Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 -87
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (73705 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



super7 skrev:
Nästan färdig adapter för att kunna montera
en Mtech2 ratt på ett snap off fäste.




Det där har jag också funderat på, för min bruksbil.
Då e36 Coupe är okörbar med originalplacering på ratten.

Får man se lite bilder hur den är uppbyggd

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
Har planer på att byta ut insprutningen till en eftermarknads insprutning.
Nån som har koll på hur funktionen på kolkanistern är på original sprutet???

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Är du helt säker på du har kolkanister?
Min 87:a har ingen och det finns inte det minsta spår av någon. Tanken ventilerar rätt ut i det fria.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
GunnarÖ skrev:
Är du helt säker på du har kolkanister?
Min 87:a har ingen och det finns inte det minsta spår av någon. Tanken ventilerar rätt ut i det fria.

Det vet jag inte har inte kollat Men är det så att det inte finns nån så... thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
Funderingarna inför insprutnings bytet forsätter....

Blir att byta kammar samtidigt 270 grader och 10,5 i lyft är det
för snälla kammar eller

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
Lite lägre till sommaren


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
Snart nere på hjul igen.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315



Jag åkte med denna uppsättning för många år sedan och tyckte de var riktigt bra.
Lagom kompromiss och man behöver inte fräsa upp toppen för att de ska gå runt.
Går att åka med original fjädrar.
https://www.turnermotorsport.com/p-3566-schrick-camshaft-set-e30-m3-28 . . . .

Har 2,5 liters motor nu och Köhler 3xx/29x kammar och det blir lite väl högvarvigt.

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
Tack för info thumbs up
Behöver man justerbara kamdrev eller fräser man bara upp hålen lite?

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



I princip är de bara stoppa i stiftat läge. De behöver justera kamdrev lika mycket som orginal kammar.
Dvs inget måste men skall man få absolut perfekt så är det justerbart som gäller speciellt om toppen är planad tex. Man fräser upp hålen på orginaldreven.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315



Precis man behöver inte mäta in dessa kammar och märkningarna hamnar rätt utan justering, men vill man få ut den sista procenten så är det bäst

Kolla E-bay i England och Tyskland, dessa kammar brukar dyka upp till bra pris emellanåt.

Jag har extra kamdrev om du är intresserad av att fräsa upp och vill ha original kvar.
De är riktigt hårda att jobba i.

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
Har tvättat upp lagerna i framhjuls navet efter att jag
lös det helt i onödan Var osäker om det skulle rymmas i svarven
med bromsskölden på plats... de gjorde det.

Vad för fett skall jag använda? Hjullager så klart men det finns väl bättre eller sämre

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Fin bil :-)

Ett standard mineralbaserat hjullagerfett från någon av de etablerade tillverkarna funkar alla gånger.
NLGI 2 - grad på fettet har de flesta och de är oftast EP (klarar höga tryck) med.

Från fabrik fylls de flesta lager med sådana standardprodukter.

Vill du ha lite värre så kan du titta på helsyntetbaserade fett, de har bättre tålighet mot
värme och ger då ett bättre slitageskydd.
Mobil har en variant som heter Mobilith SHC 220 som är riktigt bra, lagom tjock basolja
för höga lagerhastigheter, men det fettet är inte unikt, finns säkert motsvarande från
Castrol, Motul mfl.

Känner mig dock lite osäker på om lagret som sådant lämpar sig för att återfetta....?
Har för mig att dessa lager är "vinkel-lager" (eller vad det heter på svenska) som
riskerar att gå isär i inre lagerbanan när man demonterar dem från axeltappen och då
är det knivigt att få ihop dem tätt och bra nog med tätningar osv efteråt...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Tja, jag har råkat peta lös innerbanan på mina i samband med demontering utan våld. (Axeltapparna är anfettade för att innerbanan inte fastna hårt på axeltappen.)
Det var inga svårigheter att trycka tillbaka innerbana och yttre tätning. Sedan dess har de ganska många hårda mil.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



thumbs up

Bara att köra på då!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
GunnarÖ skrev:
Tja, jag har råkat peta lös innerbanan på mina i samband med demontering utan våld. (Axeltapparna är anfettade för att innerbanan inte fastna hårt på axeltappen.)
Det var inga svårigheter att trycka tillbaka innerbana och yttre tätning. Sedan dess har de ganska många hårda mil.

Precis så gick det till här, när jag drog lös hjulnavet så lossnade tätningen och innerbanan satt kvar
på axeltappen.

Allt är tvättat och genomgånget bara infettning kvar sedan skruva tillbaka.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
Tur att det finns lämpliga momentnycklar på jobbet att låna hem
280 Nm skall ju muttern i hjulnavet dras.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
Det tar sig.... snart ut och


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
Det börjar ju vara läge att byta lite oljer och allmän service.
Men vad skall man köra med?

www.payback.se och deras lite dyrare racing olja
#376 Supreme Racing
#390 Supreme Moly Gear


är det överkurs eller?


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Enligt instruktionsbok dvs godtycklig helsyntet av god kvalitet med varmviskositet på 40 eller 50.
Sedan är det av mindre betydelse om det står Elf, Aral, Shell, Castrol,... på dunken.

Jag har ingen uppfattning om payback och deras oljor men klassningen på motoroljan ser bra ut.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560


Trådstartare
GunnarÖ skrev:
Enligt instruktionsbok dvs godtycklig helsyntet av god kvalitet med varmviskositet på 40 eller 50.

Instruktionsboken har försvunnit hos nån av dom tidigare ägarna

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 -87
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (73705 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande