Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Saab 93B - Glassbilen
<<   1, 2, 3 ... , 33, 34, 35   >>
18 besök idag (224942 totalt)
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Vi kanske bara umgås med olika typer av bönder?

Skämt åsido, stort tack för all positiv feedback, det värmer! Det jag menar med bonnsmide är väl mest att jag inte räknar och analyserar allt så fruktansvärt noga, utan kör lite mer på känsla. Detta då relativt yrkesvardagen...

Blev några timmar i garaget i helgen. Gjorde mer seriösa ersättare för spacers till bromsskivorna, samt en spacer för andra framhjulet.






Då original hjulskruv är lite ovanlig 9/16 unc så kör jag gänginsatser till dimension som är lättare att hitta som försänkt.

Där bara äntrade. Skruvas såklart i djupare sen.

Monterad och klar:


_________________
Ragnar Burenius
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Vackert! Som metallarbetare ser jag tiden som ligger bakom, lyfter på hatten!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
BBursell
Björkvik
Här sen Sep 2019
Inlägg: 12



Gillart, gillart skarpt! Själv jagade jag Sonettfälgar i över ett år som ska på den här säsongen.

_________________
Björn Bursell
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Underbart hantverk, jag blir glad varje gång du uppdaterar tråden

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Hatten av för både bil, hus och garage! thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Klingan75 skrev:
Hatten av för både bil, hus och garage! thumbs up
Verkligen!! thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



Jag håller med föregående talare, man blir glad när man läser den här tråden! thumbs up

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Tackar ödmjukast!
Inga jättekreativa inslag å det senaste, men iaf några saker avbockade på att-göra-listan:

Bromsrör i motorrummet:


Bränslerör från tanken:


Vid genomföringen av bränsleröret genom torpedväggen passar jag på att placera E85-sensor och tryckmätare. Kommer sedan döljas under den plåt man vilar fötterna på:

_________________
Ragnar Burenius
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Volvo genomföring för batterikabeln thumbs up

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
super7 skrev:
Volvo genomföring för batterikabeln thumbs up


Jaså, det kanske det är? Köpt den på eftermarknaden för länge sedan. Stör mig lite på att den drar mot rosa och inte mer varmrött, men försöker intala mig att jag ska stå över såna bryderier...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Ragnar skrev:
super7 skrev:
Volvo genomföring för batterikabeln thumbs up


Jaså, det kanske det är? Köpt den på eftermarknaden för länge sedan. Stör mig lite på att den drar mot rosa och inte mer varmrött, men försöker intala mig att jag ska stå över såna bryderier...

De är ju funktionen som är avgörande thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 716



Tror inte jag har skrivit här tidigare, så det är dags!
Gillar projektet skarpt, kluriga lösningar och genomtänkt dessutom samma problem som jag själv ibland hamnar inför, är inte den där lite väl rosaröd spelar såklart ingen roll rent funktionsmässigt, men det finns fler dimensioner än funktion

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Du tycker inte det är jobbigt med massa extra skarvar ovh kopplingar på bränslesystemet inne i kupén? Är det några specialslangar som inte "svettas" eller räknar du kallt med lite bränsledoft i kupén?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
MaZ skrev:
Du tycker inte det är jobbigt med massa extra skarvar ovh kopplingar på bränslesystemet inne i kupén? Är det några specialslangar som inte "svettas" eller räknar du kallt med lite bränsledoft i kupén?


Nej, inte direkt. Visst påverkar antalet kopplingar FMEA-poängen, men i grunden är det antingen hydralkopplingar gjorda för väsentligt högre tryck, eller validerade OEM-komponenter. Doft är visserligen en icke oväsentlig del av upplevelsen på en tvåtaktare, men jag kör här med PTFE-slang som har fungerat fint och luktfritt på tidigare projekt.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
BBursell
Björkvik
Här sen Sep 2019
Inlägg: 12



Flex-sensor! Jag har funderat på det där, om hur den funkar med tvåtaktsolja i soppan. Nästa steg är antagligen insprutning för mig också. kulle ju vara smutt att kunna växla mellan E85 och 98 oktan ibland.. Vackert!

_________________
Björn Bursell
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419



Kom att tänka på dig och den här bilen när jag stod nere i garaget ikväll och satt ihop
motorn till gammelskotern.

Hade varit en lämplig kombo, tyvärr får jag väl lite bakläxa på färgmatchningen men det är iaf original Polaris 1996




_________________
Patrik Lissjos
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Storm!!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



En tvåtakts skotermotor eller utombordare vore ju rätt ball!

_________________
Magnus Falk
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Råkade slumpa sig så att det blev några timmarna garaget idag, som avkoppling från verkstadsbygget där hemma. Fokus blev på bakbromsar. Original är där trummor. Inget fel på det, men nu ville jag konvertera bultmönstret från 170/5 till 205/5. Efter en del slösurfande insåg jag att saabens hjullagerdimension bak var mer eller mindre identisk med den där fram på tidiga VW och Porsche (som ju har 205/5). Bra start. Visade sig även finnas skivbromskonverteringssatser till dessa. Hmm hmm. Lite CAD senare pekade på att det nog skulle funka:

Bilden är en overlay på saaben originaltrumma/bakaxel och en skiva+nav för en VW/Porsche, samt den fälg jag använder.

Behövde även ett lämpligt ok, och valet föll på Mini R50/R53, som jag har god erfarenhet av som ett bra, billigt och lätt ok. Dessutom används det till 280mm skivor på vissa varianter, vilket var diametern på den här skivan.
Lite plasmaskärande, bockande och svetsande så hade jag två okhållare:


Första provmontage på gatagegolvet:


Sen med axeln monterad på bilen:


Som avslutning en bild med fälgen monterad. Fortfarande bara mockup, måste prova mig fram till vilket offset som passar bäst för bak..

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



thumbs up

_________________
Michael Thulesius
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Hur många här kan säga att man bockade ok hållaren och fick oket exakt rätt över bromsskivan. 😯 Imponerande skills. Vilket bygge.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Andra projekttrådar
Saab 93B - Glassbilen
<<   1, 2, 3 ... , 33, 34, 35   >>
18 besök idag (224942 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande