Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfetta GTV6 3.0 Trackday
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 12, 13, 14   >>
22 besök senaste veckan (88799 totalt)
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Sonus skrev:
bergstroem skrev:



WOW for en sinnsvakt cool BMW. Har du en byggetråd noe sted?


Tack!

Byggtråd finns att beskåda här:
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?267933-BMW-R75-6-CaféR&highlight=BMW+CafeR

_________________
Olle Bergström
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Nu är hon parkerad i huset över vintern för att ge lite extra plats åt Alfabygget

_________________
Olle Bergström
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Har bestämt mig för att jag nog vill ha matta i bilen så jag var ute i reservdelsbilen som har en äcklig matta men åtminstone svart, efter lite dammsugning och högtryckstvätt blev den över förväntan!




_________________
Olle Bergström
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Ja spackling och slipning har fortsatt, men nu är jag faktist på sista slutspurten!


Eftersom det närmar sig lackering snart måste jag se till att alla hål finns i karossen, t.ex. var originalhålen för reg belysningen igensvetsade av tidigare ägare så jag tänkte testa att köra med ledbelysning som endast kräver ett 10mm hål för att monteras, bilen är så långt från original ändå.

_________________
Olle Bergström
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Efter att grabben hade somnat kom frun ut för att hjälpa till lite med slipandet!




_________________
Olle Bergström
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Nu går bygget in i lite roligare skede när det är dags för lackering. Eftersom man är snål och inte vill lägga ut 30-40 000kr på en hellackering så får man helt enkelt göra det själv. Så det första är att bygga om garaget till ett lackeringsbås för jag vill inte att hela garaget ska bli Rosso Corsa!








_________________
Olle Bergström
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2271



Frääänt! Kämpa på - jag vill se den lajv i sommar!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



thumbs up thumbs up thumbs up

Härlig bil (och bågen också!) och gott kämpat - blir ordentligt bra!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
elCrillo skrev:
Frääänt! Kämpa på - jag vill se den lajv i sommar!


Tack! Jag kämpar på! ja vi får se om den bli klar!

_________________
Olle Bergström
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
thumbs up thumbs up thumbs up

Härlig bil (och bågen också!) och gott kämpat - blir ordentligt bra!


Tack Christian!

_________________
Olle Bergström
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Igår testade jag mitt hembyggda lackbås genom att lägga slipgrund på dörrar, huv och bagagelucka. Jag är riktigt nöjd med både lackbåset och resultatet med tanke på att det är första gången jag lackerar med en färgspruta. I helgen ska det slipas!






_________________
Olle Bergström
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Slipa nu inte i din fina box, då är den dammkontaminerad i ett halvår sedan...

_________________
Magnus Falk
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2179



En lackerare jag pratade med sa.. efter att man städat boxen, (vid semestern) fick man alltid damm i lacket på första lackeringen, gav man sedan fan i att städa, eller slipa i boxen, så var dammet bundet sedan vid den nästa lackeringen..
Den fina skiten limmas sas fast...
men lite damm går ju att polera bort... större filter area ar bra .. man kan ju vecka fiberduken så blir ytan större...så är ju riktiga filter..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Cristofer

Här sen Apr 2015
Inlägg: 36



Oj vad bra det blir, snyggt jobbat Olle! Lackboxen ser kanon ut
Ett vanligt misstag är att man lägger ett för tunt lager färg, var uppmärksam så att det inte "skiner igenom". Då vi målade min bil sprutade vi insidan först och maskerade sedan igen denna för att inte få färg-ryk på det.
Då jag målade dörrarna hade jag dem liggande för att vara säker på att det inte skulle bli några rinningar, målade insidan först och maskerade sedan denna (mot färg-ryk) och målade därefter utsidan. Underlättade mycket och gjorde stor skillnad på yt-finishen med tunnare färgspädning, kanske mest för att man inte är någon expert på att ställa in luft-/färgmängd på sprutan.
Ser fram emot att se bilen i enhetlig färg, tycker ditt färgval är helt rätt
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
stilldouble skrev:
Slipa nu inte i din fina box, då är den dammkontaminerad i ett halvår sedan...


Hej, Nu har jag tyvärr inte mycket till val då lackbåset tar upp 90% av hela garaget, har bara 1 meter på två sidor att kunna röra mig runt, så slipningen måste ske i båset. Jag får vara noga att dammsuga efter och kanske försöka skura, åtminstone blötlägga golvet innan lack. Tack för din omtanke!

_________________
Olle Bergström
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Michael Th skrev:
En lackerare jag pratade med sa.. efter att man städat boxen, (vid semestern) fick man alltid damm i lacket på första lackeringen, gav man sedan fan i att städa, eller slipa i boxen, så var dammet bundet sedan vid den nästa lackeringen..
Den fina skiten limmas sas fast...
men lite damm går ju att polera bort... större filter area ar bra .. man kan ju vecka fiberduken så blir ytan större...så är ju riktiga filter..


Ja det finns väll en anledning att det kallas garagelack, finns inte riktigt förutsättningar att göra det helt perfekt vad gällande slipning och lackering.

Jag räknar med att jag inte kommer få till ett 100% resultat på lackeringen så efterpolering och kanske våtslipning är att räkna med.

Får se hur jag gör med filtret, byter åtminstone mellan varje lack, ska nog testa vecka det nästa gång för att få lite mer filterarea.

_________________
Olle Bergström
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Cristofer skrev:
Oj vad bra det blir, snyggt jobbat Olle! Lackboxen ser kanon ut
Ett vanligt misstag är att man lägger ett för tunt lager färg, var uppmärksam så att det inte "skiner igenom". Då vi målade min bil sprutade vi insidan först och maskerade sedan igen denna för att inte få färg-ryk på det.
Då jag målade dörrarna hade jag dem liggande för att vara säker på att det inte skulle bli några rinningar, målade insidan först och maskerade sedan denna (mot färg-ryk) och målade därefter utsidan. Underlättade mycket och gjorde stor skillnad på yt-finishen med tunnare färgspädning, kanske mest för att man inte är någon expert på att ställa in luft-/färgmängd på sprutan.
Ser fram emot att se bilen i enhetlig färg, tycker ditt färgval är helt rätt


Tack Coffe!

Jag planerar att göra samma som du med lackering av insidan. Dörrar, huv och bagagelucka hänger så att både bak och framsida går att lackera direkt.

_________________
Olle Bergström
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486



Vad använder du som filter?

_________________
Niklas Lövgren
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Om nu slipning är tvunget att ske boxen, kör ventilationen medan, och dygnet runt sista veckan innan lack. Problemet är de fasta aerosoler som flyger omkring. De svävar annars runt i månader!

_________________
Magnus Falk
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Om nu slipning är tvunget att ske boxen, kör ventilationen medan, och dygnet runt sista veckan innan lack. Problemet är de fasta aerosoler som flyger omkring. De svävar annars runt i månader!

_________________
Magnus Falk
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Niklas L skrev:
Vad använder du som filter?


Hej Niklas,
Jag fick tag på filter på jobbet som används till ventilationen i elskåp/CNC maskiner tror jag. Det är en filtermatta som är på rulle och ca 20mm tjock.

_________________
Olle Bergström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfetta GTV6 3.0 Trackday
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 12, 13, 14   >>
22 besök senaste veckan (88799 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande