Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Morgan/Lotus 2019
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12, 13, 14   >>
7 besök senaste veckan (80850 totalt)
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:




Håller med om detaljer, kanske byta skruvarna mot rundade, möjligen i mässing?


Inspirerad från Bugattin hade jag först tänkt göra handtaget helt i mässing men sen fick jag för mig att det skulle se konstigt ut i och med att allt annat är aluminium ?

Men ett par mässingskruvar kanske man skulle fixa till, det kan jag ju svarva ..

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Michael Th skrev:
Trevligt handtag... är det det ej strömledande unobtainium??

Mycket bra gjort... kanske släta skruvskallar utan ..allt
ps den däringa "buggatin" ??? finns det någonstanns bilder på den?? Ds.


Tack! Är inte så orolig över att det är strömledande, resten av huset är i plast.

Missade att fota Bugattin tyvärr ! Såg nått foto på Facebook men nu hittar jag det inte..

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Bygger kylsystem , som alltid härlig mig av sånt "bra att ha" som sparats i garaget.

Byggt ett främre motorfäste också för att förhindra att motorn rör sig för mycket i sidled, svårt att se men det sitter gummibussningar i vardera nederkant.

Svarvat adapter till en kylslang med tempgivare





_________________
Calle Olsson
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5554



Om bugattin är TH35an med hojmotor så finns det en byggtråd på svenska locostforumet. Fantastiskt läckert bygge!

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
2fast4u skrev:
Om bugattin är TH35an med hojmotor så finns det en byggtråd på svenska locostforumet. Fantastiskt läckert bygge!


Näe, Bugattin på Knutstorp hade en rak 2,8 liters Jaguar 6a så det var inte samma.

Tack för tipset om TH35an dock , vansinnigt tjusig även den ( http://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/8157-th35/&tab=comme . . . . )

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Lååångsamt går det framåt, bilderna är snarlika det jag postade sist men nu finns lite mer funktion.

Är i sluttampen på Maxxecu installationen som jag får hjälp med som tur är, skall byggas mer elsystem och dashen jag köpt skall integreras.

För övrigt startklar ! Soppasystem klart , fick tag på ett original Morgan tanklock. Bromssystem klart och luftat.

Avgassystem under arbete , vill ha sidepipe dold under skärmen.

Snart dags för uppstart och provtur. Sen blir det karossjobb och lack under vintern.






_________________
Calle Olsson
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Imponerande bygge Calle!
Välgjort och snyggt. Det blir en stilig bil thumbs up

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Häftigt!

Vad väntas skapelsen väga sen?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Marcus S skrev:
Imponerande bygge Calle!
Välgjort och snyggt. Det blir en stilig bil thumbs up


Tackar !

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
erikjakan skrev:
Häftigt!

Vad väntas skapelsen väga sen?


Jag vet inte riktigt, jag hoppas på runt 700 kg men huruvida det är rimligt eller inte är jag osäker på.. i vissa hänseenden är den väldigt lätt (ram mm) , men det sitter "tunga" hjul , onödigt stora bromsar mm , se skall dem ha lite inredning också.

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



Trevligt
Vad för kylare... liknar en från en mb 190 ..? Ser smidig ut...

_________________
Michael Thulesius
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Ellac skrev:
erikjakan skrev:
Häftigt!

Vad väntas skapelsen väga sen?


Jag vet inte riktigt, jag hoppas på runt 700 kg men huruvida det är rimligt eller inte är jag osäker på.. i vissa hänseenden är den väldigt lätt (ram mm) , men det sitter "tunga" hjul , onödigt stora bromsar mm , se skall dem ha lite inredning också.

/Calle


700 vore ju grymt, mycket häftigare concept detta än en Seven

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Michael Th skrev:
Trevligt
Vad för kylare... liknar en från en mb 190 ..? Ser smidig ut...


Helt rätt, MB 190 kylare är det, passade utmärkt på alla ledder !

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
erikjakan skrev:
Ellac skrev:
erikjakan skrev:
Häftigt!

Vad väntas skapelsen väga sen?


Jag vet inte riktigt, jag hoppas på runt 700 kg men huruvida det är rimligt eller inte är jag osäker på.. i vissa hänseenden är den väldigt lätt (ram mm) , men det sitter "tunga" hjul , onödigt stora bromsar mm , se skall dem ha lite inredning också.

/Calle


700 vore ju grymt, mycket häftigare concept detta än en Seven


Tack , jag är spänd på både vikt och funktion.. hoppas chassi och uppträdande levererar!

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Michael Th skrev:
Trevligt
Vad för kylare... liknar en från en mb 190 ..? Ser smidig ut...


Helt rätt, MB 190 kylare är det, passade utmärkt på alla ledder !

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Uppgång och fall...

Igår avslutades det sista på Maxxecu installationen, det blev riiiktigt snyggt och ordentligt !

Sent på lärdagskvälllen kunde vi för första gången vrida om nyckeln och köra upp oljetrycket, någon timma senare vred vi om för start och den brummande snällt igång.

Vi hade igång den tre gånger under kvällen och den fungerade bra utan missljud.

Dagen efter rullade jag ut den ut garaget för en en provkörning, startade och gick 5-10 sekunder för att sedan dö. Inte mer med det tänkte jag, det är bara en enkel grundmapp så att den skulle ha stabil tomgång mm hade jag inge räknat med.

Vid nästa startförsök låter motorn plötsligt annorlunda , nästan kompressionslös. Den vill inte starta och med öppna spjäll hör jag hur den pumpar ut luft genom spjällen. Märkligt .

Jag skruvar av ventilkåpan och möts av en ytterst tråkig syn, kraftiga metallflingor runt två av kamföljarna på avgaskammen. När jag drar runt motorn för hand går det väldigt trögt runt TDC..

Vid motorn i TDC står avgaskammen helt fel, den kan omöjligen ha stått så fel tidigare. Det ser ut som minst två följare och ventiler har låst sig.

Givetvis bedrövad funderar jag över vad som gått fel.

Det ser väldigt torrt ut under ventilkåpan, det verkar nästan som att den inte fått nån olja till tippen. Innan uppstart (några veckor tidigare) smorde jag in kamlobar mm med sån där röd Clevite inkörningsolja / fett och fyllde kambrunnarna med olja. Av detta syns nu inget.

Oljetryckgivaren som jag monterat på oljefilterhuset visade 5-6 kg oljetryck i Dashen hela tiden.

Om det skulle vara så att oljan av nån anledning inte nått toppen, borde då inte lyftar mm rasslat som attan..?

Motorn är en Duratec 2.0 från 2010. Det lutar väl åt att jag får handla en ny spis men jag vill såklart veta vad som gått fel så att det inte händer igen.

De saker jag gjort som har med oljesystemet att göra är ett Raceline oljetråg och sedan ett remote filterhus då original inte fick plats.

Några teorier?

Nån som har en motor att sälja?

Bilder



_________________
Calle Olsson
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Trist!

Har du extern oljefilterflytt?

Klassikern är att montera slangarna till oljefilterflytten fel så oljepumpen får jobba mot backventilen i oljefiltret.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Fy vad tråkigt
Var mäter du oljetrycket, i oljefilterhuset? I så fall kan det vara stopp i filter eller kanalen in i blocket.
Det är mekaniska tryckare på Duratec'n, så de slamrar inte.
Kamkedjespännaren är hydraulisk så om du inte har oljetryck och kammen trögar kan den hoppa i och med att kedjan inte hålls spänd. Normalt sätt snurrar vevlagerna först på Duratec'n om man tappar oljetryck.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Wärhner skrev:
Trist!

Har du extern oljefilterflytt?

Klassikern är att montera slangarna till oljefilterflytten fel så oljepumpen får jobba mot backventilen i oljefiltret.



Japp... den teorin skulle kunna vara möjlig även även jag tycker jag funderade länge över slangdragningen..

Tack för bra tips!

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
Fy vad tråkigt
Var mäter du oljetrycket, i oljefilterhuset? I så fall kan det vara stopp i filter eller kanalen in i blocket.
Det är mekaniska tryckare på Duratec'n, så de slamrar inte.
Kamkedjespännaren är hydraulisk så om du inte har oljetryck och kammen trögar kan den hoppa i och med att kedjan inte hålls spänd. Normalt sätt snurrar vevlagerna först på Duratec'n om man tappar oljetryck.


Tack Magnus!

Motorn halv utriven nu , orkar inte mer idag.

Jag skrev fel från början , den är insugskammen som står fel.
Insugskammen har skrutit hååårt på den mittre överfallet , se bild. Teorin då är väl att antingen kedjan hoppat eller att friktionsbrickan till kamdrevet inte orkat hålla emot(?) när det började gå trögt.

Frågan varför den skurit där kvarstår, de andra överfallen ser bra ut. Peters teori om
felmonterade slangar på den externa oljefilterförflyttaren känns obehagligt logisk just nu.

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Ellac skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Fy vad tråkigt
Var mäter du oljetrycket, i oljefilterhuset? I så fall kan det vara stopp i filter eller kanalen in i blocket.
Det är mekaniska tryckare på Duratec'n, så de slamrar inte.
Kamkedjespännaren är hydraulisk så om du inte har oljetryck och kammen trögar kan den hoppa i och med att kedjan inte hålls spänd. Normalt sätt snurrar vevlagerna först på Duratec'n om man tappar oljetryck.


Tack Magnus!

Motorn halv utriven nu , orkar inte mer idag.

Jag skrev fel från början , den är insugskammen som står fel.
Insugskammen har skrutit hååårt på den mittre överfallet , se bild. Teorin då är väl att antingen kedjan hoppat eller att friktionsbrickan till kamdrevet inte orkat hålla emot(?) när det började gå trögt.

Frågan varför den skurit där kvarstår, de andra överfallen ser bra ut. Peters teori om
felmonterade slangar på den externa oljefilterförflyttaren känns obehagligt logisk just nu.



_________________
Calle Olsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Morgan/Lotus 2019
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12, 13, 14   >>
7 besök senaste veckan (80850 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande