Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 323 -96 Karantänbilen
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (3578 totalt)
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283


Trådstartare



Efter över 9 veckors hemarbete så tar ibland tristessen övertaget.
Ett garage som bara är fyllt med drömmar men tomt på bilprojekt är då inte okey.
Har dock kollat något projekt/skoj sedan dag ett av hemarbetet...

Hittade denna rackare här på forumet och den hade rätt kaross dvs sedan/Limo ingen taklucka LSD (inte drogen) och var grön.
Många boxar tickade samt priset var hyfsat förmånligt.

Dock som med alla bilar som är till åren och är billiga var det mycket mer att göra på den än vad som framkom.
Full av min uttråkade hemmajobbande situation så såg jag mellan fingrarna på detta.
Bilen är tänkt som en ren och fin klubbräcer med vikt på säkerhet samt driftsäkerhet men ska också kunna hämta upp barn i nödsituationer.

Kort om bilen idag
BMW 323 Limo från 1996.
Bostan Green.
K-sport coilovers
X-brace deluxe under bilen.
Annat spakställ i "stil" med Coolerwerks etc.
div M utrustning som kjolar, front och speglar.
2st Sparco Pro 2000 stolar med Fartfabriken underreden.
325 komplett bakvagn med LSD på sidan om som ska gå igenom och sedan monteras
Schmiedmann rostfri headers samt 2 racecattar
En massor som nog bilderna talar klart om.

Planer inom en snar framtid.
Byta alla vätskor
Sanera bilen som idag är en sanitär olägenhet.
Se över situationen med alla bussningar
Ev köpa ny inredning
Fylla LSD bakvagnen med nya bussningar och stag för camberljustering.
Uppgradera bromsar E46 330 eller annat om man hittar något förmånligt.
På med roligare gummi på 17" oem fälgar
M50 insug och chip

Planer på längre sikt
Lacka om diverse delar
Motor byte till något med en stressfläkt?


Alla tips på bra delar eller annat jag bör prioritera tas tacksamt emot.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1222



många har smeknamn På sina bilar men frågan är om inte "karantänbilen" tar hem priset

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



robber skrev:

Sanera bilen som idag är en sanitär olägenhet.


carl.josefsson skrev:
många har smeknamn På sina bilar men frågan är om inte "karantänbilen" tar hem priset

/C


Kanske till och med i dubbel bemärkelse?


robber skrev:

Motor byte till något med en stressfläkt?


Beror på vad den ska användas till, men ska du köra bana så rekommenderar jag starkt emot det, går inte riktigt ihop med "Bilen är tänkt som en ren och fin klubbräcer med vikt på säkerhet samt driftsäkerhet men ska också kunna hämta upp barn i nödsituationer."
Bättre att köra så mycket det går och träna på själva körningen och ha roligt, med stressfläkt kommer du stå i depån med trasiga saker mer än du kan köra.


Här har du sjukt bra däck för bankörning förresten, bredare fälgar än såhär är svårt att få på en original E36: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=117939

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13264



Bra där!

Vill du ha mer effekt hinka i en m50b28 eller en m52b28, du kan skifta sensorer med den du har om det blir fel variant... sen tror jag att ditt både insug och grenrör passar bra på 2,8an, ett fekzen chip och du kan nå runt 220-230hk... till en kostnad av 5-6tusen

_________________
Tord Ringenha11
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283


Trådstartare
Tord skrev:
Bra där!

Vill du ha mer effekt hinka i en m50b28 eller en m52b28, du kan skifta sensorer med den du har om det blir fel variant... sen tror jag att ditt både insug och grenrör passar bra på 2,8an, ett fekzen chip och du kan nå runt 220-230hk... till en kostnad av 5-6tusen


Bra tips!

Läste att man kunde få ca 200hk med chip och m50 insug på min motor?

Skoj att du nämner Fekzen, vi gick i samma klass i högstadiet och snackade ofta om E36 så tanken att köpa en E36 har funnits länge.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13264



robber skrev:
Tord skrev:
Bra där!

Vill du ha mer effekt hinka i en m50b28 eller en m52b28, du kan skifta sensorer med den du har om det blir fel variant... sen tror jag att ditt både insug och grenrör passar bra på 2,8an, ett fekzen chip och du kan nå runt 220-230hk... till en kostnad av 5-6tusen


Bra tips!

Läste att man kunde få ca 200hk med chip och m50 insug på min motor?

Skoj att du nämner Fekzen, vi gick i samma klass i högstadiet och snackade ofta om E36 så tanken att köpa en E36 har funnits länge.


Här nånstans så kan du läsa om när jag bytte: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=86860&postdays=0&postor . . . .

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362



Äntligen!

För att citera dig själv "Keep it simple"

Spåra ur kan du göra om några år när du gjort allt annat utom motor.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283


Trådstartare
Tord skrev:
robber skrev:
Tord skrev:
Bra där!

Vill du ha mer effekt hinka i en m50b28 eller en m52b28, du kan skifta sensorer med den du har om det blir fel variant... sen tror jag att ditt både insug och grenrör passar bra på 2,8an, ett fekzen chip och du kan nå runt 220-230hk... till en kostnad av 5-6tusen


Bra tips!

Läste att man kunde få ca 200hk med chip och m50 insug på min motor?

Skoj att du nämner Fekzen, vi gick i samma klass i högstadiet och snackade ofta om E36 så tanken att köpa en E36 har funnits länge.


Här nånstans så kan du läsa om när jag bytte: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=86860&postdays=0&postor . . . .


Gott gräver ned mig där!

/Rob

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283


Trådstartare
Daugaard skrev:
Äntligen!

För att citera dig själv "Keep it simple"

Spåra ur kan du göra om några år när du gjort allt annat utom motor.


Leva som man lär?

Nä är en del kvar att fixa innan ens motorbyte/trim etc borde påbörjas men....

/Rob

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283


Trådstartare
Jag känner mig helt upprymd och det känns som julafton när man var barn när man fick julklappar inte gav de.

Började riva lite idag...

Delexeljudet från 2009 fungerade inte så tog ut stereon och vart varse om varför då det verkar vara en
kabelstan i byggsats bakom.


Slangklämmor är väl det lättaste alternativet? Dock håller det inte så tätt men det är väl rejs?


Deluxeljudet vid fötterna är väl isolerat nog så täckpanel är överflödig


Sitter inte batteriet fast så bra? Ta en lokal tidning så behöver man inte heller spänna fast det!
Bonus är att det agerar avfuktning så bilen naturligt lättas!


_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283


Trådstartare
Allmän genomgång idag och tätade avgaset, drog kabelstam bagage och bytte fläktremmen som såg ut stt vara original.

Polaren joel kom över med polermaskin och det finns hopp!





_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283


Trådstartare
Köpte mig en Bmw Scanner från Ola på autopower.

Fick fram en massa skoj som nu är åtgärdade, bla är ena lambdansonden inte med oss längre så en ny är beställd.
Kommer också komma ett stort paket med delar nästa vecka men en massa smått.

Nya fälgar är också införskaffade, 17x8" ET36 Y-Rondell rackare.
Vad ska man köra för däck på dessa?



_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283


Trådstartare
Sitter schmiedmann rostfritt system från motorn till slutdämparen dvs grenrör, kattar etc.
Dock går dessa ihop i ett taskigt svettsat y-rör vilket borde strypa det hela?
Satt också med rörklämmor och tejp som aldrig varit en lyckad kombi i avgasväg.

Har således hittat en E36 328 slutdämp i bra skick med dubbla rör som ska på bilen.
Borde liva upp både andning och ljud.




Monterat "nya" y-rondell fälgarna också.


Håller nu på att kokar ihop ett recept för till min bakvagn jag har liggandes löst som ska få nya bussningar och färg, bromsar etc.
Bromsar blir det nog E46 328 som har ventilerade skivor bak.


/Rob

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283


Trådstartare
Rivit ur bilen nu på dess inredning då den fortfarande luktade illa med avfuktare samt efter ozonbehandling.
Främre mattan var dygnsur till denna graden att den nå några dagar efter börjar bli lite torrare utanför bilen.

Sätena bak är rätt illa däran med.
Går i tankarna på att åka med allt till ÅVC.
Ha mattan som en mall och göra en ny matta i typ nålfilt?

Tidigare reparationer hittades också under mattan, inte snyggt eller bra gjort såklart då det har varit temat för bilen

Slipat bagaget inför svetsning och haft på rostomvandlare då jag velat prova det ett tag.
Vart rätt bra men ska nog riva ut asfaltsmattan också innan lackering.






_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283


Trådstartare
Bilen är död...


För mycket rost i bärande delar, inte värt att rädda.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Men fan då

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362




_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Men fan då


Sånt som händer tyvärr, bilen har fått mest spackel och ingen kärlek de senaste åren.
Försökt gömma istället för att laga är ingen hit direkt.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283


Trådstartare
Hade jag haft svets, kunskap och duktig med plåt hade jag lätt kunnat rädda denna rackare.
Shit happens bara gå vidare till nästa renoveringsobjekt

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283


Trådstartare
Still alive.

Börjat att svetsa bagaget som har lite små touchups kvar.
Sen blir det att massera med kapmaskin på golvet fram.
Också rivit ur all asfaltsmatta i bilen i jakt på rost men har hittils inte hittat någon mer rost vilket är trevlig.




Fick igår ett motivationsskåp levererat, som kan fyllas med en massa flytande motivation och inspiritation


Planen nu är att få bilen rullande prova på någon trackday med den som den är.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Lars Johansson
Maglehem
Här sen Aug 2006
Inlägg: 48



Kul att du kämpar vidare och inte givit upp!
Hoppas den snart rullar igen.

Pepphälsingar!

_________________
Lars Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 323 -96 Karantänbilen
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (3578 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande