Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -02
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
24 besök senaste veckan (46940 totalt)
tobbe #25 tornado
Sweden
Här sen Mar 2005
Inlägg: 801



En ordentligt fin bil verkligen.
Grattis
Lycka till med dina varv på banorna.
Det ska bli spännande att se dina varv tider.

_________________
T.Soderberg
Tornado Racing
BMW M3 3.2 L
Allt i Däck Falkenberg #68
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
Jeppe_A skrev:
Smakfullt byggt och en helt störd finish thumbs up

Lycka till med körningen!


Tusen tack! Superkul och höra

Jag ska uppdatera efter hand men denna säsongen gick väldigt mycket bättre än väntat

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
tobbe #25 tornado skrev:
En ordentligt fin bil verkligen.
Grattis
Lycka till med dina varv på banorna.
Det ska bli spännande att se dina varv tider.


Stort tack!
Kul och höra! Uppdaterar med varvtider från årets tävlingar vid senare tillfälle

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
Update!

Här kommer bilder från första deltävlingen av Timeattacknu-serien på Ring Knutstorp i maj 2018.
Väldigt sent jag vet....

Hösten året innan körde jag på deras trackday för att se om jag överhuvudtaget skulle prova och vara med att tävla. Satte ett mål på 1:20, klarade jag det så skulle jag anmäla mig till säsongen 2018. Jag körde 1:18:4 så anmälan blev det!

Väl på våren var det dags för första tävlingen någonsin för mig, och andra gången på ett riktig bana för mig.
Total körtid på bana var ca 1tim-1 1/2 timme så nära noll kan man säga.
Kan ju säga att jag var duktigt nervös för att vara ivägen, komma sist osv...

Men jag fick coachning av Filip Svensson de två första körpassen så jag kom på rätt väg snabbt.
Med hjälp av Filip och mitt team så slutade helgen med en bästa tid på 1:12:011 och en 7'e placering vilket var över alla mina förväntningar! Målet för säsongen var att komma med i topp 10 en av tävlingarna så det var redan spräckt.

Dock så körde jag fortfarande med DSC aktiverat hela tiden vilket bromsade väldigt mycket.
Vid fullt gaspådrag ut från de flesta svängar hände ingenting förrän man rättat ut och ca 2-3sek senare kom effekten. Så detta året har jag förhoppningar att komma nära eller under 1:10!

















_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Dina tider kommer garanterat rassla ner en bit till i år thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Dina tider kommer garanterat rassla ner en bit till i år thumbs up thumbs up thumbs up


Tack Magnus jag hoppas verkligen på det! Det var inte förrän sista tävlingen på Karlskoga som jag började lära känna bilen, och utan DSC. Så det ska bli kul och se hur det kommer gå

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Trevlig bil! Ber om ursäkt för att jag lägger till en efterlysning i din tråd...

Hej alla M3 E46 ägare/följare!
Till ett utvecklingsprojekt söker jag en M3 E46 rear subframe. Dvs hjälpramen som diffen sitter i.
Köper gärna en begagnad om nån har en liggandes (kanska någon som har bytt ut en gammal rostig subframe?), eller lånar gärna för att mäta på. Kan även köra för att mäta på en subframe förutsatt att den är nerskruvad från bilen, och att det är rimligt nära Malmö/Lund.

Supertacksam för alla tips jag kan få.
Tack på förhand!

Vincent
Practical Performance RnD

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
vince skrev:
Trevlig bil! Ber om ursäkt för att jag lägger till en efterlysning i din tråd...

Hej alla M3 E46 ägare/följare!
Till ett utvecklingsprojekt söker jag en M3 E46 rear subframe. Dvs hjälpramen som diffen sitter i.
Köper gärna en begagnad om nån har en liggandes (kanska någon som har bytt ut en gammal rostig subframe?), eller lånar gärna för att mäta på. Kan även köra för att mäta på en subframe förutsatt att den är nerskruvad från bilen, och att det är rimligt nära Malmö/Lund.

Supertacksam för alla tips jag kan få.
Tack på förhand!

Vincent
Practical Performance RnD


Hallå Vincent!

Inga som helst problem
Tyvärr är det inget jag har extra, men kan alltid hoppas att någon annan har liggandes så det löser sig för dig

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
Update!

Efter premiären på Ring Knutstorp blev det kontroll av hela bilen.
Rengjorde bromsarna och fälgarna fr"ån allt bromsdamm och gummirester.

På grund av oljud från differentialen vid snäva svängar i låga farter så bytte jag till den omtalade diff-oljan med FM Booster, efter det blev den helt tyst







_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
Update!

Rond 2 av Time Attack 2018. Jag visste inte ens hur Kinnekulle såg ut, så jag läste på allt jag kunde.
Studerade banguiden på Rejsa, samt att jag kollade diverse videos från banan.

Väl på plats så fick jag hjälp av en annan tävlande i min klass som visade spårval.
Väldigt knixig bana med konstiga spår. Provade lite olika spår med samma tid.
Jag var ute i grusen på ett ställe men som tur blev det inga skador. Det är trotts allt viktigt att ta reda på var gränsen finns.

En häftig grej var att jag körde exakt samma tid som förra tävlingens tvåa.
Vi båda hade 1:04:343 som bästa tid i kvalet vilket blev en delad 10'e plats.
Eftersom bara 10 bilar går till final så avgjordes det på våra näst snabbaste tider där jag hade 1:04:4 som var 0,1sek snabbare. I finalen körde jag upp mig en placering och blev därav 9'a.














_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Ja Kullen är inte helt enkel att förstå sig på på allra första besöket, bra jobbat

_________________
Magnus Thomé
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ja Kullen är inte helt enkel att förstå sig på på allra första besöket, bra jobbat


Tack Magnus! Jag blev aldrig riktigt bekväm. Nu körde jag med DSC aktiverat som bromsade mycket klart, så ska bli spännande och se hur det går denna säsongen

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
Pålle
Glumslöv
Här sen Apr 2018
Inlägg: 7



-BMW-Motorsport- skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ja Kullen är inte helt enkel att förstå sig på på allra första besöket, bra jobbat


Tack Magnus! Jag blev aldrig riktigt bekväm. Nu körde jag med DSC aktiverat som bromsade mycket klart, så ska bli spännande och se hur det går denna säsongen


blir inte bromsarna varma som f*n med DSC på? dom ligger väl o hjälper hela tiden då i kurvorna?

_________________
Adam Pålsson
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Jävlar vad fräch den är. Grymt jobb du gjort!

Man kan tro att bilderna är från våren 2002 men man ser ju att den är finare nu!

Inte konstigt att du stod på Elmia med den.

Funkar däcken bra? Funderar på sånna nästa byte.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
Pålle skrev:
-BMW-Motorsport- skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ja Kullen är inte helt enkel att förstå sig på på allra första besöket, bra jobbat


Tack Magnus! Jag blev aldrig riktigt bekväm. Nu körde jag med DSC aktiverat som bromsade mycket klart, så ska bli spännande och se hur det går denna säsongen


blir inte bromsarna varma som f*n med DSC på? dom ligger väl o hjälper hela tiden då i kurvorna?


Det blir dem haha. käkade upp bakbeläggen på två tävlingar.. Det var inte förrän tävling tre på Mantorp som jag kände att det var dags att trycka av DSC och vilken skillnad! Man märker verkligen hur mycket det bromsar bilen, man tappar farten ut ur svängarna helt och hållet med så "aggressiv" antispinn

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
Rickard-v skrev:
Jävlar vad fräch den är. Grymt jobb du gjort!

Man kan tro att bilderna är från våren 2002 men man ser ju att den är finare nu!

Inte konstigt att du stod på Elmia med den.

Funkar däcken bra? Funderar på sånna nästa byte.


Tusen tack! Kul och höra

Däcken har funkat långt över förväntan! Trotts så tung bil och höga temperaturer så håller dem greppet riktigt bra, dem blev lite hala när det var 30 grader på Kinnekulle men det var efter ett par varv

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
Rond 4 + 5 av Time Attack 2018!

Här skulle jag prova en ny mycket större vinge för att se vilken skillnad det gjorde.
Vingen hade jag köpt på SC Styling på Elmia-mässan tidigare det året.
Jag tänkte ju att det var deras "finaste" vinge och att den borde ju hålla till att prova med.
Och då PTG-teamet i USA som byggde den riktiga M3 GTR'en som jag vill efterlikna hade en variant med vanlig E46 M3 kaross med en ganska stor vinge och en liten framläpp, så jag tänkte att gjorde dem så bör det kunna fungera ju. Men andra passet hörde jag en smäll och tittade bakåt, då hade vingbladet delat sig så överdelen flög av... Som tur gick inget annat sönder så vi plockade bort vingen helt såklart.

Annars blev det lite träning i regn på träningsdagen vilket jag verkligen behövde.
Jag har enorm respekt för körning på bana i regn så varenda minuts körning jag får tar jag.

Väl på tävlingsdagen gick det mycket bättre än vad jag trott! Åter igen var det en helt ny bana för mig precis som alla andra varit. Så på lördagen (Rond 4) blev jag 7'a med en tid på 1:17:889. Och på söndagen (Rond 5) som avslutades med Superlaps-final där topp 8 kvalade in, klarade jag mig precis som åtta. Och turordningen vänds om så jag fick starta först i finalen vilket jag tyckte var perfekt då regnet hängde i luften, dock kom det aldrig. Jag lyckades köra upp mig två platser trotts en sladd i sista vänstern, så jag blev sexa! Bästa tiden för dagen blev åter igen ett nytt PB på 1:17:322



















_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare

Updatering!

Ligger ett år back i uppdateringar nu så känns som att jag får försöka komma ifatt här..

Efter min debutsäsong 2018 utan någon tidigare erfarenhet av bankörning slutade jag totalt 8 av 20.
Då mitt mål var att komma med i topp 10 varje tävling är jag supernöjd med det resultatet

Rond 1 Ring Knutstorp: P7 (1:12:011, med DSC)
Rond 2 Kinnekulle Ring: P9 (1:04:343, med DSC)
Rond 3 Mantorp Park: P6 (1:33:007)
Rond 4+5 Gelleråsen: P7+P6 (1:17:322)

De två första tävlingarna körde jag med antispinn som bromsade enormt, men det kändes som ett viktigt steg för att lära känna bilen och banorna sakta men säkert. Efter jag tryckt av DSC'n blev det en helt annan bil. Och det var inte förrän sista tävlingen som jag verkligen började känna bilen. Och mycket av resultaten var tack vare all hjälp jag fått med min körning av olika förare.

Så för säsongen 2019 tänkte jag höja ribban en bra bit och satsa på att komma med i Topp 5 varje tävling samt sätta personbästa tider på respektive banor. Ett högt mål men nåbart med rätt förutsättningar.

Vintern 2018/2019 blev det då dags för att äntligen byta dem "ökända" vevlagerna i motorn som tidigare varit bytt på aktion hos BMW två gånger. Lagerna som suttit i hade gått ca 10 000mil så jag ville inte chansa. Och när jag höll på att demontera multiremmen upptäckte jag även att axeln på vattenpumpen glappade, så det även bli en ny sådan med rem och termostat givetvis. Jag passade även på att byta motor- och växellådskuddar till Hardrace-bussningar i race-utförande.

Mycket letande och skrivande kring detta ämne med motor- och växellådskuddar och många olika spekulationer och tycken. Det slutade då med Hardrace eftersom dem hade hårda gummibussningar som fortfarande kunde ta upp lite vibrationer. Såklart så passade jag på att förstärka infästningarna i framvagnen också.

Vi passade även på att filma en del av det sista på dokumentären "Road to Time Attack".
Efter det blev det besiktning av bilen då det är ett måste enligt reglementet i klassen Club.

Och som en helt perfekt avslutning på en otrolig säsong blev min bil utvald till att ställa ut på Bilsport Motorshow i Malmö! Väldigt många kom förbi och pratade vilket var otroligt kul!





_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Det går bra nu thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Det går bra nu thumbs up


Haha ja det skulle man kunna säga

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246



Kul att läsa Johan! Men jag är ännu mer nyfiken på ditt nyförvärv! När kommer det upp en tråd om den?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -02
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
24 besök senaste veckan (46940 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande