Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfetta GTV6 3.0 Trackday
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14   >>
12 besök idag (88791 totalt)
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Då var rödfärgen invigd! Helt annorlunda mot att lägga slipgrund! Färgen är Ferrari Rosso Corsa 322. Lackeringen gick okey. Fick problem när huven bestämda sig för att rotera lös från fästet och jag var tvungen att hålla i den medans jag sprutade sista varvet men den blev bra förutom lite damm i färgen. På bagageluckan lyckades jag få rinning så nu vet jag vart gränsen går!












_________________
Olle Bergström
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Igår duschade jag på rödfärg på dörrarna, riktigt nöjd med resultatet, fick fin täckning och ingen rinning, så jag hoppas att jag börjar få in tekniken nu!




Har någon tips eller erfarenhet nu när karossen ska lackeras, ska lägga slipgrund både på insidan och utsidan. Skulle ni måla insidan först sen maskera av den och måla utsidan eller duscha på insida och utsida samtidigt?

_________________
Olle Bergström
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



Snyggt! thumbs up

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



bergstroem skrev:

Har någon tips eller erfarenhet nu när karossen ska lackeras, ska lägga slipgrund både på insidan och utsidan. Skulle ni måla insidan först sen maskera av den och måla utsidan eller duscha på insida och utsida samtidigt?


Ser toppen ut på bilderna! thumbs up

Slipgrunden är nog inte så viktigt hur då gör med in och utsidan, du skall ju ändå slipa efteråt.

Däremot när det kommer till slutfinish och lackering av själva toplacken skulle jag som någon nämnde tidigare lacka insidan först, maska av och ta utsidan sist.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Backlund
Stockholm
Här sen Maj 2008
Inlägg: 84



Wärhner skrev:
bergstroem skrev:

Har någon tips eller erfarenhet nu när karossen ska lackeras, ska lägga slipgrund både på insidan och utsidan. Skulle ni måla insidan först sen maskera av den och måla utsidan eller duscha på insida och utsida samtidigt?


Ser toppen ut på bilderna! thumbs up

Slipgrunden är nog inte så viktigt hur då gör med in och utsidan, du skall ju ändå slipa efteråt.

Däremot när det kommer till slutfinish och lackering av själva toplacken skulle jag som någon nämnde tidigare lacka insidan först, maska av och ta utsidan sist.


Hej
Som gammal billackerare skulle jag faktiskt säga tvärtom för topplacken, en okonventionell med bra lösning.
1. Det är betydligt lättare att maskera utsidan än insidan.
2. Missar du i maskeringen så kommer du ha en sträv och matt yta i hela kupén och hata dig själv i ett halvår, vid mitt förslag så trollar du bort lite färgpåslag på utsidan med polermaskinen på 5 minuter.

Lycka till med målningen, det finns bara en väg till bra resultat:
Se till att ha gott om tid när du ska måla, det måste få ta sin tid mht temp och luftväxlingar.
Försök aldrig skynda på processen, färg tenderar att ha en egen vilja

_________________
Håkan Backlund

Porsche 991 GT3 RS MR
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Backlund skrev:
Wärhner skrev:
bergstroem skrev:

Har någon tips eller erfarenhet nu när karossen ska lackeras, ska lägga slipgrund både på insidan och utsidan. Skulle ni måla insidan först sen maskera av den och måla utsidan eller duscha på insida och utsida samtidigt?


Ser toppen ut på bilderna! thumbs up

Slipgrunden är nog inte så viktigt hur då gör med in och utsidan, du skall ju ändå slipa efteråt.

Däremot när det kommer till slutfinish och lackering av själva toplacken skulle jag som någon nämnde tidigare lacka insidan först, maska av och ta utsidan sist.


Hej
Som gammal billackerare skulle jag faktiskt säga tvärtom för topplacken, en okonventionell med bra lösning.
1. Det är betydligt lättare att maskera utsidan än insidan.
2. Missar du i maskeringen så kommer du ha en sträv och matt yta i hela kupén och hata dig själv i ett halvår, vid mitt förslag så trollar du bort lite färgpåslag på utsidan med polermaskinen på 5 minuter.

Lycka till med målningen, det finns bara en väg till bra resultat:
Se till att ha gott om tid när du ska måla, det måste få ta sin tid mht temp och luftväxlingar.
Försök aldrig skynda på processen, färg tenderar att ha en egen vilja


Nu hänger jag inte riktigt med på hur det kan vara lättare att maskera hela utsidan än att maskera insidan? Jag maskerar väll bara igen dörrar och rutor, utsidan känns mer komplex att maskera?

_________________
Olle Bergström
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Slipgrund på!






_________________
Olle Bergström
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

bergstroem skrev:

Grym ställning!
Får mig nästan att sakna alla gamla GTV:er man haft. thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Nu vet jag inte hur noga slutresultatet är osv, eller om det kameran som ljuger beroende på ljussättning? Men, det ser ut som åtminstone vänster framskärm behöver mer underarbete för att slutresultatet skall bli bra. Skuggorna kring konturerna ser vågiga ut...

_________________
Magnus Falk
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
stilldouble skrev:
Nu vet jag inte hur noga slutresultatet är osv, eller om det kameran som ljuger beroende på ljussättning? Men, det ser ut som åtminstone vänster framskärm behöver mer underarbete för att slutresultatet skall bli bra. Skuggorna kring konturerna ser vågiga ut...


Jag tror kameran lurar dig lite, jag fotade "panorama" med telefon för att få in hela bilen på bilden och då klippte telefon ihop bilden över framskärmen, jag hoppas det i alla fall!

Här är vanlig bild

_________________
Olle Bergström
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Igår var jag ut och lackerade insidan av bilen! Fy fan vilket dåligt göra, allt blåser tillbaka i ansiktet, toksvårt att komma åt runt buren. Sen kan jag rekommendera att man maskeskerar insidan av bilen när man lägger slipgrund på utsidan. Alla ytor inuti var sträva som grovt sandpapper och behövde handslipas







_________________
Olle Bergström
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Kraniel skrev:
bergstroem skrev:

Grym ställning!
Får mig nästan att sakna alla gamla GTV:er man haft. thumbs up


Tack!

Alla gamla? Låter som en dussinbil! :P

_________________
Olle Bergström
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149



bergstroem skrev:
Igår var jag ut och lackerade insidan av bilen! Fy fan vilket dåligt göra, allt blåser tillbaka i ansiktet, toksvårt att komma åt runt buren. Sen kan jag rekommendera att man maskeskerar insidan av bilen när man lägger slipgrund på utsidan. Alla ytor inuti var sträva som grovt sandpapper och behövde handslipas


Var det inte detta som beskrevs ett par poster upp?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Eldh skrev:
bergstroem skrev:
Igår var jag ut och lackerade insidan av bilen! Fy fan vilket dåligt göra, allt blåser tillbaka i ansiktet, toksvårt att komma åt runt buren. Sen kan jag rekommendera att man maskeskerar insidan av bilen när man lägger slipgrund på utsidan. Alla ytor inuti var sträva som grovt sandpapper och behövde handslipas


Var det inte detta som beskrevs ett par poster upp?


Vilket tänkte du på? Svaret jag fick var att slipgrunden inte spelar någon roll, jag ska ju maskera när jag lägger topplacken. Lessons learn för min del är att maskera även vid slipgrund

_________________
Olle Bergström
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Gymt jobbat med GTV:n thumbs up
BMW:n var riktigt fin.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Gymt jobbat med GTV:n thumbs up
BMW:n var riktigt fin.


Dubbeltack!

_________________
Olle Bergström
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856



Kämpa på! Det kommer bli riktigt fint!

Själv har jag färgdimma på en del paneler i kupén pga att jag missade lite och "skulle bara" fylla i det efter att allt annat torkat. Det kommer ändå täckas av paneler, men vetskapen att man har det är lite irriterande.


Jag får en känsla av att du är snickare till yrket. Kan det stämma?
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Kämpa på! Det kommer bli riktigt fint!

Själv har jag färgdimma på en del paneler i kupén pga att jag missade lite och "skulle bara" fylla i det efter att allt annat torkat. Det kommer ändå täckas av paneler, men vetskapen att man har det är lite irriterande.


Jag får en känsla av att du är snickare till yrket. Kan det stämma?


Ja visst är det irriterande när färgen inte gör som man vill! :P

Nej, någon snickare är jag inte, tycker dock det är väldigt kul att snickra hemma. Jag jobbar i ett produktionskontor där vi tillverkar stridsfordon.

_________________
Olle Bergström
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Alfettan är nu röd, lackeringen blev skit med rinningar, men jag bryter ihop och går vidare och hoppas att kunna våtslipa bort det mesta senare. Men nu är jag mest sugen på att få börja återmontera lite! 🙂






_________________
Olle Bergström
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856



Ja men jevvlar i hoppet vad det där såg bra ut! Måste vara en rejäl motivationsboost! thumbs up
Grattis!



ang. snickare - gissade det eftersom jag tyckte det skvallrade om viss yrkesskicklighet i konstruktionen.
Vanligtvis drar man ju ihop ställ av spillbitar, EU-pallar och annat patentigt.
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149



Sketsnyggt!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfetta GTV6 3.0 Trackday
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14   >>
12 besök idag (88791 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande