Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Saab 93B - Glassbilen | << 1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 33, 34, 35 >> 93 besök senaste veckan (225294 totalt) |
Haft lite sidoprojekt på g, men senaste kvällarna har jag gjort lite nytta.
Motorhuven har varit ganska rostig, och även om jag blästrat och behandlat den så var det lite väl grav rost i bakkant. Började därför med att byta ut en bit på passagerarsidan: Rullade upp en ersättningsbit och vek över bakkanten likt originalet: Borde väl egentligen gå över till TIG, men det är vant och bekvämt med MIG... Efter helsvetsning blir det filning och riktning Sen slipning Provmontage. Lite justering kvar, men det gör jag tillsammans med dörr och skärm senare: _________________ Ragnar Burenius |
||||
Det är lurigt att följa den här tråden inlägg för inlägg, jag har ett bestämt minne av att jag kände att "fasen, det där skulle jag nog lösa att göra" när plåtövningarna började, men på någon oklar punkt längs vägen så var det lite oroligt i magen när man dels ser vad du gjort, och dels har kvar minnet/känslan av att "jag löser det där"..
Först när jag nu (ännu en gång) läste igenom hela tråden från start så inser jag ju att jag nog fortfarande löser plåtarbetet... på de första typ 3 sidorna, sen är det tack, godnatt, och hatten av Det är så sjukt fint så jag blir alldeles varm i magen, inte bara Saabens fågel-Fenix-resa, utan också att se din grymma stegring i plåtkonstnärskapet. (dessutom har du ju ett öga för hur man ändrar originallinjer med stil, en sån där liten aning som gör positiv skillnad, men så det inte ser ändrat ut riktigt. Bättre än original-looken) _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Axly: Tack! Ja det här projektet blev ju lika mycket utbildning som bilbyggande. Vilket är kul! Det finns många tips man kan läsa sig till kring plåtjobb, men i slutänden behöver man praktik och testa sig fram till hur man löser olika situationer.
Erik: Iom att jag MIG svetsat dessa skarvar så börjar jag med att slipa ner svetsen (och bara svetsen!) med lamellskiva. Med lite övning går det ha mkt bra precision här, så inte omgivande plåt skadas. Sen går över till växelvis katossfil och hammare/mothåll för att identifiera hög och lågpunkter som jag riktar upp så det blir slätt. Iom att jag vid svetsande successivt hamrat svetsen är det lätt att jag introducerat några mindre bucklor, och dessa rättar jag nu till. När plåten är tillräckligt rak så avslutar jag med karossfil på utsidan för att få en jämn yta. Sen oscillerande slipmaskin i några olika grovlekar, ner till typ 120 nivå och sen sprayar jag wd40 i en scotchbrite och smörjer in som slutfinish och tillfälligt rostskydd. Hade några småhål på andra sidan huven också, så där fick det bli en mindre reparation. Här labbade jag lite med att köra med större glipa i svetsen. Lättare att få full genombränning, men mer slipning och svårare att hamra svetsen utan att få mini-bucklor IMHO. Nåväl, det blev väl ok till slut: "Jacket" i bakkant på huvet runt skarven är medvetet och en kopia av originalformen där. _________________ Ragnar Burenius |
||||
Har nu fått till en ersättare även för den främre balken i huven. Körde lite custom stil där med. Steg för steg:
Ville ansluta stilmässigt till den bakre balken jag gjorde tidigare: Ditpunktad: Helhetsbild med båda balkarna på plats: _________________ Ragnar Burenius |
||||
+1 _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Tack tack!
Med huven "klar" så kunde jag montera den och låsa formen: Nästa steg blir att justera skärmar så att de matchar. Började med förarsidan, som sedan gammalt varit smårostig och även haft en del bucklor. Å det senaste svart efter fosforsyrebehandling. Blev en bra bas för att leta hög- och lågområden med karossfilen: En massa småriktande senare: Därefter slipning och återmontage: Med Saab-mått mätt skulle jag säga att det blev helt ok karosspassning. Några saker kvar att justera, och främre nederkanten ska göras om i ett senare moment. _________________ Ragnar Burenius |
||||
|
||||
Det är inte ofta man blir så jäkla glad över att någon "misslyckas" med sin projektplan. Å andra sidan är det få som misslyckas på det här viset. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Fast det här delmålet kommer han fortfarande kunna uppfylla. Bara halvt misslyckad projektplan med andra ord. |
||||
Senaste dagarnas garagetid har gått åt till passagerardörren. Var bland det första "större" plåtlagningen jag gjorde, och tyvärr är svetsningen sisådär och när jag skulle sträcka den så var jag nybörjare på engelska hjulet och rullade in lite väl mycket form i panelen. Har gått och sugit på när jag skulle ta tag i dessa läromisstag... nåväl!
Typ såhär såg det ut när jag började. En del ytrost då plåten stått obehandlad lääänge.... Lite karossfilning för att hitta hög och lågpunkter: Därefter "en" vända med riktning med hammare, och sen lite ny filning: Ännu mer riktning men även en del krympning med gassvets för att ta ner formen på panelen för den är för bullig. Tycker det känns lättare att göra detta efter att jag grovriktat en del så jag förstått plåtens "släta form", typ: Sen ännu mer riktning och så småningom en mellanslipning: Gjorde denna för att få en homogen yta. Tycker det kan vara lite lurigt att hitta ojämnheter med handen när ytfriktionen varierar. Fick bli ytterligare lite riktning och några försiktiga avslutande krympningar: Sen sa jag åt mig själv att det fick duga: Kort lärdom: gör rätt från början. Funderade ärligt på att kapa ner dörrpanelen och göra om lagningen, då det är mkt jobbigare att rikta med begränsad åtkomst till baksidan. Men bestämde mig för att lärandeprocessen är en viktig del i bygget, så jag låter det vara. En annan lärdom/kommentar är väl att jag fortfarande inte riktigt fått till snitsen på karossfilen. Ibland slinter jag och råkar repa onödigt hårt. Funderar även på om den inte skulle må bra av lite slipning så jag slapp ta i så hårt. Hmm hmm. Träna på, antar jag. _________________ Ragnar Burenius |
||||
Plåtrenovera en rostbuske på "TV-kocksvis". Börja på nån bit och få fram en grundform, böja sig under bänken och ta fram en färdig bit med perfekt finnish och passform Kanske skulle ha en Ragnar i snickeboa som färdigställer allt man börjar på _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Pansarfil och gassvets
Jag borde tipsa plåtnördarna på jobbet om den här tråden, det är lite speciellt att jobba med tunn plåt. Vad är det för tjocklek på plåten i dörrskinnen? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Kul jag lyckats sälja in drömmen om rostlagning
Efter dörren var det idag ett rent nöje att gå över bakskärmarna - mkt lite att justera! De är dock inte inpassade på de där bilderna, så döm inte karosspassningen... Anders: det mesta av plåten är rätt tjock, typ straxt under 1mm. _________________ Ragnar Burenius |
||||
Andra projekttrådar Saab 93B - Glassbilen | << 1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 33, 34, 35 >> 93 besök senaste veckan (225294 totalt) |