Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
tråden läst  
80328 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2, 3 ... 12, 13, 14  Nästa>>
 
   
Claes Haglund
Brämhult





Här sedan: 26 Jan 2003
Inlägg: 3770
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Apr 2015 09:42     Mazda Miata -92 Citera

Återfallsvarning!

Har efter några år av husbygge, barnafödande (åja, det kommer visst en till i sommar) och sådant äntligen insett att det är dags att fylla det nybyggda garaget med något också. Velade fram och tillbaka mellan olika tilltänkta bilmärken och modeller och var bra nära att falla tillbaka till BMW igen, men alla sunda värderingar sade att en Miata var det perfekta valet för dagen. Vad är väl trevligare med en genomskojjig liten lätt och ettrig rackare som gör att man känner sig som Marcus Ericsson så länge man tittar bort från hastighetsmätaren. thumbs up thumbs up

Det blev till slut en 1992 års Mazda Miata såld ny i Kalifornien (därmed en Miata och inte en MX-5) 1993 med AC och beige cab som enda tillval från fabrik. Den tillbringade sedan ett år i Tyskland för att sedan leta sig vidare till Sverige där den varit i 14 år hos samma ägare och har här fått smaka både på europasemestrar, konbanor och banträffar.

Det som förändrats sedan den lämnade fabriken är följande:
- Flyin' Miata stage 2-chassie (gammalt) med KYB AGX-dämpare ställbara i rebound i 8 steg och Flyin' Miata-krängare, dock saknas den bakre efter ett missöde
- CC-båge (godkänd av SBF)
- Diverse förstärkningar av chassiet både undertill och ovanpå
- Stålomspunna bromsslangar och speed bleeders
- Hembyggt avgassystem från kat och bakåt
- 15" NB-fälgar med Toyo T1-gatdäck
- 15" Enkeifälgar med Toyo R888-däck
- Dragöglor fram och bak
- Nardiratt från en NB
- 3" 4-punkts Sparcobälte

Än så länge har jag inte gjort något vidare vid bilen mer än att jag satt i en Sparco Rev-kopia på förarplatsen och rivit ur stereo och lite annat klabb som sitter i vägen. Jag har också lyckats vinna budgivningen på en bakaxel från en NB -00 med 4.10-utväxling och torsenbroms tillsammans med kardan och drivaxlar som skall göra att det passar på min NA.

Några särskilda planer för bilen har jag inte mer än att jag skall bruka den med förstånd, alltså så mycket och hårt det går. Lite småvägar, lite banträffar och sådär och sedan eventuellt uppdatera efter behov.





_________________________________________________________________________



I dagsläget är skillnaden i specen från original enligt följande:

- BP-4W-motor från en -00:a med Flyin' Miata conversion kit
- ACT 4 kg svänghjul
- Racing Beat rostfritt 4-1-grenrör
- Gaz Gold coilovers med 575 lbs/in-fjädrar fram och 300 bak
- Racing beat/H&R/m.fl krängningshämmare med hembyggda ställbara kränghämmarstag
- Energy Suspension polyurethanbussningar i alla A-armsinfästningar
- Bauer Limited Production förlängda spindelleder för mer negativ camber
- CC-båge (godkänd av SBF)
- Diverse förstärkningar av chassiet både undertill och ovanpå
- Förstärkning av huvudbromscylinder för mindre bromsflex
- AWR Racing Performance Engine Mounts
- 5x Racing styrväxelspacers för att minska bump steer
- Hopaplockat reroutekit (I.L. Motorsport + Oscar Engineering + hemmabygge)
- Bakaxel från en -00:a med 4.10:1-utväxling och torsendiffbroms
- I.L. Motorsport standardkoppling
- Stålomspunna bromsslangar (och kopplingsslang) och speed bleeders
- ATE typ 200 bromsvätska
- Hawk DTC-30-bromsbelägg runt om
- Singular Motorsports bromssköldar med 2,5" kylkanaler
- -3 grader camber fram och -2 grader bak, neutral toe fram och någon tiondels grad toe-in bak
- Hembyggt avgassystem från kat och bakåt
- 15" Speedline-fälgar med Falken-gatdäck
- 15" Enkeifälgar med Toyo R888-däck
- Mazdaspeed dragöglor fram och bak
- RRS 65 mm djup mockaratt
- Sparco Rev-kopia på förarplatsen
- 3" 4-punkts Sparcobälte på förarplatsen
- LMM från en RX-7 med konfilter som matas med kalluft från luftintag på vänster lampkåpa
- Frontspoiler med uttag för kylkanaler till bromsarna
- Hemlackad originalhardtop vid dåligt väder
- AC:n kastad på tippen
- Bilbarnstol på passagerarplatsen



_________________
Claes Haglund

Ban- och badbil: Mazda MX-5 -92
Barnbil: Tesla Model S 85 -16


Senast ändrad av Claes Haglund, 15 Maj 2018 08:02, ändrad totalt 31 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
malundin
Nynäshamn





Här sedan: 03 Aug 2005
Inlägg: 26
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Apr 2015 09:57     MX-5 Racing Club Citera

Välkommen till Miata-världen.
Missa inte vår eminenta klubb - www.mx5racingclub.se.


_________________
Mats Lundin
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kraniel
Telefonplan, Stockholm



<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Här sedan: 18 Dec 2002
Inlägg: 6109
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Apr 2015 17:03     Citera

thumbs up


_________________
Daniel Östlund

-> www.iriam.se
-> www.kraniel.com
-> www.sunksinglar.se

Kör inte gubb-Lancia.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Johan Sjöström
Lindenhof





Här sedan: 30 Dec 2002
Inlägg: 11343
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Apr 2015 23:18     Citera

Välkommen tillbaka! Vettigt val av bil som säkert ger massor av körglädje för små pengar.


_________________
Johan Sjöström
Master Starter 2012
Time Attack 2012/2013
NS233/8.15/9.07
Tack till: nfs.nu/fartfabriken.se
Medlem i Compactmaffian sedan 2007
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Claes Haglund
Brämhult





Här sedan: 26 Jan 2003
Inlägg: 3770
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Apr 2015 14:18     Citera

Tack för glada tillrop!

Har inte hänt så mycket mer än att jag fixat larmet och centrallåset, mixtrat lite med dämparna, ordnat till stolsunderredet en smula, rivit ur lite mer skräp, kört en hel del, fått hem bakaxel, drivaxlar, kardan, lite oljor, packboxar och annat för att få till bakaxelbytet och så kört lite till. Idag kommer även en RRS-ratt med adapter på posten och den hittar väl dit under helgen. Bromsvätska har jag fått till också och belägg har jag börjat leta efter. Fick köpa ATE Racing 200 i stället för ATE Racing Blue då den inte längre tillverkas p.g.a. att färgämnet inte längre är tillåtet av någon sorts miljöskäl...

Vad för bromsbelägg brukar användas som tuffare allround på dessa bilar? Jag har tittat på Carbotech XP10/XP8, men priset avskräcker mig en smula. De känns lite overkill för att ha som allround också. Det var ju ett tag sedan man var i svängen med såntdär. Vad är det som gäller numer? Är det fortfarande gula Pagid, Ferodo DS2500 och liknande, eller vad säger de senaste rönen?


_________________
Claes Haglund

Ban- och badbil: Mazda MX-5 -92
Barnbil: Tesla Model S 85 -16
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Sonett7
Landskrona, Skåne





Här sedan: 15 Feb 2003
Inlägg: 2855
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Apr 2015 18:32     Citera

Jag körde med YellowStuff på min som hade begåvats med 1,8-bromsar fram. Fungerade både på gata och bana med lättad bil och min bromsteknik. Klarade mig iofs med bromsbelägg av originaltyp på både Anderstorp o Knutstorp så det kanske inte säger så mycket...


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Wankelsport
Kungälv





Här sedan: 18 Feb 2003
Inlägg: 1822
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Apr 2015 19:37     Citera

När jag körde var Hawk's belägg var prisvärda och mycket bra. De fanns i olika varianter beroende på vad man var ute efter för egenskaper. Kolla om det fortfarande är ett alternativ.


_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV) 1967, Austin Mini Countryman 1968
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Marcus S
Jönköping





Här sedan: 02 Mar 2006
Inlägg: 2916
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Apr 2015 21:33     Citera

Kul att du köpt dig en leksak Verkar ju alla tiders!
Måste förstås följas. Hoppas vi ses på banan thumbs up


_________________
M @r cus S v e nning son
Banbil :
Barnbil : VW Passat tdi 4M -13
Byggbil : VW Caddy Alltrack -16
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tobias Bollmark
Stockholm





Här sedan: 07 Jul 2010
Inlägg: 1572
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Apr 2015 06:06     Citera

På min gatmiata hade jag redstuff, funkade bra på Gelleråsen med, dammar en del. På racemiatan hade jag Hawk HT-10, bromsar som fan (kolla här tex eller här), men dom är både dyra och dammar som fan.

Bra bromsbelägg ser jag som en viktig uppgradering, kul o hänga i bältet med rdäck thumbs up


_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Claes Haglund
Brämhult





Här sedan: 26 Jan 2003
Inlägg: 3770
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Apr 2015 12:51     Citera

Marcus, klart vi ses på banan (om inte innan)! thumbs up

Ja, detta med belägg verkar vara en djungel. Yellowstuff. Får för mig att de kan vara mycket fart och grepp för rätt pengar. Det är egentligen mest pedalkänsla och någorlunda värmetålighet jag är ute efter. Om det dammar och skriker bryr jag mig inte det minsta om.


_________________
Claes Haglund

Ban- och badbil: Mazda MX-5 -92
Barnbil: Tesla Model S 85 -16
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13922
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Apr 2015 13:53     Re: Citera

Claes Haglund skrev:
Någon som provat Yellowstuff?
Det finns ju några stories
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19022
Anystuff är billiga, och de borde vara ännu billigare med normalmängd marknadsföring.
Hawk, Ferrodo, PFC, Carbotech, ... skulle jag testat många varianter av innan jag skulle chansa på anystuff.

Du har ju bromsar till vilka det finns belägg från nära alla leverantörer, i nära alla compunds. Dessutom finns det många timmars körning på alla möjliga varianter varje år.
Hawk DTC-30 (lite billigare än XP10 iaf)?


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se


Senast ändrad av Niklas Falk, 24 Apr 2015 14:00, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Claes Haglund
Brämhult





Här sedan: 26 Jan 2003
Inlägg: 3770
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Apr 2015 13:59     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
Claes Haglund skrev:
Någon som provat Yellowstuff?
Det fins ju några stories
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19022
Anystuff är billiga, och de borde vara ännu billigare med normalmängd marknadsföring.
Hawk, Ferrodo, PFC, Carbotech, ... skulle jag testat många varianter av innan jag skulle chansa på anystuff.

Du har ju bromsar till vilka det finns belägg från nära alla leverantörer, i nära alla compunds. Dessutom finns det många timmars körning på alla möjliga varianter varje år.
Hawk DTC-30 (lite billigare än XP10 iaf)?


Ligger nog något i det du säger. Kommer ihåg att jag höll mig från EBC tidigare p.g.a. dåliga utsagor, men att det då mest gällde de gröna. Kanske lika bra att låta de gula vara också.

DTC-30 kikade jag på. Det kan nog vara läge att öppna plånboken lite till och slå till på det.

Tack!


_________________
Claes Haglund

Ban- och badbil: Mazda MX-5 -92
Barnbil: Tesla Model S 85 -16
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Davve
Åby, Växjö





Här sedan: 05 Mar 2005
Inlägg: 1986
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Apr 2015 19:00     Citera

Bortsett från dammet (vilket man kanske är tvingad att ta med racebelägg) var jag extremt nöjd med med Ferodo DS3000 på min Compact. thumbs up Billiga från UK.


_________________
David Glantz
Kattägare
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Claes Haglund
Brämhult





Här sedan: 26 Jan 2003
Inlägg: 3770
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Apr 2015 11:21     Citera

Ja, beläggen är ingen större panik med ännu. Tror att de som sitter där nu överlever ett litet tag till.

Fick dit en ny ratt i helgen. Var sedan tvungen att provköra lite småvägar i trakterna. Även om det var lite kyligt i går kväll så värmde solen en del och rattandet vad som mer krävdes. Fantastiskt njutbart!



_________________
Claes Haglund

Ban- och badbil: Mazda MX-5 -92
Barnbil: Tesla Model S 85 -16
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Norlin
Vänersborg ich





Här sedan: 25 Sep 2005
Inlägg: 240
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Apr 2015 11:57     Citera

Vacker arbetsplats thumbs up

Är det en RSR ratt?
Offset & diameter?
Kvalité? Sett u-tub filmer där man gjort en kringla av ratten
Önos har länge velat ha en ny ratt men jag har inte kommit till skott, så jag söker lite referenser.


_________________
Martin W. Norlin
Önos MK II
Growing old is mandatory, growing up is optional.....
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Claes Haglund
Brämhult





Här sedan: 26 Jan 2003
Inlägg: 3770
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Apr 2015 12:01     Re: Citera

Norlin skrev:
Vacker arbetsplats thumbs up

Är det en RSR ratt?
Offset & diameter?
Kvalité? Sett u-tub filmer där man gjort en kringla av ratten
Önos har länge velat ha en ny ratt men jag har inte kommit till skott, så jag söker lite referenser.


RRS-ratt är det med 65 mm djup och 350 mm diameter. Jag tycker ratten känns stabil och välbyggd men jag har ju inte tagit i så jag fått ont och även om jag hade gjort det så hade det nog inte påverkat så mycket, dels på grund av att jag tror ratten skulle klara det och dels för att det inte blir särskilt mycket kraft även om jag tar i så jag går av.

Hur som helst så är den väldigt kramvänlig och ligger fint i handen samtidigt som den gjorde sittpositionen betydligt bättre än den gamla. thumbs up


_________________
Claes Haglund

Ban- och badbil: Mazda MX-5 -92
Barnbil: Tesla Model S 85 -16
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Norlin
Vänersborg ich





Här sedan: 25 Sep 2005
Inlägg: 240
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Apr 2015 12:10     Citera

Tackar.
Passade den på original rattnav?
Önos har en sånhär:


_________________
Martin W. Norlin
Önos MK II
Growing old is mandatory, growing up is optional.....
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Claes Haglund
Brämhult





Här sedan: 26 Jan 2003
Inlägg: 3770
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Apr 2015 12:13     Citera

Inte på original rattnav, men det satt en Nardi-ratt i min tidigare, så jag köpte en adapter mellan Nardi (74 mm bultdelning) och Momo/RRS/m.fl. (70 mm bultdelning) och skruvade dit den. Rimligtvis fungerar den väl på ditt nav då det sitter en Momoratt där nu och vad jag läst mig till så har Momo och RRS samma bultdelning.


_________________
Claes Haglund

Ban- och badbil: Mazda MX-5 -92
Barnbil: Tesla Model S 85 -16
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Marcus S
Jönköping





Här sedan: 02 Mar 2006
Inlägg: 2916
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Apr 2015 12:26     Citera

Var den fantastiskt njutbar så är den inte preppad tillräckligt


_________________
M @r cus S v e nning son
Banbil :
Barnbil : VW Passat tdi 4M -13
Byggbil : VW Caddy Alltrack -16
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Norlin
Vänersborg ich





Här sedan: 25 Sep 2005
Inlägg: 240
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Apr 2015 12:27     Citera

Tackar.

Dags att fixa till Önos


_________________
Martin W. Norlin
Önos MK II
Growing old is mandatory, growing up is optional.....
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Claes Haglund
Brämhult





Här sedan: 26 Jan 2003
Inlägg: 3770
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Apr 2015 07:18     Citera

Marcus, det ligger nog något i det. Fast komfortabel är den väldigt långt ifrån.

Betalade medlemsavgiften till SVKG igår också, så nu hoppas jag att det blir lite konbanor och någon banträff framöver.


_________________
Claes Haglund

Ban- och badbil: Mazda MX-5 -92
Barnbil: Tesla Model S 85 -16
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
tråden läst  
80328 ggr 
1, 2, 3 ... 12, 13, 14  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till första response:
sec (varav server render 0.466 sec)
Webbrowser render:
sec