Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 -87
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (73705 totalt)
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Varför VAG tändspolar ? Vad finns det för fördelar i jämförelse med original tändspolar ?

_________________
Göran Nilsson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
För att original sitter det 1 tändspole och fördelarlock.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
Håller på att modifiera en insprutningshärva och det är några kablar som inte lär
användas till eftermarknadsinsprutningen.

Vad har Coding Pluggen för uppgift?




Sen blir det en hel del lullull som kommer att kopplas in.


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007
Inlägg: 459



Om det är kodpluggen i instrumentet så har den bland annat hand om att koda så varvtalet visar rätt på mätaren.

_________________
///BMW - Was sonst!

Johan Eriksson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
Den vet jag om, det här är ju på kabelhärvan.

Funderingen är för att några som provkört bilen innan jag köpte den och jämförde
den med en EVO2:a så gick den här bättre.
Kan det vara olika tändkurvor/bränslen om kontakten sitter ihop
eller inte?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569



Hej.

På min gamla M3 E30 (88 med kat) fungerade inte lambda regleringen. Minns ej om det var när den var i eller urkopplad.

Med vänlig hälsning, Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Det är relaterat till svarta och blå kodkontakterna som man använder för välja vilken av de fyra mappuppsättningarna som skall användas i Motronicboxen.
Stift 10 går till svart och stift 28 till blå kontakt. Ingen av dessa har relevans när du kör med eftermarkandssprut.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
Bra info Gunnar.
Alla parter som inte kommer att användas skall tas bort från
den här insprutningshärvan samt att det kommer att behövas några extra
parter lite här och där då det blir lite extra funktioner


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
Kommer att se ganska så original likt ut fast man kör med separat tändspolar


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
Det pysslas lite här och där på motorn, har kommit dit en sådan aluminium plåt
från Turner Motorsport. Det som skiljer från originalet är vinkeln uppåt ovanför
det blå sträcket.





Är det överkurs med en sådan här plåt mellan oljetrågen
över och nedre.
Skall tydligen vara något Köhler gjort.


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Är väl aldrig överkurs att säkra oljetillgången i en S14?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
Bara att fortsätta på plåten jag börjat med då

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



super7 skrev:
Bara att fortsätta på plåten jag börjat med då


Jag hade båda på min

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



super7 skrev:
Det pysslas lite här och där på motorn, har kommit dit en sådan aluminium plåt
från Turner Motorsport. Det som skiljer från originalet är vinkeln uppåt ovanför
det blå sträcket.





Är det överkurs med en sådan här plåt mellan oljetrågen
över och nedre.
Skall tydligen vara något Köhler gjort.



Har Köhler gjort, så är det bra grejer thumbs up 1

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
Fick lite tvättmedel av en lokal däckhandlare thumbs up
Det använder dom att tvätta aluminium lastbilsfälgar.
Diskborste och stålborste å sen spolat av med hetvattentvätt


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



AL skrev:
super7 skrev:
Bara att fortsätta på plåten jag börjat med då


Jag hade båda på min

/AL


Samma här. Aldrig slarva med oljemängden i en S14. (En av de tre gånger jag sköt min så var det pga av oil starvation i vänstern efter start/mål på Mantorp)

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



BTG skrev:
AL skrev:
super7 skrev:
Bara att fortsätta på plåten jag börjat med då


Jag hade båda på min

/AL


Samma här. Aldrig slarva med oljemängden i en S14. (En av de tre gånger jag sköt min så var det pga av oil starvation i vänstern efter start/mål på Mantorp)


Hur trött var du när du sköt den tredje gången?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
mg
Helsingborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 317



Vilka spolar är det du använt?
Artnr på dom?

Vad fick du mig då för att få dom o passa.

Har vag spolar nu som sitter i ett fult fäste på torpeden så dags o bygga om det

_________________
Michael Grönberg
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
Vet inte vilket Art nummer det är på spolarna men det är den
längsta varianten, det finns ju 3 olika längder.

Sen är hylsan som sitter ned pressad i ventilkåpan borttagen
den som tätar mot original tändkablarna.

Sen måste man förlänga tändstiftet lite... bara början på förlängningen
än så länge.


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare

Undrar om man skall ha krympslang utanpå förlängningen

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



Lär ju vara risk för gnisthopp mellan förlängningen och topp

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 -87
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (73705 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande