Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Lättning av bilen kontra effekt | << 1, 2 7 besök senaste veckan (7682 totalt) |
Bilarna på detta forum körs inte på strippen!! |
||||
hm, okejda....jag e inte så haj på termerna, men på bana då =) Men det vore rackarns kul att se vad den går för i kurvorna när man e klar med den!
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
citat:
Bilarna på detta forum körs inte på strippen! Fel, men då bara i vetenskapligt syfte Varför vill du inte ha en bur i bilen???? Jag tycker det skulle känas tryckt, särskilt om det är en cab. _________________ Johan Sjölinder |
||||
ska du säga? (min körs förrsten på stripp ibland...) kul utgångsobjekt förrsten steQve, lite svårlättat kan jag tänka mig men, glöm inte bort att byta ut bakluckan mot plast, om bilen inte ska köras å glassas med på gatan kanske du kunde plocka bort sufletten också, den borde väl väga en bit... _________________ Pontus Fyhr |
||||
Popnit är inte för bärande detaljer... Finns dock mycket fina nitar men de är lite dyrare samt kräver dyr utrustning för att dras. om du är intresserad kan jag plocka fram hållf.data på de nit vi använder i verkstan. Lite halv OT men eftersom du bygger på en barchetta. Har du en nyare eller en äldre? Vet (fråga mig inte hur eller varför ) att de tidigare modellerna hade huv i 0,6 plåt. Men detta byttes till tung 0,8 plåt för att mildra effekterna av stenskott. Nu vet jag att du planerar för en komposithuv men jag var bara tvungen att glänsa med min enda fiatkunskap _________________ /Kristian Elisson |
||||
Hejsan!
Det var mycket imponerande. Även få i klubben vet om detta. Jag har en 95:a (första produktionsåret, nr 5097 tror jag det är). Troligtvis den tunna plåten, men jag är inte säker. Faktiskt! Måste kolla... Nja, för bärande svetsar jag nog, tänkte mer på att sätta dit plåtar, lister mm mm. Det håller lika bra som en "vanlig" plåtskruv? Ang, verktyget. Kostar? Material som nitarna är gjorda av? Svårt att nita med? _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
Hm, om jag vill lätta dörrarna, hur bygger jag då stag som kan kompensera.....göran?
stola grouip (www.stola.it) har lättat en barchetta till 880 kg å pressat in en turbospis på 330 hk...den skall gå ganska bra. De vill dock inte avslöja hur de lättade barchettan...så jag får gissa själv. Dörrarna väger dock bly har jag känt, och troligtvis för att de har någon "bärande" (hittar inget bättre ord) funktion. Stolas bil har lite stag bakom dörrana. Bild: Jag har ju som sagt fri tillgång till damstahls rör...och de borde ju duga till något. _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
Steqe, det som sitter i dörrarna heter antagligen krockskydd... ganska bra o ha om man inte har bur (själv sitter man på dörrvikt 41 kg tomma, samt något kilo över 50 inkl rutor, gångjärn etc... för en dörr )
Fyhren: handen på hjärtat så har jag aldrig kört min bil på stripp. men något rödljus har det väl blivit... |
||||
En bil är ju vanligtvis punktsvetsade, dessa kan man helsvetsa för ökad styrka ifall man vill.
Nitar brukar i regel kräva en viss tjocklek i materialet de nitas i, därför användes lim i tex Lotus Elise vilket sparade vikt. På en cab kan det nog vara bra att ha någon form av bur, iaf på sidorna och sedan upp bakom sätena. Kika på någon bild av tex en WRC bil så kan man se att de är ganska förstärka med rör på sidorna (notera då också hur de sätter ihop rören, detta, dvs vinklarna är viktiga för funktionen), Peugeots WRC bil är väl förresten också en cab. |
||||
Sömsvetsning har diskuterats här innan; https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Puggen: Har den 'fällbart' tak på rallybilen också eller är det fastsvetsat? |
||||
Skruva banåkabil Lättning av bilen kontra effekt | << 1, 2 7 besök senaste veckan (7682 totalt) |