Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Audi TT-RS 2010 - Såld, ny bil inköpt!
1 besök senaste veckan (35972 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa>>
   
iqbad
Linköping



Här sen Okt 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jan 2018 20:44     Audi TT-RS 2010 - Såld, ny bil inköpt! Citera

Jag sålde min M3 E46 efter 3 år då jag helt enkelt var sugen på något nytt. När M3:an köptes så visste jag att det var just en sån bil som jag skulle ha. Denna gång har jag inte varit helt säker på vad som skulle bli nästa bil. Det velades mycket fram och tillbaka och jag har tittat på varvtider och accelerationssiffror på ett antal olika modeller innan jag började närma mig ett beslut. Här är några av bilarna jag var intresserad av och jag har skrivit några ord vad jag tänkte om dom!

1. Nissan GT-R, jag hade egentligen tänkt att jag skulle köpa en GT-R R35, det var den bil som jag var mest sugen på och en bil som jag verkligen gillar. En GT-R kändes som ett betydligt steg upp från M3:an, men den var också lite för dyr. Jag var rädd att jag inte skulle ha råd att köra den så mycket och dessutom kostar det en hel del att köpa delar (bromsar, däck etc). Jag har också tänkt på att det kan kännas tråkigt att få det bästa på en gång, det blir svårt att uppskatta lite mer vanliga bilar om man har kört något riktigt häftigt. På sätt och vis är det roligt att testa flera olika bilar som kanske är bara aningens bättre eller snabbare än det man hade tidigare. GT-R:en valdes därför bort.

2. I samma veva tänkte jag mycket på en Cayman 981, ungefär samma prisklass som en GT-R, men snyggare, långsammare och billigare att äga. Jag fick chansen att prova en 981 då en kompis köpte en sån, men jag blev faktiskt lite besviken. Den kändes inte märkbart snabbare än M3:an och bromskänslan var mjukare än m3:an trots samma ok fram. Väghållningen kändes också ungefär likadan även om jag inte pressade Porschen så hårt. Kontentan blev att jag skulle få betala väldigt mycket utan att egentligen få en snabbare bil så denna bil valdes också bort.

3. Ett möjligt val skulle vara att köpa en M3 E92 och sedan bygga om den på liknande sätt som E46:an jag hade. Jag var dock osäker på om den skulle kännas bättre eller bara större och tyngre och jag var också inte så sugen på att byta vevlager så denna bil skippades också.

4. I samma veva så tittade jag på flera RS5:or, detta är i mitt tycke en av de snyggaste bilarna som gjorts! Alla tester verkade dock tycka att M3 E92 var en bättre bil, men RS5:orna verkade prestera lika bra varvtider. Med sportdiffen så verkar det också som att de är neutrala på gränsen. Men en Rs5:a är ett tungt as och det kanske inte är så konstigt att man aldrig ser dom på trackdays? Hade jag hittat en fin till ett ok pris så kanske jag slagit till, men jag hade en känsla om att den inte skulle vara nåt snabbare än min M3 E46 på bana.

Sen har jag funderat och läst mycket om Audi TT-RS modell 8J (den som kom runt 2009). TT-RS har egentligen rätt bra vikt/effekt-förhållande och är en rätt så liten bil vilket brukar kännas bra för körglädjen. den har också en stabil och trimvänlig motor som låter fint. Generellt verkar det inte vara några större barnsjukdomar eller problem med dessa bilar, jag tyckte också man skulle få bra prestanda för pengarna. Efter att ha tittat på några så slog jag till tidigare idag och köpte en TT-RS!



Dessa är inte heller så vanliga på bana och jag kanske är helt fel ute och har köpt mig en kraftigt understyrande pråm som inte alls gillar att svänga? Time will tell! Denna bil har dock redan en del grejer som borde förbättra förutsättningarna:

- KW V3 coilovers
- Styvare bakre krängningshämmare
- Uppdaterad haldex controller för mer moment på bakhjulen
- Steg 1 programvara ~400hk

Målet med bilen är att köra under 1:30 på mantorp! Jag har tänkt mig följande uppdateringar för att lyckas med detta:

1. Nya slitsade bromsskivor fram
2. Stålomspunnen slang runt om.
3. RS6 C5 bromsskivor bak och utflyttade original ok.
4. PFC08 eller kanske PFC01 / 11 bromsbelägg
5. Bromskylning fram
6. R-däck
7. Camberplattor/stag för rätt hjulvinklar

Idag körde jag hem bilen och har inte fått testa så mycket än men några reflektioner har jag gjort:
- Växelspaken har rätt kass känsla, här behöver jag nog byta ut till stummare bussningar av nåt slag.
- Det är riktigt gött ljud i denna 5 cylindriga motor!
- Rätt så bra tryck också med 400hk även om jag inte testat fullt ut än.
- Servoverkan är sjukt överdriven i låg fart, känns typ som att det är slack i ratten, M3:an var mycket skönare!

Nu ska jag läsa på och börja beställa lite delar så att bilen är klar sen till april!


_________________
Eric Andrén
Honda Civic Type R FK8 2018
AUDI A6 3.0 TFSI 400hk 2012
Senast ändrad av iqbad, 18 Maj 2019 18:37, ändrad totalt 12 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
blixten
Göteborg



Här sen Nov 2002
Inlägg: 1067

Namndispens
Namndispens

Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jan 2018 22:58     Citera

Grattis till nya bilen, hoppas att du blir nöjd!

En fråga, du skriver "RS6 C5 bromsskivor bak och utflyttade original ok." flyttar man ut oken för att få plats med skivorna eller är det av annan anledning?

/Johan B


_________________
Johan B
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
iqbad
Linköping



Här sen Okt 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Jan 2018 08:46     Re: Citera

blixten skrev:
Grattis till nya bilen, hoppas att du blir nöjd!

En fråga, du skriver "RS6 C5 bromsskivor bak och utflyttade original ok." flyttar man ut oken för att få plats med skivorna eller är det av annan anledning?

/Johan B


Ja, precis, TT-RS har samma bakskivor som de vanliga TT modellerna och mår bra av lite mer bromskraft på bakhjulen. Man tar en bromsskiva bak från en C5 RS6:a som också är halvflytande, denna skiva är 335mm istället för typ 310mm. Skivans slityta är dock ungefär lika stor så originaloket passar om man bara flyttar ut det runt en centimeter med en adapter. Bilder kommer när jag fått alla delar =)


_________________
Eric Andrén
Honda Civic Type R FK8 2018
AUDI A6 3.0 TFSI 400hk 2012
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 32864

Forumägare
Forumägare

Tipsa Facebook   Inlägg  03 Jan 2018 09:21     Citera

Kul läsning och kul val av bil! miarpe hade ju enormt bra fart på banorna med sin TT (inte RS) så det är ju ingen tvekan om att det är en snabb bil thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
erki87
Eskilstuna



Här sen Maj 2006
Inlägg: 1015



Tipsa Facebook   Inlägg  03 Jan 2018 10:45     Citera

Kul med fler Nya Audi femmor på forumet.


_________________
Bygger: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10
FÖLJ BYGGET på facebook:
www.facebook.com/polo07krs/

Eric Johansson
Eskilstuna
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
iqbad
Linköping



Här sen Okt 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Jan 2018 21:19     Re: Citera

erki87 skrev:
Kul med fler Nya Audi femmor på forumet.


Ja, de är inte så vanliga! Jag har läst litegrann i din tråd, förstår jag det rätt att du använder dig av 5-cyl jetta-motorn från nordamerika som du sedan turbokonverterar? Samma motor som TT-RS motorn egentligen är byggd av?


_________________
Eric Andrén
Honda Civic Type R FK8 2018
AUDI A6 3.0 TFSI 400hk 2012
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
iqbad
Linköping



Här sen Okt 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Jan 2018 21:21     Re: Citera

Magnus Thomé skrev:
Kul läsning och kul val av bil! miarpe hade ju enormt bra fart på banorna med sin TT (inte RS) så det är ju ingen tvekan om att det är en snabb bil thumbs up


Ja, jag har blivit omkörd av denna TT några gånger på sviestad och mantorp så jag vet att den går riktigt bra, den är dock lite mer extrem än det jag tänkt mig, jag brukar ju aldrig lätta nåt, bara lägga till vikt på bilarna =) Men TT-RS motorn borde ju ha lite mer potential för högre effekter!


_________________
Eric Andrén
Honda Civic Type R FK8 2018
AUDI A6 3.0 TFSI 400hk 2012
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 32864

Forumägare
Forumägare

Tipsa Facebook   Inlägg  03 Jan 2018 21:45     Re: Citera

Iqbad skrev:
Magnus Thomé skrev:
Kul läsning och kul val av bil! miarpe hade ju enormt bra fart på banorna med sin TT (inte RS) så det är ju ingen tvekan om att det är en snabb bil thumbs up


Ja, jag har blivit omkörd av denna TT några gånger på sviestad och mantorp så jag vet att den går riktigt bra, den är dock lite mer extrem än det jag tänkt mig, jag brukar ju aldrig lätta nåt, bara lägga till vikt på bilarna =) Men TT-RS motorn borde ju ha lite mer potential för högre effekter!

Hehe, ja du får kompensera vikten med pulver thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
iqbad
Linköping



Här sen Okt 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Jan 2018 13:07     Citera

Vi börjar med ett extra oljebyte mellan den vanliga servicen:





Jag har nu också beställt de flesta delarna som behövs. Köpte camberplattor från integrated engineering så det borde vara möjligt att få till typ 2.5->3 graders camber i alla fall. Väldigt trångt på dessa bilar runt fjäderbenstornen, så det blir till att ställa camber på känn och sedan montera fast allt, verkar inte gå att justera i efterhand så som det gick på M3:an.


_________________
Eric Andrén
Honda Civic Type R FK8 2018
AUDI A6 3.0 TFSI 400hk 2012
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Lasse Karlsson
Arvika



Här sen Aug 2006
Inlägg: 261



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Jan 2018 16:33     Citera

Snygg bil.

Har du beställt delar att justera camber fram+bak, eller enbart fram?

//Lasse


_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
AUDI RS4 B7 2007
SKODA KAROQ 2018
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Babbe
Lund



Här sen Jun 2004
Inlägg: 1436



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Jan 2018 19:35     Citera

bak kan du justera så det räcker orginal redan.

håller med att det är trångt i tornet fram, jag kan inte spänna den innersta skruven på justeringen på mina kw


_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
iqbad
Linköping



Här sen Okt 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Jan 2018 19:40     Citera

Jag har endast beställt camber plattor fram, det jag hört är att det går att få c:a 2 grader bak med original, kanske hade det varit bra med 2.5, men det kanske duger med -2?


_________________
Eric Andrén
Honda Civic Type R FK8 2018
AUDI A6 3.0 TFSI 400hk 2012
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Babbe
Lund



Här sen Jun 2004
Inlägg: 1436



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Jan 2018 20:13     Citera

jag kör -2.3 på min golf 5:a och det är inte maxat.

TT:n har ju lite mer vikt bak och mer push med quattron så -2,5 kan nog vara ganska lagom
att börja med


_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
iqbad
Linköping



Här sen Okt 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Jan 2018 20:20     Re: Citera

Babbe skrev:
jag kör -2.3 på min golf 5:a och det är inte maxat.

TT:n har ju lite mer vikt bak och mer push med quattron så -2,5 kan nog vara ganska lagom
att börja med


Jag har tidigare kört c:a -2.5 grader på min M3:a med r-däck och slitaget var fint, men det var ju naturligtvis inte exakt samma förutsättningar. Har 8J TT och golf 5 samma bakvagn så justeringsmånen är lika?

Har du några tips på grejer som jag bör fundera på att byta för att bilen ska fungera bättre på bana med tanke på dina erfarenheter av golfar?


_________________
Eric Andrén
Honda Civic Type R FK8 2018
AUDI A6 3.0 TFSI 400hk 2012
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Babbe
Lund



Här sen Jun 2004
Inlägg: 1436



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Jan 2018 20:59     Citera

Bak skall geometrin vara samma. lite mer alu delar på de fyrhjulsdrivna

där är väl inte så mycket delar att byta på TT:n då den redan har rätt dela original.

Bra dämpare med rätt sättning lite hårdare krängare och hårdare bussningar runtom,

Dom gillar mycket caster, behövs inte så mycket camber fram enligt den erfarenheten jag har fått med min bil.
-3,5 fram att börja med


_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
iqbad
Linköping



Här sen Okt 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Jan 2018 19:46     Citera

Första modden fixad, tyvärr har den nog gjort bilen långsammare (minst 50g tyngre!), men lite skönare att växla blev den i alla fall! =)

Original växelspaksknopp till TT:n var både plastig och rätt så stor och klumpig. Den är nu utbytt mot en original audi S1 växelspaksknopp i aluminium. O det är någon som undrar så har denna beställningskod: 8X0863278Q - QQX.




_________________
Eric Andrén
Honda Civic Type R FK8 2018
AUDI A6 3.0 TFSI 400hk 2012
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Peppe Fröjd
Motala



Här sen Jan 2003
Inlägg: 828



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Jan 2018 07:22     Citera

Hade du manuell växellåda på m3an?

Grattis till en fin bil. Den lär säkert passa bra på Mantorp


_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 V8 -10 Tracktool..
BMW M3 E36 -95 -till salu-
Renault Megane RS -11
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
iqbad
Linköping



Här sen Okt 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Jan 2018 09:09     Re: Citera

Peppe Fröjd skrev:
Hade du manuell växellåda på m3an?

Grattis till en fin bil. Den lär säkert passa bra på Mantorp


Tack! Japp, det var manuell låda också på M3:an. Har ni kört nåt med er E36:a förra året, jag tror inte jag såg er bil mer än en gång på mantorp (Jag körde visserligen inte så många gånger heller).


_________________
Eric Andrén
Honda Civic Type R FK8 2018
AUDI A6 3.0 TFSI 400hk 2012
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
erki87
Eskilstuna



Här sen Maj 2006
Inlägg: 1015



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Jan 2018 10:58     Re: Citera

Iqbad skrev:
erki87 skrev:
Kul med fler Nya Audi femmor på forumet.


Ja, de är inte så vanliga! Jag har läst litegrann i din tråd, förstår jag det rätt att du använder dig av 5-cyl jetta-motorn från nordamerika som du sedan turbokonverterar? Samma motor som TT-RS motorn egentligen är byggd av?




Ja precis!

Det som skiljer

07k TTRS
Port insprut Direkt Insprut
6-bult vev 8-bult vev
Gjuten (min är smidd) vev Smidd vev
Variabel Insugskam Variabel insug och avgaskam
Svindåliga sug kammar Turbo kammar
Gummisvängdämpare Oljefylld svängdämpare
Solida avgasventiler Natriumkylda avgasventiler
32mm insugventil 33.85mm insugsventiler


Det är väl dem stora jag har lyckats hitta iallafall.

Jag har lyckat få tag i kammar, svängdämpare och avgasventiler från TTRS.

Sen har ju min eftermarknads smidda kolvar och stakar.

Insugsventilerna tänkte jag vänta med, dock är det nog en billig och bra uppdatering mot mina men jag vill gärna ta det ett steg i taget. Tanken är att göra iordning en finare lite putsad topp sen.


_________________
Bygger: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10
FÖLJ BYGGET på facebook:
www.facebook.com/polo07krs/

Eric Johansson
Eskilstuna
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
iqbad
Linköping



Här sen Okt 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Jan 2018 19:24     Citera

Då har jag börjat skruva lite i garaget! Bilen är uppe på lyften och hjulen är av. Jag började med byte av bussningar till växelmekanismen. Jag har beställt både bussningar som styvar upp fästet
håller vajrarna och bussningar som styvar upp infästningen mellan vajrarna och växel-armen. Bilderna nedan visar endast byte av dom som sitter mot växel-armen.

Ny quick-jack lyft, det var den enda som jag ansåg mig ha plats till. Funkar bra så långt!

Nya bussningar från 42 draft design.

Både växelvajrarna har fått stumma bussningar i änden, original sitter det ganska mjuka plastbussningar här. Efter att ha bytt dessa så testade jag lite hur växel länkaget kändes. Jag upplevde då att det kärvade lite och att växelspaken inte vill centrera riktigt när man släppte den. Jag har inte tänkt på att den skulle varit trög innan så jag trodde att jag måste ha justerat nåt fel. Jag tog då bort vajerns för sidojusteringen och kände på växelspaken utan att den var inkopplad. Det kändes fortfarande inte som att den centrerade speciellt bra. Skumt.

Jag inspekterade centreringsfjädern i spakstället och den kändes ok. Dock verkade vajern kärva lite för den centrerade i princip bara bra från ena sidan. Man måste ju tyvärr ta ner halva bilen för att byta dessa vajrar så det ville jag helst undvika. Jag smorde upp vajern så gott det gick och det blev lite bättre.

Nästa grej att undersöka var att inte själva länkaget på växellådan kärvade. Den rörde sig ganska lätt upp och ned men återfjädrade egentligen bara till mittenläget från det övre läget. Så tryckte man den nedåt så stannade den för det mesta kvar där nere. Jag vet faktisk inte om det ska vara så här och att den enda återförande kraften ska komma från spakställets fjäder? Det känns som en rätt dålig konstruktion i så fall, spakställets fjäder är riktigt klen. Efter att ha klurat lite bestämde jag mig för att förbättra återföringen till mittläget med en lämplig tryckande spiralfjäder under länkaget. Det funkade bra och nu hamnar växelspaken i mittenläget (3 och 4:an) när man släpper den. Den fick en lite tyngre och köttigare känsla på köpet. Jag får utvärdera sen när jag kan köra bilen hur det blev.


Började också montera ner bromsarna. Jäklar vad trångt det är och svårt att få till nån egentlig bromskylning mot mitten av skivan. Original kylning med en plastbit på länkarmen styr in en del luft vid oket, men jag funderar på att 3D printa ut en specialtratt och köra en 2-tums slang ovanifrån i det hål i bromskölden som syns på ovansidan av navet.


_________________
Eric Andrén
Honda Civic Type R FK8 2018
AUDI A6 3.0 TFSI 400hk 2012
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Babbe
Lund



Här sen Jun 2004
Inlägg: 1436



Tipsa Facebook   Inlägg  21 Jan 2018 19:37     Citera

Håller med att det är riktigt trångt att få plats med kylning jag klämde in slangen mellan oket och spindeln stripsad på en bit alu som är skruvad i spindeln


sen är ett tips att fylla växel förar bussningarna med epoxi. då blir dom stumma och fina.

Tråkigt om det är en vajer som kärvar dom är inte roliga att ta ner


_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Audi TT-RS 2010 - Såld, ny bil inköpt!
1 besök senaste veckan (35972 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.150 sec)
Webbrowser render:
sec