Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -02
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
20 besök senaste veckan (46945 totalt)
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Kul att läsa Johan! Men jag är ännu mer nyfiken på ditt nyförvärv! När kommer det upp en tråd om den?


Tack Nicklas! Skulle lagt upp en igår men hann inte, så den kommer mycket snart

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
Uppdatering!

Här kommer lite fler bilder
Tog bilen till jobb och gjorde en allmän kontroll inför besiktning, samt satte tillbaks originalhjulen (som nu är sålda) för att slippa eventuella strul, men det gick fint som alltid
Efter Bilsport Motorshow (december 2018) det började jag plocka isär för vevlagerbyte.







_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
Nu får jag verkligen försöka komma ikapp här, fortfarande inte postat något om 2019 ens...
Kan ju säga att det har hänt hur mycket som helst på denna tiden!

Jag bombar bilder och lite kort info

Här kommer bilder från när jag demonterade framvagnen för byte av dem "ökända" vevlagerna.
Såg i historiken att dem var bytta på BMW två gånger tidigare men som med allt så ville jag inte chansa.

När jag väl hade allt nere passade jag på att förbättra det jag kunde.
Exempelvis genom att förstärka infästningarna i framvagnen. Tycker konstruktionen såg något klen ut överlag och jag är en som hellre överdimensionerar något istället för tvärt om. Speciellt då jag visste att jag skulle montera styvare motor- och växellådskuddar som i sin tur ger mer vibrationer som fortplantar sig i framvagn ut i karossen.

Forskade runt mycket på internet i jakt på en vettig motivering på vilka vevstaksbultar, vevlager och motorkuddar som var det bästa alternativet. Kom då fram till att det blev ARP-vevstaksbultar med ACL-vevlager i std-dimension (provade HX versionen först men tyckte vevlagerspelet blev för mycket) och då Hardrace motor- och växellådskuddar i deras race-version. Fortfarande i gummi men betydligt hårdare än original. Tyckte inte stumma i aluminium var ett alternativ då jag inte tänkt köra denna bilen på slicks.

Givetvis blev det en grundlig rengjöring av oljetråget med hetvattentvätt som tog bort alla gamla avlagringar.















































_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Är det eget garage med gropen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Är det eget garage med gropen?


Ah precis, jag är lyckligt lottad som har tillgång till mina föräldrars garage som har en smörjegrop

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
Några fler bilder. Framvagnen skickades på blästring och lackering.
Ny original bussning till styraxeln



















_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Va prydligt det blir!

Tips, hydraulslangen på nedan bild började läcka på min E46M3 runt 19000mil, har du inte bytt den så är det läge.


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Wärhner skrev:
Va prydligt det blir!

Tips, hydraulslangen på nedan bild började läcka på min E46M3 runt 19000mil, har du inte bytt den så är det läge.



+1 på den, min gick sönder vid ~10k mil.
Ny kostar ~1500 på bmw, eller ännu bättre några hundringar om du går till din lokala hydraulikfirma thumbs up

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
Wärhner skrev:
Va prydligt det blir!

Tips, hydraulslangen på nedan bild började läcka på min E46M3 runt 19000mil, har du inte bytt den så är det läge.



Tack Peter!

Ja precis det står på listan, den har klarat sig hittills men det är lika bra att byta ut så man slipper strul med det

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
E.Svensson skrev:
Wärhner skrev:
Va prydligt det blir!

Tips, hydraulslangen på nedan bild började läcka på min E46M3 runt 19000mil, har du inte bytt den så är det läge.



+1 på den, min gick sönder vid ~10k mil.
Ny kostar ~1500 på bmw, eller ännu bättre några hundringar om du går till din lokala hydraulikfirma thumbs up


Ja det får bli en ny original

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
Får bomba på med bilder här nu känner jag...
Detta är alltså från början av 2019, MYCKET har hänt sen dess kan jag säga
Är mestadels aktiv på Facebook och Instagram, så om någon är nyfiken på vad som hänt med denna bilen senaste åren så kika där, men kommer såklart försöka uppdatera bättre här.

https://www.facebook.com/PalmqvistMotorsportTimeAttackTeam/

https://www.instagram.com/johanpalmqviist/?hl=sv

Men i alla fall så inför 2019 års säsong av Time Attack blev det nya ACL vevlager med ARP-bultar, lackat framvagnen, ny vattenpump och termostat, nya bromsskivor fram med bromskylning från Puretech m.m.
















_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
OBS! Gamla bilder, dessa är från 2019...

Snabbspolar igenom lite här nu i ett försök att komma ikapp

2019 års säsong gick otroligt bra! Vidare underhåll och små förbättringar gjordes under vintern inför säsongen och det rullade på riktigt bra. Dessvärre läckte bakdämparna något och eftersom där inte fanns tid att lämna iväg dem på service under säsongen fick jag anpassa mig med en något lätt bakände. Det jag körde med då var begagnade KW Clubsport coilovers.

Började preimiärtävlingen av Timeattacknu.se på Ring Knutstorp med att kaval in som P3, men fick inte ihop det tillräckligt så slutade som fyra.

Men efter det blev det prenumeration på pallen, med fyra raka P3-placeringar (Rond 2 Kinnekulle, Rond 3 Mantorp Park + King of Mantorp samt Rond 4 Gelleråsen). Avslutade säsongens sista tävling med en P2-placering!

Väldigt kort summering av 2019 års säsong.
Som ni ser på bilderna fick jag den stora äran att skjutsa runt Tomohiko Under Suzuki på Mantorp Park!



































_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -02
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
20 besök senaste veckan (46945 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande