Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Saab 93B - Glassbilen
<<   1, 2, 3, ... 33, 34, 35   >>
101 besök senaste veckan (225364 totalt)
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3967


Trådstartare
Kylelementets gavlar verkar inte vara i koppar, men oavsett så är tanken att kladda lite duralac mellan ytorna i samband med slutmontaget.

Mycket jobb och förkylningar på sistone, men lite strötid har det trots allt blivit i garaget. Började därför med projektet att försöka mig på att laga fronten. Den är nämligen lite trött i hörnen...



Började med att bocka till några enkla profiler och krympa till dom så att de passade. Därefter lite kap och svets i omgång, med mål om att inte helt tappa bort mig vad gäller form kontra ursprunget.





Det var även ganska kariesätet högre upp på skärminfästningen, så även där fick det bli ny plåt enligt samma recept:


Det främre golvets hörn var som syntes ovan också dåligt, så det blev lite svets även där:



När jag ändå låg under bilen så åkte skrapa och lacknafta fram. Ser överlag ganska lovande ut! thumbs up

Nästan lite (h)julklappsöppningskänsla att ligga där och skrapa, för att se vad som blottar sig under alla lager.

Nästa steg blir att laga hålen mitt på skärmen, samt repetera delar av detta jobb även på bilens vänstersida. Behöver även ersätta de främre plåtarna. Dessa var i rättså taskigt skick, så här fick det helt enkelt bli nytillverkning. Dessvärre för långa för att få in i plåtbocken, så det blev till att banka loss för hand:





Det går inte så fort, men faktiskt ganska bra terapiarbete att lära sig banka plåt efter 10 år som lotusägare...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3967


Trådstartare
Som synes ovan så var det några pressningar i innerskärmen som var rostiga. Har haft lite funderingar kring hur jag skulle tillverka dessa, och idag gjorde jag ett försök.

Provade att använda en teknik där jag först kapade ut ytterkonturen i några träskivor. Spände därefter in en plåt mellan träskivorna. Därefter upp på städet och några minuters intensivt bankande med kulhammaren.



Såhär blev resultatet:


Som synes inte helt jämnt, så därefter fick det bli lite finknackande mot mothåll i skruvstädet:


Då allt detta gjordes i ett annat garaget än där jag har bilen så gjordes det i "blindo". Väl hos bilen så insåg jag att formen blivit lite fel mot facit, dvs andra sidans innerskärm:


Efter några snabba skär med vinkelslipen så gick det dock att få dit biten:



Lite slipning på det:


Inte helt perfekt resultat, men överlag gick det faktiskt lättare än vad jag trodde. Kul att prova en ny teknik thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362



Fan vad coolt detta är! Kämpa på det kommer bli sjukt grymt när det är klart!

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3967


Trådstartare
Tack Emil! Kul med uppskattning för min rostlagningsdagbok thumbs up

På det temat så börjar nu höger innerskärm bli färdig:


_________________
Ragnar Burenius
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857



Snyggt jobb! thumbs up
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Jag gillar hur det här enkla glassprojektet du berättade om i somras plötsligt plåtrenoveras i fantastisk finish Måste passa på att kolla in bilen i vår när den är ute igen. thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11248



Ragnar skrev:


Var hittar man sådana klämmor? De ser ju perfekta ut!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



Marcus Gustafsson skrev:
Ragnar skrev:
*bild*


Var hittar man sådana klämmor? De ser ju perfekta ut!
Tummen och pekfingret? Kolla mitt i nävarna. Där borde den ena gå att hitta...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3967


Trådstartare
Marcus> Jag misstänker du syftar på dessa:
http://verktygsboden.se/platsvetsklaemmor/platsvetsklaemmor-sats-6-st

Ett bra komplement till de vanliga svetstängerna! thumbs up
Ibland önskar jag de vore ytterligare lite styvare, så att man kunde förspänna plåtarna hårdare, men på det hela taget är jag mycket nöjd med dom.

Tack för hejaropen! Finns nog att göra för mången vinterkväll...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



Om du bara var lika flitig med motorn som med karossen thumbs up

_________________
Truls Herland
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3967


Trådstartare
96special skrev:
Om du bara var lika flitig med motorn som med karossen thumbs up


Hehe, point taken Hade gärna satt igång med något kul motorbygge, men känner att jag vill få fason på de tråkiga bitarna först. Sen ska det väl inte stickas under stol med att som motorman blir det lätt att ett motorbygge gärna fastnar i planeringsfasning... Tror jag får ta det som en flerstegsraket.... kanske börja med att valsa till en pipa och småmodda det jag har, i väntan på stordåd?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Det måste ju finnas något att fästa motorn i innan ha kan börja med den.
Jag var och kikade idag. Ser nästan ännu bättre ut i verkligheten än på bild. Snyggt jobbat thumbs up

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Helt rätt ta ski... jobbet före det roliga thumbs up
(laga rost är väll det tråkigaste man kan göra)

Wankelsport, fodras inte mycket att hålla i de vilda ca 30hk i chack med ca noll vrid

Sen Ragnar när du går loss på motoren, tänk också på växellådan.
Std stegningen mellan växlarna suger..................
Hör av dig när du är i dessa tankar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



fuling skrev:
Helt rätt ta ski... jobbet före det roliga thumbs up
(laga rost är väll det tråkigaste man kan göra)

Wankelsport, fodras inte mycket att hålla i de vilda ca 30hk i chack med ca noll vrid

Sen Ragnar när du går loss på motoren, tänk också på växellådan.
Std stegningen mellan växlarna suger..................
Hör av dig när du är i dessa tankar.


ja här måste det i minst 4vxl med sp1 och diff

_________________
Truls Herland
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3967


Trådstartare
Högerskärmen klar, så bara att upprepa delar av jobbet på andra sidan:






Så, med detta gjort kände jag för att ta tag i det lite större projektet - torpedväggen:

Som synes en hel del rost. Kupéluften tas in via utrymmet bakom plåten, och rimligen har inte dräneringarna fungerat som tänkt.
Började med att borra bort ytterplåten för att få lite överblick:


Slutsatsen var att det såg ut att behöva bytas en del plåt, så det var lika bra att riva även på insidan:


I väntan på att jag bestämmer mig för var jag lägger snitten så tog jag tag i yttre torpedplåten. Även om den nog skulle gå att rädda så var den ganska duktigt rostig på baksidan, så jag testade att se om jag kunde tillverka en ny. Började med att skära ut en bit plåt:



Bockade sedan upp kanten så gott jag kunde med en falstång. Dock svårt i det mer S-formade partierna, så därefter fick det bli lång tid i skruvstycket. Mycket banka blir det...

Efter lite växelvis krymp/sträck och bankande så började det iaf likna något:


Därefter ett uppvik ner mot tänkt svetsfog:


Väl såhär långt så tog jag och åkte till bilgaraget för att göra ett provmontage. Onödigt att lägga mer tid på den om det såg hopplöst ut passningmässigt. Lyckligvis såg det väl ut att vara iaf tavelträff:

Således får jag fortsätta med att knacka till dränage, göra hålen för kupéluft mm. Fortsättning följer vid tillfälle...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3967


Trådstartare
Hittade visst en bild på där jag tog plåten en iteration till, med fixade dränage och lite allmänt tillfixad form:

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4096



Härligt jobbat thumbs up

Jag har inte kunnat låta bli att titta efter någon 93:a på Blocket, det ser så jäkla kul ut!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3357



Jag blir lite sugen på att knacka plåt och laga rost när jag ser sånt här! thumbs up

Så "synd" att jag bara har en rostfri bil i garaget...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
klabbe.p
Skåne
Här sen Apr 2006
Inlägg: 148



Snyggt jobbat thumbs up

_________________
MvH
Klas-Göran Winqvist
Citera
hnk
Göteborg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 32



Håller med föregående, snyggt

_________________
Henrik Viktorsson
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Snyggt thumbs up Och jätteroligt att följa

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Andra projekttrådar
Saab 93B - Glassbilen
<<   1, 2, 3, ... 33, 34, 35   >>
101 besök senaste veckan (225364 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande