Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Däckgrepp vs belastning - splittrad tråd
2109 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
En intressant vinkling om däckgrepp vid olika belastningar kom upp i en annan tråd, jag tar mig friheten att fortsätta separat

Mr ABARTH skrev:
För att förstå varför man "tappar" grepp vid mer belastning, gjorde jag ett diagram med en kurva som visar hur många G ett däck "vilket som helst" klarar vid en viss last. "Detta är ett visst däck av en viss dim (vet ej vilket)"

"Detta är grundat efter väghållnings konventet som Alfa Romeo klubben hade 2002"

Kurvan är linjär och jag fick två fasta punkter:
1=100kg-2G,
2=700kg-1,2G.

Detta är per däck så om ca 75% av vikten är på ytterhjul.
ex. En bil som väger 1000kg, 50-50 vikt fördelning samt exakt lik fjädring. Då får de yttre däcken dela på 750kg, alltså 375kg. Mao klarar denna bil en sidkraft på 1,6G med detta däck i denna dim. Samma däck på en bil som väger 1500kg= 1125kg på ytterhjulen=ca 1,4G.
.


Mycket intressant! Det går ju så att säga långt utanför högstadiefysiken som hävdar att friktionstalet aldrig kan vara över 1, här "är" det ju 2 vid låg belastning! Så med andra ord så borde det rimligen vara mer än bara friktion, snarare adhesion (limningseffekt....) som ger en stor del av greppet? Kan det stämma?

om vi antar att adhesionskraften är tämligen konstant och friktionskraften är proportionell mot belastningen så verkar det stämma bra med Mickes kurva. Är jag rätt på det med ett sånt antagande? Eller är det en helt annan mekanism?

om det är så, så bör det väl vara ett rätt "rejsigt" däck, alltså "klistrigt"?

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Perfekt, tack för splittningen

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Talar man inte om sidoaccleration ovan?

om friktionskraften är F, massan m så får vi sidoaccelerationen a=F/m, däremot. F däremot ges av bl a friktionskofficienten men om den är större eller mindre än 1 framgår inte.
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:

Det går ju så att säga långt utanför högstadiefysiken som hävdar att friktionstalet aldrig kan vara över 1


Jo skolfysikens friktionsteori gäller bara för hårda föremål, träklossar och sånt. Så här efteråt hade det varit kul att släpa med sej ett däck till fysiklektionen och visa att friktionskoeffecienten kan vara över 1. Undra om magistern hade klarat det ?

Å andra siden, i ungdomen gjorde jag ett specialarbete vid Väg och Trafikinstitutet och konstruerade en manick som skulle mäta friktionen hos underlaget genom att bromsa ett vanligt bildäck. Inte banbrytande på något sätt, såna hade det gjorts flera av innan och mätvärden fanns. Vill minnas att friktionskoeffecienten för torr asfalt typiskt låg runt 0.7 -0.8. Det var med dåtida däck (knappast A 032, alltså).

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Sparade trådar/FAQ
Däckgrepp vs belastning - splittrad tråd
2109 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande