Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 -87
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (73705 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
Var in på BMW här i stan för att höra med dom vilken olja som rekomenderas
i växellådan har hitta en massa olika svar på nätet....
Och som vanligt utan regnummer så hittar dom ingenting numera....
men efter en hel del sökande så gav killen upp han hittade ingenting
i deras system om vilken olja som skall användas i växellådan thumbs down

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Hittade du soppaläckaget Nisse?

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
SL
Karlskrona
Här sen Jul 2007
Inlägg: 62



super7 skrev:
Var in på BMW här i stan för att höra med dom vilken olja som rekomenderas
i växellådan har hitta en massa olika svar på nätet....
Och som vanligt utan regnummer så hittar dom ingenting numera....
men efter en hel del sökande så gav killen upp han hittade ingenting
i deras system om vilken olja som skall användas i växellådan thumbs down


En mineralbaserad API-GL4 fylldes på när den var ny.
Har själv bara använt mig av denna:
http://www.castrol.com/sv_se/sweden/products/cars/manual-transmission-fluids/manual-ep-80w.html

_________________
Sonny Långström
325i -89
635 CSi -86
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
Pratade med en kille som säljer diverse oljor idag
och enligt han så skulle jag kunna köra med en Atf olja.
Man verkar ju få alldeles för många olika alternativ

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



Gör det inte så märkvärdigt. Kör med samma som det är original. En vanlig GL4 olja

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
FSRacing skrev:
Gör det inte så märkvärdigt. Kör med samma som det är original. En vanlig GL4 olja
Är det så enkelt
Var ju in på BMW och frågade vilken olja jag skall köra med... och dom visste inte thumbs down

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Skicka ett mail på engelska till bmw i münchen så får du sannolikt ett snabbt och korrekt svar. Visst man skall inte behöva det men sådan är tyvärr verkligheten ibland...

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Förvirringen kommer sig av att BMW ibland försåg Getrag 265-lådorna med sin "ATF oil" klisterdekal.
Framgår om man tittar på RealOEM t.ex.

Många ATF-oljor kan ge ett drevskydd som motsvarar GL-4, så det är inte så märkligt egentligen.
BMW kan ha valt att göra så för att de konstaterat andra fördelar med sin internt specade ATF-olja
som en standard GL-4 på 80-talet inte klarade.

Min egen begränsade erfarenhet gäller den Getrag 260 (besläktad låda) som satt i min gamla 325i.
I den valde jag att köra med Mobil helsyntet GL-4 75W-90. Den bilen gick på bana och fick bekänna färg,
funkade klockrent.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



För att virra till oljevalet i växellådor ännu mer....så har vi kört alla våra Getrag och ZF på motorolja, i mer än 10 år.
Både långloppsbilar och Timeattakbilen med 265-låda......

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Motoroljor kan fungera kanon i många lådor och är ju t.ex på många Volvo-lådor också rekommenderat.

Hänger ju ihop med materialval i lådan och vilka additiver som tillverkaren tänkt sig behövs för att ge skydd
mot micro-pitting osv.

Motorolja i en låda där man rekommenderat någon form av EP-skydd som ingår i API GL-normen blir
dock alltid något av en chansning...

Den kan ju mycket väl gå hem och har ju uppenbarligen varit toppen för Håkan,
men om man vill vara på säkra sidan kan det ju kännas tryggare att välja en växellådsolja som har additivpaketet.

Det finns ju liksom gott om oljor att välja bland som ger både bra skydd och viskositets-spann idag.
Växellådsolje-viskositet 75W-90 ligger t.ex viskositetsmässigt väldigt nära motoroljornas 5W-50 och
har alltså väldigt bra pumpbarhet i kyla men håller emot värme-förtunning bra ändå.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
För att virra till oljevalet i växellådor ännu mer....så har vi kört alla våra Getrag och ZF på motorolja, i mer än 10 år.
Både långloppsbilar och Timeattakbilen med 265-låda......

Köra mer än 10 år på samma olja...

Kör ni lika täta oljebyten som en av rally åkaren som jag hjälper.
Han byter olja i växellådan typ varannan tävling så det blir
väl 15-50 mil

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
Bytte ut lite slitdelar i veckan....


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202



Det känns som om det kanske var på tiden

_________________


BMW e30 v8
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
Har blivit några mil i år redan

Men en sak som är lite störande varvräknaren slutar att fungera ibland,
har sökt lite på nätet och vissa svar är att byta batterierna som sitter
på instrumenthuset???

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639



super7 skrev:
Har blivit några mil i år redan

Men en sak som är lite störande varvräknaren slutar att fungera ibland,
har sökt lite på nätet och vissa svar är att byta batterierna som sitter
på instrumenthuset???


Mycket troligt att si-batterierna ursakar detta! I min e30 funkade inte ekonomi mätaren, bytte det kretskortet å då hoppade den igång efter några km körning.

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
Har varit och kört lite banåka på



Vinterns uppdateringar av fjädringen thumbs up thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
Den sköter sig bra på långstyrningar också

Utanför ett Bed and breakfast i närheten av Jyväskylä

Vi var inte ensamma i skogen

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
Har börjat kolla upp lite signaler inför installationen av eftermarknads insprutningen.



Vad jag har hittat så är den gröna kontakten hastighet ut till farthållare
nån som vet vilken typ av signal?



Hur får man lös kretskortet där batterierna sitter?


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
Lite delar till en uppgradering

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



super7 skrev:
Lite delar till en uppgradering


Coolt! Vad är det som skall göras?

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
Samlar på mig delar för att kunna bygga en motor....

Så om nån råkar ha ett block till salu så blir jag

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 -87
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (73705 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande