Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Saab 93B - Glassbilen
1, 2, 3 ... 33, 34, 35   >>
18 besök idag (224942 totalt)
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Jag tycker projekttrådar brukar vara ett bra sätt att dokumentera vad man egentligen håller på med, och då mitt senaste inköp inte i stunden är så banorienterat så hamnar det här. Men först lite narcissistiskt bakgrundsresonemangssvammel:

Som några av er kanske känner till så hade jag för ett par år sedan två entusiastbilar. Dels en Lotus Elise som jag använde så mycket jag bara kunde, och så min kära gamla Saab 99 som var mitt ständiga projekt sedan 18-årsåldern. Dessvärre förlorade jag båda dessa bilar i en garagebrand i slutet av 2014. För att inte tappa tro, hopp och liv totalt så gjorde jag dock mitt bästa för att snabbt hoppa tillbaks upp i sadeln, och lösningen på det blev min nuvarande Lotus Exige. En fantastisk bil! Underhållande och kompetent på många sätt, och framförallt så rå och ofiltrerad som jag vill ha det. Inte alltid snabbast, men fortfarande väldigt mycket snabbare än mig själv.

För att helt kunna friskförklara mig själv från brandens psykologiska eftermälen så behövde jag dock något mer. Jag behövde en ersättning för Saaben! Jag ville ha en bil med charm för sommarturer till glasskiosken, och med enkel och rättfram mekanik. Dvs en totalt onödig bil. Den behövde ju inte ens kunna transportera mig snabbt från A till B, eller för den delen runt A, om och om och om igen. För de syftena var Exigen redan alldeles tillräckligt bra. Ganska snabbt så kom jag fram till att en äldre Saab kändes helt rätt för dessa syften. Det ska vara tvåtakt. Det ska vara kortnos. Det ska vara den snygga, slanka, aktern. Det ska vara självmordsdörrar. Det ska vara Saab 93A eller 93B. Målet var klart, men behovet var lågt, och garaget fullt.

Nåväl, vår och sommar är ju förälskelsen tid, och den kan ju även gälla fordon. Här är Blocket det närmsta man kommer bilvärldens Tinder, fullt med skamliga förslag! Några är av den trevligare sorten... I mitt fall så trillade jag dit efter en längre middag nere i i Italien. Telefonen åkte fram. Blocket-appen startades, objektet lokaliserades. Några dagar senare var jag åter Saab-ägare! Bilar köps bäst osett...



Bilen ser som synes relativt patinerad ut, men den strukturella patineringen hävdades vara måttlig. Den var även körklar och besiktigad.
Målet är att fixa till den lite lagom, hålla den rullande och undvika allt för långa pallbocksessioner. Kort sagt, äta glass och skrämma tjänstebilsåkare! Vi får väl se hur det går...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



thumbs up

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Kul! Ser fram emot vart detta kommer att bära...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332



En härlig och filosofisk inledning på en projekttråd thumbs up

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Universum är delvis helt igen, Ragnar har både Lotus och Saab, nu ska bara Maz skaffa en Alfa igen så är det som det ska vara. thumbs up
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Mats Karlsson skrev:
Universum är delvis helt igen, Ragnar har både Lotus och Saab, nu ska bara Maz skaffa en Alfa igen så är det som det ska vara. thumbs up


Han skaffar väl det lagom till att jag kommer ner från pallbockarna. Och då är balansen fortfarande skev.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mats Karlsson skrev:
Universum är delvis helt igen, Ragnar har både Lotus och Saab, nu ska bara Maz skaffa en Alfa igen så är det som det ska vara. thumbs up

Å Magnus har en blå M-bil. thumbs up
Innebär det att jag för att total-hela universum måste skaffa en shoppingbaguette igen...?


Ska bli kul att följa detta icke banåkabilsprojekt... Jag gillar gammel-saabarna... thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



thumbs up thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Kul med tråd Ragnar!
Skall följas.

Teoretiskt så äger jag faktiskt fortfarande två Alfor...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Helrätt projekt, gillar den skarpt thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Tack för hejjaropen, kul! thumbs up

Bara haft bilen någon vecka eller två, så har inte hunnit med så mycket, men lite har det blivit trots allt. Målet är att hålla den rullande, och då gäller det att använda sensommarens möjligheter så mycket som möjligt. Som en första steg blev det därför en enklare motortvätt och några provturer. Bortsett från ett igensatt soppafilter som ledde till bogsering första turen så har det gått fint. Motorn sjunger gudomligt och är föredömligt lättstartad. En stämningsbild från en kväll på stan:


Nyfiken som jag är så var jag ju dock sugen på att öppna säcken kring den gris jag köpt. I detta fall innebar det att jag lyfte av skärmarna för att inspektera rostläget. Där bak är bilen redan rostlagad i någorlunda modern tid, men där fram verkade det mer orört. När skärmarna väl var av visade det sig även att någon tidigare ägare haft en stark fetish för underredsmassa:

Bara att dra fram skrapan och ge sig hän! Efter ett par relativt skitiga kvällar var bilen befriad från ett antal kilo kladd, och hjulhusen någorlunda blottlagda:





Ett helt ok resultat. Bättre än vad jag vågat hoppas! thumbs up Golvet återstår att blottlägga (även det draperat i underredsmassa), men det får bli ett senare tillfälle. Baktanken med att ta av skärmarna var nämligen även att ersätta dessa med några lite piggare reserver i plast jag snokat upp i samband med bilköpet:

Även om tanken som sagt inte är att göra en nuts-and-bolts-renovering tillbaka till 50-talets ursprungliga form så vill jag ändå över tid fixa bilen rostskador. Steg 1 var då att fräscha till skärmarna.

Steg två var även det ner i stylingsträsket. Bilen rullade vid inköpet på fula V4-fälgar, och dessutom på jugoslavisktillverkade dubbdäck. Även om målet inte är banfokuserat så finns det gränser för vilket däckval som är ok... Som tur var fick jag med mig 4st blästrade tvåtaktsplåtisar i samband med bilhämtandet! Dessa bjöds på kort turne runt staden, där första stoppet var hos kromateraren:

Andra stoppet hos pulverlackaren:

och det tredje hos däcknasaren:

Gummivalet föll på Vredstein Classic Sprint, då det verkade vara det enda någorlunda vettigt prissatta i dimension 155/82-15". Dessvärre utan vit däcksida...

Nåväl, ersättningsskärmarna och däcken åkte på, och ikväll blev det en kortare tur. Tycker redan stuket börjar hitta åt det håll jag vill:


För den ljudintresserade kan vi väl även bjuda på ett lite torrgasningssmakprov:
https://www.instagram.com/p/BJ0oDFaDGkc/

_________________
Ragnar Burenius
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 366



Hoppsan finns det alltså plast skärmar till dessa modeller ?

Borde även passa på en 92och 93a då eller är jag ute och cyklar nu.

har letat plastskärmar länge till dessa


för övrigt thumbs up blev sugen att gå ut och lukta på unken inredning i mina

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
supersonett skrev:
Hoppsan finns det alltså plast skärmar till dessa modeller ?


Ja, tydligen? Jag kom över mina av en slump. Enligt säljaren så tillverkades dessa i Danmark någon gång på 80-talet. Sitter nu mer glasfiber där bak, samt höger fram. Vänster fram är dock en "ny" plåtskärm. Framskärmarna är dock från en 96:a, så skruvinfästningarna i bakkant stämmer inte då de är gjorda för framhängda dörrar. Så det är lite fulfixat tills vidare...
Över tid vill jag nog helst köra plåt, men 92/93-bakskärmar är vad jag förstår inte så vanliga. De som satt på från början är väldigt rostiga i många av infästningarna, men jag tror nog ändå de ska kunna gå att laga upp... Blir dock ett lite längre projekt, och då var det bra att kunna komma över några plastskärmar att slänga på så länge.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Efter några trevliga veckor med tvåtaksbruksande till jobbet så har jag börjat titta på vinterns småfix.

Något jag behöver ta tag i är torpedväggens överdel, som är rostig. På vägen dit så trillar man dock över värmepaketet och dess hus i papp. Snart 60-år gammal papp...




Tog därför och började skissa på en ny. Eller ja, skissa och skissa. Blev tillverkning lite på känn.





Små steg framåt, förhoppningsvis i rätt riktning

_________________
Ragnar Burenius
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Ragnar skrev:
Målet är att fixa till den lite lagom, hålla den rullande och undvika allt för långa pallbocksessioner. Kort sagt, äta glass och skrämma tjänstebilsåkare! Vi får väl se hur det går...

thumbs up
En kompis har en 96:a med T16 motor.... han brukar jaga chip trimmade bilar och köra ifrån dom

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
hnk
Göteborg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 32



Helrätt bil och målsättning med den. thumbs up

Tror att jag såg och hörde den utanför PVE receptionen för några veckor sedan, så jäkla härligt ljud! =)

_________________
Henrik Viktorsson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
hnk skrev:
Helrätt bil och målsättning med den. thumbs up

Tror att jag såg och hörde den utanför PVE receptionen för några veckor sedan, så jäkla härligt ljud! =)


Tack! Kul att kunna bjuda kollegorna på lite ljud och doft i morgontrafiken... thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Jäklar vilken snygg låda! Precis min typ av projekt, fixa nån småpryl, köra, fixa nåt mer, köra.
Så helrätt!
(Och då ska man ändå betänka att jag inte är något jättefan av SAAB).
thumbs up

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



thumbs up

Riktigt kul.
Följde din gamla Saab så får följa denna med

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Efter att ha mött en sådan här tvåtaktare när jag träningscyklade för något år sedan på landsväg kan jag inte annat än älska de här bilarna! Trodde jag skulle möta något som kom i 200 blås och så kommer den här Saaben i ca 70-80. Underbart! thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
krullibull
Eksjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 36



Fin låda men alu och koppar är väl inte jättebra kompisar?

_________________
Johan Högström
Citera
Andra projekttrådar
Saab 93B - Glassbilen
1, 2, 3 ... 33, 34, 35   >>
18 besök idag (224942 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande