Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (7092 totalt) |
Kassa orginal bromsar???
Jag har stooora problem med mina bromsar(som de flesta redan har läst i diverse trådar...). Jag har: Slitsade skivor, stålspunna slangar, ny Motul RBF600 och Pagid RS44, Hade visserligen lite problem med bromspunkter men tyckte att de satt skapligt till slut. OCH bromsarna fadar efter 4 varv på Anderstorp!!!!! Borde inte org. funka bättre??!? Kollade lite på M3E30 och bromsarna är väldigt snarlika i dimension, dem verkar ingen ha problem med...... Nån som har några teorier/idéer??!? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Hmm.... Jag körde 3500 mil och banträffar+slalom i tre säsonger(!!!) på originalbeläggen som satt på VR6 syncron. Visserligen inte med r-däck men ändå....
Däremot hade jag problem med att bromservot la av (vacuumet tog slut inför vissa kruvor på vissa banor då och då ![]() Det känns som du har en gravad ugglehund i mossen nånstans. _________________ ![]() |
||
Efter inkörning blev de lite mjuka i pedalkänslan. Pedalkänslan är nog samma på banan men efter några varv så tar pedalen längre ner, och man måste trycka väldigt hårt för att det ska bromsa något alls. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Jag som har varit en stor förespråkare av originalbelägg kungör härmed att nu efter Anderstorp så talar jag lite tystare om dom...
Efter ungefär 5 varv fick jag samma känsla som Thomas, det blev mjukt och pedalen tog längre ner. Bromsar fanns iofs hela tiden, men man blev ju lite orolig när man inte kunde lita på dom. Det har aldrig varit problem på andra banor, men det är ju en viss skillnad på inbromsningar mellan t.ex. Kullen och A-torp. Det underliga var att det var mest under första passet detta uppstod. Senare under dagen funkade bromsarna bättre, men inte bra. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Mjuk pedal beror oftast på kokad vätska.
Med bättre belägg så får du upp högre temp i bromsarna och då kan nästa svaga länk vara att vätskan blir för varm. Då finns det två alternativ, bättre vätska eller mer kylning. Du hade väl ny RBF 600? om den verkligen var helt nyu så finns det knappt ngt bättre. Hade den däremot några veckor så kanske Castrol SRF hade funkat bättre. En annan anledning kan ju vara att det finns gammal bromsvätska kvar i ABS-pumpen som kokar då den kommer ut i bromsystemet. Annars blir det till att se över kylning och/eller värmekapacitet. Det vill säga bättre lufttillförsel och/eller större bromsar. Sen är ju Anderstorp än bana där man får upp mycket fart som sedan skall tas ner mycket, anning fegbromsande i kombination med den höga farten kanske blir väl mycket för bromsarna? |
||
Jag hade exakt samma fenomen på Porschen med mina Metal Master belägg, men dom tog också slut efter några få timmar på banan. Det är ju svårt att veta, men en rimlig teori jag har snappat upp är att beläggen kokar; mycket gaser bildas av kokande belägg mellan belägg o skiva viket medför att du måste trycka som fan, pedalen känns mjuk samt att dom slits fort (det är bindmedlet som kokar bort). I mitt fall blev det också ett spektakulärt gnistregn ur frambromsarna, säkerligen av onormalt stora mängder glödande beläggmaterial på rymmen. Med Porsches originalbelägg fick jag inte det beteendet. Dessutom, när beläggen fram va slut var slitaget bak knappt märkbart, kanske 1 mm, dvs där blev dom inte för varma. Igen, originalbeläggen var mycket mer jämnslitna (även om det var mer kvar bak även där). Bromsteknik har jag funderat en del på, men jag vet inte hur jag ska angripa det riktigt. Det är ju bara på min gatporsche med MM-belägg som fenomenet uppstår. Jag vet inte heller riktigt hur man ska jämföra bromsteknik mellan Porschen och andra bilar jag kör (som fungerar bra). Det är ju många parametrar inblandade. Helst vill man ju bara ändra på en och inte byta hela bilen ![]() Nu tänker jag mäta beläggen (PFC97) och skivorna (original) innan och efter varje körtillfälle för att få koll på slitaget - något man borde gjort med MM-beläggen också! ![]() |
||
Re: Kassa orginal bromsar???
Inkörning gjordes enligt pappret som ligger i lådan med beläggen. 3-4 inbromsningar från 150 -> 100km/h med lätt till medelhårt pedaltryck. Sedan 180 -> 100km/h med medelhårt till hårt pedaltryck, därefter 2-3 lätta regörningsbromsningar. Detta upprepas 1-2ggr med ca 500m avkylning imellan. Jag kan ta lite bilder senare idag. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
man brukar väl märka det på (om det läcker alltså) att motorn har lite taskig tomgång? EDIT: fast sådana moderniteter som bränsleinsprutning kompenserar väl för det? ![]() |
||
Re: Kassa orginal bromsar???
Det ser i vart fall inte ut som skivorna fått fält av överhettning. Här är ett utdrag ur min bok. "Inkörning av bromsbelägg. Gjutjärn har egenheten att forma hårda partier på ytan vid hög friktion. ojämna avlagringar av padmaterial på skivytan driver upp temperaturen för varje varv. Vid 650-700 gdr formas en yta av järncarbid som består av 3 atomer järn och en atom carbon. Hårt intill oslipbarhet. Sen hoppar pedalen. Följ inkörnings anvisni-ngarna för padsen. Man måste slita bort lösningar från bindmaterialet sakta. Man kör ett större antal stopp av ökande belastning med viss kylning emellan. En se-rie bromsningar från 100-10 km/tim, med lugn acceleration emellan är lagom. Absolut inga stopp till stillastående under proceduren. Då finns det risk för att material stannar på skivorna och vi uppnår precis det vi vill undvika. Säg att vi börjar bromsa in med en kraft av 0,5G och ökar succesivt till 0,8 G efter ett an-tal bromsningar. Efter 5 stopp kan det börja lukta lite, men till sista stoppet ska lukten vara borta. om man kör väldigt lugnt ett tag kan man behöva "köra upp" padsen igen. Trampa inte på bromsen i depån med heta skivor. Nya skivor körs in på liknande sätt med gamla pads av samma typ som senare skall användas. När skivytan mörknar bör det vara klart. Med carbon-metallic blir det grå." Så långt padsen och skivorna. Sedan kvarstår att alltid ha ny bromsvätska. Kör du race hårt, byt fler gånger under säsongen. Använd ca 0,5kg tryck ner i bromsbehållaren och öppna ventilen på oket. Stäng, fyll på vätska och fortsätt. Kör inte pedal med benen med någon annan som öppnar ventilen. Blir det för hög rusning i ledningarna så förgsar sig vätskan och tillverkar egen luft (ånga) och man tror sig aldrig få bort luften. Under inbromsning rör sig vätskan knapt alls, så då är det ingen fara med högt tryck. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Den där bilden på dina belägg, är det normalt att belägget ser så där grå-vit-fjälligt ut? Ser ut att ha varit ganska varmt, men då är jag ju bara en amatör-tyckare...
Själva skivorna ser klart bättre ut än mina som hade lite kladd från bromsklossarna utsmetat på friktionsytan. Lyckligtvis försvann det efter lite mer normal-köra... /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Vad är det för märke på skivorna?? Ser ut som sånna som jag hade på min gamla 325:a och jag hade inte annat än bromsproblem på den. Släng skiten och köp originalskivor.
Jag förstår iofs inte hur en M3E30 kan ha så pass bra bromsar trots att dom är små. Jag har inte ens kylning till mina och klarar lätt en timma i sträck (har inte provat längre ![]() |
||
Det är EBC skivor, jag har under kvällen funderat på om jag inte ska sätta på orginal skivorna för att testa. Kan det bero på skivorna....?? ![]() Skivorna är 288x25mm och beläggen 156 x 74mm. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
jag har också lite skumma problem med bromsarna..
när jag bygger upp trycket å pumpar pedalen så sjunker pedalen efter en stund alltså inte enda ner till botten som att det läckte men inte långt ifrån.. har jag för lite bromsvätska i systemet? eller har jag luft i systemet? för när jag bromsar hårt när jag kör på bana så hugger bromsarna så att hjulen låser sig en kort stund.. bromsarna får som en helt annan karaktär.. Och det är inte så att vätskan är varm.. (tror jag inte iaf) för att det händer bara i banpartier som man måste bromsa ofta.. dvs få upp trycket och behåller det högt under en lite längre tid. Vad tror ni det kan va? (btw, har motul 600 å red dot comp belägg å org. skivor) _________________ Mathias Lövdblad |
||
Jo det har jag men den funkar väl bara i låga hastigheter? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (7092 totalt) |