Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 -94
1477 besök totalt
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Efter hus och barn, med en tid utan leksak i garaget började en kompis köra Miata. Efter provkörning & åkt med på en konbanekörning började jag leta efter lämpligt objekt.... Det tog ett tag. Rostfri med bra spec. Var lättare sagt än gjort.

Valet föll på en forumbekant NA som senare år rullat i Skåne och vid tid för försäljning fanns i Danmark. Kvar fanns svenska skyltar...


Detta var December 2018. Efter en närmare koll & provkörning runt färjeterminal i Helsingör blev det biltransport hem & vänta på våren i garaget.

Spec::
- BP-4W från NB
- Megasquirt från MS Labs
- IL Motorsport "competition" motorfästen
- Separat dämpare för att motverka momentrörelser
- Coolant er-route & Laminova oljekyl
- Alu kyl
- OBX grenrör
- Magnecor tändkablar.
- Exedy steg 1 koppling & 4,7 kg svänghjul.
- 6 växlad låda
- Lamelldiff från RX7 & 4,44:1 slutväxel.
- Racing beat kränkare fram, eibach 15mm bak med justerbara droplinks.
- "Cup" dämpare från Boyadjian.
- borttagen styrservo.
- Bussningar i polyuiretan & delrin med smörjnipplar.
- Wilwood 4-kolvsok med bremboskivor fram, org bak.
- Stålomspunna slangar.
- OZ Superleggera 7x15 med Kumho V70A.
- Frame rails & Boss frog arms. (Ram & tröskelförstärkning)

_________________
Anders Svensson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Med stora bromsar, men ingen kylning fick kompisens bil stå modell...





En 3d printad modell kördes fram för att se så allt stämde. Efter det i alu.


_________________
Anders Svensson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4063



Ja, du har snälla kompisar, du, som lånar ut sina bilar för att du ska kunna mäta.

_________________
Claes Haglund

I garaget:
8 cylindrar
3,6 liters cylindervolym
880 hästkrafter
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 151



Jag modifierade original bromssköldar.
Blev såhär...



_________________
Oscar Kärrqvist
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Ja Oscar, det ser ju ut att funka minst lika bra. Min lösning baserades mest på att vi drack öl i hans garage och vi tittade lite på lösningen på hans bil.

_________________
Anders Svensson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Förra ägaren hade inte riktigt koll på vad det var som satt under centerkonsolen... efter lite demontering kom det fram en Race Technology logger.



På med ny svart alu, ett par vippor och led till att starta loggning & flytt av logger till baggan.
Klickade även hem en matta från England som passar över växelspaken...

_________________
Anders Svensson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Snubblade över en uppsättning 949 15x8. Flyttade över kumhodäcken & sen var det dags för kullen. Första varven sedan 2007.



I bakgrunden står Claes antagligen & pratar om undanflykter om gamla däck, odugliga dämpare eller något om hur orginal hans bil är egentligen.

_________________
Anders Svensson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2298



Funderar på om detta är min brorsas första Miata, som senare även ägdes av Kraniel här på Rejsa, tycker jag känner igen regnr?

Men isf bör den ha Öhlinsdämpare?
Står något om "Cup-dämpare" och "separat dämpare för att motverka momentrörelser", vet inte vad detta betyder?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
TPR skrev:
Funderar på om detta är min brorsas första Miata, som senare även ägdes av Kraniel här på Rejsa, tycker jag känner igen regnr?

Men isf bör den ha Öhlinsdämpare?
Står något om "Cup-dämpare" och "separat dämpare för att motverka momentrörelser", vet inte vad detta betyder?


Hej.

Det stämmer, det är samma bil. Öhlinarna försvann med förra ägaren. Det satt dämpare som användes i en cup-serie i Österrike/Schweiz enl. De sökningar jag gjort. De funkade väl ok, men jag har bytt till D2 circuit inför i år.

Dämparen för att motverka moment sitter vid motorn på samma sida som grenröret. Kan fixa en bild senare idag...

_________________
Anders Svensson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare

_________________
Anders Svensson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2298



Ah ok, då är jag med. thumbs up
Söderqvist Racing byggde ett rostfritt system på den men det kanske är borta då motorn är bytt?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4063



A_Svensson skrev:



I bakgrunden står Claes antagligen & pratar om undanflykter om gamla däck, odugliga dämpare eller något om hur orginal hans bil är egentligen.


I år blir det färre undanflykter (om du inte åker ifrån mig då).

_________________
Claes Haglund

I garaget:
8 cylindrar
3,6 liters cylindervolym
880 hästkrafter
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Jag har kollat i specen jag hade vid köpet. Det stämmer med avgassystemet.

Citat:

Ah ok, då är jag med. thumbs up
Söderqvist Racing byggde ett rostfritt system på den men det kanske är borta då motorn är bytt?

_________________
Anders Svensson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Jag har ett MS2 Enhanced sprut från MS-Labs. Jag vill läsa av värden på en platta. Det funkar fint förutom värdena från "enhanced" delen (ett extrakort med annan Can id än själva ECU:n).

Jag kan läsa/skriva allt i tunerstudio via datorn, men inte på plattan (kör MSDroid) Jag har lagt till .ini filen för extrakortet i appen och den hittar alla givare att läsa av osv, men själva värdena uppdateras inte.

Någon som har tips och kan få mig på rätt spår?

//A

_________________
Anders Svensson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Här är en bild på en av de mer spännande passeringarna under bron på kullen.


_________________
Anders Svensson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Vinterns uppdateringar:
Nya D2 circuit, nya skivor och belägg (brembo & hawk DTC-30)


Flyttat fram luftfilter till fronten.


Fäste för plattan och inkoppling av oljetempgivare till sprutet. Spitscreen med lite motordata + varvtider visas.


Sen har det blivit lite styling också.. svarta framlampor med LED ljus och integrerad blinkers.


Kvar att göra är byte av vätskor & stift. Injustering av höjd och sedan hjulinställning.

_________________
Anders Svensson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 15398



A_Svensson skrev:
Här är en bild på en av de mer spännande passeringarna under bron på kullen.

Det bli lättare att köra om man har ratten ratten monterad rakt

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Ut i friska luften en sväng va planen. Kom inte längre innan det blev bakläxa. Bara att backa in & lufta bromsarna....



_________________
Anders Svensson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 -94
1477 besök totalt