Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 SMG -02, carbonschwarz. På g.. | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 19, 20, 21 >> 51 besök senaste veckan (81289 totalt) |
Han körde adaptionsprogram och allt visade grönt och att växlarna var adapterade.
Så betala o åka o packa mina grejer hos Helga. Men banan var ju trots allt öppen 1,5h till, så va fan. Köpte tre varv och körde på. Varmt o åska i luften. Fick kyla bilen efter varje varv, mkt trafik , gulflagg o ölspur på tre ställen. Fick ingen tidsförbättring men bilen funkade. Så packade ihop o bytte däck till Cup II:orna i årets jkla åskskur!! _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Efter en timme på vägen kom vxllådslampan på igen!!!
Körde tanken tom då hon ändå växlade. Efter jag tankat så slocknade den o kom aldrig tillbaka, men den har fortfarande problem med växel 6. Ibland vill den inte lägga i den, och ibland när jag behöversakta ned o släpper gas kastar den ur sexan o går till neutral.?!?! Konstigt. Körde fem timmar o stannade o sov. Till råga på allt går den orent o bluddrar på mellan 3200-4300 rpm ungefär vid gaspådrag. Vid varvtal ovanför så går den fint. Kommer över bron till Malmö o ska stanna hos en kompisar Bjärred för lunch. Trycker på lite på ringleden o så kom motorlampan o bilen gick sjukt dåligt o hosta o bluddrar bara! Suck. Tar mig fram o tänker att det är färdigkört Men kunde starta o ta mig hem då den slocknade. Fick hjälp på vägen hem med lite felsökning i regnet i Vårgårda 🤗🤗🤗👌🏻👌🏻👌🏻 _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Blir inte så mkt klokare på felkoderna, och dessutom säger datorn att den inte kan kommunicera med Traction Control system?
Så på listan att beställa o göra tror jag ser ut som följer: Nya tändspolar och stift ( tips på bästa grejer o inköpsställe emottages gärna) Byta fjädrar på lådan samt växellägessenorn. Sen emottages gärna tips på hög oljetemp? Bara o byta oljekylet? Finns det eftermarknads som är bättre? 🤗 Om inte stift o spolar hjälper står väl vanosen på tur. Är det nån som installerad oljekyl till diffen då jag läst att de går varma med? _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Håller med måste jag säga. Körde per automatik lite fortare utan sonen i bilen dock _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Jäkla resa låter det som, tycker jag läser mycket på forumet om krånglande smg lådor. Hoppas du får fix på den. Jag är lite nyfiken på vad bogseringen av banan kostade mest nyfiken för om man själv står där en dag
_________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||||||
Tråkigt Fredrik!!!! Vet ju själv hur det är med strul.... Hur såg räkningen ut?? Tog dom betalt per/utställd kon också..?? Dom har ju onekligen bra fantasi på att hitta kostnader.... Träffade du Günter..? _________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||||||
Är det den halte o lytte?? Nurburgring ville ha 110EUR för konerna, och Bongard 364EUR för o köra ned till sin kyrkogård. Sen en slant för o ta sig därifrån 😪 _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Är det fullt med olja i behållaren till SMGn? Hade strul när min inte var helt full.
|
||||||
364EUR... Günter står i kundmottagningen. Alltid lika glad när man drar kortet... Synd att man inte kan se typ "allabolag.de" och kolla deras vinstmarginal.... _________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||||||
På turistkörningen på Ringen så gäller ju våra svenska trafikförsäkringar (men inte på trackdays). Däremot har ju i princip alla bolag numera skrivit bort vagnskadeförsäkringen även på turistkörningen. Trafikförsäkringen tar ju kostnad för räcken till exempel. Meeeeeen, frågan är, har alla bolag kommit ihåg att skriva bort bärgningsförsäkring på turistkörningen
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Jösses vänner. Den sommaren försvann kan man säga. Flyttat, bytte jobb som gick i konkurs o så var kaoset framme igen 😂 nytt jobb i veckan.
Nu har jag fått lite proffshjälp så det byttes växellägessensor, fjäder, mm men ingen skillnad på lådan. Så eftersom jag fick med en extra låda när jag köpte bilen så till slut bytte vi till den idag, och monterade den. Ut med bilen för ett tigertest vilket uteblev då det snöade, men vi körde en sväng o den verkade fungera som den ska. Jkligt skön känsla, men den ska testas på torra vägar snart Återstår att den går orent mellan 3500-4500 varv. Blir ett vevlager bytte först o främst. Vanos check är gjord o den ska va ok. Vi kollade koppling o svänghjul och det ser nytt ut. Lättat svänghjul. _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Bilen har även fått en ny lambdasond, avgastemp sensor, nya tändspolar o tändstift. Insuget trycktestat och är tätt, nytt bränslefilter, ny växellägessensor samt fjäder i lådan. Även dörrlåskolvwn fick lite kärlek...
_________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Tjo fin bil du har! Jag håller på att byta vevstakslager, och tänker när jag ändå har allt ute kanske man ska byta vevlager - men man kommer väl bara åt de nedre utan att plocka ur veven? Hur tänker du göra? Bra writeup om ditt Ringen äventyr! Micke _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||||||
Tack Micke 🤗 Om jag fattat det rätt tar man ner framvagnsbalken o oljetråget och in den vägen. Har inte börjat forska i exakt hur det ska gå till, men hoppas kunna ta lite experthjälp faktiskt.🤗 Men efter konsultation med Mattias så låter det som en motorrenovering light som står framför mig 🤪 _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
motorrenovering "light". Lager, packningar, vattenpump/termostat, olje termostat osv... Man skall även justera ventilspelet.
Min bil gick varm och oljetempen stack lite så skulle vilja ha ner kylarna o rengöra o inspektera med. Mkt jobb, lite tid _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Det som jag tror Micke menar är om vi skall byta vevlager och isåfall om det går att göra utan att ta ur vevaxeln. Nej vi byter inte vev lagren, dom brukar sällan vara dåliga. Har sett ett verktyg som man trycker in i oljekanalen på vevaxeln, sedan vrider man veven långsamt så skjuver verktyget den övre lagerskålen framför sig tills det är löst och kan bytas och så trycker man in det nya lagret med finger kraft. Men jag skulle nog gärna ändå lyfta ur veven när man gör den operationen. _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||||||
[quote="Mattias Redebratt"][quote="qvisfr"][quote="mitche"]
Sorry för trådkapningen, men då är jag med! Mina vevstaks lager var helt slut, på gränsen till obefintliga. Lycka till Micke _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||||||
Är jag bara trött eller säger ni vevlager om ramlager?
Vevlager byter man utan att demontera vevaxeln vilket är relativt enkelt jobb men tar lite tid. Att plocka ner veven är lite större... Byte mina vevlager i vintras och inte ramlager just av den anledningen. Sen så är "problembarnet" vev och inte ramlager. Hojta till om du vill ha lite tips på vevlagerbytet 🙂 Blev du av med misstämningarna efter byte av tändspolarna som jag blev? Min visade på ODB att 4:an var dålig (miss fire / fuel cut). _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 SMG -02, carbonschwarz. På g.. | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 19, 20, 21 >> 51 besök senaste veckan (81289 totalt) |