Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman S "3400 RT" -09
tråden läst  
7779 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2  Nästa>>
 
   
Victor.
Lund





Här sedan: 15 Dec 2003
Inlägg: 1078
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Okt 2017 21:15     Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Citera

Känns som det är hög tid för en biltråd nu när jag har hängt på rejsa i evigheter (skrivit lite här och där men läst väldigt mycket), haft svängbil marginellt kortare tid och haft denna bil i två säsonger nu...

Kort presentation och recap: Victor heter jag, bor i Lund och körde på bana för första gången 2008 med min dåvarande bruksbil, en Volvo 850 GLT -97. Detta var på Sturup och det var galet skoj! Intresset för bankörning och liknande startade dock på allvar något tidigare på Sportvagnsmeeting på Knutstorp (2001 eller 2002) då jag fick åka med i en gul Roadsport-RX-7:a (första generationen) som varvade långt förbi original varvräknare vars gradering slutade vid 8000 varv och kurvhastigheter långt utanför dåvarande referensramar upplevdes.


Sturup, september 2008

Ett år efter Sturup med understyrande Volvo (2009) införskaffades en Mazda MX-5 1,8 -99 som jag hade mycket roligt med, en del trackdays men framförallt konbana. Möjligheten till tävlingsmoment med mycket låga risker tilltalade mig så det blev en hel del sånt med bl.a. MX-5 Racing Club, Carkings (Kristianstad) och Smålandscupen med Kalmar och Växjö Sportvagnsklubb (tog hem klass C och totalen 2014 ).


Framfälgarna är inte antracitgrå, det är bromsdamm

Men efter sju säsonger började jag vilja ha lite mer effekt att tygla. Det är i sig inget problem med en MX-5:a, det finns en massa sätt att ordna det i praktiken (turbo, kompressor) men det är ganska svårt att få det besiktningsbart. Tanken fanns att importera en MazdaSpeed MX-5 (hade turbo från fabrik, fanns enbart som årsmodell 04-05 och såldes enbart i USA) men det var inte så lockande att "börja om" med en i princip likadan bil. Jag funderade på vad det fanns för annat svängvänligt men med lite mer pulver och bl.a. Corvette C5 Z06 (02-04), BMW M3 E46 och E90 passerade i tankarna, men då såg jag att priserna på Porsche Cayman S av första årsmodellen (-06) började precis under EUR 20000 på mobile.de. Hmm, detta kanske kan vara något? Lite mer bruksvänligt/diskret än en Corvette, billigare att försäkra än en M3:a och en "riktig" sportbil enligt de flesta.

Djupare research påbörjades och efter mycket läsning om IMS failure, oil starvation, bore scoring och annat spännande så riktades sökningarna efter en Cayman S facelift (d.v.s. en s.k. 987.2, årsmodellerna 09-12). De har den nya generationen motorer med direktinsprutning, uppdaterat oljesystem och inget IMS-lager. Dessutom lite modernare i största allmänhet med LED-DRL, LED-bakljus, aux-in/USB/iPodinterface (känns som att vanligaste forumfrågan för Cayman 06-08 är hur man kopplar in modern ljudkälla) m.m.

Efter en del letande (det finns inte jättemånga 09-12 till salu, jag tror inte det såldes så många nya precis efter finanskrisen som bröt ut hösten 2008) hittades ett exemplar med bra spec i Belgien (eftersom i princip allt inkl. automatisk klimatanläggning och farthållare var tillval så är utrustningsspecarna på dessa bilar minst sagt spretiga, ibland när man läste annonserna så undrade man hur någon t.ex. kunde prioritera CD-växlare före farthållare ). Den togs hem via svensk firma eftersom jag inte hittade något alls på nätet om hur import från Belgien går till jämfört med Tyskland och Italien som det finns spaltmil att läsa om (men med facit i hand skulle jag nog ha gjort det själv i alla fall) och den 4 april 2016 så var jag Porscheägare!


Helt nyinköpt, fälgarna är pre-faceliftvarianten, de riktiga originalfälgarna har försvunnit någonstans på vägen

Nya hjul införskaffades omgående.



Keskin KT2 Cupkopior (tysktillverkade), 235/40 R18 på 8,5"x18" ET52 fram och 265/40 R18 på 9,5"x18" ET52-18=34 bak (spacers)

Sedan var det köra som gällde, det blev konbana med Porsche Club Sverige, MX-5 Racing Club och Kalmar och Växjö Sportvagnsklubb. Även en dag i Superstage hanns med.


Konbana med Kalmar Sportvagnsklubb, foto av P.P.


Ett viktigt klistermärke kom på plats lite senare under säsongen

Sedan hände inte så mycket mer men en liten "åtgärdslista" hade börjat ta form. Första punkt på listan var avgasljudet. Dessa bilar låter väldigt "väsande", ingen vidare sång på högre varv (men inne i kupén låter det rätt gott). Jag hittade Carnewal i Belgien som bygger om originaljuddämpare invändigt för mer ljud och dessa skulle vara helt resonansfria enligt samtliga utsagor på nätet, det är rätt sällsynt med så samstämmiga omdömen. Ett par sådana ljuddämpare beställdes hem och monterades kort efter påställningen i april i år och nu blev det annat ljud i maskin thumbs up Precis lagom mycket ljud med härligt gurgel på låga varv och fin sång på höga (och inga resonanser, internetrecensenterna hade rätt). Jag ska försöka ordna ett bra ljudklipp nästa säsong.

På andra konbanekörningen för säsongen (i maj) så protesterade kopplingen mot "bestämda" starter från stillastående genom att agera momentomvandlare . Hmm, om kopplingen ändå ska bytas så kanske man skulle passa på att få i en Quaifediff, den vill ju spinna innerhjul i vändningarna och tighta svängar? Jag beställde hem koppling (Sachs Performance tryckplatta och organisk lamell) och en diff men hade lite annat att stå i så jag började kolla runt efter någon som kunde göra jobbet först i början av juni (har i princip noll mekmöjligheter just nu och att ta ner lådan är väl inte det första jobb jag skulle vilja ta mig an på en för mig ny bil) och då hade i princip alla fullt fram till semestern.

Dessutom hade jag spanat runt efter vilket chassi jag skulle välja, dels för utseendet (standardchassit är väldigt högt som synes på bilderna ovan men jag ville inte heller toksänka den) men även för att få den skärpa i känslan som jag var van vid från MX-5:an med uppgraderat chassi. Nu bar det sig inte bättre än att Öhlins precis då lanserade sina Road & Track till Cayman/Boxster 987, så jag bestämde mig för att gå "all in" nu när kopplingen ändå inte kunde fixas förrän efter semestern. På så sätt skulle jag kunna njuta lite av eftersäsongen och ha bilen helt "klar" till nästa säsong.

Så i slutet av augusti kom ny koppling, Quaifediff, Öhlinschassi och H&R krängningshämmare på plats. Efter lite krångel med att få till hjulinställningen och "rätt" ride height i bakvagnen (Öhlins kan inte ha mätt ordentligt, de hävdar att deras sats sänker c:a 20 mm runt om men det sänkte c:a 25 mm fram (nära utlovat) och hela 40 mm bak i standardläge (20 mm mer/dubbelt än angivet!). Jag fick nyttja hela justermånen (15 mm, separat höjdjustering så jag tappade ingen utfjädring) för att få vettigt stuk på den, men i övrigt funkar dämparna kanon. Det känns inte att fjädrarna är drygt dubbelt så hårda som original komfortmässigt.


Sista konbanekörningen för säsongen med Kalmar Sportvagnsklubb

Har även funderat en hel del på stripes/dekaler under säsongen, för den är väldigt mycket "silver" och det finns en del designelement jag vill justera. Den är ganska "framtung" med långt överhäng fram så det vill jag minska lite. Mycket bildgooglande, photshoppande och funderande senare beställdes ett par stripes och igår kväll blev det montering:


Med denna stripe blir biten under luftintaget bakom dörren visuellt längre







Varför 3400 RT? Jo, för att även "den minst bilintresserade personen i världen" ser att det är en Porsche så det kändes lite onödigt att skriva ut, och eftersom själva stripedesignen är ett retrogrepp från Porsche inspirerat av tävlingsbilar och 911R på 60-talet (har använts "i modern tid" på Boxster Spyder och nya 911R) så ville jag anknyta till namngivningen av Porsche 356 Carrera 2000 GS/GT för att samtidigt "informera" om cylindervolymen vilket nästan bara inbitna Porschefans som har koll på. RT är en beteckning som Porsche själva aldrig har använt och står för precis det jag har bilen till, Rennen Turismo (eller Road & Track om man vill), d.v.s. tävla (i konbana) och touring/småväg. Jag valde att ha texten i rött för att plocka upp det röda i bromsoken.

Nu är det snart vinteravställning efter oljebyte och en sista tvätt/dammsugning men det kommer nog bli lite "silly season" med funderingar och prylshopping under vintern.


_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Subaru Legacy 2,5i -09
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Role
Ronneby





Här sedan: 15 Jun 2012
Inlägg: 275
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Okt 2017 21:39     Citera

Hög tid med en egen tråd om bilen.

Dekalen sitter som en smäck thumbs up på design!


_________________
Matthias Karlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
fridsten
Solna





Här sedan: 30 Jul 2007
Inlägg: 57
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Okt 2017 08:05     Citera

Kul att se! Visst var du med och körde på Ljungbyhed i samband med PCS Festival? I så fall har jag garanterat några bilder på din bil. (Jag minns fälgarna.)


_________________
Fredrik Fridsten
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Victor.
Lund





Här sedan: 15 Dec 2003
Inlägg: 1078
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Okt 2017 17:05     Re: Citera

fridsten skrev:
Kul att se! Visst var du med och körde på Ljungbyhed i samband med PCS Festival? I så fall har jag garanterat några bilder på din bil. (Jag minns fälgarna.)

Stämmer bra det thumbs up
Det var där någonstans som kopplingen började visa ovilja så jag minns att jag fick starta väldigt försiktigt.


_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Subaru Legacy 2,5i -09
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Pontus Fyhr
Lund





Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 3059
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Okt 2017 20:27     Citera

Snyggt! Jag gillar verkligen sista bilden, dock var den ännu bättre med lamporna tända


_________________
Pontus Fyhr
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Victor.
Lund





Här sedan: 15 Dec 2003
Inlägg: 1078
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Okt 2017 15:03     Re: Citera

Pontus Fyhr skrev:
Snyggt! Jag gillar verkligen sista bilden, dock var den ännu bättre med lamporna tända

Här är varianten med strålkastarna tända:

Foto av Simon


_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Subaru Legacy 2,5i -09
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
goliat_43
Uppsala





Här sedan: 25 Sep 2006
Inlägg: 38
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Okt 2017 15:32     Citera

Snygg bil! För en sekund trodde jag de två upplysta fönstren och det grå/vita strecket på fasaden var en vinge. Kändes märkligt kan man väl säga, tur att det inte var så


_________________
Niclas Eriksson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Victor.
Lund





Här sedan: 15 Dec 2003
Inlägg: 1078
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Okt 2017 21:20     Re: Citera

goliat_43 skrev:
Snygg bil! För en sekund trodde jag de två upplysta fönstren och det grå/vita strecket på fasaden var en vinge. Kändes märkligt kan man väl säga, tur att det inte var så

Tack!

Haha, det där med "vingen" hade jag inte tänkt på men nu när du säger det så


_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Subaru Legacy 2,5i -09
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Victor.
Lund





Här sedan: 15 Dec 2003
Inlägg: 1078
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Okt 2017 21:45     Citera

Tänkte jag skulle sammanställa en liten lista på modifieringarna i punktform så man slipper leta i texten:

Uppdaterat 2017-10-22

Motor/drivlina
# Carnewal GT avgassystem (OEM ljuddämpare modifierade invändigt)
# Sachs Performance tryckplatta och lamell (organisk)
# Quaife differential

Chassi
# Öhlins Road & Track coilovers (fjädrar 70 N/mm fram, 80 N/mm bak, OEM är 27 N/mm fram, 40 N/mm bak)
# H&R krängningshämmare (solida 24 mm fram, 22 mm bak, OEM är ihåliga 24,5x3,6 mm fram, 19x2,6 mm bak)
# Ride height ställd med Cayman R som riktmärke (kanske 5 mm lägre fram, 5-10 mm lägre bak)
# Hjulvinklar enligt Cayman R-spec med camber och toe precis innanför gränsen

Hjul
# Keskin KT2 8,5"x18" ET52 fram och 9,5"x18" ET52 med 18 mm spacers bak
# Yokohama V105 (deras sportigaste rena gatdäck, TW240) 235/40 R18 fram, 265/40 R18 bak (ja, det är samma profil trots större bredd och därmed större diameter på bakdäcken, det är inte felskrivet)

Kaross/utseende/övrigt
# Tonad bakruta och bakre sidorutor (var gjort vid köpet men är trevligt)
# Rejsadekal thumbs up
# Sidostripes (full längd som på Boxster Spyder) med custom text "3400 RT"


_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Subaru Legacy 2,5i -09


Senast ändrad av Victor., 01 Nov 2017 09:01, ändrad totalt 2 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Eddie Varvstopp
Kävlinge





Här sedan: 09 Nov 2002
Inlägg: 2330
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Okt 2017 21:23     Citera

Kul att du har en tråd om bilen thumbs up Sååå rätt moddar !!
Vän av stripes så diggar jag den nördiga texten på sidan men det hade inte skadat att ha en fartrand på ovansidan också .

Edit; BTW har du koll på vikten på fälgarna? Vet att Keskin är popis så man blir nyfiken på va de kan väga.


_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Victor.
Lund





Här sedan: 15 Dec 2003
Inlägg: 1078
Tipsa Facebook   Inlägg  31 Okt 2017 20:43     Re: Citera

Eddie Varvstopp skrev:
Kul att du har en tråd om bilen thumbs up Sååå rätt moddar !!

Tackar! Pontus och Simon tyckte det var hög tid nu efter stripningen och alla moddar som kom på plats i augusti/september och jag hade tänkt på det tidigare så nu blev det av.

Eddie Varvstopp skrev:

Vän av stripes så diggar jag den nördiga texten på sidan men det hade inte skadat att ha en fartrand på ovansidan också .

Det finns planer på det också, men det är svårt att bestämma sig för vilken design som blir snyggast. Men nu har jag hela vintern på mig att fundera vidare thumbs up
Jag var inne på 911R-stripes, men efter att ha sett ett par bilder på 987:or med dessa blir det inte dem, de passar inte den karossformen (men de är grymt snygga på 997, 991 och 981).

Främsta kandidaterna är antingen dessa (i svart med röd kant):


Eller en offsetstripe, något åt det här hållet:



Alternativt två stripes i ovanstående stil. Det blir åt 911R-hållet men inte lika breda och inte bredare längre upp på huven. En snabb photoshopning visar att det ser ganska bra ut, sedan kan man fundera på hur bred den tunna linjen ska vara och om det ska vara på båda sidorna eller bara den ena osv:

En bonus med denna stil med mer avstånd mellan ränderna är att de inte krockar med "Cayman S"-emblemet på bakluckan

Såg även att det finns färdig Martinistripe (utan logo/text, bara ränderna) för enbart huven, det kan också vara något. Fast jag gillar tanken att hålla mig till enbart silver, svart och rött.


Eddie Varvstopp skrev:

Edit; BTW har du koll på vikten på fälgarna? Vet att Keskin är popis så man blir nyfiken på va de kan väga.

Har inte vägt dem men de känns rätt tunga. De är troligen tyngre än OEM 18"-fälgarna.


_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Subaru Legacy 2,5i -09
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Role
Ronneby





Här sedan: 15 Jun 2012
Inlägg: 275
Tipsa Facebook   Inlägg  31 Okt 2017 23:21     Citera

offset 7 dagar i veckan enligt mig...men har också hört att jag har noll smak så lite inte på mitt råd :P


_________________
Matthias Karlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Himlar
Linköping





Här sedan: 11 Mar 2007
Inlägg: 724
Tipsa Facebook   Inlägg  31 Okt 2017 23:32     Citera

Jag gillar också offset-stripen, men skulle avsluta den på annat sätt än i exemplet. Den lösning som visas blir lätt "jag har precis monterat en ny stötfångare", hellre då att stripingen avslutas lite längre upp på luckan.


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Jan-E
Älvsbyn





Här sedan: 27 Dec 2004
Inlägg: 16
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Nov 2017 07:50     Re: Citera

Eddie Varvstopp skrev:

Edit; BTW har du koll på vikten på fälgarna? Vet att Keskin är popis så man blir nyfiken på va de kan väga.


Jag hade Keskin-fälgar på en Porsche 964 och de var rejält tunga. Har för mig att en 9,5 x 18" låg strax under 15 kg.


_________________
Jan-Erik Forsman

PCS 2074
Porsche 996 GT3 CS -04
BMW X3 råoljebrännare
RMK 800
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Yo-1
Karlskrona





Här sedan: 26 Sep 2005
Inlägg: 269
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Nov 2017 08:40     Citera

Första alternativet helt klart, gör att huven inte ser så platt ut.
Snyggt det blev med sidostripesen!


_________________
Johan Fredin
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Eddie Varvstopp
Kävlinge





Här sedan: 09 Nov 2002
Inlägg: 2330
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Nov 2017 21:29     Re: Citera

Kul att det finns ideer om lite mer fartränder thumbs up . Om jag får rösta så är det antingen offset stripsen eller någon variant på denna:



Oavsett blir det nog riktigt bra vad du än kommer fram till


Jan-E skrev:
Eddie Varvstopp skrev:

Edit; BTW har du koll på vikten på fälgarna? Vet att Keskin är popis så man blir nyfiken på va de kan väga.


Jag hade Keskin-fälgar på en Porsche 964 och de var rejält tunga. Har för mig att en 9,5 x 18" låg strax under 15 kg.


Åfasen, trodde faktiskt de skulle vara lättare .


_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Victor.
Lund





Här sedan: 15 Dec 2003
Inlägg: 1078
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Nov 2017 09:39     Citera

Utöver det utseendemässiga finns det lite mer funktionsrelaterade funderingar. Det börjar närma sig bromsbeläggsbyte (åtminstone fram) och ev. skivor också (har inte kontrollmätt tjockleken än). Frågan är hur tuffa belägg man måste ha, jag kommer köra mest konbana men även en del trackdays har jag tänkt att det ska bli nästa säsong. Dock kör jag på gatdäck.

Nu sitter det Textarbelägg på, de ska vara motsvarande OEM och de bromsar bra men smetar lite grann på skivorna efter 15 min på Knutstorp i ganska lugnt tempo eller två rundor i SuperStage direkt efter varandra. Främre originalbeläggen till Cayman R ska vara lite "tuffare" material, det kanske räcker än så länge? Annars finns Brembo HP2000 som verkar vara ett "sportbelägg" men frågan är om det är ett steg upp från Porsche OEM?

Jag vill i möjligaste mån undvika gnissel, jag hade Carbotech XP8 på MX-5:an och de var kanonbelägg men gnisslet blev jag aldrig av med och det var rätt störande. Bytte sedan till Stoptech Street Performance sportbelägg och var helnöjd (men körde knappt några trackdays, nästan bara konbana). Det var dock enkolvs glidok, det kanske är lättare att få beläggen tysta i fyrkolvsok?

Ett par GT3-kylspoilers ska självfallet dit, de är 100% bolt-on och kostar 78 kr/st. thumbs up Däremot tror jag inte de kommer göra någon oerhörd skillnad för det sitter redan kylspoilers original (men de är mindre än GT3-varianterna).


_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Subaru Legacy 2,5i -09
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
fridsten
Solna





Här sedan: 30 Jul 2007
Inlägg: 57
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Nov 2017 09:57     Re: Citera

Victor. skrev:
Annars finns Brembo HP2000 som verkar vara ett "sportbelägg" men frågan är om det är ett steg upp från Porsche OEM?


Nu kör jag ju med mindre effekt än du och därför antagligen inte lika fort, men jag kör med Brembo HP2000 på min Boxster -99. Jag tycker de funkar bra. De är bättre på bana än standard. Skriker gör de då och då, men inte så farligt. Dock dammar de en del och jag har inte riktigt koll på hur slitna de blivit.

Jag har kört Mantorp, Kinnekulle, Knutstorp och Arlanda Test Track i år utan att jag märkt att de mattats eller blivit överhettade.


_________________
Fredrik Fridsten
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
carl.josefsson
Göteborg





Här sedan: 10 Jul 2008
Inlägg: 296
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Nov 2017 10:35     Re: Citera

Victor. skrev:
Utöver det utseendemässiga finns det lite mer funktionsrelaterade funderingar. Det börjar närma sig bromsbeläggsbyte (åtminstone fram) och ev. skivor också (har inte kontrollmätt tjockleken än). Frågan är hur tuffa belägg man måste ha, jag kommer köra mest konbana men även en del trackdays har jag tänkt att det ska bli nästa säsong. Dock kör jag på gatdäck.

Nu sitter det Textarbelägg på, de ska vara motsvarande OEM och de bromsar bra men smetar lite grann på skivorna efter 15 min på Knutstorp i ganska lugnt tempo eller två rundor i SuperStage direkt efter varandra. Främre originalbeläggen till Cayman R ska vara lite "tuffare" material, det kanske räcker än så länge? Annars finns Brembo HP2000 som verkar vara ett "sportbelägg" men frågan är om det är ett steg upp från Porsche OEM?

Jag vill i möjligaste mån undvika gnissel, jag hade Carbotech XP8 på MX-5:an och de var kanonbelägg men gnisslet blev jag aldrig av med och det var rätt störande. Bytte sedan till Stoptech Street Performance sportbelägg och var helnöjd (men körde knappt några trackdays, nästan bara konbana). Det var dock enkolvs glidok, det kanske är lättare att få beläggen tysta i fyrkolvsok?

Ett par GT3-kylspoilers ska självfallet dit, de är 100% bolt-on och kostar 78 kr/st. thumbs up Däremot tror jag inte de kommer göra någon oerhörd skillnad för det sitter redan kylspoilers original (men de är mindre än GT3-varianterna).


Gnisslet från bromsarna är ju halva nöjet

/C


_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Pontus Fyhr
Lund





Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 3059
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Nov 2017 11:40     Re: Citera

carl.josefsson skrev:


Gnisslet från bromsarna är ju halva nöjet

/C


Pagid RS12 all the way!

(gnisslar jävligt om man inte kört hårt på ett tag)


_________________
Pontus Fyhr
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Eddie Varvstopp
Kävlinge





Här sedan: 09 Nov 2002
Inlägg: 2330
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Nov 2017 15:57     Citera

Jag är djupt troende på bromskylning. ALLA (ja alla t.o.m. världssvält) problem försvinner med riktad 3" slang . Då kan du köra på mesigare belägg som inte gnisslar och ändå utan att riskera smet


_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman S "3400 RT" -09
tråden läst  
7779 ggr 
1, 2  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec (varav server render 0.363 sec)
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec