Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Vad gör jag om jag skrotar bilen?
3539 besök totalt
FreddanO
08
Här sen Feb 2015
Inlägg: 100


Trådstartare
Halloj!

Har en löst planerad ringenresa nästa år, vilket blir den första med bil.
Har sökt runt lite och sådär men inte hittat något.

Man ska inte måla fan på väggen, men tanken slog mig (jag lär inte vara den första):
Vad gör jag om jag skrotar bilen på ringen såpass att det inte går att McGyver-fixa och åka hem?
Compacten jag har är ju så att säga ingen dyrgrip på något sätt så att den till varje pris måste tas hem/lagas etc.

Vad gör man när Bongard lastar upp ens konservburk på flaket? Skulle det gå rent praktiskt att skrota/bli kvitt problemet på plats och boka en flygbiljett hem med mössan i hand?

Hoppas verkligen att det inte ska behövas.

_________________
Fredrik Olsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



Avreggningen måste du nog göra i Sverige, om jag får gissa. Det är ju många sm betalar registeravgift år efter år för bilar man bara har pappret kvar på (jo, den ambitiöse kan tjata sig till avreggning utan bilen).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
FreddanO
08
Här sen Feb 2015
Inlägg: 100


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Avreggningen måste du nog göra i Sverige, om jag får gissa. Det är ju många sm betalar registeravgift år efter år för bilar man bara har pappret kvar på (jo, den ambitiöse kan tjata sig till avreggning utan bilen).

Jo juste, självklart. Så långt tänkte jag inte ens. Dom 65 kronorna (eller vad det nu är) per år får man väl helt enkelt ta som läropeng.

_________________
Fredrik Olsson
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



FreddanO skrev:
Niklas Falk skrev:
Avreggningen måste du nog göra i Sverige, om jag får gissa. Det är ju många sm betalar registeravgift år efter år för bilar man bara har pappret kvar på (jo, den ambitiöse kan tjata sig till avreggning utan bilen).

Jo juste, självklart. Så långt tänkte jag inte ens. Dom 65 kronorna (eller vad det nu är) per år får man väl helt enkelt ta som läropeng.

Jag hade nog helst velat se bilen gå i pressen (eller åtminstone se till att samtliga chassinummer/identitetsmärkningar är utplånade) om jag skulle lämna den åt sitt öde, så att den (eller snarare identiteten) inte kan dyka upp senare och stöka till saker och ting.

Men Transportstyrelsen kanske godtar intyg från en tysk skrot att bilen är skrotad och omhändertagen på ett miljömässigt korrekt sätt?

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Du behöver betala bärgning, räcken (tusen spänn per stolpe och 1500 per balk när jag kollade senast för typ 10 år sen), sanering och kostnaden för banavstängning.
Bilen är nog inte det dyra i en sån krasch.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
FreddanO
08
Här sen Feb 2015
Inlägg: 100


Trådstartare
Victor. skrev:
Jag hade nog helst velat se bilen gå i pressen (eller åtminstone se till att samtliga chassinummer/identitetsmärkningar är utplånade) om jag skulle lämna den åt sitt öde, så att den (eller snarare identiteten) inte kan dyka upp senare och stöka till saker och ting.

Men Transportstyrelsen kanske godtar intyg från en tysk skrot att bilen är skrotad och omhändertagen på ett miljömässigt korrekt sätt?

Jo absolut, det vill man ju så klart se. Dock verkar det helt okej att skrota bilen utomlands enligt Transportstyrelsen. Varför jag inte googlade det innan kan man ju fråga sig.

Har du skrotat ditt fordon i ett annat EES-land än Sverige? Då ska du anmäla detta till oss på ditt registreringsbevis. Till anmälan ska du bifoga fordonets registreringsskyltar och ett skrotningsintyg (engelsk benämning Certificate of Destruction).

MaZ skrev:
Du behöver betala bärgning, räcken (tusen spänn per stolpe och 1500 per balk när jag kollade senast för typ 10 år sen), sanering och kostnaden för banavstängning.
Bilen är nog inte det dyra i en sån krasch.

Jo att man får betala bärgning, räcke och andra kostnader är jag fullt medveten om. Men att försöka rådda och betala för frakt hem 150 mil av en tokknycklig 20.000 kronors bil bara för att bli av med den känns lite roddigt.

_________________
Fredrik Olsson
Citera
Nürburgring
Vad gör jag om jag skrotar bilen?
3539 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande