Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -71 Svetsa förbräningsrum?
tråden läst  
10219 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2, 3, 4, 5  Nästa>>
 
   
Spjuvern
stockholm





Här sedan: 18 Nov 2005
Inlägg: 1272
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Dec 2017 23:55     Datsun 240Z -71 Svetsa förbräningsrum? Citera

Efter att ha sålt min gula Bmwcup bil och fått plats över bredvid Porschen i garaget tänkte jag att det äntligen var dags för en gammal dröm.
I 20år har jag velat köpa en Datsun 240z
Men inte känt att tiden var rätt då jag i min ungdom ville ha mycket trimmade motorer och snabba bilar och jag viste redan då att det var inte så jag ville ha just Datsunen därför lät jag bli att köpa nån då men nu kändes det äntligen dags.

Så efter lite sökandes blev det tillslut ett snabbt beslut då en perfekt oslipad diamant dök upp på craigslist i Arizona.
Jag kände direkt att det här kommer bli perfekt bil till mig.


Ägaren till bilen var även han perfekt
Vi gjorde upp att bilen fick stå kvar ett par veckor tills jag flög över och han skulle hämta mig på flygplatsen.
Vi började dagen med att åka runt i Arizona och hälsa på hans vän med Datsun 240z verkstad.










Sen hem till ägaren och där blev 240z möte med fler av hans vänner.

Stroker 3.2L med efi



Turbo



LS motor






Killen var toppen bjöd på lunch och middag och hade servat upp bilen och bytt alla vätskor då bilen stått länge. Samt gjort ett ny tillfällig registrerings skylt med försäkring åt mig.

Efter det bar det av på en fantastisk roadtrip något jag också velat göra länge.

De stora städer jag besökte var, Tucson, San Diego, Orange country, Los Angeles, Hollywood, Beverly Hills, Monterey, San Francisco, Malibu, Santa Monica.

Körde 2500km och allt fungerade i stortsätt perfekt. Körde på helt fantastiska vägar bland annat dom långa rakorna genom Arizona öken, Highway 101 längs hela kaliforniska kusten. Otroliga vägar i bärgen ovanför Los Angeles och Malibu.
Påvägen till San Francisco upptäckte jag att det blev väldigt kallt och mörkt.
Termostaten måste fastnat öppen för motortempen sjönk och ingen värme alls i bilen, lysena på dessa bilar är som ett skämt helljuset är som parkerings ljus på en modern bil så äventyret blev snabbt mer av ett äventyr när jag fick klä på mig alla kläder jag hade och lindade in benen i badlakan och försökte se vägen helt ensam på dessa långa svarta vägar med två glödande helljus.

Arizona


Bärgen ovanför LA


Hollywood


Goldengate


Laguna Seca






Nu är bilen lämnad till SoCal som ska skicka hem den till mig i kontainer.
Är fortfarande hel nöjd med bilen och vet nu att den kommer passa mig perfekt när jag är klar med dom modifieringar jag ska göra.
Hellack stod såklart som en av grejerna på listan men jag blev lite såld på den härliga slitna silver färgen synd bara att första ägarens armbåge har skaft bort färgen på dörren ( ja storyn säger att så är fallet) får se om de kanske går att lacka dörren och lite mer men behålla patinan




Är inte helt säker hur möjligheterna för racing i Sverige ser ut med denna vad tror ni? Vilka klasser passar den i?
Den ska gå på r-däck och vara registrerad för gatan.
Och vad får isf göras åt bilen?


_________________
Marcus Lindkvist
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77

SMR


Senast ändrad av Spjuvern, 17 Jan 2018 15:22, ändrad totalt 2 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Magnus Thomé
Stockholm



Forumägare
Forumägare

Här sedan: 03 Nov 2002
Inlägg: 29102
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2017 00:22     Citera

Wow wooow!!! Resan! Säljarens "lager"! Bilen! Många många tummar upp! thumbs up


_________________
Magnus Thomé


Senast ändrad av Magnus Thomé, 19 Dec 2017 09:03, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
P.Hermansson
Sveg





Här sedan: 01 Dec 2008
Inlägg: 278
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2017 00:36     Citera

Ja riktigt kul bilaffär thumbs up


_________________
Patrik Hermansson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Mats R
Norrtälje





Här sedan: 03 Feb 2007
Inlägg: 234
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2017 01:00     Citera

Kul! Alltid gillat Datsun 240z thumbs up thumbs up


_________________
TOYOTA SUPRA MKIII WIDEBODY
Mats Redestad
mabire@gmail.com
070-66 99 212
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
zeb930
Stockholm





Här sedan: 28 Feb 2006
Inlägg: 269
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2017 02:07     Citera

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up Stroker 3.2an m watanabe, mammamia


_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Mats Karlsson
Vargön





Här sedan: 18 Feb 2003
Inlägg: 6035
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2017 06:52     Citera

Helt klart en drömbil fast i mina drömmer sitter den en 3.2 M3 motor i den.... thumbs up


_________________
// Mats Karlsson
"Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..."
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
therealpinto
Skellefteå





Här sedan: 09 Dec 2002
Inlägg: 4593
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2017 07:54     Citera

Det lät som en kul tripp och jag är lite avundsjuk på att du tog dig in på själva banan vid korkskruven. När jag var där 2015 (tror jag?) fick jag hålla mig på fel sida om staketet.

Snygga bilar som är riktigt kompakta, jag gillade Mikael Fredrikssons variant är jag gjorde SFRO-besiktningen på den för ett par år sedan.

Gustaf


_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
And ersJepp sson
Lund





Här sedan: 11 Feb 2003
Inlägg: 10185
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2017 08:00     Citera

Mickes ägs av en kompis till mig faktiskt. Riktigt snyggt bygge. thumbs up


Så jäkla najs resa! Den blev jag avis på (och bilen också ). Kul med ett sånt projekt. När kommer bilen till Sverige?

EDIT:
BTW, du vet säkert det redan men 2021 blir bilen besiktningsbefriad. thumbs up
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13787
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2017 10:07     Re: Datsun 240Z -71 Citera

Spjuvern skrev:
Är inte helt säker hur möjligheterna för racing i Sverige ser ut med denna vad tror ni? Vilka klasser passar den i?
Den ska gå på r-däck och vara registrerad för gatan.
Och vad får isf göras åt bilen?
RoadsportA, Modsport2, Historisk GT grp2 alt grp4 (säkert annat också) .
Bygger du för grp4 så kan du även köra RoadsportA och Modsport2 utan att byta annat än däck.
Men det kan vara lite knepigt att få svar på vilken spec som rhk går med på I grp4 (vilken insprutning går man med på, plenum eller itb?).


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Supramannen






Här sedan: 11 Feb 2003
Inlägg: 11093
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2017 10:13     Citera

thumbs up


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Lennart Mäkinen
Hjälsta





Här sedan: 07 Nov 2002
Inlägg: 14026
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2017 10:40     Citera

Det är konstigt att japanerna lyckades med design på en bil för 50 år sen och sen har det inte hänt igen. thumbs up


_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Spjuvern
stockholm





Här sedan: 18 Nov 2005
Inlägg: 1272
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2017 12:48     Re: Datsun 240Z -71 Citera

Niklas Falk skrev:
Spjuvern skrev:
Är inte helt säker hur möjligheterna för racing i Sverige ser ut med denna vad tror ni? Vilka klasser passar den i?
Den ska gå på r-däck och vara registrerad för gatan.
Och vad får isf göras åt bilen?
RoadsportA, Modsport2, Historisk GT grp2 alt grp4 (säkert annat också) .
Bygger du för grp4 så kan du även köra RoadsportA och Modsport2 utan att byta annat än däck.
Men det kan vara lite knepigt att få svar på vilken spec som rhk går med på I grp4 (vilken insprutning går man med på, plenum eller itb?).


Jag är usel på de här med att hitta bland reglementet
Min plan är
köra 225/50/15 r däck
Trimma motorn men fortfarande med trippel Webers och 2ventiler/cyl
Byta till lite uniballs i hjulupphängningen
Uppdatera fjädrar, stötdämpare och krängare

Vad tror du om de Niklas är det saker jag får göra?


_________________
Marcus Lindkvist
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77

SMR
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Roggaman
Örnsköldsvik





Här sedan: 18 Okt 2004
Inlägg: 698
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2017 14:23     Citera

Grattis!
Lite avis på både bil och resa... även fast jag har en 240Z i garaget!

Behöver du tips eller ev. delar så kontakta gärna mig.
Har hållit på med Z-bilar sedan -93!


_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
MB ML320 -07 Familjens bruksbil
Ford Probe GT -93 Såld
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13787
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2017 18:01     Re: Datsun 240Z -71 Citera

Spjuvern skrev:
Jag är usel på de här med att hitta bland reglementet
Min plan är
köra 225/50/15 r däck
Trimma motorn men fortfarande med trippel Webers och 2ventiler/cyl
Byta till lite uniballs i hjulupphängningen
Uppdatera fjädrar, stötdämpare och krängare

Vad tror du om de Niklas är det saker jag får göra?
I Road/Modsport är de ändringarna inga problem. Det enda kruxet är detta med mellannivå på trimning.
Ambition låter mest som Roadsport B.
Exempel: 2400cc, 2ventil, 1spjäll/cyl fugg/insp, 6500rpm, 1065kg minvikt.
Samma spec kan köra Modsport3 med nästan samma minvikt (lite lättare med fuggar och lite tyngre med insprutning, med då fria varvtal, iaf under 2018).
Ny reglementesperiod för sportvagnsreglementena 2019-2021 så mindre justeringar kan ju komma.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Spjuvern
stockholm





Här sedan: 18 Nov 2005
Inlägg: 1272
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2017 18:14     Re: Datsun 240Z -71 Citera

Niklas Falk skrev:
Spjuvern skrev:
Jag är usel på de här med att hitta bland reglementet
Min plan är
köra 225/50/15 r däck
Trimma motorn men fortfarande med trippel Webers och 2ventiler/cyl
Byta till lite uniballs i hjulupphängningen
Uppdatera fjädrar, stötdämpare och krängare

Vad tror du om de Niklas är det saker jag får göra?
I Road/Modsport är de ändringarna inga problem. Det enda kruxet är detta med mellannivå på trimning.
Ambition låter mest som Roadsport B.
Exempel: 2400cc, 2ventil, 1spjäll/cyl fugg/insp, 6500rpm, 1065kg minvikt.
Samma spec kan köra Modsport3 med nästan samma minvikt (lite lättare med fuggar och lite tyngre med insprutning, med då fria varvtal, iaf under 2018).
Ny reglementesperiod för sportvagnsreglementena 2019-2021 så mindre justeringar kan ju komma.



Om vi drömmer oss bort lite
3000cc 2ventiler, 1spjäll/cyl förgasare, 8000rpm
Får man köra så i nån klass?


_________________
Marcus Lindkvist
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77

SMR
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13787
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2017 18:25     Citera

3liter är Klass gräns i historic GT grp4, så det är inte ens problem där.
RoadsportA 970kg
Modsport2 816kg
Men 225 tror jag blir lite smalt för 300+ kusar och 1000kg, men det är ju en bra början, det är ju mycket att komma överens med på en ny bilmodell.

Bilmodell och motor passar nästan överallt thumbs up


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Spjuvern
stockholm





Här sedan: 18 Nov 2005
Inlägg: 1272
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2017 18:36     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
3liter är Klass gräns i historic GT grp4, så det är inte ens problem där.
RoadsportA 970kg
Modsport2 816kg
Men 225 tror jag blir lite smalt för 300+ kusar och 1000kg, men det är ju en bra början, det är ju mycket att komma överens med på en ny bilmodell.

Bilmodell och motor passar nästan överallt thumbs up



Aha så det betyder att det är inga problem att köra med en sån motor?

Vart hittar jag reglemente för historic GT grp4?
Vad har vi för bilar i den klassen i Sverige?


_________________
Marcus Lindkvist
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77

SMR
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13787
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2017 18:51     Re: Citera

Spjuvern skrev:
Vart hittar jag reglemente för historic GT grp4?
Vad har vi för bilar i den klassen i Sverige?
Fia homoligeringshandlingar, foton från perioden, kontakter med den/de besiktningsmän som kan utfärda htp-handlingen mm mm.
Det är mycket som ska vara rätt, men bilen får ju ett värde också.

Bilar som kör grp4 är ju några bdg-escorter och jag tror Camargo och corvetten från "Lucky Eddie" också är grp4
MB 2.3-16 och andra lite senare bilar i heatet tror jag är nån annan undklass (grp5 och grpA).
Men jag kan de historiska klasserna för dåligt.
Ett historiskt korrekt bygge tar mycket tid av efterforskningar. Grunden är nästan alltid att det som är effektivt och roligt att modifiera är otillåtet.

En depåkollega har ett 240Z-bygge på tillväxt, så lite detaljer har fastnat.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Spjuvern
stockholm





Här sedan: 18 Nov 2005
Inlägg: 1272
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2017 19:12     Citera

Tror nog det är bättre jag håller mig till roadsport så jag får modifiera mera.
Och det ju halva biten av de roliga


_________________
Marcus Lindkvist
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77

SMR
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Emil Jönsson
Ängelholm





Här sedan: 13 Jun 2005
Inlägg: 841
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2017 19:19     Citera

Supertrevlig bil du hittat! Gratulerar! Resan var där inget större fel på heller får jag säga! Lite småavis är jag även om det för mig var ganska skönt att hitta min 240z drygt en timme hemifrån Har själv gjort en del av de chassiuppgraderingar du nämner. Hade tänkt lägga upp en tråd om min bil med men har inte orkat än.

Välkommen i Datsunfamiljen!


_________________
Emil Jönsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
RYDH
Karlskoga





Här sedan: 16 Feb 2009
Inlägg: 328
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2017 20:12     Citera

Frän resa! thumbs up
Grattis till bilen!
Thomas på SoCal är hur bra som helst!! thumbs up thumbs up


_________________
Jörgen Rydh
Dodge Viper GTS Hardcore Edition
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -71 Svetsa förbräningsrum?
tråden läst  
10219 ggr 
1, 2, 3, 4, 5  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec (varav server render 0.333 sec)
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec