Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Sensor GTR -2018 Besiktad!
Tråden har besökts  
50 gånger idag (260814 totalt)
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20  Nästa>>
   
Håkan Haver
Ingarö





Här sedan: 05 Okt 2006
Inlägg: 1418
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Jun 2018 09:52     Motorfråga Citera

Tjenix
Jag funderar på det där med maskiner ibland.
Min bil rör på sig som en raket med typ 270 och 3 liter.
Har en polare som köpt en Camaro v6:a ifrån 2010
LLT heter den och har 312 hp med kat och insprut.
Väger lika lite som alfamotorn och är liten som fasiken.
Sägs att Jänksen plågar dom rätt bra med eftermarknadsgrejer. Visst fasiken borde det vara en kanonmaskin för sånna här byggen, tex mitt

Dom senare maskinerna hade inbyggt grenrör i topparna och får därför skäll överallt. Men faktum kvarstår. I Caddilaccarna tar dom ut massor med kräm med 2 små snurror som fläktar.


_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
knotan
norrköping





Här sedan: 23 Feb 2006
Inlägg: 2977
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Jun 2018 11:36     Citera

Instämmer med detta.

Ägaren till den här westfielden jag Saab-konverterat hämtade hem den i fredags. Redan på grundladd utan inkopplad styrning av kurvan så är bilen enormt rolig. Säg 150 häst - 200nm på 550 kilos bil. Underhållande.


Dem som gapar högst mer effekt är ju vanligen dem som inte själva testat köra en riktigt lätt bil (även jag tidigare tex hehe)

Denna bil lär kunna vara hur rolig som helst.
Däremot får jag lov att instämma. Jag hade personligen absolut inte valt en holset hx-serie till en 5cyl för 300-350 häst. Finns avsevärt bättre/roligare turbos för ändamålet. Även om jag gissar att detta är en super hx40 som är det minst dåliga valet ur hx-serien??


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
erikjakan
Sockholm





Här sedan: 31 Dec 2004
Inlägg: 5467
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Jun 2018 09:05     Re: Citera

knotan skrev:
Instämmer med detta.

Ägaren till den här westfielden jag Saab-konverterat hämtade hem den i fredags. Redan på grundladd utan inkopplad styrning av kurvan så är bilen enormt rolig. Säg 150 häst - 200nm på 550 kilos bil. Underhållande.


Dem som gapar högst mer effekt är ju vanligen dem som inte själva testat köra en riktigt lätt bil (även jag tidigare tex hehe)

Denna bil lär kunna vara hur rolig som helst.
Däremot får jag lov att instämma. Jag hade personligen absolut inte valt en holset hx-serie till en 5cyl för 300-350 häst. Finns avsevärt bättre/roligare turbos för ändamålet. Även om jag gissar att detta är en super hx40 som är det minst dåliga valet ur hx-serien??


Stämmer väl om du frågar mig med.

Körbarhet är mycket viktigare än ren toppeffekt. Men allt beror på vad man vill ha ut av en bil.

Idag kan man med lätthet bygga en bil med boost by gear så man kan få det där sköna draget oavsett växel

Över 150blås , då vill man ha effekt i massor!


_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
St3v3
Lycksele





Här sedan: 21 Feb 2005
Inlägg: 110
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Jun 2018 17:13     Re: Citera

knotan skrev:
Instämmer med detta.

Ägaren till den här westfielden jag Saab-konverterat hämtade hem den i fredags. Redan på grundladd utan inkopplad styrning av kurvan så är bilen enormt rolig. Säg 150 häst - 200nm på 550 kilos bil. Underhållande.


Dem som gapar högst mer effekt är ju vanligen dem som inte själva testat köra en riktigt lätt bil (även jag tidigare tex hehe)

Denna bil lär kunna vara hur rolig som helst.
Däremot får jag lov att instämma. Jag hade personligen absolut inte valt en holset hx-serie till en 5cyl för 300-350 häst. Finns avsevärt bättre/roligare turbos för ändamålet. Även om jag gissar att detta är en super hx40 som är det minst dåliga valet ur hx-serien??


Super HX35 med 8:ans avgashus och enkelt inlopp lär väl knappast vara en dålig turbo för en femma


_________________
Steve Örnberg, Lycksele
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
knotan
norrköping





Här sedan: 23 Feb 2006
Inlägg: 2977
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Jun 2018 17:50     Citera

Självklart har dessa grabbar koll på läget, absolut inget dåligt val. Men inte vad jag skulle säga Det bästa eller det jag själv skulle föreslå som det självklara helt enkelt thumbs up
Men helt klart vettigt för detta ändamål


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ajden
Sundsvall





Här sedan: 14 Sep 2004
Inlägg: 2213
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Jun 2018 21:21     Citera

Vi tänkte köpa en race turbo först, men när man får 3st hx35or för samma pris så är det inte något att fundera på.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
knotan
norrköping





Här sedan: 23 Feb 2006
Inlägg: 2977
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Jun 2018 22:35     Citera

Hehe nej jag vet. Och så länge ni inte har smidd motor så håller jag väll med.

Det är igentligen först när man ska upp på mer effekt det hade vart värt med en raceturbo.

Däremot hade jag nog kollat på en ännu mindre turbo. Typ td05-20 eller liknande.

Men bilen är väll så pass lätt att det knappast laggar nämnvärt ändå som det nog gör på en tyngre bil


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
stilldouble
Malmö





Här sedan: 03 Okt 2012
Inlägg: 345
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Jun 2018 13:23     Citera

Hur mycket större är egentligen V8:an från Volvo S80?
Även den sitter ju tvärställd. Är utrymmet i längdled en begränsning i denna bil?


_________________
Magnus Falk
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Cassius
Göteborg





Här sedan: 26 Jan 2005
Inlägg: 1565
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Jun 2018 14:37     Re: Citera

stilldouble skrev:
Hur mycket större är egentligen V8:an från Volvo S80?
Även den sitter ju tvärställd. Är utrymmet i längdled en begränsning i denna bil?


Den bör vara något kortare (En V8 är ju längre än en I4 som har samma borr och cylinderspacing), men säkerligen dubbelt så bred över topparna.

Jag har inga mått alls på Volvos åttor, men själv håller jag ju på med en Audi V8a som är bland de mindre OHC åttorna på marknaden, den är bredare än vad den är lång.. Så bredden över topparna blir fort problematisk i tvärställd konfiguration.

Sen är väl inte Volvos åtta ens i närheten av lika vanlig eller lätt att få tag i som en T5a? Tillgång spelar ju in också, framförallt om driftsäkerhet är en viktig parameter då man med enkelhet vill kunna få fram en ersättare vid större ras.


_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
Regards, Johan Eriksson.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
C311
Värmland





Här sedan: 10 Jan 2015
Inlägg: 247
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Jun 2018 20:26     Re: Citera

Cassius skrev:
stilldouble skrev:
Hur mycket större är egentligen V8:an från Volvo S80?
Även den sitter ju tvärställd. Är utrymmet i längdled en begränsning i denna bil?


Den bör vara något kortare (En V8 är ju längre än en I4 som har samma borr och cylinderspacing), men säkerligen dubbelt så bred över topparna.

Jag har inga mått alls på Volvos åttor, men själv håller jag ju på med en Audi V8a som är bland de mindre OHC åttorna på marknaden, den är bredare än vad den är lång.. Så bredden över topparna blir fort problematisk i tvärställd konfiguration.

Sen är väl inte Volvos åtta ens i närheten av lika vanlig eller lätt att få tag i som en T5a? Tillgång spelar ju in också, framförallt om driftsäkerhet är en viktig parameter då man med enkelhet vill kunna få fram en ersättare vid större ras.


Volvo 4.4 liters V8:an är från början en kortslagig variant av Yamaha F350 utombordsmotor (5326 cc) med 60 graders vinkel och balansaxel. Den var den enda V8:an som passade tvärställd i befintligt motorrum på XC90 och S80-II. Den är ungefär 10 cm smalare än en motsvarande 90 graders V8, men har man plats och det inte måste vara 100% Volvo så är de flesta andra V8:or ett bättre val. Balansaxellagren har varit den svaga punkten.

Med vänlig hälsning
Thomas


_________________
Thomas Alsterfalk
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
per_cooper
Bergeforsen





Här sedan: 22 Sep 2005
Inlägg: 642
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Jun 2018 16:12     Citera

Testar lite bromsar
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
stilldouble
Malmö





Här sedan: 03 Okt 2012
Inlägg: 345
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Jun 2018 11:19     Citera

Vi vill se en dörröppning på film, nu när kaross och chassi funnit varandra .. Pleeaaaaase!


_________________
Magnus Falk
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
lewan
Hässleholm





Här sedan: 11 Nov 2002
Inlägg: 702
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Jun 2018 17:15     Re: Citera

stilldouble skrev:
Vi vill se en dörröppning på film, nu när kaross och chassi funnit varandra .. Pleeaaaaase!


Går säkert inte att öppna..
Hoppar in genom framrutan.


Grymt det blir!!


_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro -11, VW Golf GLI Cabriolet -85
....... | PCS 7486
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Eddie Varvstopp
Kävlinge





Här sedan: 09 Nov 2002
Inlägg: 2414
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Jun 2018 20:22     Citera

Riktigt läcker bil det där thumbs up


_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
per_cooper
Bergeforsen





Här sedan: 22 Sep 2005
Inlägg: 642
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jun 2018 13:03     Re: Citera

stilldouble skrev:
Vi vill se en dörröppning på film, nu när kaross och chassi funnit varandra .. Pleeaaaaase!


Ska fixa en film, bjuder på en bild så länge med dörrarna öppna.

Idag har vi gjort slutbesiktningen hos David på Sfro, gick galant. Nu väntar montering av vindruta och sen registreringsbesiktningen om drygt en vecka, sedan kan vi ut och köpa glass.

Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Fnatte
Stockholm





Här sedan: 14 Jun 2004
Inlägg: 438
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jun 2018 21:20     Citera

Grattis!
Hur känns bilen att köra? Föll allt på plats som ni tänkt er med bilen?


_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ZVR
Malmköping





Här sedan: 18 Nov 2004
Inlägg: 603
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jun 2018 22:01     Citera

Grattis!

Men inredningen är väl inte helt klar?


_________________
Oscar Zettervall
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Ajden
Sundsvall





Här sedan: 14 Sep 2004
Inlägg: 2213
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jun 2018 08:52     Citera

Den har vi inte ens börjat på än. Blir efter besiktningen. Vi vill ha den besiktad innan 1a juli för att inte åka på den där nya Co2 skatten som kommer på nya bilar efter det.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ZVR
Malmköping





Här sedan: 18 Nov 2004
Inlägg: 603
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jun 2018 11:56     Citera

Ok då är jag med thumbs up


_________________
Oscar Zettervall
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
per_cooper
Bergeforsen





Här sedan: 22 Sep 2005
Inlägg: 642
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Jun 2018 20:08     Citera

Ikväll har vi satt i rutan, nu är det bara vindrutetorkarna kvar att fixa innan reggbesiktningen.


Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Duvan
Killeberg



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 19 Jun 2018
Inlägg: 1
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Jun 2018 20:41     Citera

Jag är mycket imponerad av ditt projekt !!!!
Vad heter den röda färgen ? Har du någon färgkod ?


_________________
Göran Nilsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Sensor GTR -2018 Besiktad!
Tråden har besökts  
50 gånger idag (260814 totalt)
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20  Nästa>>

Från request till första response:
sec (varav server render 0.315 sec)
Webbrowser render:
sec