Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ fourlink på en banbil? | 1, 2 >> 11240 besök totalt |
Jag har hört ett ryckte att det inte är bra med fourlink på en banbil. Är det sant?
Jag har sett banbilar med fourlink. Saken är den att jag har en gammal Opel och den reser sig i baken när man drar på. Detta är någon jag inte vill. Så frågan är ska man bygg fourlink eller inte? Eller finns det någon annan lösning som är bättre? Alla tips är välkomna. _________________ Christofer de Maré |
||||||
Nix, inget fourlingk på en banbil. Ska du ändå bygga så kan du lika gärna använda den konstruktion som passar en banbil. Fourlink är för dragracing. Att bilen reser sig kallas "raise" och ökar trycket på bakdäcken vid startögonblicket, för att senare upp efter strippen lätta av för mindre fäste. (Man får inget gratis). Dessutom så blockerar ett fourlink krängningen totalt eftersom ut och infjädring vill vrida en bakaxel åt olika håll. Det är bara vid paralella stag som det funkar. Lite tillspetsat kan man säga att ett fourlink jobbar bra i bilens färdriktning medan om samma konstruktion sitter sidledes monterat så jobbar det ypperlig i kurvorna, men då kallas det dubbla A-armar. Nu talar jag altså om ett riktigt saftigt dragracing fourlink, och inget flexigt i gummibussningar. Men även med gummibussningar är det ingen bra lösning. Jag orkar inte gå in på hur en stel axel ska hängas upp här, det går att få det rätt skapligt, men hoppas att du fått ett svar på din direkta fråga. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
trelänk - två undre stag och ett övre samt ett panhardstag... |
||||||
Ja, eller ännu hellre Mumford-länk i stället för panhardstag. om man inte orkar det så Watt-länk. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Man brukar åka med markplanet. Bilarna är ju olika, CGH höjden mm, så man kan ställa lite olika för att få squat eller antisquat, om man har startproblem t,ex. Men det är inte aldeles enkelt att få till med justeringar om man har dubbla A-armar. Startproblemen kan vara sådant som dåligt fäste, hjulhopp, däcks vibrationer. Men har man bra stötdämpare så kan de problem man har lösa sig den vägen i stället, om inte banan kräver något specifikt av dessa som ligger i konflikt. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
Mumford, är det när det övre staget har två infästningspunkter i chassiet och en i bakaxeln? Wattlänk? Man kan ju få ett lägre rollcentrum med PHstag... Sidoförlyttningen av bakaxeln blir ju inte så stor när man har 1,5 m PH |
||||||
Mjaaa, Panhardstag ger olika Rc höjd när bilen kränger beroende på åt vilket håll du svänger. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
Vilket kan användas till ens fördel. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
googlade efter lite bilder på mumfordlänken...
Vad är det som bestämmer längden på 'vipparmarna'? Borde man inte, i mitt fall - standardbil, kunna sätta länken ovanför bakaxel istället för att bygga ner en ram som gjorts på bilderna? var ska de yttre fästpunkterna sitta? Så långt ifrån varandra som möjligt och symmetriskt? Hur räknar man fram rc? |
||||||
Fjädringsvägen. Vill man ha mycket fjädringsväg måste "vipparmarna" vara längre för att ta upp en större rörelse. Vill man ha ett lågt RC krävs också längre vipparmar.
RC är skärningspunkten mellan de blanka stagens förlängning. I detta fallet blir RC något under hjälpramen på bilden. Om bilen fjädrar neråt så sjunker RC i förhållande till bilens fjädrade del. _________________ William Ekström |
||||||
men vipparna bör ha något längdförhållande till varandra?
På bilden du quotade sitter ju inte vipparmarna symmetriskt, ej heller samma höjd över mark etc... Eller det är kanske bara en mitt-i-bygget-bild? En bild till... |
||||||
|
||||||
Ett vanligt fel som folk gör då de sätter dit Mumford:isar eller Watt:ar är att de sätter prOpellrarna/ern i bakaxeln istället för i bilen.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
http://www.billzilla.org/newrcar.htm |
||||||
Förklara vad som blir fel för en som inte begriper sig på sånt här. Ska köra standardutförande tills vidare, men det är alltid bra att veta lite för framtida projekt. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
i min SFRo-bygghandbok, iofs från 1991, fjärde upplagan, så visar de att Watt-länkagets "vinge" ska sitta på diffhuset ... om det nu är fel, så kan det jue iaf förklara varför många gör fel ... |
||||||
Skulle jag bygga ett watts-länkage så skulle jag sätta snurran i karossen och låta stagen gå till axeln. Åt minståne på en ban-bil. orsaken är att om snurran sitter i karossen så kommer avståndet mellan CGH och RC att vara samma hela tiden, vilket är bra. Sitter snurran på axeln så kommer RC att ha samma avstånd till marken hela tiden istället. Det tycker inte jag är lika bra. Dock är watts-snurran mer utsatt vid nedfjädring om den sitter i karossen, och det kan vara en orsak till att rallybilar oftast har den monterad på axeln. Det är ungefär samma fenomen med mumford-länken, fast värre. Sitter mumford-snurrorna i axeln så kommer RC att höjas när bilen fjädrar ned, och vice versa. _________________ William Ekström |
||||||
Sparade trådar/FAQ fourlink på en banbil? | 1, 2 >> 11240 besök totalt |