Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Synpunkter på modifiering (lättning)
3 besök senaste veckan (2322 totalt)
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208


Trådstartare
Jag vill fixa till min lilla räcer, en Golf Gti -83.
Just nu väntar jag på bromsoksfärg och skyddsdamask till drivknutarna innan den står på alla 4.
Då med nya belägg/skivor fram och tillfixade ok och ny bromsvätska.

Men som sagt, nu är jag pank igen.. Och nästa gång jag köper nånting så blir det en sänksats eller 4 dämpare med fjädrar (fanns nån styling firma som hade för 399dollar+frakt från tyskland). Och därefter en Golf 2 Gti 16v motor (KR).
Detta räcker gott och väl gällande väghållning och effekt.

Men nu ska jag lätta, eftersom att jag tänkt använda bilen till vardags så vill jag inte ha den plåtren.
Så jag tänkte ta bort allt som inte måste vara kvar för att sedan klä allt med svart kraftigt tyg (högtalartyg eller golvmatte liknande). Vad tror ni om det? Ljudnivån i bilen kommer nog inte att bli tokhög och burkig.
Men vad säger besiktning om att besikta utan baksäte?

Gärna en del tips och sånt som jag ska ha i tanke innan jag börjar riva ut!

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



skywalker skrev:
*snip*
Men vad säger besiktning om att besikta utan baksäte?
*snip*

Risken är att de säger "Reg-besiktning" till dig. Att plocka ut baksätet = minska antalet passagerarplatser = ändra uppgift i reg-bevis = reg-besiktning.
Som jag har uppfattat det iaf!

om du tänker skrapa bort asfaltsmattor och liknande så bör du nog vara beredd på att det kommer att dåna mer. Robert R. här byggde en Golf GTi MK1, fråga honom hur mycket ljud en plåtren kupé genererar. Jag tror inte att lite inredningsmattor kommer att dämpa ljudet massor, men där kan jag återkomma när jag får ut min 924a på vägen/banan igen!

Kommer dock att bli en tuff liten bil, det där! thumbs up

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
ByWard
Karlstad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 265



Angående ljudisolering:
I rallybilen (golf mk1) finns ingen som helst isolering kvar, och man står inte ut 3 minuter utan hörselskydd i den, ens på tomgång.. (Nu är jag lite överkänslig mot oljud dock )
Det finns iofs saker man kan göra, till exempel nöp jag av små små bitar från en tvättsvamp och pillade in mellan taket och : ja, öh.. : balkarna?....
Där försvann väldigt mycket skrammel...

Men ska du ha den som bruksbil oxå, rekommenderar jag att spara isoleringsskivor på de lite större ytorna, eller ett par bra peltorkåpor


EDIT: Stavfel

_________________
MVH/Johannes Ward

Bus: -95 Mitsu EVO III -såld
Hundtaxi -00 E46 318 Touring
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



tycker själv att en tunn matta dämpar ganska fint (har inga asfaltsmattor utan bara 'finmatta' på golvet) och detta tar bort väldigt mycket resonanser!
om du vill ha tyst, satsa på att svetsa igen ALLA små hål som finns lite här och var (skruvhål, mysko fabrikshål etc), det gör mycket! Se till att tätningslister etc är i bra skick...

En bonussak med lite isolering på golvet är att man får golvvärme på köpet (från både kardantunneln o avgassystemet!)... Då kan man ju ta bort värmepaketet och bara ha kupefläkten kvar (= mindre vikt )

om du trivs med att mecka lite är det väl inte sååå svårt att kasta i baksätet inför besiktningen?
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208


Trådstartare
jo, sbp lär reagera på att allt bakom framstolarna är borta.

jag hade tänkt gå tillväga såhär:

Jag tar bort bakstätet och framstolarna samt lyfter bort mattan.
Dels för att jag vill se hur hela golvet ser ut och kanske fixa till ifall det kommit rost eller se var fukten kommit ifrån å fixa lite.
Därefter tänkte jag bara ta bort de skräpbitar av asfaltsmattorna som sitter löst, alltså jag kommer inte att skrapa bort alla asfaltsmattor.
Därefter lägger jag tillbaka mattan, fäster den ordentligt och fixar till med den "nya mattan" som ska gå från där baksätet började till bakluckans kant. Endast för att det ska se behagligt ut samt att ljudet kommer inte att studsa lika mkt mot mattan som direkt mot plåten.

Det låter kanske lite halvdant, men bygget kommer inte att bli en ren banbil. Utan mer ett budget bygge där jag kommer att försöka kombinera interiör styling och ljud vs. lätt bil som funkar på banan. Som hobby och inte för att sten hårt gå in i en fajt varje gång jag ser en 18åring i en nissan 200

Jo, att jag skär ut fästena för baksätet genom mattan för att lättare kunna montera dit det till besiktning är förstås ett bra alternativ.

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



om du ska ha ljud i bilen så kan du ju dämpa med noise-killer gegga istället för blymattor tror det väger mindre men vet inte säkert, sen finns det ju plastrutor du kan ju byta bakre sidorutor iallafall. Orginal stolar väger mer än kramgoa kevlarstolar. Risken är ändå när man börjar riva i grejorna att man blir "skadad" och gör om bilen till en ren banracer

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208


Trådstartare
jo, noisekiller väger mindre! men det är ganska dyrt också.. dock så är det inte så stor yta på golvet i en Mk1a
jag har tänkt tanken men vill inte lägga ut mer pengar än MÅSTE.

sen när jag får lite pengar kanske man går tillbaka å fixar nåt sånt.. men just nu så har jag inte många kronor att leva på tills skolan börjar igen...
får lite pengar sen när jag börjar jobba, men det är ju inte så mkt och så är det i efterskott..

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208


Trådstartare
det där med att byta bakrutorna till plast är mkt mkt intresant! även den lilla trekanten i förardörren då jag tänkt byta speglar som ska sitta där...

var kan man få tag på lexan rutor? dessa lämpar sig väl bäst till detta? plexi blir väl väldigt repigt m.m.? inte för att jag tvättar bilen i biltvätt men tryck å sånt mot rutan?

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Anders Jeppsson skrev:
En bonussak med lite isolering på golvet är att man får golvvärme på köpet (från både kardantunneln o avgassystemet!)... Då kan man ju ta bort värmepaketet och bara ha kupefläkten kvar (= mindre vikt )


Eller sa skippar man bade flakten och rutan i forardorren och spar 10 kg till...

_________________
Rikard Ahlin
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



Plast rutor kan du köpa hos glasmästaren. Du ska använda dig av så kallat makrolon då det inte spricker och är mycket billigare än andra behandlade plaster. Finns en tråd om olika plaster, makrolon är dock väldigt repkänsligt, till och med om du ska tvätta av med en ren trasa blir det smårepor "behåll plasten på tills det är monterat. Jag gav ca 1000:- för fyra sidorutor "bmw E30" skar till dom själv, iofs en gammal kompis som jobbar hos glasis men mycket dyrare tror jag inte det blir..

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
Skruva banåkabil
Synpunkter på modifiering (lättning)
3 besök senaste veckan (2322 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande