Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Morgan/Lotus 2018
tråden läst  
22037 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3  Nästa>>
 
   
Ellac
Furulund





Här sedan: 06 Jun 2005
Inlägg: 683
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Dec 2016 13:12     Re: Citera

elCrillo skrev:
Meh - hur går det med Giuliorna nu då...? Ingen av dom som möjligen är till salu då...!?


De är redan sålda båda två, i somras tyckte jag att jag hade för många bilar och för lite plats så det fick bli så tyvärr..

/Calle


_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ellac
Furulund





Här sedan: 06 Jun 2005
Inlägg: 683
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Dec 2016 13:14     Re: Citera

Svante skrev:
Ellac skrev:
Tack för alla svar ang. Ford diffen, fortfarande lite förvirrad men jag får läsa på mer.

Ingen i Malmö / Lund regionen som har en diff (skick obetydligt) som man kanske
kan låna och måtta med.



Jag har en 7" med instick ute i garaget som bara står, tömd på olja.

Bor i åstorp.


Tacksamt noterat! Jag har skjutit fram bakvagnen lite , skall ha den på hjul först innan jag börjar köpa saker.

/Calle


_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Pentech7
Örebro



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 11 Apr 2005
Inlägg: 9
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Dec 2016 23:00     Citera

Hej,
Är karossen gjord av Jan Andersson i Gråbo har jag ett syskon till den. 2006 köpte jag en kaross av Jan. Jag har byggt en Morgan kopia med Volvo B20 drivning. Bilen är besiktad och den används som glassätarbil.



_________________
Per-Erik Nederman
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ellac
Furulund





Här sedan: 06 Jun 2005
Inlägg: 683
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Dec 2016 10:43     Re: Citera

Pentech7 skrev:
Hej,
Är karossen gjord av Jan Andersson i Gråbo har jag ett syskon till den. 2006 köpte jag en kaross av Jan. Jag har byggt en Morgan kopia med Volvo B20 drivning. Bilen är besiktad och den används som glassätarbil.



Jaaa! Så hette han, kollade igenom de papper jag fått av förra ägaren och där står "Morgan plus 8 kaross i glasfiber Jan Andersson"

Jag är jättenyfiken på allt som finns i bildväg på din bil , du får hemskt gärna lägga in bilder och skriva om din bil i denna tråd eller via PM!

/Carl


_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ellac
Furulund





Här sedan: 06 Jun 2005
Inlägg: 683
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jan 2017 18:33     Bärarmar Citera

Gör om , gör rätt..

Nedre bärarm med uniball var inte så bra, version 3 av nedre bärarmar
nu närmar sig färdigställande . Denna gång med Miata spindelled.

Tyvärr blev nu mina nyköpta 15" för små så jag letar 16x8" eller 17x8" med 4x100 bultdelning
och ET 30-40.








_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
And ersJepp sson
Lund





Här sedan: 11 Feb 2003
Inlägg: 10110
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jan 2017 19:50     Citera

Blir bra det thumbs up

Köpte du egen brotsch, eller lånade du av samma person som jag fick låna av här på forumet? I så fall borde den kallas för rejsa-brotschen snart med tanke på hur många som haft den.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Ellac
Furulund





Här sedan: 06 Jun 2005
Inlägg: 683
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jan 2017 20:17     Re: Citera

And ersJepp sson skrev:
Blir bra det thumbs up

Köpte du egen brotsch, eller lånade du av samma person som jag fick låna av här på forumet? I så fall borde den kallas för rejsa-brotschen snart med tanke på hur många som haft den.


Hade faktiskt brotschen själv, tror jag köpte den på Jula för 79:- , har brotschat 4 spindlar med den nu så jag är grymt nöjd sett till priset !
Installerade digitaler på fräsen för nån vecka sedan, hoppsan vad roligt det blev nu. Skall sätta dit en på z-axel också vad det lider.



_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ellac
Furulund





Här sedan: 06 Jun 2005
Inlägg: 683
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Jan 2017 22:59     Citera

Ny övre bärarm med egentillverkad camberjustering . Klar med nedre bärarmar också, saknar dock stötdämparfäste samt krängningshämmarfäste.





_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ellac
Furulund





Här sedan: 06 Jun 2005
Inlägg: 683
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Feb 2017 18:43     Citera

Motor och låda inhandlat , en 2 liters Duratec -10a och en 5 vxl Mista NC låda. Tror det kan bli bra!



_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ellac
Furulund





Här sedan: 06 Jun 2005
Inlägg: 683
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Feb 2017 00:01     Citera

Behövde lite inspiration så pausade byggandet av bakvagn och testade att lägga dit lite karossdelar och hjul, bakhjulet sitter med nedre bärarm och nya Westfield uprights, skall göra klart övre också vad det lider.




_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Himlar
Linköping





Här sedan: 11 Mar 2007
Inlägg: 649
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Feb 2017 13:36     Citera

Snyggt bygge! Men efter att ha sett ditt jobb med dragbilen blev jag inte direkt förvånad
Hur ser SFRO på den här typen av "backbone-chassin"? Det finns ju inte mycket skydd vid en sidosmäll.


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ellac
Furulund





Här sedan: 06 Jun 2005
Inlägg: 683
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Feb 2017 18:28     Re: Citera

Himlar skrev:
Snyggt bygge! Men efter att ha sett ditt jobb med dragbilen blev jag inte direkt förvånad
Hur ser SFRO på den här typen av "backbone-chassin"? Det finns ju inte mycket skydd vid en sidosmäll.


Tack!

Tanken är att det skall tillföras lite rör på sidorna och därefter en fullbur också!

/Calle


_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ellac
Furulund





Här sedan: 06 Jun 2005
Inlägg: 683
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Mar 2017 18:08     Citera

Lite mer framvagn, nya dämpare och nedre infästning klar.




Bakvagn påbörjad, nästan klar med nedre bärarm, köpt Westfield uprights.




_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ellac
Furulund





Här sedan: 06 Jun 2005
Inlägg: 683
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Mar 2017 19:06     Citera

Lite mer bakvagn och ny fälg






_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
therealpinto
Skellefteå





Här sedan: 09 Dec 2002
Inlägg: 4568
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Mar 2017 06:57     Re: Citera

Ellac skrev:
Lite mer bakvagn och ny fälg


Japan Racing JR3 eller JR12?

Vilken dimension har du valt? Jag är lite nyfiken på hur de fälgarna ser ut annat än i en webbshop ;-)

Gustaf


_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
fuling
Stockholm/Bromma



Hjälpmoderator

Här sedan: 09 Jan 2003
Inlägg: 7832
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Mar 2017 10:21     Re: Citera

Om inte bilden lurar mig så lutar styrarmen inåt framåt sätt uppifrån.
Det betyder att ytterhjulet kommer svänga mer än innerhjulet.
Mao tvärs imot Ackerman prinsipen.
Eller har jag fel?



_________________
MVH Johan Sjölinder
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ellac
Furulund





Här sedan: 06 Jun 2005
Inlägg: 683
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Mar 2017 11:25     Re: Citera

therealpinto skrev:
Ellac skrev:
Lite mer bakvagn och ny fälg


Japan Racing JR3 eller JR12?

Vilken dimension har du valt? Jag är lite nyfiken på hur de fälgarna ser ut annat än i en webbshop ;-)

Gustaf


Hej Gustaf

JR12 16x8 ET33 , det var en av få fälgar jag hittade med hyggligt ET och 8" bredd.
Har någon bild till, säg till om du vill att jag tar fler och på vad.







_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ellac
Furulund





Här sedan: 06 Jun 2005
Inlägg: 683
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Mar 2017 11:27     Re: Citera

fuling skrev:
Om inte bilden lurar mig så lutar styrarmen inåt framåt sätt uppifrån.
Det betyder att ytterhjulet kommer svänga mer än innerhjulet.
Mao tvärs imot Ackerman prinsipen.
Eller har jag fel?



Hej Johan

Du har rätt, men som tur är styrarmen bara snabbt ditskruvad för ett test. Nya styrarmar med framåt/utåt vinkel skall tillverkas.

/Carl


_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
therealpinto
Skellefteå





Här sedan: 09 Dec 2002
Inlägg: 4568
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Mar 2017 11:49     Citera

Tack för fälgbilderna!

Jag ska ha lägre ET men samma dimensioner, det jag är mest nyfiken på är vilket "djup" fälgen har, dvs hur den ser ser ut mer snett framifrån/bakifrån. Men det kanske är olika med olika ET också.

Gustaf


_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
fuling
Stockholm/Bromma



Hjälpmoderator

Här sedan: 09 Jan 2003
Inlägg: 7832
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Mar 2017 17:58     Citera

Citat:
Du har rätt, men som tur är styrarmen bara snabbt ditskruvad för ett test. Nya styrarmar med framåt/utåt vinkel skall tillverkas.


Bra du är medveten thumbs up
Vad som är bäst, opptimalt, har jag ingen aning om.
Jag tror det beror på den del faktorer.
Bla typ av däck, hastighet man tänkt åka, kurvradie, slippviklar, mm.
Utifrån ren rullradie, långsam fart,skulle jag gå på styrarms förlänging i centrum på bakaxen.
Om jag inte vet vad däcken vill ha mm skulle jag gå på skärningspunt i centrum på bakaxen.

Har du koll på guppstyrningen?

therealpinto:
Är det skrubbradien du fiskar efter? (lägre/högre ET)


_________________
MVH Johan Sjölinder
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
therealpinto
Skellefteå





Här sedan: 09 Dec 2002
Inlägg: 4568
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Mar 2017 19:37     Citera

Nej, det är rent utseendemässigt :-)

Caprin ska kanske få nya hjul och den är designad runt att klara ET20 på 8" fälg med hanterbar skrubbradie (för att vara en Capri...).

Gustaf


_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Morgan/Lotus 2018
tråden läst  
22037 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.309 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec