten strax....
Även ordentlig information på genomgången kan vara ett botemedel.


Håller med Stefan, koner hör hemma i en konbana, inte på en racingbana.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Det verkar ju bara va dom som inte va där som inte tycker chikanen va en bra idé. Vi som va där gillade ju den. Även jag tyckte chikanen va en dum idé ända tills jag provat. Sen tyckte jag bara den va rolig. Och varför är det vi kör? Jag kör iallafall för att det är roligt. Och det va precis va det va. thumbs up

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Problemet med att köra rakan fullt ut är att man behöver låååånga och rediga doningar att dra loss en bil som hamnar i lecakulorna (oddsen att den hamnar långt ut samt djupt ner i lecakulorna är stor ) Så har man inte väldigt långa och kraftiga dragdoningar + lastbil eller traktor så är det bra och slippa stå med skägget i brevlådan och förlora massa massa körtid om någon missar lite och far ut i "sandlådan". Det finns massa andra ställen med lecakulor som man kan öva på att köra ut i där det är lättare att få loss bilar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Visst är det så. Och om dom som var där tyckte det var ok så visst thumbs up Menar att man som arrangör SKALL har dom donigar som krävs berädda! Hyra A-torp, lång raka med kulor, tracka el bärgare berädd = inga längre avbrott.
Har man pga budgetbegränsningar valt bort trackan + laggt upp däckchikaner, skall man nog fundera på att bara hyra halva banan.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



höfläkt skrev:
Visst är det så. Och om dom som var där tyckte det var ok så visst thumbs up Menar att man som arrangör SKALL har dom donigar som krävs berädda! Hyra A-torp, lång raka med kulor, tracka el bärgare berädd = inga längre avbrott.
Har man pga budgetbegränsningar valt bort trackan + laggt upp däckchikaner, skall man nog fundera på att bara hyra halva banan.


Nu får ni väl ändå ge er. Det är ju racing på hobbynivå vi håller på med, tycker det var/är bra att klubben tänker på dom körandes säkerhet och ser till att olycksrisken minnimeras. Det gick tillräckligt fort även med chikanen

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Calle gsi skrev:
höfläkt skrev:
Visst är det så. Och om dom som var där tyckte det var ok så visst thumbs up Menar att man som arrangör SKALL har dom donigar som krävs berädda! Hyra A-torp, lång raka med kulor, tracka el bärgare berädd = inga längre avbrott.
Har man pga budgetbegränsningar valt bort trackan + laggt upp däckchikaner, skall man nog fundera på att bara hyra halva banan.


Nu får ni väl ändå ge er. Det är ju racing på hobbynivå vi håller på med, tycker det var/är bra att klubben tänker på dom körandes säkerhet och ser till att olycksrisken minnimeras. Det gick tillräckligt fort även med chikanen


Jag har kört på ACR med en "extra" chikan och jag blev bara irriterad på den, flytet i körningen försvann. Till slut körde en bil framför mig på en kon som flög på min bil och gjorde en inte alltför snygg repa på min ena sidokjol... >

Därav min negativa inställning till koner på banor.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Jag hade också helst kört utan denna konchikan (jag gillar varken vandrande koner eller förstörande av banans flyt) men saknar man tillgång till ordentligt bärgningsfordon så fyller den en funktion eftersom bilarna gärna kommer långt ut i den aktuella grusfållan om de hamnar där. Står valet mellan konchikan eller korta slingan pga bärgningsbiten så väljer jag chikanen.

Men att sätta upp en chikan för att man misstror folks förmåga att köra, nej tack.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Eeeh...jag kan förstå att koner i ett kurvigt parti kan förstöra flytet i körningen men på en jäääättelång raksträcka så förstår jag inte vilket flyt ni talar om... Det är juh bara två extra vridningar på ratten och
det är väl det vi tycker om?

Säg att vi kört hela rakan utan chikanen och 3-4 bilar dansat ut i lekakulorna, det har säkert tagit 15-20 minuter per avåkning att rödflagga alla bilar, få ut bärgare och dra loss det eventuella offret och sedan
släppa på körningen igen. Ca en timmes körning hade alltså försvunnit och jag kör hellre än väntar i depån.... thumbs up
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Sånt käbbel om en extra chikan...

Jag säger igen att med den mjuka chikanen som var uppsatt så förstörde den inte ett dugg och så undrar man ju som sagt vilket flyt det var som man tappade? Kanske det flyt som dragracingförare pratar om.
Att dom som lagt 500 varv på banan inte känner igen sig kanske man kan förstå, men vad är det för fel med att testa något nytt?

Nä, jag står helt på OSC:s sida!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jag håller med nisse. Jag har kört många varv på anderstorp och jag tyckte det va kul med lite omväxling för en gångs skull.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



THORD skrev:
Är det någon som bytt till kraftigare krängningshämmare på sin M3 E30 ?

Blev det någon förbättring ?

Kan man få bilen att ligga "planare" i kurvor typ karusellen skulle
man kunna åka fortare med bibehållet däckslitage.
Den svängen äter ju däck, trots att jag körde försiktigt där.

Vänster framdäck såg inte kul ut efter Lördagens utflykt, även vänster bak hade fått duktigt med stryk.


Thord

Röd M3 E30


Jag har bytt till kraftigare justerbara kränghämmare. Skillnaden är STOR och det går betydligt bättre i kurvorna dessutom är det lätt att justera bilens betende vid över/understyrning.

Av alla modifieringar som jag gjort är det den som gett mest valuta för pengarna (har iof. inte fått på kamberplatterna från Samuel än )

Daniel

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Daniel Gudmundsson skrev:
Av alla modifieringar som jag gjort är det den som gett mest valuta för pengarna (har iof. inte fått på kamberplatterna från Samuel än )

Daniel


De kommer nog göra mycket också. Om inte annat så för däcksslitaget. Tillverkar Samuel de i en industriell skala?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Nisse Classon skrev:
Sånt käbbel om en extra chikan...

Jag säger igen att med den mjuka chikanen som var uppsatt så förstörde den inte ett dugg och så undrar man ju som sagt vilket flyt det var som man tappade? Kanske det flyt som dragracingförare pratar om.
Att dom som lagt 500 varv på banan inte känner igen sig kanske man kan förstå, men vad är det för fel med att testa något nytt?

Nä, jag står helt på OSC:s sida!


Mjuk chikan? Den lär väl inte ta ner farten särskilt mycket? Det var väl ändå meningen med det hela?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



På ACR var chikanen i form av "grindöppning" och där gällde det bara att sikta rätt så höll man farten uppe, inte speciellt bra som sagt...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Eftersnack
2004-06-05 Scandinavian Raceway Opel Sport Club (+inbjudna)
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
17990 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande