Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo Alfetta GTV6 3.0 Trackday | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14 >> 12 besök idag (88791 totalt) |
Då var rödfärgen invigd! Helt annorlunda mot att lägga slipgrund! Färgen är Ferrari Rosso Corsa 322. Lackeringen gick okey. Fick problem när huven bestämda sig för att rotera lös från fästet och jag var tvungen att hålla i den medans jag sprutade sista varvet men den blev bra förutom lite damm i färgen. På bagageluckan lyckades jag få rinning så nu vet jag vart gränsen går!
_________________ Olle Bergström |
||||||
Igår duschade jag på rödfärg på dörrarna, riktigt nöjd med resultatet, fick fin täckning och ingen rinning, så jag hoppas att jag börjar få in tekniken nu!
Har någon tips eller erfarenhet nu när karossen ska lackeras, ska lägga slipgrund både på insidan och utsidan. Skulle ni måla insidan först sen maskera av den och måla utsidan eller duscha på insida och utsida samtidigt? _________________ Olle Bergström |
||||||
Ser toppen ut på bilderna! Slipgrunden är nog inte så viktigt hur då gör med in och utsidan, du skall ju ändå slipa efteråt. Däremot när det kommer till slutfinish och lackering av själva toplacken skulle jag som någon nämnde tidigare lacka insidan först, maska av och ta utsidan sist. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Hej Som gammal billackerare skulle jag faktiskt säga tvärtom för topplacken, en okonventionell med bra lösning. 1. Det är betydligt lättare att maskera utsidan än insidan. 2. Missar du i maskeringen så kommer du ha en sträv och matt yta i hela kupén och hata dig själv i ett halvår, vid mitt förslag så trollar du bort lite färgpåslag på utsidan med polermaskinen på 5 minuter. Lycka till med målningen, det finns bara en väg till bra resultat: Se till att ha gott om tid när du ska måla, det måste få ta sin tid mht temp och luftväxlingar. Försök aldrig skynda på processen, färg tenderar att ha en egen vilja _________________ Håkan Backlund Porsche 991 GT3 RS MR |
||||||
Nu hänger jag inte riktigt med på hur det kan vara lättare att maskera hela utsidan än att maskera insidan? Jag maskerar väll bara igen dörrar och rutor, utsidan känns mer komplex att maskera? _________________ Olle Bergström |
||||||
Grym ställning! Får mig nästan att sakna alla gamla GTV:er man haft. |
||||||
Nu vet jag inte hur noga slutresultatet är osv, eller om det kameran som ljuger beroende på ljussättning? Men, det ser ut som åtminstone vänster framskärm behöver mer underarbete för att slutresultatet skall bli bra. Skuggorna kring konturerna ser vågiga ut...
_________________ Magnus Falk |
||||||
Jag tror kameran lurar dig lite, jag fotade "panorama" med telefon för att få in hela bilen på bilden och då klippte telefon ihop bilden över framskärmen, jag hoppas det i alla fall! Här är vanlig bild _________________ Olle Bergström |
||||||
Igår var jag ut och lackerade insidan av bilen! Fy fan vilket dåligt göra, allt blåser tillbaka i ansiktet, toksvårt att komma åt runt buren. Sen kan jag rekommendera att man maskeskerar insidan av bilen när man lägger slipgrund på utsidan. Alla ytor inuti var sträva som grovt sandpapper och behövde handslipas
_________________ Olle Bergström |
||||||
Var det inte detta som beskrevs ett par poster upp? |
||||||
Vilket tänkte du på? Svaret jag fick var att slipgrunden inte spelar någon roll, jag ska ju maskera när jag lägger topplacken. Lessons learn för min del är att maskera även vid slipgrund _________________ Olle Bergström |
||||||
Kämpa på! Det kommer bli riktigt fint!
Själv har jag färgdimma på en del paneler i kupén pga att jag missade lite och "skulle bara" fylla i det efter att allt annat torkat. Det kommer ändå täckas av paneler, men vetskapen att man har det är lite irriterande. Jag får en känsla av att du är snickare till yrket. Kan det stämma? |
||||||
Ja visst är det irriterande när färgen inte gör som man vill! :P Nej, någon snickare är jag inte, tycker dock det är väldigt kul att snickra hemma. Jag jobbar i ett produktionskontor där vi tillverkar stridsfordon. _________________ Olle Bergström |
||||||
Alfettan är nu röd, lackeringen blev skit med rinningar, men jag bryter ihop och går vidare och hoppas att kunna våtslipa bort det mesta senare. Men nu är jag mest sugen på att få börja återmontera lite! 🙂
_________________ Olle Bergström |
||||||
Ja men jevvlar i hoppet vad det där såg bra ut! Måste vara en rejäl motivationsboost!
Grattis! ang. snickare - gissade det eftersom jag tyckte det skvallrade om viss yrkesskicklighet i konstruktionen. Vanligtvis drar man ju ihop ställ av spillbitar, EU-pallar och annat patentigt. |
||||||
|
||||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo Alfetta GTV6 3.0 Trackday | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14 >> 12 besök idag (88791 totalt) |