Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
NUKED M4 DTM
113 besök senaste veckan (32809 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa>>
   
karel021
Västerås



Här sen Sep 2014
Inlägg: 293


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Nov 2018 16:23     NUKED M4 DTM Citera

En lite tråd på vårat nya bygge.

fyller på med mera info så fort jag har lite tid över.

Kort o gott så blir de en BMW M4 DTM replika med mera Aero

Vi bygger 2st bilar, den ena bygger jag med mina partners och den andra bilen kommer gå i Norge och byggas av Marcelo Adrian Garcia.


Lite uppdaterad info då.

Roland På Grex hjälper till med hjul genomtri, de blir Pushrod med 3 dämpare per axel
Mbrag kommer bygga röramschassit och Robin på Elite projects hjälper till med kolfiber delarna för karossen.

Verus engineering i usa har hjälp till med att köra all CFD i Ansys programvaran och designat en aero design efter samråd med mig och hur jag vill att de ska se ut.

Vi har lagt väldigt mycket fokus på effektiv aero och inte bara stor.

Så med denna version så har vi väldigt lite drag på relativt mycket downforce (-lift)

Motor är oklart än så länge men jag har en v8 som är väldigt bra och lämnar 810hk på 98oktan redan vid 0.8bar och 8000 varv, vid 8500 så laddar de 1.22 och borde vara närmare 1000hk på 98okta.
kan bli så att vi jagar fatt något lättare motor för att få ner den totala vikten på bilen.

Målet är max 1000kg på allt.









Mer info kommer.



https://www.instagram.com/karel_s_motorsport/


_________________
Karel Silha
Senast ändrad av karel021, 10 Mar 2019 14:01, ändrad totalt 5 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AL
Göteborg



Här sen Mar 2006
Inlägg: 1518



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Nov 2018 17:39     Citera

Mäktigt!! thumbs up


_________________
Alexander Wilborg

M3e46 SMGII
Z3 M Coupe
997 Carrera
XC70II D4
V50 D2
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
stilldouble
Malmö



Här sen Okt 2012
Inlägg: 436



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Nov 2018 17:58     Citera

JÖSSES, VILKEN FETING!

Spis i denna?


_________________
Magnus Falk
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
erikjakan
Sockholm



Här sen Dec 2004
Inlägg: 5764



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Nov 2018 19:58     Citera

Bra satsning, vad är receptet?


_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
karel021
Västerås



Här sen Sep 2014
Inlägg: 293


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Nov 2018 23:39     Re: Citera

stilldouble skrev:
JÖSSES, VILKEN FETING!

Spis i denna?


Kul att du gillar den

Motor är inte spikat ännu, men jag har kvar min s65 m3 motor som har både billet Stroker och torrsump så den eller någon liten fyra som är lättare




erikjakan skrev:
Bra satsning, vad är receptet?


Nja alltså recept finns inte riktigt men något som en plan iaf


_________________
Karel Silha
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
stilldouble
Malmö



Här sen Okt 2012
Inlägg: 436



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Nov 2018 11:56     Citera

Det skiljer en del mellan cad:en och bilen som byggs (bla fronten skiljer en hel del). ]


_________________
Magnus Falk
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
karel021
Västerås



Här sen Sep 2014
Inlägg: 293


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Nov 2018 12:15     Re: Citera

stilldouble skrev:
Det skiljer en del mellan cad:en och bilen som byggs (bla fronten skiljer en hel del). ]


Ja kan man säga att skalet är redan klar och då har vi lagt fokus på golvet och allt kring de.

de behöver moddas lite i fronten men annars så är de bara golv delar som ska dit.


_________________
Karel Silha
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
karel021
Västerås



Här sen Sep 2014
Inlägg: 293


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Nov 2018 12:19     Citera

Fälgarna till nya bilen.

18x12 fram och 18x13 bak




_________________
Karel Silha
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
karel021
Västerås



Här sen Sep 2014
Inlägg: 293


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Nov 2018 12:22     Citera

Hela aero kittet har kört duktigt i CFD, vi har använt oss av Ansys för CFD data.





_________________
Karel Silha
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
karel021
Västerås



Här sen Sep 2014
Inlägg: 293


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Nov 2018 12:28     Citera

Lite hur de kommer ser ut när de är färdigt.




_________________
Karel Silha
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14481



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Nov 2018 16:47     Citera

Är det Anderstorp efter lite global uppvärmning?

Så länge ska ni väl inte bygga?


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
karel021
Västerås



Här sen Sep 2014
Inlägg: 293


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Nov 2018 18:37     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
Är det Anderstorp efter lite global uppvärmning?

Så länge ska ni väl inte bygga?


haha exakt så

vi väntar tills de blir jord där sen sätter vi banrekord


_________________
Karel Silha
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
karel021
Västerås



Här sen Sep 2014
Inlägg: 293


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Nov 2018 22:51     Citera

Lite inspirations bilder





_________________
Karel Silha
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
claes t
Söråker



Här sen Maj 2006
Inlägg: 286



Tipsa Facebook   Inlägg  03 Nov 2018 08:27     Citera

Wow....

Vad väger karossen?
/Claes


_________________
claes tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
stilldouble
Malmö



Här sen Okt 2012
Inlägg: 436



Tipsa Facebook   Inlägg  03 Nov 2018 08:56     Citera

Dra bollarna i lösgrus, hur liten invändigt är bilen egentligen? ...med dessa förhöjda invändiga sidepods.


_________________
Magnus Falk
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
karel021
Västerås



Här sen Sep 2014
Inlägg: 293


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Nov 2018 09:16     Re: Citera

claes t skrev:
Wow....

Vad väger karossen?
/Claes


den är inte färdig ännu vi ska börja med formarna inom kort så jag vet väl strax efter nyår



stilldouble skrev:
Dra bollarna i lösgrus, hur liten invändigt är bilen egentligen? ...med dessa förhöjda invändiga sidepods.





inte jätte tight stolar o resten får lats rätt fint


_________________
Karel Silha
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
karel021
Västerås



Här sen Sep 2014
Inlägg: 293


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Nov 2018 11:12     Citera

En till frän rendering denna gjord av Seidoworks.




_________________
Karel Silha
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
stilldouble
Malmö



Här sen Okt 2012
Inlägg: 436



Tipsa Facebook   Inlägg  03 Nov 2018 11:41     Citera

går denna chassiegeometri att få ihop som en rörram, kompletterat med diverse kolfiberpaneler, eller är det ett måste att det byggs som en monocoque?


_________________
Magnus Falk
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
karel021
Västerås



Här sen Sep 2014
Inlägg: 293


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Nov 2018 11:46     Re: Citera

stilldouble skrev:
går denna chassiegeometri att få ihop som en rörram, kompletterat med diverse kolfiberpaneler, eller är det ett måste att det byggs som en monocoque?


de blir rörram.

de enda som påverkar just nu vad vi kan se är A-stolp-burrröret, men efter lite snack med SBF så behöver den inte slicka A-stolpen så den kommer få gå ner mot backen lite tidigare för att gå fritt från den nedre tunneln.


_________________
Karel Silha
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 3793



Tipsa Facebook   Inlägg  03 Nov 2018 12:10     Citera

Du kan, får, inte bygga med 4 cylindrar. Jag förstår att vikten lockar, och effekten som går att dra ur, kan kännas tillräcklig. Speciellt för time attack.

Men, för att få en så här pass extrem bil att prestera fullt ut. Kommer krävas ganska mycket tid för utprovning, dvs körtid, och justerande. Frågan är hur driftsäker 4cyl motorn är under dem omständigheterna?
Visst man kan väll dra ner varvtal och tryck en del inledningsvis och vrida på lite vartefter chassie lirar. Men samtidigt så tror jag att det går åt ganska bra effekt för att få bilen till rätt hastighet för att downforce och groundeffect ska fungera som det är tänkt.

Till en sådan här bil skulle ju en färdig typ 3.5 liters cosworth v8 på 650-700 hästar vart guld. Den skulle antagligen gå med bara oljebyte 2 säsonger eller liknande. Om man hade haft lite tjock plånbok alltså



Någon helalu v6 med överladdning kanske kunde vara en smidig kompromiss,. Köra en halvsafe motor på 6-700 häst först för att få till chassie och barnsjukdomar första säsongen. Och bygga en extremare lättare 4cyl motor att skifta till för att lätta några kilon när man börjar närma sig det som går med gamla tyngden.

Något sådant hade nog jag övervägt


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
karel021
Västerås



Här sen Sep 2014
Inlägg: 293


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Nov 2018 13:48     Citera

Jag håller med dig knotan,

För att jag ska välja nån 4a så måste de vara nått riktigt bra.

Min v8 väger ändå mindre en s54an som sitter i e46 m3an

Så de är ingen gjutjärns klump direkt

Sen lämnade den bra med effekt på 98oktan också

Så vi får se vart de tar vägen, men känns skönt o ha ett färdigt paket att stoppa ner


https://www.instagram.com/p/BnB6N9WAY-P/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1u7pt2zqh5cwp
810hk på 8000rpm och 0,85 tryck - macksoppa


_________________
Karel Silha
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
NUKED M4 DTM
113 besök senaste veckan (32809 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.130 sec)
Webbrowser render:
sec