Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Sensor GTR -2018 Besiktad!
Tråden har besökts  
47 gånger idag (256987 totalt)
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20  Nästa>>
   
Magnus Thomé
Stockholm



Forumägare
Forumägare

Här sedan: 03 Nov 2002
Inlägg: 30908
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Maj 2018 20:49     Citera

Måste det vara linjärt förhållande mellan motstånd och spänning så är det bäst med en konstantströmgenerator.

Om det inte behöver vara linjärt så funkar spänningsdelare finfint.


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Jonathan Persson
Göteborg



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 17 Jan 2018
Inlägg: 2
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Maj 2018 20:54     Citera

per_cooper skrev:
Skulle behöva ha tag på en krets som konverterar 0-192 Ohm till 0-5 volt, Går även med 0- <192 Ohm till 0-5 Volt.
Detta för att få in bränslegivaren i sprutet.

Nån som har några tips?


Första gången jag skriver i denna tråden, så vill bara säga bra jobbat! Blir otroligt bra! Ang givaren för tankmätaren. 0-180 ohm är europeisk standard för tankmätare, så mätningen låter rimlig. Vanligtvis sätter man spänning genom givaren och sen jobbar instrumentet med spänning precis som knotan skrev. Tror det brukar vara 5V in, så låter konstigt att du inte får någon förändring.


_________________
Jonathan Persson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Forumägare
Forumägare

Här sedan: 03 Nov 2002
Inlägg: 30908
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Maj 2018 22:04     Citera

Kan det vara en helt vanlig potentiometerkoppling mellan plus och jord? Eller är det bara ett variabelt motstånd till jord?


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
per_cooper
Bergeforsen





Här sedan: 22 Sep 2005
Inlägg: 642
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Maj 2018 22:21     Citera

Tack för svaren ska löda lite imorgon och prova så återkommer jag med resultatet.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
per_cooper
Bergeforsen





Här sedan: 22 Sep 2005
Inlägg: 642
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Maj 2018 20:30     Citera

Blev en liten blandning av alternativen, funkar fin fint, utsignalen går mellan 0,6 till 5 volt vid matning från bilbatteriet. Ska löda ihop en lite snyggare lösning nu när jag vet att det funkar som det ska.


Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
per_cooper
Bergeforsen





Här sedan: 22 Sep 2005
Inlägg: 642
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Maj 2018 21:46     Citera

Lurar lite på om man skulle byta bort surfplattan mot en bilstereo med android istället är lite orolig hur laddning och så ska fungera i längden.

Kommer köra Realdash så om nån som har en stereo med android skulle kunna testa att installera realdash skulle jag vara tacksam, har inte lust att lägga några tusenlappar utan att veta om det funkar.
Funkar inställningen att den ska starta realdash automatisk när man slår på tändningen även i en bilstereo?
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
per_cooper
Bergeforsen





Här sedan: 22 Sep 2005
Inlägg: 642
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Maj 2018 21:28     Citera

I veckan har vi varit och mappat den blev något mer effekt än standardmotorn, 303,5 hk. Passade även på att väga den sammtidigt, 861 kg sen tillkommer kaross, dörrar och luckor ca 200kg och sen stolar och övrig inredning så landar väl tjänstevikten på 1200-1300kg passar bra med tanke på att vi fick dispens för 20kW/100kg.

Idag har vi lyft på karossen så nu syns jobbet man lägger ner lite mer





Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
per_cooper
Bergeforsen





Här sedan: 22 Sep 2005
Inlägg: 642
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jun 2018 22:37     Citera

Det går framåt.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Håkan Haver
Ingarö





Här sedan: 05 Okt 2006
Inlägg: 1387
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Jun 2018 07:39     Nice Citera

Najs. Börjar dra ihop sig. Imponerad av ert tempo. :-)


_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Håkan Haver
Ingarö





Här sedan: 05 Okt 2006
Inlägg: 1387
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Jun 2018 07:39     Sen då? Citera

Visst ja, vad ska ni bygga sen?
/ H


_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
per_cooper
Bergeforsen





Här sedan: 22 Sep 2005
Inlägg: 642
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Jun 2018 07:58     Re: Sen då? Citera

Håkan Haver skrev:
Visst ja, vad ska ni bygga sen?
/ H


Mycket jobb kvar än, vi planerar att kunna regga den i slutet av månaden men sen återstår inredningen och en hög med plastdetaljer så som grill fram och bak innan den är helt klar så det lär dröja några månader till med bygge.

Ingen aning vad vi ska bygga sen, känslan av att jag ska aldrig bygga bil igen brukar infinna sig när man är klar med ett bygge, brukar väl hålla i sig nått år innan man snubblar på nån idé.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Sik_co
Östergötland





Här sedan: 02 Sep 2005
Inlägg: 386
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Jun 2018 15:06     Citera

303hk med den snurran Fantastiskt bygge, och ni har alltid imponerat med egna lösningar. Sånt som gör en annan till äkta amatör i allt man gör


_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
per_cooper
Bergeforsen





Här sedan: 22 Sep 2005
Inlägg: 642
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Jun 2018 15:56     Re: Citera

Sik_co skrev:
303hk med den snurran Fantastiskt bygge, och ni har alltid imponerat med egna lösningar. Sånt som gör en annan till äkta amatör i allt man gör


Tackar.

Motorn är oöppnad så vi vill inte ladda på nå mer, även om det kommer finnas marginal upp till vad vi kommer få ha i effekt. Sen är ju turbon en Holset så den ser mycket större ut än den är.
Driftsäkerhet tycker vi är bra mycket viktigare än mycket effekt.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
stilldouble
Malmö





Här sedan: 03 Okt 2012
Inlägg: 298
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jun 2018 13:12     Citera

Tycker prioriteringen är helt rätt, att satsa på att få bilen komplett och körbar med god tillförlitlighet. Att sen kliva upp prestandamässigt i ett senare steg, så vore det ju en kittlande tanke att lägga ner Volvo V8:an som har en underbar sång. Med, eller utan, sniglar...

På något sätt ligger det i bilens DNA att skönsång liksom hör till. Även denna V8:a är ju byggd för att vara tvärställd, och inte alls (?) lika skrymmande som t ex Northstar maskinen.


_________________
Magnus Falk
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Cassius
Göteborg





Här sedan: 26 Jan 2005
Inlägg: 1526
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Jun 2018 05:59     Re: Citera

stilldouble skrev:
Tycker prioriteringen är helt rätt, att satsa på att få bilen komplett och körbar med god tillförlitlighet. Att sen kliva upp prestandamässigt i ett senare steg, så vore det ju en kittlande tanke att lägga ner Volvo V8:an som har en underbar sång. Med, eller utan, sniglar...

På något sätt ligger det i bilens DNA att skönsång liksom hör till. Även denna V8:a är ju byggd för att vara tvärställd, och inte alls (?) lika skrymmande som t ex Northstar maskinen.


Är de inte en T5a där bak?


_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
Regards, Johan Eriksson.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
per_cooper
Bergeforsen





Här sedan: 22 Sep 2005
Inlägg: 642
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Jun 2018 07:32     Re: Citera

Cassius skrev:
stilldouble skrev:
Tycker prioriteringen är helt rätt, att satsa på att få bilen komplett och körbar med god tillförlitlighet. Att sen kliva upp prestandamässigt i ett senare steg, så vore det ju en kittlande tanke att lägga ner Volvo V8:an som har en underbar sång. Med, eller utan, sniglar...

På något sätt ligger det i bilens DNA att skönsång liksom hör till. Även denna V8:a är ju byggd för att vara tvärställd, och inte alls (?) lika skrymmande som t ex Northstar maskinen.


Är de inte en T5a där bak?


Ja det är en T5:a
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
per_cooper
Bergeforsen





Här sedan: 22 Sep 2005
Inlägg: 642
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Jun 2018 20:09     Citera

Motorhuv och baklucka på plats.

Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
robbansson






Här sedan: 18 Nov 2015
Inlägg: 135
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Jun 2018 20:55     Citera

man blir mållös
detta blir skjukt bra!
o röd var helt rätt färg på denna skapelse!!


_________________
Robert Aronsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikel
Uddevalla





Här sedan: 24 Aug 2005
Inlägg: 11289
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Jun 2018 23:08     Re: Citera

per_cooper skrev:
Sik_co skrev:
303hk med den snurran Fantastiskt bygge, och ni har alltid imponerat med egna lösningar. Sånt som gör en annan till äkta amatör i allt man gör


Tackar.

Motorn är oöppnad så vi vill inte ladda på nå mer, även om det kommer finnas marginal upp till vad vi kommer få ha i effekt. Sen är ju turbon en Holset så den ser mycket större ut än den är.
Driftsäkerhet tycker vi är bra mycket viktigare än mycket effekt.


Säg som det är. Det är Turbon som har 303 hästar.
Motorn var avstängd i bänken .

Skämt åsido.

Det är väl en ökning på över 50 hästar med tanke på att den har 250 motorhästar original?


_________________
Niklas H S
ZX6R BTG 8.47.3
www.Voxtonus.com
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Kalle_alfaturbo
Uppsala/Stockholm





Här sedan: 06 Jun 2012
Inlägg: 281
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Jun 2018 23:39     Re: Citera

Nikel skrev:
per_cooper skrev:
Sik_co skrev:
303hk med den snurran Fantastiskt bygge, och ni har alltid imponerat med egna lösningar. Sånt som gör en annan till äkta amatör i allt man gör


Tackar.

Motorn är oöppnad så vi vill inte ladda på nå mer, även om det kommer finnas marginal upp till vad vi kommer få ha i effekt. Sen är ju turbon en Holset så den ser mycket större ut än den är.
Driftsäkerhet tycker vi är bra mycket viktigare än mycket effekt.


Säg som det är. Det är Turbon som har 303 hästar.
Motorn var avstängd i bänken .

Skämt åsido.

Det är väl en ökning på över 50 hästar med tanke på att den har 250 motorhästar original?


Det är väl rätt uppenbart effekten i dagsläget är anpassad mer för reggning än för något annat.
Riktigt fint bygge btw!


_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
per_cooper
Bergeforsen





Här sedan: 22 Sep 2005
Inlägg: 642
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Jun 2018 07:50     Re: Citera

Kalle_alfaturbo skrev:
Nikel skrev:
per_cooper skrev:
Sik_co skrev:
303hk med den snurran Fantastiskt bygge, och ni har alltid imponerat med egna lösningar. Sånt som gör en annan till äkta amatör i allt man gör


Tackar.

Motorn är oöppnad så vi vill inte ladda på nå mer, även om det kommer finnas marginal upp till vad vi kommer få ha i effekt. Sen är ju turbon en Holset så den ser mycket större ut än den är.
Driftsäkerhet tycker vi är bra mycket viktigare än mycket effekt.


Säg som det är. Det är Turbon som har 303 hästar.
Motorn var avstängd i bänken .

Skämt åsido.

Det är väl en ökning på över 50 hästar med tanke på att den har 250 motorhästar original?


Det är väl rätt uppenbart effekten i dagsläget är anpassad mer för reggning än för något annat.
Riktigt fint bygge btw!


Hade det bara varit för reggning så hade vi nog kunnat ta ut lite till och ändå klara oss inom gränsen, men eftersom motorn är oöppnad och gått ca 12000mil så om vi har denna effekt kommer den gå 12000mil till utan några större problem och eftersom vi funderar på att köra NexusBall Rally eller liknande vill man att den håller ihop. Googlar man runt så verkar folk mena att stakarna håller för ca 350hk men vi vill ha marginal.
Sen kommer vi trots allt ha bättre vikt till effektförhållande än många av de nya Porsche 911 modellerna så så långsam kommer den inte att vara ändå.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Sensor GTR -2018 Besiktad!
Tråden har besökts  
47 gånger idag (256987 totalt)
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20  Nästa>>

Från request till första response:
sec (varav server render 0.346 sec)
Webbrowser render:
sec