Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Däckgrepp vs belastning - splittrad tråd | 2109 besök totalt |
En intressant vinkling om däckgrepp vid olika belastningar kom upp i en annan tråd, jag tar mig friheten att fortsätta separat
Mycket intressant! Det går ju så att säga långt utanför högstadiefysiken som hävdar att friktionstalet aldrig kan vara över 1, här "är" det ju 2 vid låg belastning! Så med andra ord så borde det rimligen vara mer än bara friktion, snarare adhesion (limningseffekt....) som ger en stor del av greppet? Kan det stämma? om vi antar att adhesionskraften är tämligen konstant och friktionskraften är proportionell mot belastningen så verkar det stämma bra med Mickes kurva. Är jag rätt på det med ett sånt antagande? Eller är det en helt annan mekanism? om det är så, så bör det väl vara ett rätt "rejsigt" däck, alltså "klistrigt"? _________________ Pär Hylander |
||
Jo skolfysikens friktionsteori gäller bara för hårda föremål, träklossar och sånt. Så här efteråt hade det varit kul att släpa med sej ett däck till fysiklektionen och visa att friktionskoeffecienten kan vara över 1. Undra om magistern hade klarat det ? Å andra siden, i ungdomen gjorde jag ett specialarbete vid Väg och Trafikinstitutet och konstruerade en manick som skulle mäta friktionen hos underlaget genom att bromsa ett vanligt bildäck. Inte banbrytande på något sätt, såna hade det gjorts flera av innan och mätvärden fanns. Vill minnas att friktionskoeffecienten för torr asfalt typiskt låg runt 0.7 -0.8. Det var med dåtida däck (knappast A 032, alltså). JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
Sparade trådar/FAQ Däckgrepp vs belastning - splittrad tråd | 2109 besök totalt |