Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Morgan/Lotus 2019
<<   1, 2, 3, 4 ... 12, 13, 14   >>
3 besök senaste veckan (80819 totalt)
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Äntligen på hjul , snabbvisit i fina vädret och garagestädning under tiden.





_________________
Calle Olsson
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 874



Vad väger chassit som det står nu? Ser väldigt lätt ut... Samtidigt så ser det ju inte så überstyvt ut? Är detta bättre i verkligheten? Något som kan tillföras för att få midjan vridstyvare?

_________________
Magnus Falk
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
stilldouble skrev:
Vad väger chassit som det står nu? Ser väldigt lätt ut... Samtidigt så ser det ju inte så überstyvt ut? Är detta bättre i verkligheten? Något som kan tillföras för att få midjan vridstyvare?


Vågar inte gissa vad det väger nu men ramen i sig är väldigt lätt! Det skall till en hel del rör och dessutom en fullbur som styvar upp ordentligt .

Nästa steg är fixa okhållare till frambromsarna och måtta in styrväxel och göra styrarmar.

Efter det skall karossen läggas på för att bygga golv/sittbrunnar och burinfästningar. Kanske fuskar jag lite med motor och växellådsinstallationen också , är sugen på lite mekaniska jobb för att bryta av med från svetsning och kapning..!

_________________
Calle Olsson
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



stilldouble skrev:
Vad väger chassit som det står nu? Ser väldigt lätt ut... Samtidigt så ser det ju inte så überstyvt ut? Är detta bättre i verkligheten? Något som kan tillföras för att få midjan vridstyvare?

Även om det ser klent ut så är det nog vridstyvare än ett Morgan chassie. Det består av två längsgående balkar med tvärsnitt som ett Z. I en av dem har de dessutom gjort ett stort hål som tar nästan hela livhöjden för dra ut avgassystemet genom.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



liten fråga.. kommer du förstärka länkarms infästningarna så det blir "dubbleshear"... dvs ett fäste in mot schassiet på var sida om bärarms ledlagren?? eller det e kanske onödigt på ett så lätt fordon?

_________________
Michael Thulesius
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Michael Th skrev:
liten fråga.. kommer du förstärka länkarms infästningarna så det blir "dubbleshear"... dvs ett fäste in mot schassiet på var sida om bärarms ledlagren?? eller det e kanske onödigt på ett så lätt fordon?


Hej Micke

Förstärkas skall det såklart göras, än så länge är det mest provmonterat. Har dock inte riktigt bestämt mig riktigt för hur infästningarna skall se ut ännu.

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Har äntligen fått lite tid och lust att skruva igen, fortsatt med framvagnen och styrväxel. Tror mig ha fått till Ackerman, vettig camberkomensation så jag tror det skall bli bra.

Lite svetsning kvar men det närmar sig.







_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
På mark för första gången med motor och låda i:





_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Börjat hänga på lite plast ytterst provisorisk , känns som måtten kan stämma och stuket bli som jag tänkt
men mycket testade kvar ..




_________________
Calle Olsson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3352



Vackert!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Snyggt/bra som vanligt..
Hur löstes fordmotor/miata lådans ihop parning.. Eller är det en bolton lösning?
Vad blir det för bränsle system. ? Sprut?
Alltid trevligt att se dina lösningar på problemen..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Michael Th skrev:
Snyggt/bra som vanligt..
Hur löstes fordmotor/miata lådans ihop parning.. Eller är det en bolton lösning?

Det ska vara bolt on om jag inte minns fel, Ford Duratec och Mazda MZR (motorn i bl.a. MX-5 NC) är i mångt och mycket samma motor (utvecklades av Mazda och Ford gemensamt).

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Michael Th skrev:
Snyggt/bra som vanligt..
Hur löstes fordmotor/miata lådans ihop parning.. Eller är det en bolton lösning?
Vad blir det för bränsle system. ? Sprut?
Alltid trevligt att se dina lösningar på problemen..


Tack Micke!

Duratec och Miatalåda passar ganska bra ihop , inte perfekt men tillräckligt bra för att det skall funka.
Svänghjul och kopplingsbiten har jag inte riktigt hunnit fundera så mycket över än dock men det skall nog läsa sig!

Det blir någon form Av eftermarknadssprut, har inte kollat så noga på fabrikat osv än.

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Har fått en del gjort även om det kanske inte syns.. bygger "torpedvägg" och golv samtidigt som jag försöker
förstärka och triangulera så gott det går.

Funderar över stolar och pedalställ. Någon som har handlat här eller har tips om liknande:

Stol : http://www.kitcardirect.co.uk/popular-products/fibreglass-high-back-se . . . .

Pedalställ : http://www.kitcardirect.co.uk/premium-kit-car-hydraulic-clutch-pedal-b . . . .





_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Fortsätter svetsa rör hit och dit, hade nog varit enklare att bygga ett eget chassi från grunden.. Men jag tror det här kan bli riktigt bra till slut.

Sittbrunnar och torpedvägg närmar sig, blev nöjd med plåtjobbet idag, fick till en av de svåra
plåtarna med vettigt resultat , bara andra sidan kvar ..



_________________
Calle Olsson
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Läckert!

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Äntligen fått hem stolar och pedalställ från England, nöjd med båda delar , verkar vara helt ok .

Har monterat förarstol och är snart klar med placering av pedalställ. Därefter kommer montering av rattstång mm och sen är det nog snart dax för SFRO 1 (?)

Skall bli roligt att komma vidare , "skitjobbet" med rör och svets är jag lite trött på nu och behöver lite ombyte!

Har köpt 45 mm segment för att bocka en båge och en rörmotch också när det var black Friday rea på chassisparts.nl !






_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Bakvagn och diffinfästning strax färdig, måste beställa en kortare drivaxel till vänstersidan.

Nästa projekt blir att få till styrning / rattaxel.




_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
First touchdown :





_________________
Calle Olsson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Nice!!!

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Snyggt thumbs up
Med tanke på dina tidigare byggen lär vi inte bli besvikna

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Morgan/Lotus 2019
<<   1, 2, 3, 4 ... 12, 13, 14   >>
3 besök senaste veckan (80819 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande