Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Saab 93B - Glassbilen
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 33, 34, 35   >>
93 besök senaste veckan (225294 totalt)
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Haft lite sidoprojekt på g, men senaste kvällarna har jag gjort lite nytta.
Motorhuven har varit ganska rostig, och även om jag blästrat och behandlat den så var det lite väl grav rost i bakkant. Började därför med att byta ut en bit på passagerarsidan:


Rullade upp en ersättningsbit och vek över bakkanten likt originalet:

Borde väl egentligen gå över till TIG, men det är vant och bekvämt med MIG...

Efter helsvetsning blir det filning och riktning

Sen slipning

Provmontage. Lite justering kvar, men det gör jag tillsammans med dörr och skärm senare:

_________________
Ragnar Burenius
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87



Vilka snygga jobb du gör , en fråga, då du svetsat kan i kant på en plåt vilka olika slipmaskiner och grovlek kör du med sen ? mvh erik

_________________
Erik Nygårds
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Det är lurigt att följa den här tråden inlägg för inlägg, jag har ett bestämt minne av att jag kände att "fasen, det där skulle jag nog lösa att göra" när plåtövningarna började, men på någon oklar punkt längs vägen så var det lite oroligt i magen när man dels ser vad du gjort, och dels har kvar minnet/känslan av att "jag löser det där"..
Först när jag nu (ännu en gång) läste igenom hela tråden från start så inser jag ju att jag nog fortfarande löser plåtarbetet... på de första typ 3 sidorna, sen är det tack, godnatt, och hatten av

Det är så sjukt fint så jag blir alldeles varm i magen, inte bara Saabens fågel-Fenix-resa, utan också att se din grymma stegring i plåtkonstnärskapet. (dessutom har du ju ett öga för hur man ändrar originallinjer med stil, en sån där liten aning som gör positiv skillnad, men så det inte ser ändrat ut riktigt. Bättre än original-looken)

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Axly: Tack! Ja det här projektet blev ju lika mycket utbildning som bilbyggande. Vilket är kul! Det finns många tips man kan läsa sig till kring plåtjobb, men i slutänden behöver man praktik och testa sig fram till hur man löser olika situationer.

Erik: Iom att jag MIG svetsat dessa skarvar så börjar jag med att slipa ner svetsen (och bara svetsen!) med lamellskiva. Med lite övning går det ha mkt bra precision här, så inte omgivande plåt skadas. Sen går över till växelvis katossfil och hammare/mothåll för att identifiera hög och lågpunkter som jag riktar upp så det blir slätt. Iom att jag vid svetsande successivt hamrat svetsen är det lätt att jag introducerat några mindre bucklor, och dessa rättar jag nu till. När plåten är tillräckligt rak så avslutar jag med karossfil på utsidan för att få en jämn yta. Sen oscillerande slipmaskin i några olika grovlekar, ner till typ 120 nivå och sen sprayar jag wd40 i en scotchbrite och smörjer in som slutfinish och tillfälligt rostskydd.

Hade några småhål på andra sidan huven också, så där fick det bli en mindre reparation. Här labbade jag lite med att köra med större glipa i svetsen. Lättare att få full genombränning, men mer slipning och svårare att hamra svetsen utan att få mini-bucklor IMHO. Nåväl, det blev väl ok till slut:




"Jacket" i bakkant på huvet runt skarven är medvetet och en kopia av originalformen där.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Har nu fått till en ersättare även för den främre balken i huven. Körde lite custom stil där med. Steg för steg:









Ville ansluta stilmässigt till den bakre balken jag gjorde tidigare:

Ditpunktad:


Helhetsbild med båda balkarna på plats:

_________________
Ragnar Burenius
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Jag blir alltid på gott humör när jag läser dina uppdateringar.
Snyggt jobbat!
thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Världsklass!

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



grymt snyggt med lättningshålen thumbs up

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505



NBC2 skrev:
Jag blir alltid på gott humör när jag läser dina uppdateringar.
Snyggt jobbat!
thumbs up


+1

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Tack tack!

Med huven "klar" så kunde jag montera den och låsa formen:


Nästa steg blir att justera skärmar så att de matchar. Började med förarsidan, som sedan gammalt varit smårostig och även haft en del bucklor. Å det senaste svart efter fosforsyrebehandling. Blev en bra bas för att leta hög- och lågområden med karossfilen:

En massa småriktande senare:



Därefter slipning och återmontage:




Med Saab-mått mätt skulle jag säga att det blev helt ok karosspassning. Några saker kvar att justera, och främre nederkanten ska göras om i ett senare moment.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Blir så bra som vanligt

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Idag blev det samma recept för passagerarsidan. Okrockad skärm spar tid, men å andra sidan behövde den förlängas nästan i cm i framkant för att lira med huven....




_________________
Ragnar Burenius
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ragnar i första trådposten skrev:
Målet är att fixa till den lite lagom, hålla den rullande och undvika allt för långa pallbocksessioner... Vi får väl se hur det går...

thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Lars Falk skrev:
Ragnar i första trådposten skrev:
Målet är att fixa till den lite lagom, hålla den rullande och undvika allt för långa pallbocksessioner... Vi får väl se hur det går...

thumbs up


Det är inte ofta man blir så jäkla glad över att någon "misslyckas" med sin projektplan. Å andra sidan är det få som misslyckas på det här viset.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Citat:
Kort sagt, äta glass och skrämma tjänstebilsåkare!


Fast det här delmålet kommer han fortfarande kunna uppfylla.

Bara halvt misslyckad projektplan med andra ord.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Jaja... lite target drift är väl inget problem

Hittade även en "före"-bild på högerskärm och huv. Hade glömt hur illa det var.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Senaste dagarnas garagetid har gått åt till passagerardörren. Var bland det första "större" plåtlagningen jag gjorde, och tyvärr är svetsningen sisådär och när jag skulle sträcka den så var jag nybörjare på engelska hjulet och rullade in lite väl mycket form i panelen. Har gått och sugit på när jag skulle ta tag i dessa läromisstag... nåväl!

Typ såhär såg det ut när jag började. En del ytrost då plåten stått obehandlad lääänge....

Lite karossfilning för att hitta hög och lågpunkter:

Därefter "en" vända med riktning med hammare, och sen lite ny filning:

Ännu mer riktning men även en del krympning med gassvets för att ta ner formen på panelen för den är för bullig. Tycker det känns lättare att göra detta efter att jag grovriktat en del så jag förstått plåtens "släta form", typ:

Sen ännu mer riktning och så småningom en mellanslipning:

Gjorde denna för att få en homogen yta. Tycker det kan vara lite lurigt att hitta ojämnheter med handen när ytfriktionen varierar.
Fick bli ytterligare lite riktning och några försiktiga avslutande krympningar:

Sen sa jag åt mig själv att det fick duga:


Kort lärdom: gör rätt från början. Funderade ärligt på att kapa ner dörrpanelen och göra om lagningen, då det är mkt jobbigare att rikta med begränsad åtkomst till baksidan. Men bestämde mig för att lärandeprocessen är en viktig del i bygget, så jag låter det vara.
En annan lärdom/kommentar är väl att jag fortfarande inte riktigt fått till snitsen på karossfilen. Ibland slinter jag och råkar repa onödigt hårt. Funderar även på om den inte skulle må bra av lite slipning så jag slapp ta i så hårt. Hmm hmm. Träna på, antar jag.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4089



Du får mig att bli sugen på att plåtrenovera, helt knas egentligen men ditt jobb är så inspirerande thumbs up thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5552



Janne J skrev:
Du får mig att bli sugen på att plåtrenovera, helt knas egentligen men ditt jobb är så inspirerande thumbs up thumbs up

Plåtrenovera en rostbuske på "TV-kocksvis". Börja på nån bit och få fram en grundform, böja sig under bänken och ta fram en färdig bit med perfekt finnish och passform thumbs up

Kanske skulle ha en Ragnar i snickeboa som färdigställer allt man börjar på

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Pansarfil och gassvets thumbs up

Jag borde tipsa plåtnördarna på jobbet om den här tråden, det är lite speciellt att jobba med tunn plåt.
Vad är det för tjocklek på plåten i dörrskinnen?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Kul jag lyckats sälja in drömmen om rostlagning

Efter dörren var det idag ett rent nöje att gå över bakskärmarna - mkt lite att justera!




De är dock inte inpassade på de där bilderna, så döm inte karosspassningen...

Anders: det mesta av plåten är rätt tjock, typ straxt under 1mm.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Andra projekttrådar
Saab 93B - Glassbilen
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 33, 34, 35   >>
93 besök senaste veckan (225294 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande