Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 SMG -02, carbonschwarz. På g..
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 19, 20, 21   >>
15 besök senaste veckan (81237 totalt)
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
Peo.K skrev:
Mattias Redebratt skrev:
Johan Sjöström skrev:
Du behöver varv inte kompressor. Bilen klarar ju 7.45 utan allt för mkt klabb.

Jag säger bygg för pålitlighet och ge hundan i att trimma spisen. Lager kan det dock vara idé att köpa förstärkta kanske.



Håller med Johan thumbs up !


Håller med er båda, tror iofs att kompressormatning kan va lite ballt på gatan men för bana skulle jag aldrig åka med det då jag tror det ger ytterst lite tidsvinst.


På Nordslingan håller jag inte med

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



qvisfr skrev:
Peo.K skrev:
Mattias Redebratt skrev:
Johan Sjöström skrev:
Du behöver varv inte kompressor. Bilen klarar ju 7.45 utan allt för mkt klabb.

Jag säger bygg för pålitlighet och ge hundan i att trimma spisen. Lager kan det dock vara idé att köpa förstärkta kanske.



Håller med Johan thumbs up !


Håller med er båda, tror iofs att kompressormatning kan va lite ballt på gatan men för bana skulle jag aldrig åka med det då jag tror det ger ytterst lite tidsvinst.


På Nordslingan håller jag inte med



När motortempen stiger stryper ecu ner effekten så det skiljer inte mycket mot en orörd S54 på nordslingan, har åkt framför bakom och brevid en ESS-kitad och skillnaden är otroligt liten när den har piskats hårt runt slingan!
Släng på ett kolfiberinsug och njut av äkta skönsång istället🏁🤤

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
costask2
Klippan
Här sen Jun 2016
Inlägg: 16



qvisfr skrev:
costask2 skrev:
qvisfr skrev:
costask2 skrev:
M3:n kom väl ut som GTR modell med V8 installerad. Så det borde väll inte behöva SFRO besiktning? Kanske har fel där inte riktigt säker
Ska du installera en kompressor så rekommenderar jag Multi Layer Steel toppackning med ARP bultar, sen tycker jag inte att det behövs ngt annat om du inte vill köra över 600hk , kanske ngn starkare koppling
https://store.vacmotorsports.com/mobile/bmw-spec-e46-multi-layered-ste . . . .
https://store.vacmotorsports.com/mobile/arp--raceware-performance-head . . . .
Killen som renoverade min bil i Grekland kör med ESS575 vardagligen i sin m3:a, plus att han monterade mindre kompressor hjul också så den laddar lite mer, det enda modifikationen han gjorde var MLS toppackning och ARP bultar , resten är original fast nyrenoverat, kört så i över 3 år mesta dels stadskörning hehehe o på somrarna så är det runt 35 grader sol i bästa fall, annars uppåt 40, så jag tror det är ok med original grejer på den motorn


låter som en Greklands semester är på intågande


Hahahaha hojta till så följer jag med så kan jag se till att vi äter gott o dricker ouzo under tiden dem bygger din motor så kan vi ta bmwteknikerns bil o sladda runt lite o känna på hur kompressor hästarna känns hahaha


får fixa jobb på Aegan först


Hahaha jasså, verkar vara i samma bransch är du den som förstör grejerna i luften eller den som lagar det på marken??

_________________
----- Konstantinos Kasmeridis -----

Ban/vardagsbil: BMW m3 e46
Ny projektbil: BMW 320 e21 med s14 maskin
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Peo.K skrev:
qvisfr skrev:
Peo.K skrev:
Mattias Redebratt skrev:
Johan Sjöström skrev:
Du behöver varv inte kompressor. Bilen klarar ju 7.45 utan allt för mkt klabb.

Jag säger bygg för pålitlighet och ge hundan i att trimma spisen. Lager kan det dock vara idé att köpa förstärkta kanske.



Håller med Johan thumbs up !


Håller med er båda, tror iofs att kompressormatning kan va lite ballt på gatan men för bana skulle jag aldrig åka med det då jag tror det ger ytterst lite tidsvinst.


På Nordslingan håller jag inte med



När motortempen stiger stryper ecu ner effekten så det skiljer inte mycket mot en orörd S54 på nordslingan, har åkt framför bakom och brevid en ESS-kitad och skillnaden är otroligt liten när den har piskats hårt runt slingan!
Släng på ett kolfiberinsug och njut av äkta skönsång istället🏁🤤


Det där låter ju väldigt konstigt, det måste mest ha berott på föraren. När min bränslepump höll på att ge med sig gav den ca 50 hk mindre i maskin, detta medförde ca 2 sek tapp på kinnekulle. På en längre bana som ringen borde 100-150 hk göra rätt stor skillnad.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



[quote="AL"]
Peo.K skrev:
qvisfr skrev:
Peo.K skrev:
Mattias Redebratt skrev:
Johan Sjöström skrev:
Du behöver varv inte kompressor. Bilen klarar ju 7.45 utan allt för mkt klabb.

Jag säger bygg för pålitlighet och ge hundan i att trimma spisen. Lager kan det dock vara idé att köpa förstärkta kanske.



Håller med Johan thumbs up !


Håller med er båda, tror iofs att kompressormatning kan va lite ballt på gatan men för bana skulle jag aldrig åka med det då jag tror det ger ytterst lite tidsvinst.


På Nordslingan håller jag inte med


När motortempen stiger stryper ecu ner effekten så det skiljer inte mycket mot en orörd S54 på nordslingan, har åkt framför bakom och brevid en ESS-kitad och skillnaden är otroligt liten när den har piskats hårt runt slingan!
Släng på ett kolfiberinsug och njut av äkta skönsång istället🏁🤤


Det där låter ju väldigt konstigt, det måste mest ha berott på föraren. När min bränslepump höll på att ge med sig gav den ca 50 hk mindre i maskin, detta medförde ca 2 sek tapp på kinnekulle. På en längre bana som ringen borde 100-150 hk göra rätt stor skillnad.

//AL


Föraren är proffs på att hålla plattan i mattan, jag lovar! Och maskinen är frisk.
Med otroligt liten skillnad men jag inte att det är jämt skägg mellan en original och en kompressorkittad men det är inga 200 hk extra hk som levereras när den är riktigt varm o go:-)
Tror faktiskt inte överladdat på S54 är optimalt på ringen just pga den extra värme som genereras, fler hade nog åkt med det om det vore stabilt då det är förhållandevis billig trimning.

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
[quote="Peo.K"]
AL skrev:
Peo.K skrev:
qvisfr skrev:
Peo.K skrev:
Mattias Redebratt skrev:
Johan Sjöström skrev:
Du behöver varv inte kompressor. Bilen klarar ju 7.45 utan allt för mkt klabb.

Jag säger bygg för pålitlighet och ge hundan i att trimma spisen. Lager kan det dock vara idé att köpa förstärkta kanske.



Håller med Johan thumbs up !


Håller med er båda, tror iofs att kompressormatning kan va lite ballt på gatan men för bana skulle jag aldrig åka med det då jag tror det ger ytterst lite tidsvinst.


På Nordslingan håller jag inte med


När motortempen stiger stryper ecu ner effekten så det skiljer inte mycket mot en orörd S54 på nordslingan, har åkt framför bakom och brevid en ESS-kitad och skillnaden är otroligt liten när den har piskats hårt runt slingan!
Släng på ett kolfiberinsug och njut av äkta skönsång istället🏁🤤


Det där låter ju väldigt konstigt, det måste mest ha berott på föraren. När min bränslepump höll på att ge med sig gav den ca 50 hk mindre i maskin, detta medförde ca 2 sek tapp på kinnekulle. På en längre bana som ringen borde 100-150 hk göra rätt stor skillnad.

//AL


Föraren är proffs på att hålla plattan i mattan, jag lovar! Och maskinen är frisk.
Med otroligt liten skillnad men jag inte att det är jämt skägg mellan en original och en kompressorkittad men det är inga 200 hk extra hk som levereras när den är riktigt varm o go:-)
Tror faktiskt inte överladdat på S54 är optimalt på ringen just pga den extra värme som genereras, fler hade nog åkt med det om det vore stabilt då det är förhållandevis billig trimning.


På den gamla asfalten gjorde loaded med mkt sämre däck fullvarv på 7:22.....just saying

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Malex
Vässan
Här sen Sep 2013
Inlägg: 91



Jag har också svårt att tro att det inte skulle skilja nämnvärt mellan en kompressormatad vs en original M3.
Det finns ju olika satser så kanske att ett gammalt 420hk kit utan intercooler drar ganska jämt när det går riktigt varmt.

Skulle vilja se någon med en stock M3 dra jämt med denna

https://www.youtube.com/watch?v=c71kqgM92ek


/Alexander

_________________
Aleksandr Westholmskinski
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Tror det sitter ett 550 kit med stor ic, PPF byggde ihop maskinen samt gjort mappning så det är riktigt gjort.
När jag hade V8:an drog vi exakt jämt mellan 150-280 km/h, jag hade mappat, catless, kort utväxling vilket hjälper en del så visst går den bättre med kompressor än en utan!
Men han har uppenbara värmeproblem med sin bil när det är varma dagar på ringen, både olja och vattentemp sticker ordentligt, vattentempen sticker iväg in på det röda och då får han slå av, han kör full värme i kupen ständigt, Så helt optimalt är det inte på en så lång bana som ringen, tror inte det finns en enda E46 M3 med kompressor på ringen som inte har problem med överhettning, man kan säkert klara 1 varv men att mata stintar på 5-7 varv tror jag blir tufft för bilen, Då får man åka Renault

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



[quote="qvisfr"]
Peo.K skrev:
AL skrev:
Peo.K skrev:
qvisfr skrev:
Peo.K skrev:
Mattias Redebratt skrev:
Johan Sjöström skrev:
Du behöver varv inte kompressor. Bilen klarar ju 7.45 utan allt för mkt klabb.

Jag säger bygg för pålitlighet och ge hundan i att trimma spisen. Lager kan det dock vara idé att köpa förstärkta kanske.



Håller med Johan thumbs up !


Håller med er båda, tror iofs att kompressormatning kan va lite ballt på gatan men för bana skulle jag aldrig åka med det då jag tror det ger ytterst lite tidsvinst.


På Nordslingan håller jag inte med


När motortempen stiger stryper ecu ner effekten så det skiljer inte mycket mot en orörd S54 på nordslingan, har åkt framför bakom och brevid en ESS-kitad och skillnaden är otroligt liten när den har piskats hårt runt slingan!
Släng på ett kolfiberinsug och njut av äkta skönsång istället🏁🤤


Det där låter ju väldigt konstigt, det måste mest ha berott på föraren. När min bränslepump höll på att ge med sig gav den ca 50 hk mindre i maskin, detta medförde ca 2 sek tapp på kinnekulle. På en längre bana som ringen borde 100-150 hk göra rätt stor skillnad.

//AL


Föraren är proffs på att hålla plattan i mattan, jag lovar! Och maskinen är frisk.
Med otroligt liten skillnad men jag inte att det är jämt skägg mellan en original och en kompressorkittad men det är inga 200 hk extra hk som levereras när den är riktigt varm o go:-)
Tror faktiskt inte överladdat på S54 är optimalt på ringen just pga den extra värme som genereras, fler hade nog åkt med det om det vore stabilt då det är förhållandevis billig trimning.


På den gamla asfalten gjorde loaded med mkt sämre däck fullvarv på 7:22.....just saying


Nu körs ju inte loaded på 7:22 helvarv enbart för att det sitter en kompressor:-) Är ju ett galet fränt bygge.
Dom snabbe pöjka på ringen åker ju 7:15 utan överladd så potential i bilen finns ju med orig spis.

Men ska du ändå riva ner motorn så bygg upp med riktiga grejer och häng på en kompressor! Blir du varm och vill svalka dig är det bara att hoppa in Renåån, den står ständigt i depån med motorn i gång och Ac inställd på 20 grader

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



[quote="Peo.K"]
qvisfr skrev:
Peo.K skrev:
AL skrev:
Peo.K skrev:
qvisfr skrev:
Peo.K skrev:
Mattias Redebratt skrev:
Johan Sjöström skrev:
Du behöver varv inte kompressor. Bilen klarar ju 7.45 utan allt för mkt klabb.

Jag säger bygg för pålitlighet och ge hundan i att trimma spisen. Lager kan det dock vara idé att köpa förstärkta kanske.



Håller med Johan thumbs up !


Håller med er båda, tror iofs att kompressormatning kan va lite ballt på gatan men för bana skulle jag aldrig åka med det då jag tror det ger ytterst lite tidsvinst.


På Nordslingan håller jag inte med


När motortempen stiger stryper ecu ner effekten så det skiljer inte mycket mot en orörd S54 på nordslingan, har åkt framför bakom och brevid en ESS-kitad och skillnaden är otroligt liten när den har piskats hårt runt slingan!
Släng på ett kolfiberinsug och njut av äkta skönsång istället🏁🤤


Det där låter ju väldigt konstigt, det måste mest ha berott på föraren. När min bränslepump höll på att ge med sig gav den ca 50 hk mindre i maskin, detta medförde ca 2 sek tapp på kinnekulle. På en längre bana som ringen borde 100-150 hk göra rätt stor skillnad.

//AL


Föraren är proffs på att hålla plattan i mattan, jag lovar! Och maskinen är frisk.
Med otroligt liten skillnad men jag inte att det är jämt skägg mellan en original och en kompressorkittad men det är inga 200 hk extra hk som levereras när den är riktigt varm o go:-)
Tror faktiskt inte överladdat på S54 är optimalt på ringen just pga den extra värme som genereras, fler hade nog åkt med det om det vore stabilt då det är förhållandevis billig trimning.


På den gamla asfalten gjorde loaded med mkt sämre däck fullvarv på 7:22.....just saying


Men ska du ändå riva ner motorn så bygg upp med riktiga grejer och häng på en kompressor! Blir du varm och vill svalka dig är det bara att hoppa in Renåån, den står ständigt i depån med motorn i gång och Ac inställd på 20 grader


thumbs up

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Frågan är vad RG lyckats köra samma bil på utan kompressor? MEn sen är han väl väldigt rätt snubbe att ta vara på den extra effekten.

Jag står kvar vid att Q inte behöver någon kompressor i dagsläget MEN visst kan man bygga en bil där dom inre komponenterna är överdimensionerade för att tåla en ev effekthöjing det är ju aldrig fel men då blir det frågan om att öppna börsen ytterliggare her Q

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
C.Harrysson
Kinnekulle
Här sen Jan 2009
Inlägg: 68



Backar den 3 grader tändning på bank 2 konstant? Även låglast?

Kan ju mycket väl vara så att det är mekaniskt oväsen som knacksensorn känner av.

Men dricker maskin olja är det ju hög tid för genomgång och uppmätning.

_________________
Carl Harrysson

Bmw 325 E30
BMW 328 E36
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
C.Harrysson skrev:
Backar den 3 grader tändning på bank 2 konstant? Även låglast?

Kan ju mycket väl vara så att det är mekaniskt oväsen som knacksensorn känner av.

Men dricker maskin olja är det ju hög tid för genomgång och uppmätning.


Hej Carl.
Härligt o se dig här
Ja, det stämmer tyvärr. Tycker den tar en del olja. Mer än den borde, så en översyn är nog på sin plats.
Just din teori med knacksensorn har jag fått från BMW experterna också faktiskt...
Tror att lyfta ur motorn i första läget är ett måste. Vevlager o l ite annat smått o gott ska bytas ändå, sen får man väl mäta upp kolvar antar jag o se hur det ser ut.
Ny topplockspackning, slipar man in ventilerna med?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Frågan är vad RG lyckats köra samma bil på utan kompressor? MEn sen är han väl väldigt rätt snubbe att ta vara på den extra effekten.

Jag står kvar vid att Q inte behöver någon kompressor i dagsläget MEN visst kan man bygga en bil där dom inre komponenterna är överdimensionerade för att tåla en ev effekthöjing det är ju aldrig fel men då blir det frågan om att öppna börsen ytterliggare her Q


Jag behöver ingen kompressor i dagsläget. Sant.
Men om man ändå har isär den så tänker jag att om det finns delar att välja som funkar för en ev framtida kompressor, så varför inte

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
Peo.K skrev:

Men ska du ändå riva ner motorn så bygg upp med riktiga grejer och häng på en kompressor! Blir du varm och vill svalka dig är det bara att hoppa in Renåån, den står ständigt i depån med motorn i gång och Ac inställd på 20 grader



Viva La France

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246



Ang. kompressor eller inte tror jag också att det kan innebära en del kommande problem med värme osv OM man inte tar höjd för det innan. S54 är ju rejält högkompad och rätt extrem redan från fabrik, så krävs väl ingen raketforskare att förstå att en effektökning med 200hk har konsekvenser och att saker inte är dimensionerat för det från början. Men ska man renovera motorn ändå skulle jag nog också kolla på alternativ och ta höjd för mer effekt om det inte innebär en jättemycket högre kostnad. Varför inte liksom? Går ju att åka sugmotor ändå

Kan inte en anledning att sugmotor-bilar och kompressor bilar åker rätt jämnt på Ringen vara att det är en rätt snabb bana, dvs. inte supermånga ställen där du är nere på väldigt låg hastighet och ska accelerera iväg. Då blir ju behovet av högre effekt inte lika stor. Skillnaden på svenska små banor skulle nog bli större.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Men ska man renovera motorn ändå skulle jag nog också kolla på alternativ och ta höjd för mer effekt om det inte innebär en jättemycket högre kostnad. Varför inte liksom? Går ju att åka sugmotor ändå
.


så tänker jag med. Sen vet jag ju knappt skillnaden på alla o vilka delar jag behöver så jag sitter ju i knät på expertisen ändå

Men skulle vilja ha fram en lista på bra grejer o byta, samt olika priser så man kan jämföra

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Peo.K skrev:
Släng på ett kolfiberinsug och njut av äkta skönsång istället🏁🤤


Här är svaret!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
BTG skrev:
Peo.K skrev:
Släng på ett kolfiberinsug och njut av äkta skönsång istället🏁🤤


Här är svaret!


ja den står högt på önskelistan

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
C.Harrysson skrev:
Backar den 3 grader tändning på bank 2 konstant? Även låglast?

Kan ju mycket väl vara så att det är mekaniskt oväsen som knacksensorn känner av.

Men dricker maskin olja är det ju hög tid för genomgång och uppmätning.


Hej Carl

Vill du komma förbi garaget en dag?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 SMG -02, carbonschwarz. På g..
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 19, 20, 21   >>
15 besök senaste veckan (81237 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande