Andra projekttrådar
Nybygge hobbygarage
33 besök senaste veckan (30119 totalt)
1, 2, 3   >>
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1834


Trådstartare
Startar en terapitråd i väntan på att kunna sätta igång med nya tävlingsbilen på allvar. Kommer i denna tråden visa vad jag sysslat med under min frånvaro på rejsa de senaste åren. Sammanfattningsvis kan man säga att det är allt annat än att skruva hobbybil i alla fall...

Min fru och jag köpte en tomt 2012 då vi tröttnade på budgivningar som av olika anledningar inte gick vår väg. Tomten hade varit till salu länge, kanske beroende på att mäklaren ägde huset bredvid och inte ville ha ett nytt hus, betydligt högre beläget, som närmsta granne. Med en ny mäklare så exponerades tomten bättre, vi hittade den och slog till på stående fot. Läget var verkligen helrätt men överklaganden gjorde att det tog ända till midsommar 2013 innan vi kom igång med bygget. Vi flyttade in i huset i januari 2014 och det var på vårkanten -14 garagbygget började på allvar.

Över till garaget. Då tomten inte är speciellt stor (740 kvm) och dessutom har relativt stor höjdskillnad (ca 6 m) kunde vi inte få in så stort garage. Ett vanligt dubbelgarage på 7,5x7,5 m fick plats men först när 800 ton berg sprängts bort.
Jag försökte verkligen tänka till för att få med så mycket som möjligt. Tack vare den stora höjdskillnaden var det inga konstigheter att få till takhöjd nog för en lyft. En enkelport med 5 meters bredd.

Plattan är 300 mm tjock varav 200 mm isolering. Ett område på 1,5x1 m för respektive pelare till lyften förstärktes i och med att 100 mm isolering togs bort. En hållfklass bättre betong användes också. Plattan därmed redo. Vatten och avlopp drogs in också.
Plattan snart klar att gjutas.


Väggarna är Bewi's byggsystem. Enkelt förklarat är det som stora legobitar i frigolit. De sitter ihop två och två med plastdistanser mellan sig. På dessa plastdistanser lägger man armeringsjärnen när man bygger ihop väggarna likt ett stort Lego. Därefter fyller man betong i hålrummet mellan frigolitblocken och väggen är klar. Frigoliten isolerar så man behöver bara skruva fast valfri fasadpanel och klä innerväggarna. Byggblocken har ingjutna plastremsor var 30:e cm att skruva fasad och innervägg på. Vill minnas att vi valde 300 mm tjock vägg varav isoleringen är 80 + 80 mm.


Nackdelen med detta systemet är att man måste vara väldigt noggrann när man sätter ihop det annars har man ett stort jobb framför sig att rikta väggarna när fasad och innerväggar ska upp. Det blir inte bättre av att en höststorm blåser omkull hela bygget innan man hunnit fylla hålrummet med betong...


På bilden ovan kan man också se öppningen till det lilla rum jag byggde utanför garaget på en plats som senare ska återfyllas. Här ska kompressorn stå så sparar man såväl plats som öron när den drar igång. En skiva/"dörr" monteras för hålet på insidan senare. Utrymmet för kompressorn är 1x0,8x1 (BxHxD).

Som synes tvingades vi ha en krånglig infart till garaget då kommunen krävde minst 6 meter utanför porten till tomtgräns. Att vi hade 5,5 m mellan garaget och gatan spelade ingen roll då garaget är placerat 1 meter från tomtgräns mot gatan. Suck!


Betongbalken över porten krävde lite omtanke och en extra vända till konstruktören i och med att takets mittbalk ligger mitt över porten. I övrigt är det låglutande tak med pappbeklädnad. Jag har fällt in hängrännorna innanför sargen för att garaget skulle få samma design som huset.





Här har garaget i alla fall blivit tätt även om fibercementen på fasaden inte är monterad. Bilden tagen i december 2014.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
BMW 530d Touring
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1834


Trådstartare
Dags att börja jobba med insidan! Klinkers på gång!


Då garaget hela tiden har behövts som förvaring var det ett måste att omgående isolera taket för att kunna hålla frosten ute. Kanske inte det roligaste jobbet direkt...
För att inte knycka invändig takhöjd blev det inte mer än 195 mm isolering i taket. Senare ska en 45 mm-skiva till också för att bryta köldbryggan.




Rikta innerväggar samtigt som elen förbereds. Old school VP-rör för att göra dragningen av elen enklare. Utöver att dra VP-rören själv har elen helt och hållet lejts bort.








Därefter innerväggar






...och arbetsbänk.






T.o.m lite färg på väggarna!


Hmm, vad är nu detta?


///M såklart!

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
BMW 530d Touring
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Intressant byggsätt och kul att se!

_________________
/Arne Lindgren
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1834


Trådstartare
Nu börjar det riktigt roliga! En styck 2-pelarlyft levererad...


Fylla på garaget med skåp och hyllor så det blir lite ordning!
Tre grå dubbelskåp (jepp, bara två av dem i bild) i metall från Jula. Ikea överskåp och verktygstavlan på plats.


Montering av lyften. Klinkerplattorna under pelarna skars bort så den står ordentligt direkt på plattan. Synkvarjern fälls ner i klinkern också så blir dessutom "guppet" något lägre.



_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
BMW 530d Touring
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1834


Trådstartare
Det mesta invändigt i garaget har jag byggt vintertid. Lyften monterades förvisso förra sommaren men i övrigt har jag snickrat altan/trädäck, murar stödmurar och anlagt gräsmatta under den varma halvan av året.
För några veckor sedan skruvades säsongens sista tryckimpregnerade träbit fast och jag flyttade återigen in i garaget.

Dags att ta tag i nästa surdeg! Innertaket är en nödvändighet för att elektrikern ska kunna komma och släppa på elen. Pust!





Fler hyllor


Verktygstavlan kompletterad. Tanken är att vardagsverktygen är de enda som är framme medan allt annat ligger i skåp eller i stängda lådor. Allt för att det ska vara lättare att hålla rent.
Ursprungsdrömmen var att väggarna skulle hållas hyfsat tomma också för ett rent och snyggt intryck. Golvyta är viktigare och mycket grejer måste in i ett garage så jag fick pruta bort rena väggar...


Vägghängt hjulställ. Köpt på Bygmax och var faktiskt riktigt schysst! thumbs up
Tyvärr blir det väldigt mycket däck. Fyra set till tävlingsbilen och tre bruksbilar med sommar/vinterhjul tar mycket plats.
Limträbalken ska målas och skivorna som står lutade mot väggen under hjulen ska bort.


Då var vi kommit ikapp då bilderna ovan i princip är dagsfärska. Dags att ringa elektrikern för att koppla in elen.
Spec på elen: Har 3-fas på fyra punkter (framför bilen, vid vänster bakhjul på bilen samt två längs arbetsbänken) och ganska många 230V-uttag. Ett framför bilen, ett vid vänster framhjul, ett vid vänster bakhjul, två ovanför arbetsbänken samt tre på arbetsbänkens framkant, precis under bänkskivan. Ett uttag finns i stereoskåpet, ett uttag där varmvattenberedaren ska sitta (i taket ovanför tvättstället) samt ett uttag till den tänkta placeringen av luft/luftvärmepumpen. Dubbla nätverkskablar indragna från huset.

Lite jobb återstår också med att bygga klart hörnet med tvättstället. Inkommande vatten hamnade fel och kommer nu ut mitt på väggen. Ska nog bygga en liten nisch för att dölja den missen. Funderar på om jag ska kapa en garderob så den blir ca 20-25 cm djup att ha spadar, skyfflar och sopkvast i.
Gammal bild på hörnet där tvättstället ska sitta.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
BMW 530d Touring
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 157



Riktigt snyggt garage!

Vad glad jag blir att du delar med dig av detta, sitter just nu och planerar mitt framtida garage med något liknande byggsystem.

Hur upplevde du Bewi systemet? Har du gjort allt själv?

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8555



Ja här har det jobbats & riktigt fint blir det.
Bli ett nöja att mecka i garaget sen thumbs up

Då bara vi väntar att få se dig med nya bilen i Cupen
Hinner du få ihop den till 2018 ?

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 430



Snyggt jobbat!

Du tycks ha varit noggrann och disponerat ytan väl. Riktigt nice med lift!

_________________
J o n a s J o n s s o n

Mk Indy
Roadsport B
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Snyggt men du kommer hata platta tak om 10-15+ år, helt säkert.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8555



Fastlane skrev:
Snyggt men du kommer hata platta tak om 10-15+ år, helt säkert.


+ Kan bara håll med

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Michael Bäck skrev:
Fastlane skrev:
Snyggt men du kommer hata platta tak om 10-15+ år, helt säkert.


+ Kan bara håll med


Kommer ihåg första gången farsans platta garagetak var kass, hade min Honda CTR i det garaget och körde in och så fick jag en vattendroppe på vindrutan... humm? kondens eller vad?

Ut och kände, haha det var bara gägga av delar av innertaket som höll ihop av färgen eller nått, efter vi rivit innertaket stog det massor med vatten i plasten. bara att göra om hela innertaket och byta asfaltsmattor på taket osv..

det har blivit gjort en gång till efter det.

platta tak suger.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
N Wiberg
Västerås/Sthlm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1124



Kul och inspirerande tråd! En dröm att nån gång i tiden göra något liknande!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 774



Snyggt! Hur högt är garaget på insidan?
Håller med om golvyta är prio 1, allt ska i lådor eller upp på väggarna.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 964



Stiligt Johan! thumbs up

Kul att kunna följa detta. När räknar du med att garaget är färdigt?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92
Montegoblau
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1332747#1332747
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1834


Trådstartare
Fredrik G skrev:
Riktigt snyggt garage!

Vad glad jag blir att du delar med dig av detta, sitter just nu och planerar mitt framtida garage med något liknande byggsystem.

Hur upplevde du Bewi systemet? Har du gjort allt själv?

Tack!
Bewi upplevde jag var lättarbetat. Jag byggde ihop alla bitarna och betongaren skulle bygga garaget. Eftersom trycket blir stort kan man inte gjuta hela väggen i ett enda svep utan vi gjöt första metern innan vi byggde vidare. När hela garaget var klart kom en storm och blåste omkull det som aldrig hann gjutas. Betongaren tyckte att jag skulle betala extra för att han inte säkrade bygget innan stormen. Vi hade haft ett flertal fighter innan dess (han var komplett oduglig, han gjorde nog alla fel som går att göra. Men han har flytt landet nu så honom slipper vi nog för gott) så byggde jag upp det själv igen.

Det finns fler varianter/varumärken än Bewi, men de jag hade runtomkring mig till hjälp vid bygget hade erfarenhet av just Bewi så då fick det bli så.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
BMW 530d Touring
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1834


Trådstartare
Platta tak med långsam vattenavrinning är ju såklart en större risk än tak med mer normal vinkel. Allt annat är ju byggt för att vara underhålsfritt (helaluminiumfönster, fasad i fibercement, inget att måla, osv) så jag får väl lägga om taket istället...

Jag har 312 cm takhöjd invändigt rakt över vänster sidoruta på bilen, dvs den punkt som kommer begränsa lyfthöjden. Fullt upplyft blir det då 185 cm under golvet på bilen.
Takhöjd ger ju dessutom bra förvaring. De grå skåpen är 1,8 meter höga, dvs i princip full ståhöjd under hjulen på väggen.

Räknar med att kunna börja skruva räserbil relativt omgående. Har inte ringt elektrikern än så jag vet inte när allt är inkopplat och klart, men det beror snarare på när de kan komma.

Fasaden på garaget är fortfarande inte satt. Jobbet är beställt, men alla hantverkare har enormt mycket att göra så det är svårt att få något gjort med kort varsel.
Till våren ska i alla fall garageinfarten snyggas till. Ett elskåp, fiberskåp och en gatulampa står lite tråkigt till och ska flyttas (60 000 kr, hurra!! ) en mur ska byggas och p-platserna asfalteras. Belysning utanför garaget har redan förberetts.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
BMW 530d Touring
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
rickardk
Borensberg
Här sen Feb 2012
Inlägg: 251



Snyggt! Vad blir de för belysning i garaget? Har själv ett hus och garage som är i byggstarten nu! Så sitter och kollar på olika belysnings alternativ till garaget !

_________________
R icka rd K rumlin de
R iickardsnabelahotmailpunktcom
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1834


Trådstartare


Det blir 12 st 36W dubbellysrör i två sektioner (delat på mitten så jag inte behöver tända över bilen om jag inte ska skruva med den) samt två halogenslingor med dimmade spotlights som showroombelysning.

Har funderat på om man skulle ha någon form av snålbelysning, men jag är för snål för det.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
BMW 530d Touring
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Robbie
Höllviken
Här sen Nov 2005
Inlägg: 118



Snyggt!
Önskar man hade plats för ett sånt garage.
Tänkte på snåltändning i garaget, det räcker ju med att elektrikern sätter en trippelbrytare, en tråd tänder sektionen över bilen och sen dela upp den andra sektionen på de andra knapparna. Då behövs bara en extra tråd till armaturerna och en annan brytare.
/R

_________________
Robbie Kerr
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 16849



Vad du än gör, sätt inget LED ljus. För snäv ljuskägla skapar skarpa skuggor och minimalt med ströljus.
Helt värdelöst.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Robert Gladh
sthlm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 79



MaZ skrev:
Vad du än gör, sätt inget LED ljus. För snäv ljuskägla skapar skarpa skuggor och minimalt med ströljus.
Helt värdelöst.


Ajdå, har byggt 75 kvm garage och tänkte köra led-spottar... Inte köpt lamporna än men är nog begränsad till led då jag inte satt värmekåpor över och kablaget är väl till vis del begränsande också då det är tänkt för led. Tänkte dock ta i ordentligt med lamporna. Kommer även kompletteras med 4 stycken 2x36 eller ska man gå på ännu starkare doningar? Om man nu gjort led-tabben vad kan man göra för att göra bästa möjliga av det?

_________________
Robert Gladh
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Andra projekttrådar
Nybygge hobbygarage
33 besök senaste veckan (30119 totalt)
1, 2, 3   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >