Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3.0 -94 S54 - 318whp/356nm
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (20163 totalt)
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Köpte en E36 M3 3.0 i somras jag tänkte fixa iordning för lite bankörning. Individual bil utan taklucka.

Saker att göra:

Chassi:
H&R Racing Coilovers - Klart
Millway Topplagringar - Klart
Millway bussningar med ledlager så gott det går - Klart
Millway Camberstag - Klart
H&R krängningshämmare fram och bak - Klart
Blästrat och lackerat fram och bakvagn - Klart

Bromsar:
Stålomspunna slangar - Klart
Belägg ?
Skivor?
Funderar på att köpa Porsche ok.

Fälgar/Däck:
D-Force 9x17 runt om
245/40-17 kumho v70a

Motor/Transmission:
Supersprint hela vägen - Klart
Vibra-technics motorkuddar - Klart
S50B32 tråg och oljepump - Klart
Renovera vanos - Återstår har delar
Samsons spakställ - Klart

Kaross:
Lackera om front,skärmar m.m. - Återstår
Original GT Vinge införskaffa risers till denna - Återstår


Så här såg den ut vid inköp. Baklyktorna bytes genast ut mot original.


Vart inget kvar av originalbalken så plåt bytes ut. Någon hade försökt laga med brickor...


Så här blev det med nya motorkuddar.


Nya H&R krängare från Ebay.


Sågade till lite plåtbitar och förstärkte infästningar för krängare bak.


Nya nav med pinnbult.


Blästrat och lackerat samt nya bussningar.


Monterat på bilen. Väntar fortfarande på lite nya bult.


Samsons spakställ.

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Stiligt

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
vetgirig
MÄRSTA
Här sen Jun 2016
Inlägg: 20



Stiligt som sagt!

Vad blir det för körning med denna då den blir klar?

_________________
Alex Eriksson
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Blir så mycket roligare att skruva med lite ny färg på sakerna.

Tanken är att ha den som track day bil,superstage och eventuellt pröva den på ringen.

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121



Ser fint ut

Skulle själv behöva se över mina bussningar. Men behöver nog få motorn till att gå ordentligt först

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Så där nu har jag hunnit pröva bilen lite innan jag ställer av den för vintern. Har även hunnit med en hjulinställning. Började grovt så jag har något att utgå ifrån.

Så här blev cockpit för tillfället. Jag skulle vilja ha två stycken Tillett B6 stolar till nästa år. Likaså ska någon typ av bur i. Antingen svetsar jag en egen halvbur alternativt köper jag en helbur från Wichers eller Heigo.


Till våren blir det ny lack på huv, front och skärmar. Funderar även på att skaffa någon lättare huv.

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Någon som känner till om det finns GT risers i ABS plast förutom bmws som inte verkar gå att köpa längre ?

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Gjorde en effektmätning på bilen ikväll hos en vän. Gjordes för att mäta skillnaden innan och efter vanos och ventiljustering. Tyckte det kunde vara intressant och se skillnaden. 237hk på hjulen tycker jag får anses vara bra. Bör bli ca 270-275hk i motorn.


_________________
Rasmus Hallberg
Citera
evakor
Köping
Här sen Okt 2013
Inlägg: 12



Kul att du gör iordning bilen! Blir ju riktigt bra. Skulle va skoj o se den ute på banan. /Haris

_________________
Haris Drkic
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Ny sulor på bilen. Det blev kumho v70a 245/40-17 runt om i k91 blandning. Ska bli kul att pröva bilen på Emmaboda SS den 26/5. Lite mindre småfix innan annars får den anses vara redo för premiären.

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Snygg kärra och trevliga uppgrades. Originalstolarna väger BLY!

Sugen som fan på SS då jag bara fått en omgång där med vettiga omständigheter och det var typ 8 år sen.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Snygg kärra och trevliga uppgrades. Originalstolarna väger BLY!

Sugen som fan på SS då jag bara fått en omgång där med vettiga omständigheter och det var typ 8 år sen.


Tackar. Uppdateringarna känns som rätt. Nästa steg är bromsar och inredning med säkerhet.

Har dock lite mycket utgifter nu med ett litet "sidoprojekt" som både kräver pengar och dem flesta timmarna av fritiden!

Någonstans att bo


Någonstans att skruva!
[/img][img][/img]

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Fikman
Rättvik
Här sen Mar 2016
Inlägg: 61




Någonstans att skruva!


Fina garageportar och fin utsikt från garaget thumbs up

_________________
Anders Baudino
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Igår var det superstage körning som gällde på Emmaboda flygfält. Var en trevlig dag med bra väder.

Jag har tidigare bara kört ett varv med min gamla e30. Så för min del handlade dagen mest om att börja hitta runt. Jag hann med att köra 1,28,57 men det finns gott om tid på bara körningen ännu. Men sedan upplevs bilen väldigt tung och bromsarna är ingen höjdare så en uppdatering på den fronten behövs definitivt. Men i övrigt tuffade bilen på utan några bekymmer.



_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Idag var det dags för en ny körning på Emmaboda. Det är det som hinns med i år och fungerar smidigt. Sist som även var första gången för mig gick på 1,28,57. Då kände jag att jag hade en hel del till att göra på bara körningen. Idag gick det lite fortare men också väldigt jämna tider. Snabbast tiden blev 1,26,16. Detta får jag nog anse vara helt okej med full inredning. Nästa steg får bli att se över bromsarna då dem är helt slut nu. Fick köra på stålet hem...Sitter för tillfället några slitsade skivor och Ferodo sport belägg. Dessa belägg har väl inte varit till någon belåtenhet. Så för tillfället funderar jag hur vida jag ska köpa en Big brake kit typ Stop tech eller om man ska satsa på riktigt bra belägg till std oken tillsamans med nya bromsskivor. I vilket fall som ska jag komplettera med bromskylning.



_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Då var det återigen dags för Emmaboda och just SS. Snart dags att köra någon annanstans men för stunden har det helt enkelt passar Bra. Nytt för iår är att jag plockat ur vaderstolarna och skruvat dit lite andra bromsar fram.

355mm bromsar i 17" fälgar var inte helt enkelt. Men efter lite fräsande här och där gick det dit.


Ny stol på plats. Distanserna tillfälliga för att prova sig fram till rätt sitthöjd.


På väg till dagens Superstagekörning som var väldigt varm. Tyvärr gick det inte som jag ville. 1,25 var målet denna gången men jag fick tyvärr nöja mig med 1,26,12...

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315



1.26 är inte illa thumbs up

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
henrikm
Färila
Här sen Maj 2016
Inlägg: 133



Trevlig bil!

_________________
Henrik Markusson

Volvo 850 T-5R
Renault Megane RS
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
konnem3 skrev:
1.26 är inte illa thumbs up


Det är väl en hyfsad tid men nu är ju 1,25 så nära! Men 1,25 sitter med nya däck!

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Har inte hänt mycket i vinter. Men jag tänkte ta ett ryck nu och fixa till den inför säsongen. Det blir nya däck och allmän service av motor och oljor. Har även börjat tömma bilen på inredning för att kunna närma mig 1,24,XX i SS. Tror att det ska vara ett rimligt mål med denna motorn när den fått banta. Känns dock som ett fjäderbatong kan vara aktuellt men ska se vad som händer med vikten först. Högtalare och stereo m.m har suttit i bilen hittills.

En extra uppsättning fälgar har införskaffats. Prövar med 255 runt om istället för 245 som jag tidigare kört med utan problem. Vill inte valsa några skärmar.


Bromskylning och ett nytt lättare batteri har köpts in. I övrigt går funderingarna kring om man ska satsa på en s54 eller inte. Även en halvbur är tänkt att svetsa ihop inom en snar framtid.

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Nytt lättare batteri har hittat sin plats. Köpte ett fästa från deamontweeks som jag sedan tillverkade ett bakstycke till.


Ett kit för rollcenterkorrigering ska även monteras.

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3.0 -94 S54 - 318whp/356nm
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (20163 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande