Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3,0 -94
<<   1, 2, 3, 4, 5
11 besök senaste veckan (30552 totalt)
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569



Har själv byggt en bmw cup bil åt/ med en polare. Första tävlingen kom vi med orginal system inkl kattar. Så fick man inte tävla. Fick köra den tävlingen men var tvungen att bygga om. Måste vara fia godkänd rejskatt vid tävling. Detta var 2013.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Fredin skrev:
Har själv byggt en bmw cup bil åt/ med en polare. Första tävlingen kom vi med orginal system inkl kattar. Så fick man inte tävla. Fick köra den tävlingen men var tvungen att bygga om. Måste vara fia godkänd rejskatt vid tävling. Detta var 2013.


Men var det en ren rejsbil, eller även gatregistrerad? Tror man gör skillnad på det om jag uppfattat reglementet rätt.

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569



Rejsbil. Men du skulle väl tävla i bmw cup? Eller har jag fattat fel? Kolla reglerna så du inte måste byta igen.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Fredin skrev:
Rejsbil. Men du skulle väl tävla i bmw cup? Eller har jag fattat fel? Kolla reglerna så du inte måste byta igen.


Den ska både gå i cupen och vara godkänd för gata.
Kör en del trackdays och framförallt TF på ringen, så den måste vara besiktigad hos SBP.

Har läst och läst och läst, men blir ärligt talat inte riktigt klok på vad som gäller. Verkar ju helt sjukt att en för gata godkänd bil inte ska få kunna tävla för att fia/sbf inte godkänt just den katalysatorn.

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Har sedan inköp haft problem med avgasvärden på bilen.
HC värdena är, ska vi säga långt ifrån bra! SBP mätare gick iaf inte så långt.
Har byt kattar och letat läckage, börjar nu fundera på om det är så att boxen är mappad för mer bränsle. Lambda värdena är lite låga så funderar på om den får på tok för mycket soppa.
Bilen går bra annars, och drar o varvar ur fint.
Behöver få bot på detta en gång för alla så att jag kan få den godkänd.
Någon som har förslag eller idéer? Kan man annars mappa om en box från 328 eller liknande för att besiktiga med?

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Berbel
Mellerud
Här sen Okt 2003
Inlägg: 72



Hej.
Jag hade samma problem med en 325:a för många år sen. Då var det krökta ventiler som gjorde det. Felet hittade med ett leakdown-test. Mitt HC bottnade mätare hos bilprovningen.
Värt att kolla upp.
Mvh Berbel

_________________
Henrik Magnusson
BMW 320d till vardags
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Berbel skrev:
Hej.
Jag hade samma problem med en 325:a för många år sen. Då var det krökta ventiler som gjorde det. Felet hittade med ett leakdown-test. Mitt HC bottnade mätare hos bilprovningen.
Värt att kolla upp.
Mvh Berbel


Gjorde ett komptest och Ventiljustering på bilen för 2 säsonger sedan, tycker det borde visat sig då.och motorn går oförskämt bra vilket den inte borde göra med läckande ventiler.
Men kan vara en idé om jag inte hittar andra fel thumbs up

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Har länge haft problem med min M3 då avgasvärdena aldrig legat rätt.
Högt HC och lite för hög CO
Lambda 0.98 så den är bra.

Tycker den jag mattat på med mycket bränsle (den spottar ut bensin genom avgas när den står på tomgånh)
Och efter halva söndagens körning så börja den rycka rejält, samt gå illa och inte på alla cylindrar. Lyfte upp 3 av stiften för att kolla, och dom var svarta som natten allihopa.

Har letat läckage på slangar osv men ingen förbättring. Sitter nya lambda i. Är starkt misstänksam till att någon tidigare ägare meckat k boxen, men inget jag vet säkert. Nästa steg blir att byta tempgivaren till DME och se om det hjälper.
Vad finns det sen för alternativ? Funderat på att låta PSI göra en nu PnP box för att kunna läsa värden och få den optimerad för bästa drift, men detta är ju en ganska stor utgift och bilen borde ju kunna gå att få ordning på ändå.
Så ös på med tips och förslag som jag kan fortsätta felsökningen med.

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Längesedan sist nu.
Här kommer lite bilder på det som hänt sen sist.
M20 svänghjul monterat ihop med ny koppling och tryckplatta. En hel del jobb att bygga om från dubbel till enkelmasse svänghjul. Med det funkar och blev av med 6-7kg.

Även fått nytt styrsystem i form av EMU Classic. Vid bromsning lämnade bilen 312hk.

Nu senast var det bygge av nytt avgas då det gamla systemet läckte lite varstans.






















_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Norris
Umeå
Här sen Jan 2015
Inlägg: 88



Hittade du någon orsak till att den gått dåligt innan med original ecu?

_________________
Robin Karlsson
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Norris skrev:
Hittade du någon orsak till att den gått dåligt innan med original ecu?


När vi byte system så hitta vi troligtvis orsaken.
Det var att där satt fel tändspolar i. Dom nådde inte hela vägen ner, så den sköt sniskan mellan spole och stift.

Det roliga är att jag kört 2-3 säsonger med dessa spolar innan utan problem. Dom satt i bilen när jag köpte den, så jag har aldrig reagerat på det.

Nu har jag tyvärr bekymmer igen, men misstänker att det är vevaxelgivaren som spökar nu. Tyvärr kostar den 1900kr så jag måste ta hem bilen och demontera och mäta upp den gamla innan jag byter.

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3,0 -94
<<   1, 2, 3, 4, 5
11 besök senaste veckan (30552 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande