Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 Coupe -99 | M3 -02 | M2 -18
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16   >>
89 besök senaste veckan (66905 totalt)
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345


Trådstartare
En lite mindre uppdatering av M3:an som, för några veckor sedan, fick sig ett olje- och filterbyte inför vintern så den är helt körklar inför nästa sösong. Oljan såg bra ut men har inte skurit upp filtret än för att kolla, ska ta mig ut i kylan och göra det någon dag. Blev iallafall Motul 300V Competition 10W-40 denna gång vilket blev ett litet steg ner i viskositet från den Biltema 5W-50 olja jag körde med denna säsongen och hade inga som helst problem med temperaturerna. Det blir spännande att se hur temperaturerna kommer bli med denna, hoppas på att det kommer bli bra. Lägre viskositet än så här kommer jag inte gå dock. Viskositeten vid 40 grader är snarlik men vid 100 grader har Motulen ca 20% lägre viskositet.



Eftersom jag inte har några direkta planer med M3:an förutom att köra och se över bränslesystemet till våren så är det på tiden att tråden börjar närma sig anledningen till varför den startades överhuvudtaget. Med en, förhoppningsvis, tillförlitlig bil att köra och träna i så kan jag i lugn och ro ta Z3:an ett steg längre än vad som kanske var tänkt från början. Den nyfunna kärleken till Ringen har insett att jag kommer bygga om Z3:an för att kunna SFRO-registrera den för att kunna köra på gata och därmed Ringen med den. Fram- och bakvagn har ju sina begränsningar som redan de flesta vet om så jag har sneglat på en lite mer motorsportinspirerad lösning.
Första steget kommer dock att bli att gjuta av taket för att senare kunna göra ett kolfiber/kevlar tak för att sedan ta bort originalet för att lättare kunna svetsa klart buren i bilen. Andra steget blir då naturligtvis att göra klart buren, iallafall i kupén.

Tanken bakom en ny fram- och bakvagn kommer från konceptet som BTCC började med år 2012 när de införde Next Generation Touring Car (NGTC) som är baserad på en enhetslösning för hela serien med dubbla bärarmar fram och bak med pushrod-fjädring. Jag kommer hämta inspiration från detta koncept men kommer inte följa det slavisk. Det blir egenkomponerade spindlar med justerbar Ackermann och KPI samt hjullager/-nav hämtade från BMW M2 samt dom små bromsarna från BMW M2 men med eftermarknadsskivor som är fullt flytande.
Receptet till drivlinan är inget spikat, men drömmen är en S85B50 V10 hämtad från BMW M5/M6 av E60-generationen och sen blir det troligen en 188 eller 210 bakaxel beroende på hur jag ska lösa det med drivaxlarna kontra M2 naven. Manuell låda är ett måste!
Ett långsiktigare mål blir att gjuta av, och bredda, dom lösa karossdelarna för att tillverka i kolfiber istället.









Mer specifik information från manualen kan ni läsa här: https://www.tocatechnical.co.uk/wpsystem/wp-content/uploads/2012/02/TOCA-NGTC-Build-Manual-01-02-12.pdf

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345


Trådstartare
Har börjat rita på spindlarna till Z3:an så gott jag kan. Utan att ha M2 nav/lager till hands fick jag leta reda på mått som säkert kommer behöva korrigeras lite, men det går fort att ändra. Bromsskivorna är från M2 även dom (de "små" på 380 mm) och sen ritade jag en inte så detaljerad König Hypergram med rätt bredd och ET. Spindlarna är just nu en blandning av 5 mm plåt, 30x25 mm rör och 25x2,5 mm rör. Fästet till styrstaget är i 3 mm och kommer ändras lite för styrka och det kommer finnas 3 olika fästen för olika ackermann som i sin tur kommer kunna shimsas för finjusteringar. Spindeln ha 12 grader KPI i grunden men kommer kunna shimsas ut vid ändrad statisk caster, utgår från 9 grader statisk caster till en början. Jag är ingen expert så kommer säkert revideras både en och två gånger under tidens gång.














_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345


Trådstartare
Inte direkt, men indirekt, bilrelaterat och en del av resan. Min 8+ år gamla dator har varit en riktig trotjänare och det enda felet har varit ett trasigt nätverksaggregat som jag fick ett nytt på garantin. Hade tänkt börja 3D-scanna delar som ett komplement till 3D-printing och upptäckte att min datorn inte höll måttet till detta, så innan inköp av 3D-scanner blev det tvunget att bygga en ny dator (bara chassi). Eftersom det var mer än 8 år sedan sist och jag inte alls har hållit mig uppdaterad blev det till att sätta sig in i det hela igen.
Har med åldern insett att det är bättre att gråta 1 gång istället för 2 så jag ville inte snåla med komponenterna, men vill inte heller betala för det allra senaste. Mest "bang for the buck" kan man säga. Till sist blev det denna spec:

- Chieftec AS-01B-OP
- AMD Ryzen 9 5900X 3.7 GHz 70MB
- ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2 1867 Mhz
- ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
- Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200 MHz CL 16 Beast
- Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB (Läs-/Skrivhastighet på 7300/7000 MB/s )
- 2x Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM
- Arctic Liquid Freezer II 280
- MSI MPG A850GF 850W (Modulärt)

Ett normalstort chassi (trångt visade det sig bli ) med innehåll som med god marginal överstiger den rekommenderade specen för Einscan Einstar, smidigast hade det så klart varit med en laptop men 99% av tiden används datorn hemma och om jag måste 3D-scanna något i garaget får jag bära med mig chassit helt enkelt. En laptop med liknande spec hade säkert kostat det dubbla.
Att bygga ihop en dator idag är inte direkt svårt jämfört med förut med alla kablar, idag behövs bara ström till moderkort/CPU/Grafikkort/Fläktar och några sladdar från frontens knappar/USB-uttag. Ingen extern strömförsörjning behövs till M2-hårddisken. Tog lite för många timmar att bygga men ville få till en snygg installation.

Ville först ha vattenkylningen i toppen av chassit men den fick inte plats där p.g.a. tjockleken på kylelementet som är tjockare är branschstandard. Satte vattenkylningen i fronten istället, ville ha slanganslutningarna i botten för det är lämpligare men det fick inte plats (kom inte åt skruvhålen) då slangarna tog i "golvet". Det fick bli som det är på bilderna, inget som påverkar funktionen men det kan uppstå lite bubbelljud i toppen av kylelementet. Vid provstarten lät det lite men inget störande ens med sidan borta, låter det för mycket får jag kapa ur i botten och vända på det hela. Nu återstår bara att installera Windows 11 och alla program. Väntar bara på ett nytt Kingston DataTraveler Max 256 GB USB 3.2 för att kunna utnyttja prestandan i datorn samt vid installation av Windows, det gamla jag har till CAD-filer och skärfiler orkar jag inte hålla på med. :















_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345


Trådstartare
Hade tänkt köra med M3:an på Bimmers i år och en trackday på Gelleråsen med Sportbilar Mälardalen... men jag blev "övertalad" att åka till Tyskland och Nürburgring i år igen. Inte för att det krävdes särskilt mycket övertalning om jag ska vara ärlig. Men om det skulle åkas till Ringen igen ville jag göra lite uppgraderingar på M2:an för att den ska bli mer lämpad för uppgiften, även om den i originalutförande är en kompetent och snabb bil. Sen lite underhåll/service och några extra saker som jag har tänkt fixa ett tag.

Ny tätningar/ljudisolering mellan framskärmar och kaross.





Sen till lite väghållningsuppgraderingar. Millwaybussningar till de främre bärarmarna fram och topplagringar (Race). Hade inge hylsor eller pressverktyg som passade för att pressa ur de främre bussningarna så snälla svågern tillverkade ett pressverktyg till mig. Funkade kanonbra! thumbs up


















Topplagringar från Millway som jag maxade cambern på tills fjädrarna tog i karossen, sen backade jag justeringarna några millimeter för att fjädrarna skulle gå fritt.








_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345


Trådstartare
Förra året sprack expansionskärlet (röda strecket) i bakkant/inåt mot motorn under vistelsen vid Ringen. Köpte ett nytt expansionskärl i höstas som inte blev monterat fören på våren i samband med att bilen grävdes fram från gömmorna. BMW hade inte hört talas om problemet, men det verkar inte vara helt ovanligt på N55:orna om man Googlar lite, problemet existerar iallafall.




Svårt att se sprickan men det har släppt i skarven, vittnesmärket är orsakat av mig när jag försökte trycka in en skruvmejsel för att kunna sära på halvorna. Sprickan är väldigt tunn så jag hade ingen skruvmejsel som gick in.




När jag ändå skulle byta expansionskärl passade jag på att byta ut glykolen.




Första varianten av bromskylningstrattar råkade jag göra lite för vek så den har deformerats lite av värmen. Ingen fungerande printer och med ett par av version 1 liggande ville jag prova en grej jag har funderat på och det är att sätta dit en värmematta urklippt som en packning för att se om det löste problemet. Den ny designen har en tjockare bas så det borde inte vara ett problem längre i vilket fall, men nyfikenheten segrade.










Bromsslangarna byttes även dom ut mot stålomspunna från HEL.










Bromsvätskan byttes även den ut, fick bli trotjänaren ATE Typ 200 igen. :




Hittade även ett trevligt luftningsverktyg på Biltema som gjorde det hela lite smidigare. Kan rekommenderas!




Lite dålig på att ta bilder som man är så glömde jag ta kort på bytet av beläggen. Beläggen blev begagnade BMW M Performance belägg jag fick med när jag köpte en omgång M2 ok här på Rejsa. Beläggen fram hade 5-6 mm kvar och bak hade dom 8-9 mm kvar, räcker gott till en resa till Ringen.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345


Trådstartare
Inför resan passade jag även på att byta olja i bakaxeln och växellådan då det inte har blivit gjort tidigare. Denna gång blev det att testa Motul Gear Compatition LS 75W-140 som visade sig ha lite rolig färg.

Oljan i bakaxeln såg ut som ny, vilket gjorde lite ont i själen att tappa ur. Men bättre att byta för tidigt än för sent.








Växellådsoljan hade däremot blivit ganska mörk så det var på tiden att den byttes ut. Den MTF LT-5 klassade oljan som används i BMWs manuella lådor nuförtiden är densamma som används i DCT-lådorna, väldigt tunn och lättflytande olja. Men lådan växlar mjukt och fint så det är bara att fortsätta med en likvärdig olja.






Hade inga fälgar till M2 för R-däck, men däremot hade jag en helt ny uppsättning König Hypergram som var tänkta till Z3:an som jag inte vet när jag kommer ha användning för. Men stort tack till Wiborg Engineering som är superbra att ha och göra med så jag fick byta dom rakt av mot en uppsättning i M2 spec utan diskussioner. Fälgarnas spec är 18x10" ET 25 fram och 18x11" ET 44 bak som sväljer frambromsarna precis. Vid besöket hos Wiborg blev det att ta med sig en uppsättning Yokohama Advan A052 i 265/35/18 fram och 295/35/18 bak.




Blev fläskigt bak!




Sen blev det ett sedvanligt besök hos Johan på Däckspecialisten i Köping för en hjulinställning. Fram blev det lite drygt 2,7 grader camber fram med toe 0 och bak blev det drygt 2,3 grader camber och 0,10 minutgrader toe in.




En lite irriterande grej med M2 LCI är att baklysena krånglar ibland när det är kallt och fuktigt ute, har lyckats leta reda på att det har att göra med en underdimensionerad jordkabel. Men när det blir kallt och fuktigt räcker den inte riktigt till. Men jag är ingen elektriker så vad vet jag, BMW ville inte göra ett garantiärende av det hela även om det i USA är vanligt att få dom helt utbytta. Finns en del som drar en extra jordkabel och det löser problemet. Jag provade en annan angreppsvinkel och satte dit lite extra tätning för att leda vatten och fukt bort från jordkabeln för att se om det funkar. Passade på att göra rent bakom lysena också när dom ändå var borta.












Blev väldigt nöjd med resultatet, ser väldigt race ut! Hade dock velat ha bilen lite lägre fram för utseendets skull men det är svårt att styra med enbart sänkfjädrar.


_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1499

Namndispens
Namndispens

Blev det mycket skillnad på ljudnivån med tätningarna vid framdörrarna? Hur långt hade bilen gått med den gamla växellådsoljan?

_________________
Johan B
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345


Trådstartare
blixten skrev:
Blev det mycket skillnad på ljudnivån med tätningarna vid framdörrarna? Hur långt hade bilen gått med den gamla växellådsoljan?


Tycker inte att det blev någon avsevärd skillnad, men jag kanske förväntade mig för mycket. Bilen hade gått 4400 mil när allt arbete innan Ringen blev utfört.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345


Trådstartare
Måndag den 5 juni och dagen för avfärd mot Tyskland. Vi åkte inte alltför tidigt, klockan 09:00 ungefär, för vi hade bestämt oss för att övernatta i Köpenhamn för att slippa köra hela vägen och vara totalt döda dagen efter. Ett par bilder från ett snabbstopp. Gnisslade fint om M Performance beläggen, som är tillverkade av Textar för den som är nyfiken, och dammade som attan trots sparsamt med bromsande.






Vi passerade Öresundsbron ungefär 16:30 på eftermiddagen och skulle vara framme vid hotellet runt 17:30.




Som riktiga turister valde vi att gå istället för att ta tåget, men egentligen är vi för korkade för att välja rätt tåg. Men så här i efterhand var det klart värt det, mycket att se i Köpenhamn och det fanns många vattenhål på vägen. Några stämningsbilder från Köpenhamn.




















Det blev lite sent på måndagskvällen så vi orkade inte gå upp riktigt som det var tänkt på tisdagen vilket innebar att det skulle bli tight att hinna till Ringen innan kvällskörningen började, vilket var den ursprungliga planen. Blev några pit stops längst vägen och M2:an fick agera finsmakare med 102 oktan, Aral är en favoritstation i Tyskland. thumbs up Väl framme vid Hotel Zür Burg var klockan ca 19:00 och det var ingen idé att stressa till banan. Vi tog det lugnt istället och gick och käkade middag på Pistenklause och drack några öl. Micke och Jani passade på att dricka lite spolarvätska också (Plantation).


_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345


Trådstartare
Under tisdagkvällen spånade lite om vad vi skulle göra under onsdagen innan kvällskörningen. Preliminärt hade vi bestämt oss för att åka till SPA för att kika på en trackday, om man ens kommer in, men vädret såg ut att bli eländigt. Vi bestämde oss för att skippa SPA och valde att åka till Moseldalen och närmare bestämt Cochem för att kika in deras slott och sen ta vägen längst floden på vägen tillbaka till Ringen.

Som riktiga turister hängde vi med på den guidade turen i slottet, väldigt intressant historia och väl värt ett besök om man är i närheten.
















Hittade en malplacerad figur i slottets souvenirshop som liknade en bekant.















Tror det var på 1300-talet dessa rusningar var ifrån, medellängden för en riddare var lite drygt 150 cm. Förstå att möta mutanten till höger som mätte hela 238 cm, "The Mountain" i verkliga livet (dom som har sett GoT fattar).








_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345


Trådstartare
Efter högst tvivelaktig kartläsning *host* Jani *host* som ledde in oss på småvägar, däribland en stenbelagd väg ett par kilometer som måste ha tagit evigheter att lägga, så kom vi fram till Ringen. Eftersom det var 1 år sedan sist tänkte vi bara ta ett par varv för att reka banan och hitta runt igen. Blev så att jag körde båda varven.
Även fast jag hade gjort hemläxan och körde 11-12 varv förra året och kände att jag verkligen hittade runt så var de båda varven lite passiva, nästan så jag kände mig lite rädd. Känslan av fart är så påtaglig på Ringen med barriärerna så nära asfalten. Första varvet gick bra och avklarades på 9.25.98 med alla 3 i bilen och en hel del trafik. Efter det första varvet kände jag mig lite varmare i kläderna och det andra varvet gick betydligt fortare men p.g.a av gulflagg och annat stök slutade klockan på 9.18.33.

Köpte inga bilder från första dagen så jag är lite snål-Ove och lägger upp några vattenstämplade och lågupplösta bilder. Men jag tycker att om man besöker Ringen kan man gott köpa ett par bilder för att stötta dom som väljer att fota där hela dagarna, det är ju rätt trevlig att ha några bilder från resan i riktigt schysst kvalitet.

Genade rätt friskt i Wippermann.




Bilen är lite väl mjuk med original stötdämpare och Eibach sänkfjädrar, sen riktigt breda R-däck på det. Men den funkar bra ändå. Imponerade bra faktiskt, vilket ni kommer få se! :







Micke gick från att vara livrädd...



...till euforisk inom loppet av några minuter (andra varvet). En känslomässig bergochdalbana som bara Ringen kan leverera.


_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1499

Namndispens
Namndispens

Kul!
Vilken väg körde ni ner till ringen, var det mycket trafik?

_________________
Johan B
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345


Trådstartare
Vi körde via Hamburg, Hannover, Dortmund och Köln. Tror jag. Tyckte det flöt på bra förutom några gånger då vi åkte igenom/bredvid städerna, men det handlade mest om vilken tid på dygnet det var än något annat. Inga olyckor iallafall.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345


Trådstartare
Då är vi framme på torsdagen och heldag med TF! : Vi var uppe tidigt för att ta ett par varv innan den största tillströmningen av bilar kom. Micke var först ut, jag satt bredvid och agerade kartläsare. Mickes första varv denna resa och stökigt med mycket bilar och gulflagg, blev ett lugnt varv som slutade med en tid på 10.22. Med tanke på gulflaggen så väntade vi ungefär 30 minuter innan vi gav oss ut igen. Denna gång var det jag bakom ratten och det flöt på okej men det var fortfarande stökigt på banan, jag var 1 sekund ifrån att tangera förra årets snabbaste varv på 8.48.
Med den stökiga starten på dagen valde vi att vänta till strax efter 11 innan vi begav oss ut på banan igen, men det visade sig vara ännu stökigare! Det var 2 eller 3 gulflagg om jag inte kommer ihåg fel, det blev en del varv under resan och dom flyter ihop lite i minnet. Micke var först ut och körde 10.32 och direkt efter körde jag 9.46. Känns lite tråkigt att köra när det är gulflagg men varven ska ju köras likväl och all träning är bra träning.

Jani var klok och ville vänta till efter lunch innan han satte sig bakom ratten, vilket visade sig vara en bra strategi. Det skulle bli Janis första varv sedan förra året, då han körde hans egna E92 M3, så han ville ta ett lugnt inkörningsvarv. Vi satt alla 3 i bilen som hade blivit nytankad i Adenau efter vi hade lunchat där nere. Det visade sig att det var lugnt ute på banan och det "lugna" varvet slutade på 9.01. Eftersom det var så pass lugnt ute på banan ville Jani ut på ett varv till direkt och vi stannade bara snabbt för att justera däcktryck. Detta skulle bli ett riktigt rökarvarv! Med 3 pers i bilen och nästan full tank, men med så gott som fritt spår, så laddade Jani på duktigt och körde på 8.23 (Nytt PB). Riktigt imponerade av både bil och förare med tanke på den extra vikten!
Det började rulla in mer bilar så vi valde att ta en paus i körandet och gå runt i depån och kika på lite bilar, och i vanlig ordning fanns det mycket att kolla på. När klockan började närma sig 16 var det dags att ge sig ut på banan igen för det såg relativt lugnt ut. Micke satte sig bakom ratten och jag satte mig bredvid, Jani valde att stanna kvar i depån och återhämta sig efter urladdningen. Försökte få Micke att tagga till och ladda på lite mer, en taktik som visade sig funka i kombination med lite lugnare trafik ute på banan. Micke körde runt på 9.25 vilket var en förbättring jämfört med förra året på 28 sekunder! Direkt efter satte jag mig bakom ratten och Micke satt bredvid, det var en hel del trafik och mycket omkörningar men det landade på en tid på 8.29 vilket blev ett nytt PB med 19 sekunder. Men det fanns mycket mer att hämta.
Det skulle bli 2 varv till körda vid 17 och det var Jani som körde båda gångerna, ena gången med mig bredvid och andra gången med Micke bredvid. Lite stök på banan men 2 jämna varv på vardera 8.32 och 8.25. Efter detta började det rulla in en massa bilar och det fanns ingen poäng med att köra mer den dagen. Vi varvade ner i depån en stund innan vi drog vidare till hotellet för att ta en öl och prata om dagen, kl 19 hade vi bokat bord på Pistenklause som alltid är en trevlig upplevelse.

Micke in action i Füchsröhre och Karusellen.






Jag genade lite optimistiskt i Hohe Acht och försökte få lite luft under däcken i Pflanzgarten men chassit är lite för mjukt för det.






Schyssta bilder från när Jani kör i Pflanzgarten och Sabine Schmitz Kurve!




_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345


Trådstartare
Sen passade jag på att köpa 2 bilder från den här dagen, riktigt fina bilder från Füchsröhre och Lauda Links!




_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236



Tack för kul reseberättelse! Nu blev man ju sådär sugen på att köra söderut igen...
Du ska inte hänga med till Gelleråsen på fredag? Tror det finns platser kvar.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345


Trådstartare
Johan Samson skrev:
Tack för kul reseberättelse! Nu blev man ju sådär sugen på att köra söderut igen...
Du ska inte hänga med till Gelleråsen på fredag? Tror det finns platser kvar.



Kul att det uppskattas! Det hade varit skitkul att komma dit och köra men både plånboken och arbetsgivaren säger nej. Hade tänkt köra något under augusti och september.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345


Trådstartare
Fredag och det var bara kvällskörning p.g.a. en trackday, men Micke och jag var uppe ganska tidigt ändå. Jani var inte lika morgonpigg. Micke och jag tog en lugn frukost innan vi gick mot parkering för att se om vi fick komma in och kika på lite bilar, men icke! Den korta "griniga" gubben, ni vet vem jag menar, sa förvisso artigt godmorgon men visade tydligt med fingret att vi inte fick gå in. Vi kika lite utanför för att försöka se vart dom 2 Dallara bilarna stod som åkte förbi oss under vår promenad till parkeringen. Efter en stund valde vi att gå tillbaka till hotellet för att göra Jani sällskap och ta ett par koppar kaffe till.
När det ändå inte var någon körning tyckte vi att det var en bra idé att lära oss hitta lite runtomkring. Innan lunch gick vi till Sabine Schmitz Kurve och Hatzenbach för att kika på trackday, men det blev ganska omgående en rödflagg. Frågade en av funktionärerna vad som hade hänt och tydligen hade en bil åkt av banan så kraftigt att bilen hade börjat brinna, föraren blev hämtad med helikopter.
Efter ungefär 1 timme var körningen igång igen och Hatzenbach visade sig vara ett rätt bra ställe att stå och kolla vid. När nästa rödflagg var ett faktum valde vi att åka iväg för att tvätt bilen för första gången sedan resan påbörjades, kände inte för att vara flugornas herre längre.

*Har glömt nämna att under resan ner och under första dagen hade det uppkommit ett ljud under bilen vid vissa varvtal, endast vid segdragning, som lät som ett löst skydd under bilen. Vi ville så klart kolla upp det innan vi körde något. Frågade först snällt Rent 4 Ring, som låg mittemot hotellet, om vi kunde få hyra deras lyft i typ 30 minuter för att kolla vad det var. Men dom hade fullt upp med att kolla över sina bilar innan kvällens körning, dock tipsade dom oss om att åka till Manthey/Raeder. Vi styrde bilen dit och det visade sig att dom kunde klämma in oss direkt, schysst!
När bilen väl var uppe på lyften kunde vi se att avgassystemet tog i värmeskydden i kardantunneln ungefär halvvägs mellan växelspaken och bakaxeln. Avgassystemet såg lite vridet ut också, kan vara så att det har blivit lite dåligt monterat från början då jag har hört ett liknande ljud förut men inte alls lika markant. Det tog ungefär en halvtimme att justera till avgassystemet och ljudet var borta!
Killarna tyckte att det var för omständigt att göra en faktura utan tyckte det var bättre att ge lite dricks till fikakassan. Svensk som man är har man inga som helst kontanter på sig så det var bara att bege sig iväg till Lindners Kongresshotell där jag vet att dom har en sedelautomat intill frukostmatsalen. I samband med att jag dricksade frågade jag om killen kunde tipsa mig om något ställe där man kunde tvätta bilen och han sa att det gick att tvätta bilen i Barweiler vid Aralstationen eller vid stationen mittemot. thumbs up*

Det var kö till båda tvättarna i Barweiler så vi ställde oss i kö till tvätten mittemot Aralstationen. Köpte poletter nog för att tvätta bilen i vad som visade sig vara den sämsta biltvätten jag har använt. Mindre tryck i munstycket än jag använder när jag motortvättar hemma. Oavsett blev bilen lite renare än innan, men ska komma ihåg att ta med eget medel nästa år. Både insektsborttagning och fälgtvätt.

Efter tvätten begav vi oss till Adenau för att käka lunch. Vi gick längst paradgatan till vi hittade Ali Baba, inte han från "Tusen och en natt" utan restaurangen. Kan verkligen rekommendera deras dönerkebab, men framförallt deras falafel som var den godaste jag har ätit. Detsamma gäller deras ris, fantastiskt! Efter den trevliga lunchen irrade vi runt ett tag innan vi hittade rätt väg till Adenauer Forst. Vägen upp till Adenauer Forst hade en skylt som sa något i stil med att enbart skogs- och jordbruksredskap fick åka på vägen och att bommen stängs på helger. Blåögda svenskar som vi är, även om Jani och jag har finsk blod, så valde vi att parkera bredvid skolan och gå uppför backen i den nästan 30-gradiga värmen. Det var den längsta jävla backen jag har gått i och halvvägs upp åker det en bil förbi oss, tydligen får man ta bilen upp dit. Väl uppe på "toppen" så visade det sig att grusparkeringen var rätt välbelagd med bilar. Hah! Adenauer Forst var riktigt kul att stå och kolla vid. Vi stod där ett par timmar innan det började närma sig kvällskörning. Vi var framme vid banan lagom till det att trackdayen var över och var en av dom första bilarna ut, Jani körde. Det blev ett, vad jag kan minnas, bra varv där klockan slutade på 8.25. Tanken var att vi skulle ut och köra igen men det blev rödflagg ganska omgående och den varade till nästan 19 har jag för mig, berodde på oljespill på banan och efterföljande sanering. Vi ville inte riskera att hamna i någon tjurrusning så det blev ingen mer körning den dagen. Istället åkte vi till hotellet och parkerade, sedan begav vi oss till restaurangen nedanför slottet och tog en öl eller två innan vi hade bokat bord på Pistenklause vid 20.


Jani var så fruktansvärt taggad inför körningen att han t.o.m. hade tagit på sig sina snabba brillor, handskar och skor!










En av få bilder på M2:an från parkeringen vid Devil's Diner.




BMW M Performance beläggen imponerade enormt på mig och bettade mycket bra, ingen som helst fade. Men ack vad dom dammar och gnisslar utan dess like vid fiskörning.




När vi väl kom till hotellet stod det en väldigt trevlig bil utanför, nämligen en Jaguar Project 8. Mycket häftig bil som skulle komma att köra under helgen, vilket ljud! Vi såg även en silverfärgad Project 8 under helgen.






_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Kul att läsa om er resa!
Gelleråsen nästa lör kanske? 😎

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345


Trådstartare
Eldh skrev:
Kul att läsa om er resa!
Gelleråsen nästa lör kanske? 😎


Jag frågade om jag fick köra men eftersom M3:an inte är gatlegal så blev det ett nej, sen kan jag tycka att den är mer lämpad att köra med än dom flesta gatbilarna som kommer delta... Men det är en annan sak. Jag följer med Micke som ska köra dock!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Westersund skrev:
Eldh skrev:
Kul att läsa om er resa!
Gelleråsen nästa lör kanske? 😎


Jag frågade om jag fick köra men eftersom M3:an inte är gatlegal så blev det ett nej, sen kan jag tycka att den är mer lämpad att köra med än dom flesta gatbilarna som kommer delta... Men det är en annan sak. Jag följer med Micke som ska köra dock!


Fyfasen vad töntigt 😁😁

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 Coupe -99 | M3 -02 | M2 -18
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16   >>
89 besök senaste veckan (66905 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande