Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lättning av bilen kontra effekt
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (7682 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



SteQve skrev:
Jag tror inte min lilla båt har någon chans mot era bilar på strippen.




Bilarna på detta forum körs inte på strippen!!
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
hm, okejda....jag e inte så haj på termerna, men på bana då =) Men det vore rackarns kul att se vad den går för i kurvorna när man e klar med den!

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Bilarna på detta forum körs inte på strippen!
Fel, men då bara i vetenskapligt syfte

Varför vill du inte ha en bur i bilen???? Jag tycker det skulle känas tryckt, särskilt om det är en cab.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Anders Jeppsson skrev:
SteQve skrev:
Jag tror inte min lilla båt har någon chans mot era bilar på strippen.




Bilarna på detta forum körs inte på strippen!!


ska du säga?
(min körs förrsten på stripp ibland...)

kul utgångsobjekt förrsten steQve, lite svårlättat kan jag tänka mig men, glöm inte bort att byta ut bakluckan mot plast, om bilen inte ska köras å glassas med på gatan kanske du kunde plocka bort sufletten också, den borde väl väga en bit...

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

SteQve skrev:
En annan tanke. Hur klarar popnit drag/skjuvning mm. Vissa bilar byggs ju nästan uteslutande av popnit. Är det någon annan typ än vanlig i alu?


Popnit är inte för bärande detaljer... Finns dock mycket fina nitar men de är lite dyrare samt kräver dyr utrustning för att dras.
om du är intresserad kan jag plocka fram hållf.data på de nit vi använder i verkstan.

Lite halv OT men eftersom du bygger på en barchetta. Har du en nyare eller en äldre?
Vet (fråga mig inte hur eller varför ) att de tidigare modellerna hade huv i 0,6 plåt. Men detta byttes till tung 0,8 plåt för att mildra effekterna av stenskott.
Nu vet jag att du planerar för en komposithuv men jag var bara tvungen att glänsa med min enda fiatkunskap

_________________
/Kristian Elisson
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Hejsan!

Det var mycket imponerande. Även få i klubben vet om detta. Jag har en 95:a (första produktionsåret, nr 5097 tror jag det är). Troligtvis den tunna plåten, men jag är inte säker. Faktiskt! Måste kolla...

Nja, för bärande svetsar jag nog, tänkte mer på att sätta dit plåtar, lister mm mm. Det håller lika bra som en "vanlig" plåtskruv?


Ang, verktyget. Kostar? Material som nitarna är gjorda av? Svårt att nita med?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Hm, om jag vill lätta dörrarna, hur bygger jag då stag som kan kompensera.....göran?

stola grouip (www.stola.it) har lättat en barchetta till 880 kg å pressat in en turbospis på 330 hk...den skall gå ganska bra.

De vill dock inte avslöja hur de lättade barchettan...så jag får gissa själv. Dörrarna väger dock bly har jag känt, och troligtvis för att de har någon "bärande" (hittar inget bättre ord) funktion. Stolas bil har lite stag bakom dörrana.

Bild:



Jag har ju som sagt fri tillgång till damstahls rör...och de borde ju duga till något.

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Steqe, det som sitter i dörrarna heter antagligen krockskydd... ganska bra o ha om man inte har bur (själv sitter man på dörrvikt 41 kg tomma, samt något kilo över 50 inkl rutor, gångjärn etc... för en dörr )

Fyhren: handen på hjärtat så har jag aldrig kört min bil på stripp.
men något rödljus har det väl blivit...
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



En bil är ju vanligtvis punktsvetsade, dessa kan man helsvetsa för ökad styrka ifall man vill.

Nitar brukar i regel kräva en viss tjocklek i materialet de nitas i, därför användes lim i tex Lotus Elise vilket sparade vikt.

På en cab kan det nog vara bra att ha någon form av bur, iaf på sidorna och sedan upp bakom sätena. Kika på någon bild av tex en WRC bil så kan man se att de är ganska förstärka med rör på sidorna (notera då också hur de sätter ihop rören, detta, dvs vinklarna är viktiga för funktionen), Peugeots WRC bil är väl förresten också en cab.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Sömsvetsning har diskuterats här innan; https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5361&highlight=s%f6msvetsa

Puggen: Har den 'fällbart' tak på rallybilen också eller är det fastsvetsat?
Citera
Skruva banåkabil
Lättning av bilen kontra effekt
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (7682 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande