Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Saab 93B - Glassbilen | << 1, 2, 3 ... , 33, 34, 35 >> 169 besök senaste veckan (225515 totalt) |
Vi kanske bara umgås med olika typer av bönder?
Skämt åsido, stort tack för all positiv feedback, det värmer! Det jag menar med bonnsmide är väl mest att jag inte räknar och analyserar allt så fruktansvärt noga, utan kör lite mer på känsla. Detta då relativt yrkesvardagen... Blev några timmar i garaget i helgen. Gjorde mer seriösa ersättare för spacers till bromsskivorna, samt en spacer för andra framhjulet. Då original hjulskruv är lite ovanlig 9/16 unc så kör jag gänginsatser till dimension som är lättare att hitta som försänkt. Där bara äntrade. Skruvas såklart i djupare sen. Monterad och klar: _________________ Ragnar Burenius |
||||
|
||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
|
||||
Tackar ödmjukast!
Inga jättekreativa inslag å det senaste, men iaf några saker avbockade på att-göra-listan: Bromsrör i motorrummet: Bränslerör från tanken: Vid genomföringen av bränsleröret genom torpedväggen passar jag på att placera E85-sensor och tryckmätare. Kommer sedan döljas under den plåt man vilar fötterna på: _________________ Ragnar Burenius |
||||
Jaså, det kanske det är? Köpt den på eftermarknaden för länge sedan. Stör mig lite på att den drar mot rosa och inte mer varmrött, men försöker intala mig att jag ska stå över såna bryderier... _________________ Ragnar Burenius |
||||
De är ju funktionen som är avgörande _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Tror inte jag har skrivit här tidigare, så det är dags!
Gillar projektet skarpt, kluriga lösningar och genomtänkt dessutom samma problem som jag själv ibland hamnar inför, är inte den där lite väl rosaröd spelar såklart ingen roll rent funktionsmässigt, men det finns fler dimensioner än funktion _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Du tycker inte det är jobbigt med massa extra skarvar ovh kopplingar på bränslesystemet inne i kupén? Är det några specialslangar som inte "svettas" eller räknar du kallt med lite bränsledoft i kupén?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Nej, inte direkt. Visst påverkar antalet kopplingar FMEA-poängen, men i grunden är det antingen hydralkopplingar gjorda för väsentligt högre tryck, eller validerade OEM-komponenter. Doft är visserligen en icke oväsentlig del av upplevelsen på en tvåtaktare, men jag kör här med PTFE-slang som har fungerat fint och luktfritt på tidigare projekt. _________________ Ragnar Burenius |
||||
Flex-sensor! Jag har funderat på det där, om hur den funkar med tvåtaktsolja i soppan. Nästa steg är antagligen insprutning för mig också. kulle ju vara smutt att kunna växla mellan E85 och 98 oktan ibland.. Vackert!
_________________ Björn Bursell |
||||
Kom att tänka på dig och den här bilen när jag stod nere i garaget ikväll och satt ihop
motorn till gammelskotern. Hade varit en lämplig kombo, tyvärr får jag väl lite bakläxa på färgmatchningen men det är iaf original Polaris 1996 _________________ Patrik Lissjos |
||||
Råkade slumpa sig så att det blev några timmarna garaget idag, som avkoppling från verkstadsbygget där hemma. Fokus blev på bakbromsar. Original är där trummor. Inget fel på det, men nu ville jag konvertera bultmönstret från 170/5 till 205/5. Efter en del slösurfande insåg jag att saabens hjullagerdimension bak var mer eller mindre identisk med den där fram på tidiga VW och Porsche (som ju har 205/5). Bra start. Visade sig även finnas skivbromskonverteringssatser till dessa. Hmm hmm. Lite CAD senare pekade på att det nog skulle funka:
Bilden är en overlay på saaben originaltrumma/bakaxel och en skiva+nav för en VW/Porsche, samt den fälg jag använder. Behövde även ett lämpligt ok, och valet föll på Mini R50/R53, som jag har god erfarenhet av som ett bra, billigt och lätt ok. Dessutom används det till 280mm skivor på vissa varianter, vilket var diametern på den här skivan. Lite plasmaskärande, bockande och svetsande så hade jag två okhållare: Första provmontage på gatagegolvet: Sen med axeln monterad på bilen: Som avslutning en bild med fälgen monterad. Fortfarande bara mockup, måste prova mig fram till vilket offset som passar bäst för bak.. _________________ Ragnar Burenius |
||||
Hur många här kan säga att man bockade ok hållaren och fick oket exakt rätt över bromsskivan. 😯 Imponerande skills. Vilket bygge.
_________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||
Andra projekttrådar Saab 93B - Glassbilen | << 1, 2, 3 ... , 33, 34, 35 >> 169 besök senaste veckan (225515 totalt) |