Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Sensor GTR -2018
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 25, 26, 27   >>
59 besök senaste veckan (369128 totalt)
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



Tjenix
Jag funderar på det där med maskiner ibland.
Min bil rör på sig som en raket med typ 270 och 3 liter.
Har en polare som köpt en Camaro v6:a ifrån 2010
LLT heter den och har 312 hp med kat och insprut.
Väger lika lite som alfamotorn och är liten som fasiken.
Sägs att Jänksen plågar dom rätt bra med eftermarknadsgrejer. Visst fasiken borde det vara en kanonmaskin för sånna här byggen, tex mitt

Dom senare maskinerna hade inbyggt grenrör i topparna och får därför skäll överallt. Men faktum kvarstår. I Caddilaccarna tar dom ut massor med kräm med 2 små snurror som fläktar.

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Instämmer med detta.

Ägaren till den här westfielden jag Saab-konverterat hämtade hem den i fredags. Redan på grundladd utan inkopplad styrning av kurvan så är bilen enormt rolig. Säg 150 häst - 200nm på 550 kilos bil. Underhållande.


Dem som gapar högst mer effekt är ju vanligen dem som inte själva testat köra en riktigt lätt bil (även jag tidigare tex hehe)

Denna bil lär kunna vara hur rolig som helst.
Däremot får jag lov att instämma. Jag hade personligen absolut inte valt en holset hx-serie till en 5cyl för 300-350 häst. Finns avsevärt bättre/roligare turbos för ändamålet. Även om jag gissar att detta är en super hx40 som är det minst dåliga valet ur hx-serien??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



knotan skrev:
Instämmer med detta.

Ägaren till den här westfielden jag Saab-konverterat hämtade hem den i fredags. Redan på grundladd utan inkopplad styrning av kurvan så är bilen enormt rolig. Säg 150 häst - 200nm på 550 kilos bil. Underhållande.


Dem som gapar högst mer effekt är ju vanligen dem som inte själva testat köra en riktigt lätt bil (även jag tidigare tex hehe)

Denna bil lär kunna vara hur rolig som helst.
Däremot får jag lov att instämma. Jag hade personligen absolut inte valt en holset hx-serie till en 5cyl för 300-350 häst. Finns avsevärt bättre/roligare turbos för ändamålet. Även om jag gissar att detta är en super hx40 som är det minst dåliga valet ur hx-serien??


Stämmer väl om du frågar mig med.

Körbarhet är mycket viktigare än ren toppeffekt. Men allt beror på vad man vill ha ut av en bil.

Idag kan man med lätthet bygga en bil med boost by gear så man kan få det där sköna draget oavsett växel

Över 150blås , då vill man ha effekt i massor!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



knotan skrev:
Instämmer med detta.

Ägaren till den här westfielden jag Saab-konverterat hämtade hem den i fredags. Redan på grundladd utan inkopplad styrning av kurvan så är bilen enormt rolig. Säg 150 häst - 200nm på 550 kilos bil. Underhållande.


Dem som gapar högst mer effekt är ju vanligen dem som inte själva testat köra en riktigt lätt bil (även jag tidigare tex hehe)

Denna bil lär kunna vara hur rolig som helst.
Däremot får jag lov att instämma. Jag hade personligen absolut inte valt en holset hx-serie till en 5cyl för 300-350 häst. Finns avsevärt bättre/roligare turbos för ändamålet. Även om jag gissar att detta är en super hx40 som är det minst dåliga valet ur hx-serien??


Super HX35 med 8:ans avgashus och enkelt inlopp lär väl knappast vara en dålig turbo för en femma

_________________
S Örnberg
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Självklart har dessa grabbar koll på läget, absolut inget dåligt val. Men inte vad jag skulle säga Det bästa eller det jag själv skulle föreslå som det självklara helt enkelt thumbs up
Men helt klart vettigt för detta ändamål

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



Vi tänkte köpa en race turbo först, men när man får 3st hx35or för samma pris så är det inte något att fundera på.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Hehe nej jag vet. Och så länge ni inte har smidd motor så håller jag väll med.

Det är igentligen först när man ska upp på mer effekt det hade vart värt med en raceturbo.

Däremot hade jag nog kollat på en ännu mindre turbo. Typ td05-20 eller liknande.

Men bilen är väll så pass lätt att det knappast laggar nämnvärt ändå som det nog gör på en tyngre bil

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Hur mycket större är egentligen V8:an från Volvo S80?
Även den sitter ju tvärställd. Är utrymmet i längdled en begränsning i denna bil?

_________________
Magnus Falk
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



stilldouble skrev:
Hur mycket större är egentligen V8:an från Volvo S80?
Även den sitter ju tvärställd. Är utrymmet i längdled en begränsning i denna bil?


Den bör vara något kortare (En V8 är ju längre än en I4 som har samma borr och cylinderspacing), men säkerligen dubbelt så bred över topparna.

Jag har inga mått alls på Volvos åttor, men själv håller jag ju på med en Audi V8a som är bland de mindre OHC åttorna på marknaden, den är bredare än vad den är lång.. Så bredden över topparna blir fort problematisk i tvärställd konfiguration.

Sen är väl inte Volvos åtta ens i närheten av lika vanlig eller lätt att få tag i som en T5a? Tillgång spelar ju in också, framförallt om driftsäkerhet är en viktig parameter då man med enkelhet vill kunna få fram en ersättare vid större ras.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



Cassius skrev:
stilldouble skrev:
Hur mycket större är egentligen V8:an från Volvo S80?
Även den sitter ju tvärställd. Är utrymmet i längdled en begränsning i denna bil?


Den bör vara något kortare (En V8 är ju längre än en I4 som har samma borr och cylinderspacing), men säkerligen dubbelt så bred över topparna.

Jag har inga mått alls på Volvos åttor, men själv håller jag ju på med en Audi V8a som är bland de mindre OHC åttorna på marknaden, den är bredare än vad den är lång.. Så bredden över topparna blir fort problematisk i tvärställd konfiguration.

Sen är väl inte Volvos åtta ens i närheten av lika vanlig eller lätt att få tag i som en T5a? Tillgång spelar ju in också, framförallt om driftsäkerhet är en viktig parameter då man med enkelhet vill kunna få fram en ersättare vid större ras.


Volvo 4.4 liters V8:an är från början en kortslagig variant av Yamaha F350 utombordsmotor (5326 cc) med 60 graders vinkel och balansaxel. Den var den enda V8:an som passade tvärställd i befintligt motorrum på XC90 och S80-II. Den är ungefär 10 cm smalare än en motsvarande 90 graders V8, men har man plats och det inte måste vara 100% Volvo så är de flesta andra V8:or ett bättre val. Balansaxellagren har varit den svaga punkten.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Testar lite bromsar

Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Vi vill se en dörröppning på film, nu när kaross och chassi funnit varandra .. Pleeaaaaase!

_________________
Magnus Falk
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



stilldouble skrev:
Vi vill se en dörröppning på film, nu när kaross och chassi funnit varandra .. Pleeaaaaase!


Går säkert inte att öppna..
Hoppar in genom framrutan.


Grymt det blir!!

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Riktigt läcker bil det där thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
stilldouble skrev:
Vi vill se en dörröppning på film, nu när kaross och chassi funnit varandra .. Pleeaaaaase!


Ska fixa en film, bjuder på en bild så länge med dörrarna öppna.

Idag har vi gjort slutbesiktningen hos David på Sfro, gick galant. Nu väntar montering av vindruta och sen registreringsbesiktningen om drygt en vecka, sedan kan vi ut och köpa glass.

Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Grattis!
Hur känns bilen att köra? Föll allt på plats som ni tänkt er med bilen?

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Grattis!

Men inredningen är väl inte helt klar?

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



Den har vi inte ens börjat på än. Blir efter besiktningen. Vi vill ha den besiktad innan 1a juli för att inte åka på den där nya Co2 skatten som kommer på nya bilar efter det.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Ok då är jag med thumbs up

_________________
Oscar Zettervall
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Ikväll har vi satt i rutan, nu är det bara vindrutetorkarna kvar att fixa innan reggbesiktningen.


Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Jag är mycket imponerad av ditt projekt !!!!
Vad heter den röda färgen ? Har du någon färgkod ?

_________________
Göran Nilsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Sensor GTR -2018
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 25, 26, 27   >>
59 besök senaste veckan (369128 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande