Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Saab 93B - Glassbilen
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34, 35   >>
13 besök idag (224937 totalt)
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Dörrarna fick åka finbil hem alltså?

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3947


Trådstartare
OneYet skrev:
Dörrarna fick åka finbil hem alltså?


De gick inte in i skuffen på en Oldsmobile '38, trots att det är en business coupe, så då fick vi hämta ett mer kapabelt transportfordon.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3947


Trådstartare
Ev rykten om att projektet står still är enbart just det - rykten. Det är bara tempot är lite lägre....

Har börjat återmontera så sakteliga. Dörrlås:


Framvagn:

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Snyggt!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Tord skrev:
Snyggt!


med risk för att upprepa mig, what he said!

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Blir ju alldeles lysande, men är lederna utan ytbehandling?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3947


Trådstartare
Appropå ytbehandling stressade de mig med att bli klara med en batch delar.

Får försöka få upp farten på monterandet snart!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3947


Trådstartare
Avslutar året med att ta lite avslappnande garagetid och hänga dit lite saker på saaben.

Framskärm:


Bakskärm:


Provmontage av tändspolehållare:

DKW kör som bekant individuella spolar, jag tänkte bara uppgradera lite.

Sen även provmontage av pumpmodul i tanken:



Verkar passa som tänkt!

Slår mig dock att det är mkt montagearbete kvar. Borde lägga på ett kol.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Blir och ser jävligt bra ut

Hur går det med motorn?

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3947


Trådstartare
Motorn är fortfarande mest på planeringsstadiet - tänkte fokusera på att först få bilen på hjul. Ett steg på den vägen är bromsar. Original är där trummor, och standarduppgraderingen är att uppgradera till skivor fram från Saab V4. Min tanke var att göra typ så, men byta ut skiva och ok mot större/nyare. Ventilerat och 280mm diameter.
Här en konceptbild på tänkt bromsskiva, jämförd med std V4-dito:


Såg ut att kunna passa bra. Lägger skivan på original avstånd kontra nedre spindelledens damask.

Några bilder från verkligheten:



Ser ut att stämma någorlunda med tankarna. Nästa steg var oket. Här visste jag det skulle bli tightare, men medelst lite finslipning så ser det ut att kunna lira...



Tight, men det ska gå! thumbs up

Nästa steg blir att passa in fälgar. För nej, originaldito har inte en chans att svälja de här bromsarna...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581



Ragnar skrev:

Nästa steg blir att passa in fälgar. För nej, originaldito har inte en chans att svälja de här bromsarna...


Det finns ju faktiskt fälgbanor till splitfälgar som går upp i diameter. Finns det nån rak bit på originalfälgen, som man skulle kunna skruva i om man svarvar bort allt annat än fälgcentrum?

Vore lite coolt att se nästan original ut, men splitfälg.

Annars, scanna en originalfälg och skala upp diametern. CNC:a fram ett centrum med lagom tjocklek ur nån tjockare Aluplåt av bra legering. Kör "vanliga" fälgbanor på det.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3947


Trådstartare
DJ> Nu ska vi inte komplicera saker i onödan...

Fälgmässigt så vill jag ha något som ansluter till originalstuket - dvs plåtfälg med stor bultdelning. Saaben har delningsdiameter 170/5, vilket är udda och svårt att hitta fälgar till. I stilgenren gillar jag dock samtida VW/Porsche, som körde så kallad "Wide 5" i 205/5. Att rakt av köra på Porsche 356-fälgar hade dock känts lite tråkigt, och dessutom inte säkert löst geometriproblemet med bromsarna då dessa också är 15". Dock hade Porsche 550 liknande design, men i 16". Kändes stilmässigt rätt. Dock svåra/dyra att få tag på, men jag hittade en leverantör i USA som sålde nytillverkade centrum till rimligt pris.
Här hemma, och i snabb jämförelse med en saabfälg:


Dessa behövde dock såklart lämpliga fälgbanor, och valet styrdes av tillgänglighet. Blev en uppsättning från en Volvo V70, som jag skar ur centrumen på:


Här uppstod dock ett problem. Centrum kontra fälgbanans diameter stämde inte, och mina centrum glappade kort sagt med 4mm på diametern i sina tilltänkta banor:

Kanske svårt att se på bilden, men centrumet ligger inte centrerat på fälgbanan, och trillar helt enkelt rakt igenom om jag inte håller upp det med handen.

Funderade ett tag på att försöka jaga tag på andra fälgbanor och prova mig fram, men valde att istället göra ett test och se om jag kunde forma om banorna så att de passade. Började med att göra en verktygsuppsättning i hane/hona där hanen helt enkelt var tänkt att hamra ner/in fälgbanans anläggningsyta, medan honan stöttade mot närliggande delar av fälgbanan men hade ett spel i det lokala anläggsningsytan där jag ville hamra ner banan. Här är verktygshalvorna i svetsjiggen:


Här på plats i min Trumpf (aka tysk Pullmax), med en fälgbana på plats:


Genom att låta maskinen slå uppifrån medan jag roterar fälgbanan och sedan successivt sänker det övre verktyg i små steg så kunde jag sedan hamra ner anläggningsytan till en mindre diameter. Här illustrerat i en kort bildserie:





Slutresultatet blev som tänkt - nu lite lätt presspassning mellan centrum och fälgbana så att centrumen styr rätt:


Sen bara att upprepa för de övriga fälgbanorna. Här ligger de "färdiga" i väntan på övrig anpassning.


Det här gjorde jag dock för snart 1.5 år sedan. Projektet har ju dragit ut lite på tiden, så planerandet och genomförandet har gått lite växelvis. Fälgbanorna är nämligen typ 6.5" breda, vilket är alldeles för mycket. Tanken var hela tiden att finjustera bredd och offset efter vilken plats det tillslut skulle finnas där, och det har inte varit läge för det förrän nu. Så nu kommer fälgembryona ner från förrådshyllan...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3947


Trådstartare
Så, passade då fälgarna över bromsarna? Inte kollat på det skarpt förens nu, så viss spänning...

Började med att hänga dit ett centrum på en temporär adapterspacer:



Tight, men det verkar lira!

Nästa steg blev att prova med fälgbana:



Bra det med, om man ignorerar att fälgen såklart är alldeles för bred och krockar med fjäderfästet mm.

Spacern ska såklart bytas ut, men det går att ana sig till stuket iaf...

Tycker det verkar bli ungefär som tänkt! Nu ska jag bara bestämma mig för däckval, anpassa fälgen för det, samt såklart hitta någon lösning för bakaxeln också...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Blir fantastiskt bra jue!

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



lyfter på hatten och bockar djupt!

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Detta är så häftigt att följa, vilken fantastisk hantverksnivå du håller

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Ragnar skrev:
Tycker det verkar bli ungefär som tänkt! Nu ska jag bara bestämma mig för däckval, anpassa fälgen för det, samt såklart hitta någon lösning för bakaxeln också...

Varför göra det enkelt för sig när man kan krångla till det lite.... när resultatet blir helt underbart thumbs up thumbs up


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



😲❤️❤️❤️

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Så genomtänkt, snyggt och väl utfört att jag blir riktigt avundsjuk!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581



Ragnar skrev:
DJ> Nu ska vi inte komplicera saker i onödan på det sättet, utan på ett annat sätt...





Imponerande!

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
flaset
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 33



I vanlig ordning otroligt imponerande!

_________________
Andreas Jensen

93 Aero SS -03, 93 Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org
Citera
Andra projekttrådar
Saab 93B - Glassbilen
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34, 35   >>
13 besök idag (224937 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande