Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Saab 93B - Glassbilen | << 1, 2, 3, ... 33, 34, 35 >> 101 besök senaste veckan (225364 totalt) |
Kylelementets gavlar verkar inte vara i koppar, men oavsett så är tanken att kladda lite duralac mellan ytorna i samband med slutmontaget.
Mycket jobb och förkylningar på sistone, men lite strötid har det trots allt blivit i garaget. Började därför med projektet att försöka mig på att laga fronten. Den är nämligen lite trött i hörnen... Började med att bocka till några enkla profiler och krympa till dom så att de passade. Därefter lite kap och svets i omgång, med mål om att inte helt tappa bort mig vad gäller form kontra ursprunget. Det var även ganska kariesätet högre upp på skärminfästningen, så även där fick det bli ny plåt enligt samma recept: Det främre golvets hörn var som syntes ovan också dåligt, så det blev lite svets även där: När jag ändå låg under bilen så åkte skrapa och lacknafta fram. Ser överlag ganska lovande ut! Nästan lite (h)julklappsöppningskänsla att ligga där och skrapa, för att se vad som blottar sig under alla lager. Nästa steg blir att laga hålen mitt på skärmen, samt repetera delar av detta jobb även på bilens vänstersida. Behöver även ersätta de främre plåtarna. Dessa var i rättså taskigt skick, så här fick det helt enkelt bli nytillverkning. Dessvärre för långa för att få in i plåtbocken, så det blev till att banka loss för hand: Det går inte så fort, men faktiskt ganska bra terapiarbete att lära sig banka plåt efter 10 år som lotusägare... _________________ Ragnar Burenius |
||||
Som synes ovan så var det några pressningar i innerskärmen som var rostiga. Har haft lite funderingar kring hur jag skulle tillverka dessa, och idag gjorde jag ett försök.
Provade att använda en teknik där jag först kapade ut ytterkonturen i några träskivor. Spände därefter in en plåt mellan träskivorna. Därefter upp på städet och några minuters intensivt bankande med kulhammaren. Såhär blev resultatet: Som synes inte helt jämnt, så därefter fick det bli lite finknackande mot mothåll i skruvstädet: Då allt detta gjordes i ett annat garaget än där jag har bilen så gjordes det i "blindo". Väl hos bilen så insåg jag att formen blivit lite fel mot facit, dvs andra sidans innerskärm: Efter några snabba skär med vinkelslipen så gick det dock att få dit biten: Lite slipning på det: Inte helt perfekt resultat, men överlag gick det faktiskt lättare än vad jag trodde. Kul att prova en ny teknik _________________ Ragnar Burenius |
||||
|
||||
Jag gillar hur det här enkla glassprojektet du berättade om i somras plötsligt plåtrenoveras i fantastisk finish Måste passa på att kolla in bilen i vår när den är ute igen.
_________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Marcus> Jag misstänker du syftar på dessa:
http://verktygsboden.se/platsvetskla Ett bra komplement till de vanliga svetstängerna! Ibland önskar jag de vore ytterligare lite styvare, så att man kunde förspänna plåtarna hårdare, men på det hela taget är jag mycket nöjd med dom. Tack för hejaropen! Finns nog att göra för mången vinterkväll... _________________ Ragnar Burenius |
||||
Hehe, point taken Hade gärna satt igång med något kul motorbygge, men känner att jag vill få fason på de tråkiga bitarna först. Sen ska det väl inte stickas under stol med att som motorman blir det lätt att ett motorbygge gärna fastnar i planeringsfasning... Tror jag får ta det som en flerstegsraket.... kanske börja med att valsa till en pipa och småmodda det jag har, i väntan på stordåd? _________________ Ragnar Burenius |
||||
Det måste ju finnas något att fästa motorn i innan ha kan börja med den.
Jag var och kikade idag. Ser nästan ännu bättre ut i verkligheten än på bild. Snyggt jobbat _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Helt rätt ta ski... jobbet före det roliga
(laga rost är väll det tråkigaste man kan göra) Wankelsport, fodras inte mycket att hålla i de vilda ca 30hk i chack med ca noll vrid Sen Ragnar när du går loss på motoren, tänk också på växellådan. Std stegningen mellan växlarna suger.................. Hör av dig när du är i dessa tankar. _________________ Johan Sjölinder |
||||
ja här måste det i minst 4vxl med sp1 och diff _________________ Truls Herland |
||||
Högerskärmen klar, så bara att upprepa delar av jobbet på andra sidan:
Så, med detta gjort kände jag för att ta tag i det lite större projektet - torpedväggen: Som synes en hel del rost. Kupéluften tas in via utrymmet bakom plåten, och rimligen har inte dräneringarna fungerat som tänkt. Började med att borra bort ytterplåten för att få lite överblick: Slutsatsen var att det såg ut att behöva bytas en del plåt, så det var lika bra att riva även på insidan: I väntan på att jag bestämmer mig för var jag lägger snitten så tog jag tag i yttre torpedplåten. Även om den nog skulle gå att rädda så var den ganska duktigt rostig på baksidan, så jag testade att se om jag kunde tillverka en ny. Började med att skära ut en bit plåt: Bockade sedan upp kanten så gott jag kunde med en falstång. Dock svårt i det mer S-formade partierna, så därefter fick det bli lång tid i skruvstycket. Mycket banka blir det... Efter lite växelvis krymp/sträck och bankande så började det iaf likna något: Därefter ett uppvik ner mot tänkt svetsfog: Väl såhär långt så tog jag och åkte till bilgaraget för att göra ett provmontage. Onödigt att lägga mer tid på den om det såg hopplöst ut passningmässigt. Lyckligvis såg det väl ut att vara iaf tavelträff: Således får jag fortsätta med att knacka till dränage, göra hålen för kupéluft mm. Fortsättning följer vid tillfälle... _________________ Ragnar Burenius |
||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Andra projekttrådar Saab 93B - Glassbilen | << 1, 2, 3, ... 33, 34, 35 >> 101 besök senaste veckan (225364 totalt) |