Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Saab 93B - Glassbilen
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 33, 34, 35   >>
93 besök senaste veckan (225315 totalt)
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3962


Trådstartare
Kul ni gillart!

Anders> Bra fråga.. jag var ju inne på patina, men inser mer och mer att jag i princip bara kommer ha färgen kvar på tak och motorhuv när jag fixat rosten som jag vill ha det. Är därför nu inne på hellack, men vill inte att den ska bli blank som ett nybonat golv, utan mer lite halvmatt eller så...
Även det mekaniska får sig ju en släng av sleven, och även där blir det ganska välputsat. Som exempel har jag parallellt med plåtjobben passat på att blästra av chassidetaljerna, och därefter fick det bli först elförzinkning:

... och därefter pulverlack:


Så jag lutar som sagt mer och mer åt att det blir hellack. Fortfarande öppet kring vilken teknik, och vem osv...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857



Bra med elförzinkat. Då rostar det inte direkt när du har den som vinterbil sen.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Jag kommer särskilt ihåg dofterna från vår 96 -65. Inte bara avgaserna utan den speciella doften från den dammiga och lite ingrodda inredningen.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



Ragnar skrev:
Är därför nu inne på hellack, men vill inte att den ska bli blank som ett nybonat golv, utan mer lite halvmatt eller så...

Så jag lutar som sagt mer och mer åt att det blir hellack. Fortfarande öppet kring vilken teknik, och vem osv...


skulle nog köra matt 40% eller matt 60%.. sen grovpolera allt med 6000 duk

du kan ju beställa 2 sprayburk vardera och testa

är samma färg som min MC 850.. där vill ja bara lacka från dörrvecket och nedåt..



[/img]


min svarta var lackad med matt 40


_________________
Truls Herland
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3962


Trådstartare
Hmm.... ja, halvlack är ju en variant. Men jag tror ärligt talat jag redan gått för långt mentalt. Bilen är i det närmaste helt nedplockad, och då kan jag lika gärna hellacka...

Rostlagningsarbetet fortsätter. Vissa jobb är osexigare än andra. Denna gång ligger fokus på den del av bagagerumsgolvet som ligger under bensintanken. Klassiskt rostställe på i princip alla gamla saabar, och i mitt fall rostlagat av tidigare ägare. Rejält gjort, men inte så höga stilpoäng:

Bild från andra hållet, dvs fotat tvärs bilen genom bakaxeltunneln.


Tyvärr saknades nedre centimetrarna av den lodräta väggens pressningar, så steg 1 fick bli att tillverka nya sådana. Gjorde dom separat för att underlätta inpassning mot huvudplåten. Inte helt lätt att hålla c-c måtten rätt när man fipplar med sick-o-fals:


Därefter tillverkning av en grundstruktur och lite inpassning:


Någorlunda färdigt resultat:


Reflektionerna gör att det ser värre ut än vad det är. Ska nog se helt ok ut efter lite färg.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15488



Ja, det där får du göra om.

Ser ju inte alls bra ut









Blir ju kanon

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Vet inte hur dina framskärmar var,men detta dök upp


_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3962


Trådstartare
Tack för tipset Magnus, men jag tror mig nu faktiskt ha (tillräckligt) bra skärmar runt om!

Arbetet med bagagerumsgolvet har fortsatt. Med den främre väggen fixad så var nästa steg främre delen av själva golvet. Saabklubben har faktiskt tagit fram hela golvet som ekonomiplåt till Saab 96, och på pappret kan man ju tro att det ska passa även på Saab 93. Det gör det dock inte:

Bredden är samma, och så även antalet nerpressningar. Dessa är dock på andra positioner och av annan bredd. Golvet har även en knäck som är placerad på ett annat ställe på 93 jämfört med 96. Funderade ett tag på att kapa ur hela golvet och ersätta med denna ekonomiplåtsbit, men nja.... det blir ju inte riktigt rätt det heller.
Således, sektioneringsdags!



Efter detta mockup-punktande följde inpassning in ett antal omgångar, massor med svets, ännu mer slip och successivt riktande i ett relativt stort antal inte allt för trevliga timmar. Resultaten blev såhär:



Skulle behöva lite sista riktning, men då behöver jag ta med en hjälpreda som får hålla mothållet. Med hela golvet igensvetsat räkte inte armarnas längd...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ibland brukar jag tänka, även om det blir lite mer timmar att göra så här än vad som är vettigt, så blir det iallafall gjort, så det är väll bara sätta igång.
Brukar kännas bra nr det väl är klart

Gissar du var inne i samma banor här

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
JBlom
Gävle
Här sen Aug 2005
Inlägg: 34



Ett tips vad gäller lack är att lacka det fixade med blank färg sedan matta ner det om du nu vill ha sliten look. Lackar du det matt så blir det ju matt medans gamla färgen kan poleras.

_________________
Jonas Blom
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3962


Trådstartare
Knotan> Jo precis, ibland är det bara stänga av den mer analytiska delen av huvudet och istället fokusera på pannbenet...

Får tacka för bra och vettiga lacktips, men det lutar som sagt mer och mer mot hellack.

Plåtarbetet i bilen rumpa har fortsatt i omgångar. Hörnen var lite rostiga, så det var bara att sätta igång:



Krympa till några lagningsbitar:



..å så samma sak på andra sidan:


Appropå samma sak som andra sidan så fick jag även på höger sida renovera upp fästena för stötdämpare och fjäder. Tappen för stötdämparen var avdragen här också, och fjädertornet var inte så vackert.

Nya stötdämpartappen passas in. Därefter ditsvetsning av nyrenoverad förstärkningsplåt:

Fjäderfästet behövde delvis nytillverkas:



"Allt" på plats:

(Petiga läsare kan notera att sista bilden faktiskt avslöjer att jag brutit berättarkronologin, iom att man kan se att jag där ännu inte svetsat ihop bagagerumsgolvet. I verkligheten får jag växla lite mellan områdena jag lagar för att kunna komma åt, men det blir så rörigt att återberätta... )


Vid någon punkt under förra året så satte jag upp som mål att jag skulle ha fixat klart plåtjobbet på grundkarossen innan 2017 var över. Nu insåg jag väl mot slutet av året att det nog skulle bli tight, men med lite välvilja så räknar jag in vecka 1 på 2018 som en del av projektåret 2017, och då såg det med ens bättre ut i planeringen. Bara ett område kvar att fixa, och det var motsvarande dropkanal kring bakluckan som jag redan hade fixat på högersidan. Får fira detta, för mig, mentalt viktiga delmål med en steg-för-steg hur jag gjorde den här gången:

Började med att kapa bort den gamla kanalen och renovera upp sidplåten den nya skulle sitta på:

Sen till kanalen. Hade här den gamla rostiga som förlaga, och började med lite bockning:

Klippte utifrån förlagan fram en profilmall av kanalen grundform:

Därefter sträckning av uppviket...

... tills dess det matchar profilmallen:

Därefter en kaffe och fundering över nästa steg.

Fick bli en sväng i sick-maskinen för att få en jämn ansats för den ytterligare 90-graders bockningen.

Eftersom jag i förgående moment egentligen använt fel typ av hjul (man saknar alltid de hjul man egentligen behöver...) så fick jag därefter knacka till resten av bockningen.

Tillbaks till kaffebordet för jämförelse med förlagan. Ser ut att vara på rätt väg.

Nästa steg är att göra profilen som luckans gummilist ska landa på. För att den ska hamna på rätt plats gör jag en pappersmall utifrån den gamla förlagan:

I brist på korrekta sick-hjul så fick det bli knackning även här:


Sådär, ett helt ok utgångsläge att ta till bilen för ytterligare justing:


Alltid spännande att se om bitarna passar, och den här gången såg det preliminärt hoppfullt ut:

Pluggsvetsar dit kanalen i innerskärmen så att den sitter väl nog för att kunna knacka till det sista:

Knackar därefter till profilen för gummilisten så att stämmer mot mötande del på karossen och helsvetsar ihop bitarna där uppe:

Därefter gör jag en preliminär koll att formen verkar stämma någorlunda mot bakluckan, och därefter de sista pluggsvetsarna:

Efter slipning av pluggsvetsarna knackar jag sedan ned profilen över innerskärmen (så att den totalt blir vikt 180 grader runt skärmplåten).


Efter lite riktning och slipning av kanten så ser det ut att kunna passa helt ok:




Räknar med att behöva finrikta hela bakdelen (och övriga bilen...) när jag fått dit bakskärmar och lucka, men här och nu känns det iaf som ett bra delmål att rostlagningen av karossen är färdig thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Du är grym på det här!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1218



Ragnar du är kung! är så sjukt imponerad av din kunskap och ditt tålamod i att ta sig an ett projekt som detta.

Hatten av!

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 296



Vilket jäkla jobb, ser nästan bättre ut än nytt thumbs up

Hoppas motorn matchar sen (((=

btw, vill minnas att det är ditt fel att mina smileysar skrivs åt detta håll

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
heralue
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 212



Härlig jobb du gör !
Du borde kunna få kulturbidrag !!!

http://www.kulturradet.se/bidrag/

_________________
Micke Lvov

mkt40
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Fantastiskt kul att följa!
Det som ger mig mycket är att du visar hur du har gjort, på ett tillräckligt enkelt sätt att jag skall förstå och kanske, kanske, kunna sno några knep. Tack! thumbs up


Ragnar skrev:
började med lite bockning:


Bockade du till kandelabrarna???

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1496

Namndispens
Namndispens

Härlig tråd!

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241



Har själv en Saab 93 men av årsmodell 1956 som är fullt fungerande att köra men inredningen är slut och sedan är den rostig på alla de klassiska ställena. Har planer på renovera karossen men lite annat ivägen just nu så inte börjat.

Men denna tråden har ju grymt med inspiration och "facit" på hur jag ska göra när jag sätter igång, super snyggt jobb verkligen! thumbs up

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3962


Trådstartare
Verkligen kul att ni uppskattar arbetet! Idén med kulturbidrag var ju intressant... budgeten har vi så att säga lämnat bakom oss vid det här laget..

RZ> Verkar som smileyovanan bet bättre på dig än på mig

Varit lite lugnt i garaget på sistone då andra projekt pockat på uppmärksamheten, men senaste dagarna har lite tid lagts på framskärmarna. Även om karossen är rostlagad så finns det ju mer plåt att ta tag i...

Vägen till plåtrenlighet går via smutsigt, högljutt arbete:




Då skärmarna var från 60-talet så behövde de 50-taliseras. Specifikt så är det profilen i bakkant som inte stämmer, då 50-talarna har bakhängda dörrar medan 60-talarna har framhängda. Påverkar gångjärnsplacering, vilket i sin tur påverkar framskärmarna. Lösningen är, som vanligt, svets:


La även igen skruvhålen då även dessa diffar, och dessutom kan jag då justera in dom mot bilen i samband med karossinpassningen.

Nästa steg var i andra änden. Förutom en hel del riktande av gamla buckor mm så har jag efter en del velande bestämt mig för att köra 93A-stuk på skärmarna, dvs utan blinkers. Således svets även där:


Fanns i vanlig ordning rost i nederkant på ena skärmen, så det fick kapas bort:


Därefter följde riktning, rullning mm så att form blir som den ska:


Första provmontage på bilen. Ser ut att passa rätt bra, men jag inser att jag behöver göra en del riktande av antingen motorrum eller motorhuv för att det ska stämma där framme:


Allt för denna gång!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005
Inlägg: 106



Vem f-n behöver Pornhub, när det finns såna här trådar , underbart plåtarbete, man blir ju själv sugen att springa ut i garaget och börja bända i en "random" plåt bara för att.

_________________
Tomas
Andersson

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3962


Trådstartare
Inga revolutioner för stunden, utan mest plåtjustering och stålborstning som gäller:

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Andra projekttrådar
Saab 93B - Glassbilen
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 33, 34, 35   >>
93 besök senaste veckan (225315 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande