Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Saab 93B - Glassbilen
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 33, 34, 35   >>
90 besök senaste veckan (225255 totalt)
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Imponerande!
Snyggt jobbat!

Du skrev:"Tycker det kan vara lite lurigt att hitta ojämnheter med handen när ytfriktionen varierar."


Har du testat att ta ett vanligt A4 papper under "fel hand", dvs vänster om du är högerhänt, och stryka över ytan.
Dels försvinner friktionen och sedan tror jag man har lite bättre känsel i fingertopparna i handen som man använder mindre. Jag tycker det funkar.

thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3954


Trådstartare
Nu har jag i princip alltid handskar på mig ändå, men ska labba lite mer med papperstipset...
Nu pågår mest småjobb som jag planerat men inte tidigare orkat/prioriterat.

Justering av karosspassning mellan motorhuvens insida och mellanväggen kring kylet:



Egengjorda förstärkningar med dubbelplåt över hjulhus fram. Inte idealt med dubbelplåt, men tydligen gjorde man såhär på rallybilarna förr...



Rally-förstärkning av bakre länkarmsinfästning:

_________________
Ragnar Burenius
Citera
BBursell
Björkvik
Här sen Sep 2019
Inlägg: 12



Snyggt!

Överväger du någon förstärkning till hörnen där innerskärmarna möter torpeden? De hade spruckit på bägge sidor på min 93a.

_________________
Björn Bursell
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3954


Trådstartare
Björn> Tack! Vad gäller hörnen har jag funderat lite kring det och tolkat det som att den förstärkning jag gjort ovanför hjulhusen borde ha funktionen att motverka dessa sprickor. Grunden borde ju vara ett böjande moment mellan bilens masscentrum (någonstan i kupén) och den främre hjulupphängningen. Överföringen mellan främre fjädertornen och torpeden är även relativt vekt konstruerad. För mig blir det då mest naturligt att lägga en förstärkning med så lång hävarm som möjligt, och då hamnar man där uppe där jag nu lagt dubbelplåt. Vilket ju även var där man förstärkte i sport-och-rally-satsen.

Helgen har gått till att slutföra framskärmarna. Deras nederdelar var lite dåliga sedan tidigare och jag har medvetet avvaktat med att fixa till detta tills jag bestämt för mig för hur jag vill lösa mötet med stötfångaren. Till slut föll valen på ett ersätta den främre nederkantens enkla invik med en lite djupare joggling. Syftet är att den nya stötfångaren ska få ligga tight mot steget i denna, och att plåten som då sticker ner bakom stötfångarens övre plan ska förhindra ljusinsläpp. Nåväl, nog med teori...

Eftersom skärmbottnarna var lite dåliga så var det lika bra att ersätta en lite större bit. Således blev jobbet att göra en jogglad plåt ("en plåt med ett steg i") som dessutom skulle vara krökt. Liten steg-för-steg berättelse:

Börjar med en plåt som jag skär till med dugligt rätt form där jag lägger till en lagom "sömsmån" nedåt. Böjer till den över knät så den stämmer dugligt formmässigt. Monterar step-dies i Trumpfen och ett referensstopp inställt mot sömsmånen.


Drar igenom plåten och jogglar fram steget successivt i steg om knappt 1mm åt gången. Mellan varje steg så riktar/böjer jag plåten och krymper lite successivt på den mindre diameter som nu skapas i den nedre delen av jogglingen.

Efter några vändor börjar steget bli så djupt jag vill ha det, och jag tar därför och knackar till avslutet i framkant med hammare och mothåll:


Därefter måttar jag in plåten (som medvetet gjorts onödigt stor) och kapar den och skärmen där jag tycker det borde passa:


Ditklämt inför svetsning:


Efter svets, slip och riktning:


Tog även och riktade upp skärmen lite genom att krympa/sträcka kanterna.


Därefter samma visa på andra sidan:




_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3954


Trådstartare
Hmm... just ja, innan jag gjorde skärmkanterna så tog jag ju och riktade upp bakluckan så gott det gick, så bilen är nu mera relativt fri från ytrost:



Bakluckan är inte perfekt i formen, men det är så pass mkt dubbelplåt i den att jag får leva med det. Tur det finns spackel.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



Tänker du tenn spackel, för att måla över denna karrosen känns som en styggelse..

_________________
Michael Thulesius
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Håller med Michael...
För övrigt: Magi! Att man kan byta ut så stora delar av en karossdel mot en plåtbit som man själv har tillverkat, utan att det syns är för mig magiskt!
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
BBursell
Björkvik
Här sen Sep 2019
Inlägg: 12



Sådär skulle framskärmarna sett ut från fabrik! Snyggers!

_________________
Björn Bursell
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187



Riktigt imponerande arbete! Kul att bevara de gamla Saabarna

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5547



Ragnar skrev:
Egengjorda förstärkningar med dubbelplåt över hjulhus fram. Inte idealt med dubbelplåt, men tydligen gjorde man såhär på rallybilarna förr...

Är det så kul med rostlagning att du lägger till nya lockelser för rostmasken att ta tag i?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3954


Trådstartare
2fast4u skrev:
Ragnar skrev:
Egengjorda förstärkningar med dubbelplåt över hjulhus fram. Inte idealt med dubbelplåt, men tydligen gjorde man såhär på rallybilarna förr...

Är det så kul med rostlagning att du lägger till nya lockelser för rostmasken att ta tag i?


Ja, en relevant reflektion... men jag tror nog det ska hålla iaf 60 år till innan det börjar komma krypa....

Vad gäller lack så är det faktiskt slutspurt inför den jag håller på med. Plåt är kul, men det får snart räcka för den hör bilen.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13234



Ragnar skrev:
2fast4u skrev:
Ragnar skrev:
Egengjorda förstärkningar med dubbelplåt över hjulhus fram. Inte idealt med dubbelplåt, men tydligen gjorde man såhär på rallybilarna förr...

Är det så kul med rostlagning att du lägger till nya lockelser för rostmasken att ta tag i?


Ja, en relevant reflektion... men jag tror nog det ska hålla iaf 60 år till innan det börjar komma krypa....

Vad gäller lack så är det faktiskt slutspurt inför den jag håller på med. Plåt är kul, men det får snart räcka för den hör bilen.


bra där, började känna viss oro för dig

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Vänta bara, snart börjar han tillverka en plåtkaross till Exigen!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083



Vilket jobb du gör, helt otroligt, Rejsas bästa tråd thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3954


Trådstartare
Tackar ödmjukast

Ikväll blev ytterligare en detalj gjord - kompletterande fästen för framskärmarna för att motverka fladder:



_________________
Ragnar Burenius
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851



Är det där så bra verkligen?
Biltillverkare gör ju aldrig en infästning mitt på plåten utan håller sig till hörn osv.
Stor risk att det blir veck i lacken där med tiden kan jag tycka... är det inte lättare att göra en något större plåtbit och loppa den i kanten av skärmen istället?
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3954


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Är det där så bra verkligen?
Biltillverkare gör ju aldrig en infästning mitt på plåten utan håller sig till hörn osv.
Stor risk att det blir veck i lacken där med tiden kan jag tycka... är det inte lättare att göra en något större plåtbit och loppa den i kanten av skärmen istället?


Egentligen håller jag med dig om din invändning. Det fick bli en kompromiss för att undvika att göra en onödigt komplex/tung lösning. De andra ställen där man svetsat saker rakt på ytor lider iaf på den här bilden av dålig formtolerans, jag antar både pga att det är svårt att hålla samma form på båda de mötande ytorna men även pga själva punktsvetsprocessen.
Tänkte därför att jag kompromissar med att punktsvetsa rikligt och sedan riktar upp det till rätt form.

Kanske tar några punkter till...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
latjo44
uppsala
Här sen Apr 2006
Inlägg: 27



Janne J skrev:
Vilket jobb du gör, helt otroligt, Rejsas bästa tråd thumbs up


Kikar mest runt och beundrar i tystnad. Men instämmer med Janne ovan. Grymt jobb

_________________
David Lindén
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851



sätt några punkter till och dra på rejält med spackel sen bara. 5-8mm blir fint serru!

Allvarligt, jag tror du kommer ångra dig, iaf så länge du planerar högre standard än rollad lack. Minsta bryt i den där eller flex och du har ett veck/ojämnhet i lacken.

Alternativ lösning: Ta en rörstump, sätt den i skruvstädet i ändarna så att den blir platt. Bocka och borra ena änden för skruven, bocka och borra andra änden för två popnit/plåtskruv. Popnita/skruva den mot skärmkanten.
Klart, och demonterbart om man vill ha det av någon anledning. thumbs up
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Dock är väl plåten typ dubbelt så tjock i den där skärmen som i en "vanlig"bil. Så den är nog inte lika känslig.
Men, jag kan väl hålla med om att man ska undvika risken om det är möjligt.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



Lyssna inte på Jeppsson, då blir du kvar i garaget i tio år!!


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andra projekttrådar
Saab 93B - Glassbilen
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 33, 34, 35   >>
90 besök senaste veckan (225255 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande