Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3,0 -94
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
7 besök senaste veckan (30541 totalt)
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Har missat din fråga om växellådsolja - fick du någon lösning på det?

Castrol Syntrans B 75W är mitt tips, det är Castrols produkt enbart framtagen för BMW.
Täcker in MTF LT II, som är en mycket vanlig spec till BMW-s manuella lådor, även din låda.


Körde på transmax Z oljan. Verkade fungera bra, och inget som var svårväxlat. Det är nämligen föreskrivet ATF olja i den lådan.[/code]

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Marcus S skrev:
J!nnarp skrev:
Anderstorp avverkades i söndags med ganska gott resultat.
Hade något missljud bakifrån i bilen, det klonka och slog vid inbromsning och turn in.
Jag misstänker bussningar eller infästningar till bakvagnen.
Men när man väl ignorera detta så gick det ganska bra och kag åkte på konstanta 1,58 och 1,59 tider, med 1:58:19 som snabbaste tid på 888 225/45-17 runt om.

Dock tog mina bromsar fram helt slut nu, och jag står inför ett i-landsproblem. Ska jag köpa nya belägg till org ok, eller ska jag byta skivor och bygga om till Boxster S ok som jag har liggandes
Då är ju bakdelen att jag inte kan åka i klass std med bavaria om jag får lust för det, och jag känner att jag nog har för lite motor för att hävda mig i högre klasser

Vad har ni andra för åsikter i frågan?



Ang belägg skulle jag välja pfc08 fram och nåt billigare tex Stoptech bak. I originalok. Finns hos PEAN.
PFC08 är dyra men per varv blir det billigt, håller sjuukt länge.


Jag kom över Pagid RS belägg fram, till väldigt bra pris. Kollade på pfc 11 men 3600kr tycker jagvär mycket pengar när jag inte ens vet om jag ska köra på dom oken senare.
Bak kör jag xp8 med bra resultat thumbs up

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare

Så ser fjädrarna ut. 70n/mm och 170mm långa om jag förstår det rätt
Sen sittter en hjälpfjäder på 20n/mm oxå.

Jocke du får gärna kolla upp vad ni kör med. Även längd på fjädrar fram och bak.

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



J!nnarp skrev:
Christian Jansson skrev:
Har missat din fråga om växellådsolja - fick du någon lösning på det?

Castrol Syntrans B 75W är mitt tips, det är Castrols produkt enbart framtagen för BMW.
Täcker in MTF LT II, som är en mycket vanlig spec till BMW-s manuella lådor, även din låda.


Körde på transmax Z oljan. Verkade fungera bra, och inget som var svårväxlat. Det är nämligen föreskrivet ATF olja i den lådan.[/code]



thumbs up Mtf LT II är en oljespec som ligger väldigt nära oljor av ATF-typ , men används av BMW när
det skall vara "livstidsfyllning" i manuell låda, vilket inte godkänns med "normal" ATF-olja.
Knappast ett problem på våra bilar som får lite mer uppmärksamhet.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Ok. Nu har jag börjar leta runt lite efter olika fjädrar att köra med. Men att hitta något där dom dessutom specar hårdheten verkar ju svårt?! Står oftast bara vad axelvikten för org. Bil är
Rallyshop verkar dock ha lösa fjädrar som passar coilsen fram, upp till 600lbs/107kg däremot verkar det ju svårt att hitta fjädrar bak, då detta är som en org. Fjäder fast med fjäderjustering.
Jag får väl plocka av bakfjädrarna och mäta så jag vet vilken diameter jag ska leta efter oxå.
Vill ju inte betala hur mycket som helst för att få på nya fjädrar, och tyckte rallyshop var bra i pris, 295kr fjädern upp till 107kg sen kosta dom 595 om man vill ha hårdare.[/img]

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Kom att tänka på denna. Osäker på när den senast uppdaterades dock:

http://hoftware.com/erally/index.php/annat/biltemafjaedrar

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Kristofer Å skrev:
Kom att tänka på denna. Osäker på när den senast uppdaterades dock:

http://hoftware.com/erally/index.php/annat/biltemafjaedrar


Den hittade kag oxå. En bra lathund/sammanställning, men tyvärr fanns där inget som var tillräckligt hårt för att passa på banbilen

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 648



Fram 140 långa 60 diameter och 120 hårda hjälp fjäder kan du ta vad som helst nästan
Bak 100 långa 60 diameter 160 hårda , hjälp fjäder som ovan
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Jocke K skrev:
Fram 140 långa 60 diameter och 120 hårda hjälp fjäder kan du ta vad som helst nästan
Bak 100 långa 60 diameter 160 hårda , hjälp fjäder som ovan

Men hur ser bakfjädrarna ut? Har du möjlighet att ta en bild? Den behöver väl vara större för att sitta i org position bak?

Tackar för infon thumbs up

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Fick ett ryck att provningens en av mina nya fälgar ja köpt. Var lite tveksam till om det passar, och är fortfarande. Men många verkar få plats med större fälgar än mina 8,5 et15 med 225/45-17 däck.
Efter att jag monterat en fälg så inser jag att bilen kommer ta i där bak om jag inte höjer upp den. Däckskanten ligger ca 10-15mm utanför skärmen.


Jaja, detta ska väl gå att lösa detta med valsning, så en vals införskaffades idag. Men frågan är vilken höjd ni andra kör med bak resp fram. Med 7,5 fälgarna ET 38 har jag haft en höjd frän fälgkanten (undersidan) till skärmen på 550mm runt om.



Den nya fälgen måste jag nog ha 570mm för att den inte ska ta i, iaf innan jag valsat.



Är detta ok? Tycker det känns högt men måste ju samtidig ha någon fjädringsväg. Fälgarna gör sig dock jäkligt bra på bilen thumbs up

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Nu är skärmarna bak valsade. Fick tillräckligt med utrymme för att få plats med fälgarna.
Däremot måste jag ha hårdare fjädrar, det tar i lite för lätt annars.

Fungerar det att åka på 2,25" (innerdiameter 58mm) fjädrar bak på org placering?
Hittat fjädrar som då är 150 långa och 160N/mm för 450kr/st. Är detta ett bra pris eller ej?
Frågan är bara om jag får en bra höjd med dom fjädrarna



_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Det var ett tag sendan här uppdaterades ser jag.
Får väl fixa detta snart

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Jaha, var ska man nu börja
Har hänt en hel del här sen senaste uppdateringen. Har byggt ny bur, uppdaterat chassiet och gjort vid bakvagnen.
Jag lägger in bilder och sen får ni väl fråga om det är något ni undrar över.

Här har jag börjat rensa bilen invändigt för att kunna bygga bur.





Nu är burbyggandet igång.
Bestämde mig för att boxa upp den i framänden. Då fick jag mer plats att röra framdelen när jag skulle svetsa.










_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare














_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Fortsätter väl med bilderna och små notiser om vad som mer hänt.
Här har kag iaf börjat riva ner bakvagnen. Nya bussningar, hjullager osv. Monteras.

















Nu har diffhuset blivit blästrat och målat.







_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Sen var det ju dax för skärmbreddning. Beställde ett par från Fartfabriken då passform och utseende verkade bra, och jag har inget att klaga på thumbs up

Klicka för större bilder!


Provkapade även lite i framskärmen här. Gillar utseendet och ska försöka få till båda skärmarna under året.
Sen beställdes nya coils ifrån GAZ. Ett Gold set med rekommenderade fjädrar. Än verkar allt funka bra iaf, och väldigt nöjd med supporten och priserna











_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Köpt på mig lite bromsuppdateringar och byggt ihop en bakvagnsförstärkning som bultas i gängorna från ovansidan.






_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Har även påbörjat en ny gaddning.
Blir många timmar i stolen, så får ta det i etapper. Var dock länge sedan sist nu.






[/fbvideo]

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Nu jobbas det all ledig tid man kan få ihop i garaget.
Siktet är inställt på att kunna köra någon tävling i Cupen

Eftersom jag använder bilen som trackday bil oxå, var jag ju tvungen att fixa mina dåliga avgasvärden. Nya kattar handlades på Biltema. Avgassystemet verkar vara ett riktigt hopplock av vad man hittat



Men nu är nya kattar på plats och bilen snart redo för ett besök hos sbp.

Sen ska den besiktigas för vagnbok den 27/4 på knutan om planen går i lås.

Vidare måste jag införskaffa all personlig utrustning oxå. Detta har ju aldrig varit ett problem vid vanliga bandagar, men nu behövs ju overall och hela baletten om man ens ska köra ihop med gatbilarna om jag förstått rätt.
Så har ni tips på var man lämpligast skaffar sig detta utan att det kostar multum är det välkommet.

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 566



Tänk på att det måste vara rejs katt om du ska få vagnbok till bmw cup.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Fredin skrev:
Tänk på att det måste vara rejs katt om du ska få vagnbok till bmw cup.


Det är inte den info jag fått.
Men om man kör med rejskattar behöver dom vara fia godkända, det är skillnad.

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3,0 -94
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
7 besök senaste veckan (30541 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande