Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 2004
Tråden har besökts  
415 gånger den senaste veckan (1689 totalt)
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>
   
mitche
Norrköping





Här sedan: 04 Mar 2008
Inlägg: 46
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Okt 2018 14:20     BMW M3 E46 2004 Citera

Åhh nej tänker alla, en till M3 - oooorka!

Min tanke är mest att förmedla lite hemma pulande, absolut inte i den klass som många av mina märkeskollegor gör utan kanske en liten mer Hillbilly stuk.




Jag köpte bilen från USA så mitt andra(tredje)handsvärde vet jag kommer ligga lågt. Skönt tänker jag då måste jag inte vara minutiös med allt utan den skall funka på banan och kunna hämta barn i.

Bilen lät som om man matat den med grus så jag började med att köra två snabba oljebyten med tillhörande filter. Detta gjorde en liten positiv förbättning av oljudet men den knackade otroligt mycket ändå.

Testade att slänga dit en ny kamkedje spännare, ingen skillnad i ljud.

Tog ett kraft tag och öppnade upp motorn nerifrån för att kolla vevstakslagren, och Tada! Det såg inte roligt ut:







Tänker även byta vevlager när jag ändå har den öppen, men behöver lite tips på hur man får bort de övre lagren utan ta bort veven.


_________________
Mikael Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Norris
Umeå





Här sedan: 11 Jan 2015
Inlägg: 41
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Okt 2018 14:40     Citera

Kul med fler M3:or thumbs up

Mycket bilder på mek uppskattas.

Tyvärr har jag inget tips kring ramlager, aldrig sett någon byta dessa med motorn i bilen.


_________________
Robert Karlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
FoX
Eskilstuna





Här sedan: 23 Nov 2005
Inlägg: 351
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Okt 2018 14:53     Citera

jag bytte både vev och ramlager, när motorn satt i bilen lite bök men inga problem.
bara peta bort dem i (rätt riktning) sen peta i nya.

körde hela denna sommarn utan problem.

ett annat tips är att göra ventiljustering om du inte redan gjort det.

Nu ska du få en tidig julklapp!
Den heter VSK4 Wiseco
Det är s54 shims fast inte original och med humana priser.

Finns på ebay, tex
https://www.ebay.com/itm/Valve-Shim-Kit-8-9-VSK4-Wiseco/302910311683?epid=171213689&hash=item4686dc8d03:g:ztgAAOSwbehbt~3Q:rk:13:pf:0&vxp=mtr

Jag har köpt och gjort ventiljustering på min motor så jag kan intyga att det faktiskt funkar.

Ps. glöm inte köpa gaffel(eller göra en själv).ds
https://www.ebay.com/itm/BMW-M-Z4-E86-S54-M3-E46-Engine-Valve-Adjustment-Shim-Tool-Magnetic-Genuine-NEW/192357252538?epid=1129424401&hash=item2cc962bdba:g:xRIAAOSwGPxaAaEC:rk:18:pf:0&vxp=mtr


_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
qvisfr
Lidköping





Här sedan: 17 Aug 2005
Inlägg: 3850
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Okt 2018 07:22     Citera

Spännande Micke. Jag står inför samma operation 👍🏻


_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 437
PCS 9581 / BMWSC 650

BMW M3 E46 SMG 2002
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Eldh
Göteborg





Här sedan: 23 Sep 2004
Inlägg: 1170
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Okt 2018 10:35     Citera

Coolt, lagren på min Z4M S54 var inte heller roliga (mkt koppar) efter 16000mil. Kolla noga på veven efter spår! (min mek var orolig för min men det var lugnt där).

Tack för tipset om shims Fredrik!
Har iofs nyligen justerat men nästa gång så.


_________________
Per Eldh
Bilarna
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
mitche
Norrköping





Här sedan: 04 Mar 2008
Inlägg: 46
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Nov 2018 20:06     Sakta framåt...bildfråga. Citera

Då var lagren bytta både ram/vevlager & vevstakslager.




De var komplett slut:






Lite strul med oljetråget, jag hade köpt ett som såg ut att passa. Men när jag skulle krångla upp det så
var det lite annorlunda än det som jag hade innan.








Men med lite hjälp av fräs, så passa den som handen i handsken.


Men det mystiska var nog att när jag städade ur spillolje tråget, som stått under bilen under bytet. Där fann jag denna del:




Någon som kan säga/gissa var den kommer ifrån?

Hursomhelst så startade bilen klockrent, knackningarna helt borta... thumbs up
Tack för tipsen Fredrik och lycka till med ditt byte qvisfr.


_________________
Mikael Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
qvisfr
Lidköping





Här sedan: 17 Aug 2005
Inlägg: 3850
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Nov 2018 20:48     Citera

Kan tänka mig att det va en härlig känsla o få starta upp

Drog din mkt olja innan? Och passade du på o byta nåt annat, typ vattenpump mm?


_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 437
PCS 9581 / BMWSC 650

BMW M3 E46 SMG 2002
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
plato
Göteborg





Här sedan: 02 Nov 2006
Inlägg: 512
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Nov 2018 23:41     Citera

Den lilla delen är troligtvis ifrån drivningen till vanospumpen, sitter på en kamaxeln. Plocka isär och kolla innan de ger sig helt thumbs up


_________________
Robin Plato
Bmw Z4 M - 1440kg / 343hk - R-däck
Mantorp: 1,26:47
Knutstorp: 1,05:02
Kinnekulle: 57:42
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
N Wiberg
Västerås/Sthlm





Här sedan: 27 Jan 2011
Inlägg: 843
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Nov 2018 07:58     Re: Citera

plato skrev:
Den lilla delen är troligtvis ifrån drivningen till vanospumpen, sitter på en kamaxeln. Plocka isär och kolla innan de ger sig helt thumbs up


+1
Det är en av tänderna på kamhuben som sitter på avgaskammen och driver Vanosens oljepump. Vanligt fel att dessa lossnar


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Jonas T






Här sedan: 11 Nov 2003
Inlägg: 38
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Nov 2018 08:17     Citera

Med tanke på hur lagren såg ut så kan jag inte låta bli att undra hur veven var?


_________________
Jonas Töreskog, Göteborg
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
FoX
Eskilstuna





Här sedan: 23 Nov 2005
Inlägg: 351
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Nov 2018 10:37     Re: Citera

plato skrev:
Den lilla delen är troligtvis ifrån drivningen till vanospumpen, sitter på en kamaxeln. Plocka isär och kolla innan de ger sig helt thumbs up


ja den där biten kommer från vanosdrevet. förra inlägget är som en kopia från mitt.
Jag bytte lager, tog ner tråget hitta samma bit.

jag TROR att det borde låta från vanosen om en tand är borta. så jag GISSAR följande senario:
I sitt tidigare liv, så pajar vanos drevet, låter och ger felkoder.
Tidigare ägare reparerar felet men den lilla tanden har ramlat ner i tråget. ska man ta bort tråget för att få bort den lilla biten? Troligtvis låter de tanden ligga kvar.

Åt andra sidan så är vintern lång, kollar man så vet man. Så sover man gott om natten.


_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AL
Göteborg





Här sedan: 21 Mar 2006
Inlägg: 1400
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Nov 2018 11:12     Citera

Hur är proceduren för att byta ramlager utan att plocka ur veven?

//AL


_________________
Alexander Wilborg

M3e46 SMGII
Z3 M Coupe x 2
V70II 2.4D
V70II D3
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
FoX
Eskilstuna





Här sedan: 23 Nov 2005
Inlägg: 351
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Nov 2018 11:35     Re: Citera

AL skrev:
Hur är proceduren för att byta ramlager utan att plocka ur veven?

//AL

lossar överfall, trycker ut dem åt rätt håll.
Gjorde det förra vintern så jag vet att det går. (med motorn i bilen.)


_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
N Wiberg
Västerås/Sthlm





Här sedan: 27 Jan 2011
Inlägg: 843
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Nov 2018 12:30     Re: Citera

FoX skrev:
plato skrev:
Den lilla delen är troligtvis ifrån drivningen till vanospumpen, sitter på en kamaxeln. Plocka isär och kolla innan de ger sig helt thumbs up


ja den där biten kommer från vanosdrevet. förra inlägget är som en kopia från mitt.
Jag bytte lager, tog ner tråget hitta samma bit.

jag TROR att det borde låta från vanosen om en tand är borta. så jag GISSAR följande senario:
I sitt tidigare liv, så pajar vanos drevet, låter och ger felkoder.
Tidigare ägare reparerar felet men den lilla tanden har ramlat ner i tråget. ska man ta bort tråget för att få bort den lilla biten? Troligtvis låter de tanden ligga kvar.

Åt andra sidan så är vintern lång, kollar man så vet man. Så sover man gott om natten.


Min vanostand hade lossnat utan några ljud eller andra symptom.


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
pillee
kalmar





Här sedan: 13 Aug 2006
Inlägg: 83
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Nov 2018 17:10     Re: Citera

Jonas T skrev:
Med tanke på hur lagren såg ut så kan jag inte låta bli att undra hur veven var?


Ställer mig i tur och undrar samma sak,(min erfarenhet säger omslip när lagren ser ut så)

Mvh Peter


_________________
Peter Infang
Kör saab 9000 clio sport volvo 945+745 turbo
suzuki 750 gsxr 02:a
leker även med 2002:a från 69
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
mitche
Norrköping





Här sedan: 04 Mar 2008
Inlägg: 46
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Nov 2018 18:07     Veven... Citera

Statusen på veven är att den såg väldigt fin ut, dock plockade vi inte ur den och kontroll mätte men jag tog dit en "riktig" mekaniker som snurrade den ett par varv utan hitta några fel.
Dock helt okulärt, bör väl nämnas.

Sjukt kul att starta bilen när den låter som ny, typ... ;-)


_________________
Mikael Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
mitche
Norrköping





Här sedan: 04 Mar 2008
Inlägg: 46
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Nov 2018 20:23     Delar sökes... Citera




Någon som säljer dessa två delar så är jag klart intresserad!


_________________
Mikael Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
mitche
Norrköping





Här sedan: 04 Mar 2008
Inlägg: 46
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Nov 2018 18:37     Första provturen efter lagerrenovering.... Citera



Gick som en klocka.. thumbs up thumbs up


_________________
Mikael Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Forumägare
Forumägare

Här sedan: 03 Nov 2002
Inlägg: 31244
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Nov 2018 18:44     Re: Citera

FoX skrev:
plato skrev:
Den lilla delen är troligtvis ifrån drivningen till vanospumpen, sitter på en kamaxeln. Plocka isär och kolla innan de ger sig helt thumbs up


ja den där biten kommer från vanosdrevet. förra inlägget är som en kopia från mitt.
Jag bytte lager, tog ner tråget hitta samma bit.

jag TROR att det borde låta från vanosen om en tand är borta. så jag GISSAR följande senario:
I sitt tidigare liv, så pajar vanos drevet, låter och ger felkoder.
Tidigare ägare reparerar felet men den lilla tanden har ramlat ner i tråget. ska man ta bort tråget för att få bort den lilla biten? Troligtvis låter de tanden ligga kvar.

Åt andra sidan så är vintern lång, kollar man så vet man. Så sover man gott om natten.


Det behöver inte låta faktiskt.

Det är inte bra att köra vidare med bara en tand kvar! Med lite flax så är det som du beskriver fixat men jag skulle absolut inspektera att den inte är bara halv!


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mitche
Norrköping





Här sedan: 04 Mar 2008
Inlägg: 46
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Nov 2018 20:50     Håller med 1005 Citera

Den skall in på Vanos renovering så snart den är besiktad och klar.

Av någon anledning, har jag fått för mig att det är, för mig omöjligt att serva vanosen....

Så det blir ett besök hos ngn riktig mekaniker, any ideas i Norrköping Platinum Cars, BMW eller andra tips mottages.

Trevlig Helg alla


_________________
Mikael Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 2004
Tråden har besökts  
415 gånger den senaste veckan (1689 totalt)
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till första response:
sec (varav server render 0.200 sec)
Webbrowser render:
sec