Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Sensor GTR -2018
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 25, 26, 27   >>
73 besök senaste veckan (369147 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Måste det vara linjärt förhållande mellan motstånd och spänning så är det bäst med en konstantströmgenerator.

Om det inte behöver vara linjärt så funkar spänningsdelare finfint.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jonathan Persson
Göteborg
Här sen Jan 2018
Inlägg: 6



per_cooper skrev:
Skulle behöva ha tag på en krets som konverterar 0-192 Ohm till 0-5 volt, Går även med 0- <192 Ohm till 0-5 Volt.
Detta för att få in bränslegivaren i sprutet.

Nån som har några tips?


Första gången jag skriver i denna tråden, så vill bara säga bra jobbat! Blir otroligt bra! Ang givaren för tankmätaren. 0-180 ohm är europeisk standard för tankmätare, så mätningen låter rimlig. Vanligtvis sätter man spänning genom givaren och sen jobbar instrumentet med spänning precis som knotan skrev. Tror det brukar vara 5V in, så låter konstigt att du inte får någon förändring.

_________________
Jonathan Persson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Kan det vara en helt vanlig potentiometerkoppling mellan plus och jord? Eller är det bara ett variabelt motstånd till jord?

_________________
Magnus Thomé
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Tack för svaren ska löda lite imorgon och prova så återkommer jag med resultatet.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Blev en liten blandning av alternativen, funkar fin fint, utsignalen går mellan 0,6 till 5 volt vid matning från bilbatteriet. Ska löda ihop en lite snyggare lösning nu när jag vet att det funkar som det ska.


Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Lurar lite på om man skulle byta bort surfplattan mot en bilstereo med android istället är lite orolig hur laddning och så ska fungera i längden.

Kommer köra Realdash så om nån som har en stereo med android skulle kunna testa att installera realdash skulle jag vara tacksam, har inte lust att lägga några tusenlappar utan att veta om det funkar.
Funkar inställningen att den ska starta realdash automatisk när man slår på tändningen även i en bilstereo?
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
I veckan har vi varit och mappat den blev något mer effekt än standardmotorn, 303,5 hk. Passade även på att väga den sammtidigt, 861 kg sen tillkommer kaross, dörrar och luckor ca 200kg och sen stolar och övrig inredning så landar väl tjänstevikten på 1200-1300kg passar bra med tanke på att vi fick dispens för 20kW/100kg.

Idag har vi lyft på karossen så nu syns jobbet man lägger ner lite mer





Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Det går framåt.
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



Najs. Börjar dra ihop sig. Imponerad av ert tempo. :-)

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



Visst ja, vad ska ni bygga sen?
/ H

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Håkan Haver skrev:
Visst ja, vad ska ni bygga sen?
/ H


Mycket jobb kvar än, vi planerar att kunna regga den i slutet av månaden men sen återstår inredningen och en hög med plastdetaljer så som grill fram och bak innan den är helt klar så det lär dröja några månader till med bygge.

Ingen aning vad vi ska bygga sen, känslan av att jag ska aldrig bygga bil igen brukar infinna sig när man är klar med ett bygge, brukar väl hålla i sig nått år innan man snubblar på nån idé.
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



303hk med den snurran Fantastiskt bygge, och ni har alltid imponerat med egna lösningar. Sånt som gör en annan till äkta amatör i allt man gör

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Sik_co skrev:
303hk med den snurran Fantastiskt bygge, och ni har alltid imponerat med egna lösningar. Sånt som gör en annan till äkta amatör i allt man gör


Tackar.

Motorn är oöppnad så vi vill inte ladda på nå mer, även om det kommer finnas marginal upp till vad vi kommer få ha i effekt. Sen är ju turbon en Holset så den ser mycket större ut än den är.
Driftsäkerhet tycker vi är bra mycket viktigare än mycket effekt.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Tycker prioriteringen är helt rätt, att satsa på att få bilen komplett och körbar med god tillförlitlighet. Att sen kliva upp prestandamässigt i ett senare steg, så vore det ju en kittlande tanke att lägga ner Volvo V8:an som har en underbar sång. Med, eller utan, sniglar...

På något sätt ligger det i bilens DNA att skönsång liksom hör till. Även denna V8:a är ju byggd för att vara tvärställd, och inte alls (?) lika skrymmande som t ex Northstar maskinen.

_________________
Magnus Falk
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



stilldouble skrev:
Tycker prioriteringen är helt rätt, att satsa på att få bilen komplett och körbar med god tillförlitlighet. Att sen kliva upp prestandamässigt i ett senare steg, så vore det ju en kittlande tanke att lägga ner Volvo V8:an som har en underbar sång. Med, eller utan, sniglar...

På något sätt ligger det i bilens DNA att skönsång liksom hör till. Även denna V8:a är ju byggd för att vara tvärställd, och inte alls (?) lika skrymmande som t ex Northstar maskinen.


Är de inte en T5a där bak?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Cassius skrev:
stilldouble skrev:
Tycker prioriteringen är helt rätt, att satsa på att få bilen komplett och körbar med god tillförlitlighet. Att sen kliva upp prestandamässigt i ett senare steg, så vore det ju en kittlande tanke att lägga ner Volvo V8:an som har en underbar sång. Med, eller utan, sniglar...

På något sätt ligger det i bilens DNA att skönsång liksom hör till. Även denna V8:a är ju byggd för att vara tvärställd, och inte alls (?) lika skrymmande som t ex Northstar maskinen.


Är de inte en T5a där bak?


Ja det är en T5:a
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Motorhuv och baklucka på plats.

Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



man blir mållös
detta blir skjukt bra!
o röd var helt rätt färg på denna skapelse!!

_________________
Robert Aronsson
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



per_cooper skrev:
Sik_co skrev:
303hk med den snurran Fantastiskt bygge, och ni har alltid imponerat med egna lösningar. Sånt som gör en annan till äkta amatör i allt man gör


Tackar.

Motorn är oöppnad så vi vill inte ladda på nå mer, även om det kommer finnas marginal upp till vad vi kommer få ha i effekt. Sen är ju turbon en Holset så den ser mycket större ut än den är.
Driftsäkerhet tycker vi är bra mycket viktigare än mycket effekt.


Säg som det är. Det är Turbon som har 303 hästar.
Motorn var avstängd i bänken .

Skämt åsido.

Det är väl en ökning på över 50 hästar med tanke på att den har 250 motorhästar original?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 415



Nikel skrev:
per_cooper skrev:
Sik_co skrev:
303hk med den snurran Fantastiskt bygge, och ni har alltid imponerat med egna lösningar. Sånt som gör en annan till äkta amatör i allt man gör


Tackar.

Motorn är oöppnad så vi vill inte ladda på nå mer, även om det kommer finnas marginal upp till vad vi kommer få ha i effekt. Sen är ju turbon en Holset så den ser mycket större ut än den är.
Driftsäkerhet tycker vi är bra mycket viktigare än mycket effekt.


Säg som det är. Det är Turbon som har 303 hästar.
Motorn var avstängd i bänken .

Skämt åsido.

Det är väl en ökning på över 50 hästar med tanke på att den har 250 motorhästar original?


Det är väl rätt uppenbart effekten i dagsläget är anpassad mer för reggning än för något annat.
Riktigt fint bygge btw!

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Kalle_alfaturbo skrev:
Nikel skrev:
per_cooper skrev:
Sik_co skrev:
303hk med den snurran Fantastiskt bygge, och ni har alltid imponerat med egna lösningar. Sånt som gör en annan till äkta amatör i allt man gör


Tackar.

Motorn är oöppnad så vi vill inte ladda på nå mer, även om det kommer finnas marginal upp till vad vi kommer få ha i effekt. Sen är ju turbon en Holset så den ser mycket större ut än den är.
Driftsäkerhet tycker vi är bra mycket viktigare än mycket effekt.


Säg som det är. Det är Turbon som har 303 hästar.
Motorn var avstängd i bänken .

Skämt åsido.

Det är väl en ökning på över 50 hästar med tanke på att den har 250 motorhästar original?


Det är väl rätt uppenbart effekten i dagsläget är anpassad mer för reggning än för något annat.
Riktigt fint bygge btw!


Hade det bara varit för reggning så hade vi nog kunnat ta ut lite till och ändå klara oss inom gränsen, men eftersom motorn är oöppnad och gått ca 12000mil så om vi har denna effekt kommer den gå 12000mil till utan några större problem och eftersom vi funderar på att köra NexusBall Rally eller liknande vill man att den håller ihop. Googlar man runt så verkar folk mena att stakarna håller för ca 350hk men vi vill ha marginal.
Sen kommer vi trots allt ha bättre vikt till effektförhållande än många av de nya Porsche 911 modellerna så så långsam kommer den inte att vara ändå.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Sensor GTR -2018
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 25, 26, 27   >>
73 besök senaste veckan (369147 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande