Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 SMG -02, carbonschwarz. På g..
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 19, 20, 21   >>
51 besök senaste veckan (81289 totalt)
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
Han körde adaptionsprogram och allt visade grönt och att växlarna var adapterade.

Så betala o åka o packa mina grejer hos Helga. Men banan var ju trots allt öppen 1,5h till, så va fan. Köpte tre varv och körde på. Varmt o åska i luften. Fick kyla bilen efter varje varv, mkt trafik , gulflagg o ölspur på tre ställen. Fick ingen tidsförbättring men bilen funkade.

Så packade ihop o bytte däck till Cup II:orna i årets jkla åskskur!!



_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
Efter en timme på vägen kom vxllådslampan på igen!!!
Körde tanken tom då hon ändå växlade. Efter jag tankat så slocknade den o kom aldrig tillbaka, men den har fortfarande problem med växel 6. Ibland vill den inte lägga i den, och ibland när jag behöversakta ned o släpper gas kastar den ur sexan o går till neutral.?!?!
Konstigt.

Körde fem timmar o stannade o sov.

Till råga på allt går den orent o bluddrar på mellan 3200-4300 rpm ungefär vid gaspådrag. Vid varvtal ovanför så går den fint.
Kommer över bron till Malmö o ska stanna hos en kompisar Bjärred för lunch. Trycker på lite på ringleden o så kom motorlampan o bilen gick sjukt dåligt o hosta o bluddrar bara! Suck.
Tar mig fram o tänker att det är färdigkört

Men kunde starta o ta mig hem då den slocknade.

Fick hjälp på vägen hem med lite felsökning i regnet i Vårgårda 🤗🤗🤗👌🏻👌🏻👌🏻








_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
Blir inte så mkt klokare på felkoderna, och dessutom säger datorn att den inte kan kommunicera med Traction Control system?

Så på listan att beställa o göra tror jag ser ut som följer:
Nya tändspolar och stift ( tips på bästa grejer o inköpsställe emottages gärna)
Byta fjädrar på lådan samt växellägessenorn.

Sen emottages gärna tips på hög oljetemp? Bara o byta oljekylet? Finns det eftermarknads som är bättre? 🤗

Om inte stift o spolar hjälper står väl vanosen på tur.
Är det nån som installerad oljekyl till diffen då jag läst att de går varma med?





_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
För övrigt imponerade Cup II:orna i regnet. Hyfsat bra grepp trots allt!

Igår blev hon en surfbil



_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
BTG skrev:
nickestrid skrev:
Det jag känner nu förtiden är att körkänsla väger tyngre än en bra tid!

Word! thumbs up

@Fredrik: Nej, den skall inte dricka 1l olja på några få varv. Hoppas du får ordning på SMGn.


Håller med måste jag säga. Körde per automatik lite fortare utan sonen i bilen dock

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Jäkla resa låter det som, tycker jag läser mycket på forumet om krånglande smg lådor. Hoppas du får fix på den. Jag är lite nyfiken på vad bogseringen av banan kostade mest nyfiken för om man själv står där en dag

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
nickestrid
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 270



Alexus skrev:
Jäkla resa låter det som, tycker jag läser mycket på forumet om krånglande smg lådor. Hoppas du får fix på den. Jag är lite nyfiken på vad bogseringen av banan kostade mest nyfiken för om man själv står där en dag


Tråkigt Fredrik!!!!
Vet ju själv hur det är med strul....

Hur såg räkningen ut??
Tog dom betalt per/utställd kon också..??
Dom har ju onekligen bra fantasi på att hitta kostnader....

Träffade du Günter..?

_________________
Nicklas strid
BMW M2 BTG-Räser
Porsche 964 Turbo -92
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
nickestrid skrev:
Alexus skrev:
Jäkla resa låter det som, tycker jag läser mycket på forumet om krånglande smg lådor. Hoppas du får fix på den. Jag är lite nyfiken på vad bogseringen av banan kostade mest nyfiken för om man själv står där en dag


Tråkigt Fredrik!!!!
Vet ju själv hur det är med strul....

Hur såg räkningen ut??
Tog dom betalt per/utställd kon också..??
Dom har ju onekligen bra fantasi på att hitta kostnader....

Träffade du Günter..?


Är det den halte o lytte??

Nurburgring ville ha 110EUR för konerna, och Bongard 364EUR för o köra ned till sin kyrkogård. Sen en slant för o ta sig därifrån 😪

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130



Du har inte gått i tankarna att konvertera bilen till manuell? Minns att jag sett någon tråd med en guide för detta, var varken speciellt svårt eller dyrt vill jag minnas. Ett perfekt vinterprojekt typ

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



Är det fullt med olja i behållaren till SMGn? Hade strul när min inte var helt full.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
nickestrid
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 270



qvisfr skrev:
nickestrid skrev:
Alexus skrev:
Jäkla resa låter det som, tycker jag läser mycket på forumet om krånglande smg lådor. Hoppas du får fix på den. Jag är lite nyfiken på vad bogseringen av banan kostade mest nyfiken för om man själv står där en dag


Tråkigt Fredrik!!!!
Vet ju själv hur det är med strul....

Hur såg räkningen ut??
Tog dom betalt per/utställd kon också..??
Dom har ju onekligen bra fantasi på att hitta kostnader....

Träffade du Günter..?


Är det den halte o lytte??

Nurburgring ville ha 110EUR för konerna, och Bongard 364EUR för o köra ned till sin kyrkogård. Sen en slant för o ta sig därifrån 😪


364EUR...

Günter står i kundmottagningen. Alltid lika glad när man drar kortet...
Synd att man inte kan se typ "allabolag.de" och kolla deras vinstmarginal....

_________________
Nicklas strid
BMW M2 BTG-Räser
Porsche 964 Turbo -92
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41552

Forumägare
Forumägare

På turistkörningen på Ringen så gäller ju våra svenska trafikförsäkringar (men inte på trackdays). Däremot har ju i princip alla bolag numera skrivit bort vagnskadeförsäkringen även på turistkörningen. Trafikförsäkringen tar ju kostnad för räcken till exempel. Meeeeeen, frågan är, har alla bolag kommit ihåg att skriva bort bärgningsförsäkring på turistkörningen

_________________
Magnus Thomé
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
Jösses vänner. Den sommaren försvann kan man säga. Flyttat, bytte jobb som gick i konkurs o så var kaoset framme igen 😂 nytt jobb i veckan.
Nu har jag fått lite proffshjälp så det byttes växellägessensor, fjäder, mm men ingen skillnad på lådan.
Så eftersom jag fick med en extra låda när jag köpte bilen så till slut bytte vi till den idag, och monterade den.
Ut med bilen för ett tigertest vilket uteblev då det snöade, men vi körde en sväng o den verkade fungera som den ska. Jkligt skön känsla, men den ska testas på torra vägar snart

Återstår att den går orent mellan 3500-4500 varv.
Blir ett vevlager bytte först o främst. Vanos check är gjord o den ska va ok.
Vi kollade koppling o svänghjul och det ser nytt ut. Lättat svänghjul.










_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
Bilen har även fått en ny lambdasond, avgastemp sensor, nya tändspolar o tändstift. Insuget trycktestat och är tätt, nytt bränslefilter, ny växellägessensor samt fjäder i lådan. Även dörrlåskolvwn fick lite kärlek...







_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106



qvisfr skrev:
Jösses vänner. Den sommaren försvann kan man säga. Flyttat, bytte jobb som gick i konkurs o så var kaoset framme igen 😂 nytt jobb i veckan.
Nu har jag fått lite proffshjälp så det byttes växellägessensor, fjäder, mm men ingen skillnad på lådan.
Så eftersom jag fick med en extra låda när jag köpte bilen så till slut bytte vi till den idag, och monterade den.
Ut med bilen för ett tigertest vilket uteblev då det snöade, men vi körde en sväng o den verkade fungera som den ska. Jkligt skön känsla, men den ska testas på torra vägar snart

Återstår att den går orent mellan 3500-4500 varv.
Blir ett vevlager bytte först o främst. Vanos check är gjord o den ska va ok.
Vi kollade koppling o svänghjul och det ser nytt ut. Lättat svänghjul.


Tjo fin bil du har!

Jag håller på att byta vevstakslager, och tänker när jag ändå har allt ute kanske man ska byta vevlager - men man kommer väl bara åt de nedre utan att plocka ur veven?

Hur tänker du göra?

Bra writeup om ditt Ringen äventyr!

Micke

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
mitche skrev:
qvisfr skrev:
Jösses vänner. Den sommaren försvann kan man säga. Flyttat, bytte jobb som gick i konkurs o så var kaoset framme igen 😂 nytt jobb i veckan.
Nu har jag fått lite proffshjälp så det byttes växellägessensor, fjäder, mm men ingen skillnad på lådan.
Så eftersom jag fick med en extra låda när jag köpte bilen så till slut bytte vi till den idag, och monterade den.
Ut med bilen för ett tigertest vilket uteblev då det snöade, men vi körde en sväng o den verkade fungera som den ska. Jkligt skön känsla, men den ska testas på torra vägar snart

Återstår att den går orent mellan 3500-4500 varv.
Blir ett vevlager bytte först o främst. Vanos check är gjord o den ska va ok.
Vi kollade koppling o svänghjul och det ser nytt ut. Lättat svänghjul.


Tjo fin bil du har!

Jag håller på att byta vevstakslager, och tänker när jag ändå har allt ute kanske man ska byta vevlager - men man kommer väl bara åt de nedre utan att plocka ur veven?

Hur tänker du göra?

Bra writeup om ditt Ringen äventyr!

Micke


Tack Micke 🤗

Om jag fattat det rätt tar man ner framvagnsbalken o oljetråget och in den vägen. Har inte börjat forska i exakt hur det ska gå till, men hoppas kunna ta lite experthjälp faktiskt.🤗

Men efter konsultation med Mattias så låter det som en motorrenovering light som står framför mig 🤪

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
motorrenovering "light". Lager, packningar, vattenpump/termostat, olje termostat osv... Man skall även justera ventilspelet.

Min bil gick varm och oljetempen stack lite så skulle vilja ha ner kylarna o rengöra o inspektera med. Mkt jobb, lite tid

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470



qvisfr skrev:
mitche skrev:
qvisfr skrev:
Jösses vänner. Den sommaren försvann kan man säga. Flyttat, bytte jobb som gick i konkurs o så var kaoset framme igen 😂 nytt jobb i veckan.
Nu har jag fått lite proffshjälp så det byttes växellägessensor, fjäder, mm men ingen skillnad på lådan.
Så eftersom jag fick med en extra låda när jag köpte bilen så till slut bytte vi till den idag, och monterade den.
Ut med bilen för ett tigertest vilket uteblev då det snöade, men vi körde en sväng o den verkade fungera som den ska. Jkligt skön känsla, men den ska testas på torra vägar snart

Återstår att den går orent mellan 3500-4500 varv.
Blir ett vevlager bytte först o främst. Vanos check är gjord o den ska va ok.
Vi kollade koppling o svänghjul och det ser nytt ut. Lättat svänghjul.


Tjo fin bil du har!

Jag håller på att byta vevstakslager, och tänker när jag ändå har allt ute kanske man ska byta vevlager - men man kommer väl bara åt de nedre utan att plocka ur veven?

Hur tänker du göra?

Bra writeup om ditt Ringen äventyr!



Micke


Tack Micke 🤗

Om jag fattat det rätt tar man ner framvagnsbalken o oljetråget och in den vägen. Har inte börjat forska i exakt hur det ska gå till, men hoppas kunna ta lite experthjälp faktiskt.🤗

Men efter konsultation med Mattias så låter det som en motorrenovering light som står framför mig 🤪


Det som jag tror Micke menar är om vi skall byta vevlager och isåfall om det går att göra utan att ta ur vevaxeln.
Nej vi byter inte vev lagren, dom brukar sällan vara dåliga.
Har sett ett verktyg som man trycker in i oljekanalen på vevaxeln, sedan vrider man veven långsamt så skjuver verktyget den övre lagerskålen framför sig tills det är löst och kan bytas och så trycker man in det nya lagret med finger kraft. Men jag skulle nog gärna ändå lyfta ur veven när man gör den operationen.

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
Jag är nog bättre på o köra än o skruva som du förstår

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106



[quote="Mattias Redebratt"][quote="qvisfr"][quote="mitche"]
qvisfr skrev:
Jösses vänner. Den sommaren
Det som jag tror Micke menar är om vi skall byta vevlager och isåfall om det går att göra utan att ta ur vevaxeln.
Nej vi byter inte vev lagren, dom brukar sällan vara dåliga.
Har sett ett verktyg som man trycker in i oljekanalen på vevaxeln, sedan vrider man veven långsamt så skjuver verktyget den övre lagerskålen framför sig tills det är löst och kan bytas och så trycker man in det nya lagret med finger kraft. Men jag skulle nog gärna ändå lyfta ur veven när man gör den operationen.


Sorry för trådkapningen, men då är jag med!
Mina vevstaks lager var helt slut, på gränsen till obefintliga.

Lycka till

Micke

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



Är jag bara trött eller säger ni vevlager om ramlager?
Vevlager byter man utan att demontera vevaxeln vilket är relativt enkelt jobb men tar lite tid.
Att plocka ner veven är lite större...
Byte mina vevlager i vintras och inte ramlager just av den anledningen.
Sen så är "problembarnet" vev och inte ramlager.

Hojta till om du vill ha lite tips på vevlagerbytet 🙂

Blev du av med misstämningarna efter byte av tändspolarna som jag blev?
Min visade på ODB att 4:an var dålig (miss fire / fuel cut).

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 SMG -02, carbonschwarz. På g..
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 19, 20, 21   >>
51 besök senaste veckan (81289 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande