Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 Coupe -99 | M3 -02 | M2 -18
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16
89 besök senaste veckan (66905 totalt)
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652



Westersund skrev:
Franzetti skrev:
Bra skrivet, bättre än film
Nu vill jag ner


Jag är en högst medioker skribent, men när jag skriver om Ringen försöker jag anstränga mig lite mer. Kul att det uppskattas och framförallt inspirerar att åka ner dit!


Jag håller med kul läsning man blir minst sagt sugen på att åka ner
Har själv en nästan identisk M2 som din. Jag har nästan exakt samma uppgraderingar som du har gjort. måste bara få prova den på ringen men får nog vänta till nästa år

[/img]

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345


Trådstartare
jonaslarsson skrev:
Jag håller med kul läsning man blir minst sagt sugen på att åka ner
Har själv en nästan identisk M2 som din. Jag har nästan exakt samma uppgraderingar som du har gjort. måste bara få prova den på ringen men får nog vänta till nästa år


Kul att höra! Tycker definitivt att du ska ta steget att åka ner dit. Känner du ingen som vill åka med ner är du välkommen att hänga med vårt gäng nästa år. thumbs up

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Westersund skrev:
Jag har kört 20 varv totalt i livet. Lägre tider kommer.

Sen sub 8 med lätthet vet jag väl inte i en manuell M2, officiella tiden med en DCT M2 är 7:58 (Sport Auto).

Edit: Tror att jag misstolkade ditt inlägg lite, fattade inte först att du funderar över en M2 som nästa Ringenbil. Bilen som helhet är helt fantastiskt tycker jag. Med tanke på dom få modsen som är på bilen är den klippstabil i hög fart och instyrningen är super, med den hjulinställning jag körde på är bilen väldigt neutral. Med lite mer träning kommer en Sub 8 garanterat. Ett mer anpassat chassi skulle göra underverk för bilen är för mjuk som den är idag. Effekten räcker utan tvekan och bilen drar hårt hela tiden. Standardbromsarna är grymma men mer anpassade stolar skulle vara önskvärt, speciellt i Füchsröhre och Stefan Bellof S.


Då är jag med, trodde du hade fler varv under bältet! thumbs up
Förståndigt att ta det steg för steg, Ringen biter.
Sport Auto tiden är väl inte BTG tid antar jag, det brukar det inte vara. Då skiljer det 14-16 sek.

Låter bra gällande bilen, de jag pratat med tidigare har varit nöjda. Därav min fråga.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652



Westersund skrev:
jonaslarsson skrev:
Jag håller med kul läsning man blir minst sagt sugen på att åka ner
Har själv en nästan identisk M2 som din. Jag har nästan exakt samma uppgraderingar som du har gjort. måste bara få prova den på ringen men får nog vänta till nästa år


Kul att höra! Tycker definitivt att du ska ta steget att åka ner dit. Känner du ingen som vill åka med ner är du välkommen att hänga med vårt gäng nästa år. thumbs up


Va många år sedan jag va där och körde men hela atmosfären är något speciellt där nere. Funderar dock på att byta eibach fjädrarna mot ett riktigt chassi. Den känns väldigt mjuk framför allt fram och jag kan uppleva den som lite studsig i bakvagnen. Har kollat lite på bilstein pss10 verkar va en bra kompromiss. Hade det på en cayman s som jag körde sist med på ringen va väldigt stort lyft mot orginal på den. KW v3 och öhlins är nog vettiga också men snäppet dyrare kW verkar dock va väldigt mjukt nära orginal faktiskt. Ja hittar jag ingen annan att åka ner med så kanske man kan haka på brukar ju nästan alltid stöta på någon känning där nere

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345


Trådstartare
mittmotor skrev:
Då är jag med, trodde du hade fler varv under bältet! thumbs up
Förståndigt att ta det steg för steg, Ringen biter.
Sport Auto tiden är väl inte BTG tid antar jag, det brukar det inte vara. Då skiljer det 14-16 sek.

Låter bra gällande bilen, de jag pratat med tidigare har varit nöjda. Därav min fråga.


Jag borde räknas som nybörjare fortfarande med Ringen-mått mätt.

När jag skrev Sport Auto menade jag att det var den officiella BMW-tiden mätt enligt Sport Autos sträckning, vilket var standard på den tiden. Tror det var 2018 eller 2019 Nürburgring satte ner foten och konstaterade att en officiell tid endast räknas om man kört hela varvet, 20832 meter och inte 20600 meter. Sen kördes den M2:an med DCT, och hur mycket det skiljer kontra en manuell är väl oklart. Men om man kan tjäna ett par sekunder på en normal svensk bana per varv... men så körde jag på R-däck också. Tycker hur som att en i princip standard M2 presterar mycket bra på Ringen, lättkörd men underhållande.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345


Trådstartare
jonaslarsson skrev:
Va många år sedan jag va där och körde men hela atmosfären är något speciellt där nere. Funderar dock på att byta eibach fjädrarna mot ett riktigt chassi. Den känns väldigt mjuk framför allt fram och jag kan uppleva den som lite studsig i bakvagnen. Har kollat lite på bilstein pss10 verkar va en bra kompromiss. Hade det på en cayman s som jag körde sist med på ringen va väldigt stort lyft mot orginal på den. KW v3 och öhlins är nog vettiga också men snäppet dyrare kW verkar dock va väldigt mjukt nära orginal faktiskt. Ja hittar jag ingen annan att åka ner med så kanske man kan haka på brukar ju nästan alltid stöta på någon känning där nere


Visst är atmosfären speciell, halva grejen tycker jag. Det där med studsig i bakvagnen kan jag hålla med om, labbade lite med däcktryck och den blev mycket stabilare med 2,6 bar bak jämfört med 2,3 bar. Om jag skulle uppgradera så skulle valet falla på antingen Öhlins eller D2 specade av Wiborg för Ringen. Sen finns det så klart fina alternativ från KW Clubsport, Nitron och Bilstein. Eller varför inte JRZ, Moton eller MCS. Finns många att välja mellan. Men det är en balansgång det där när det i första hand är en gatbil.

Du är välkommen, lutar åt att vi åker nån gång under juni nästa år också.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Westersund skrev:
mittmotor skrev:
Då är jag med, trodde du hade fler varv under bältet! thumbs up
Förståndigt att ta det steg för steg, Ringen biter.
Sport Auto tiden är väl inte BTG tid antar jag, det brukar det inte vara. Då skiljer det 14-16 sek.

Låter bra gällande bilen, de jag pratat med tidigare har varit nöjda. Därav min fråga.


Jag borde räknas som nybörjare fortfarande med Ringen-mått mätt.

När jag skrev Sport Auto menade jag att det var den officiella BMW-tiden mätt enligt Sport Autos sträckning, vilket var standard på den tiden. Tror det var 2018 eller 2019 Nürburgring satte ner foten och konstaterade att en officiell tid endast räknas om man kört hela varvet, 20832 meter och inte 20600 meter. Sen kördes den M2:an med DCT, och hur mycket det skiljer kontra en manuell är väl oklart. Men om man kan tjäna ett par sekunder på en normal svensk bana per varv... men så körde jag på R-däck också. Tycker hur som att en i princip standard M2 presterar mycket bra på Ringen, lättkörd men underhållande.


Ja precis, och BTG varvet (som jag antar du refererar till med din tid) är ju ca 19,2km, mest officiellt är väl 19,15km. thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345


Trådstartare
mittmotor skrev:
Ja precis, och BTG varvet (som jag antar du refererar till med din tid) är ju ca 19,2km, mest officiellt är väl 19,15km. thumbs up


Vi körde bara TF så absolut gäller det BTG. thumbs up

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345


Trådstartare
Inför körningen på Gelleråsen imorgon med MX-5 Racing Club gick jag över bilen med bolt check, kolla nivån på alla vätskor (bytte motorolja och bromsvätska inför vintern), bytte växellådsolja, skifta sida på däcken och gick igenom bilen överlag. Allt såg jättefint ut. Inga oljeläckor alls, tänkt det på en BMW! Ska bli jävligt kul att köra imorgon och väder ser lovande ut, hoppas det förblir så. Avresa 06:30 imorgon.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345


Trådstartare
Körning på Gelleråsen igår Med MX-5 Racing, väldigt bra arrangerat event. Premiär i år med M3:an, det är nästan 1 år sedan jag körde den sist. Inför denna körning hade jag förändrat några få saker för att se hur bilen reagerade:

- Tagit bort krängningshämmaren bak
- Switchat kretsarna på HBC så de satt rätt för byggaren hade satt fram till bak och bak till fram.
- Gått ner till en mer lättflytande olja, Motul 300V 10W-40.

Hur funkade det då?

Att ta bort krängaren bak fungerade som tänkt, bilen blev mindre hoppig bak i depåkurvan men om det bidrog särskilt mycket till den bättre tiden måste jag analysera lite mer och kolla loggarna i RaceChrono. Rent spontant är det tveksamt då jag inte riktigt kom upp i samma topphastighet i slutet av rakan denna gång (191 vs 195). Men det kan vara för att jag höll en tightare linje denna gång jämfört med innan då jag istället fallit ut mid corner för att få en rakare linje ut på rakan. Sen flyttade jag inte fram bromspunkten nämnvärt under dagen heller vilket jag gjorde sist, får skylla på den ringrostiga föraren.

Att switcha om kretsarna på HBC resulterade i en distinktare känsla i pedalen, chockerande va? Tummen upp på den och ett steg i rätt riktning för att lita på bromsarna mer.

Bytet av olja blev också lyckat tycker jag, trots ett dubbelpass på närmare 40 minuter i bilen kom oljetempen aldrig upp högre än 95 grader vad jag kunde se (när man låg bakom bilar och sämre flöde genom kylaren) men vanligtvis låg den runt 85 grader. Vattentempen låg stabilt runt 80 grader mest hela tiden, ungefär efter ett halv kylningsvarv åker tempen ner till 70 grader. Mycket nöjd med detta!

Till körningen då! Delade passen med brorsan denna gången då förra gången han fick sin 50-årspresent rasade bakaxeln. Novis som han är körde han i lugna passet och första passet kördes av honom. Lite trevande spårval och bromspunkter, men det är som väntat. Tror det var på tredje varvet i utgången av Esset kände jag att nu är det lite för snäv linje och för hög fart och mycket riktigt så blev det några piruetter. Ingen skada skedd men föraren blev lite skärrad och trodde bakaxeln hade hoppat av. Kör bara! Inget är trasigt! Skrek jag för att meddelandet skulle nå fram. Resten av passet flöt på bättre. Han körde 2 pass till under dagen och det blev en liten svängom i pass 2 också i hårnålen men ingen skada skedd där heller. Det gick stadigt bättre under dagen och han lyckades komma ner i en 1:25 tid, helt okej för en novis i en bil som är allt annat är nybörjarvänlig. Brorsan var väldigt nöjd med dagen och hade skitkul! Vilket var det viktigaste.

Min egen körning då? Pass nummer 1, eller pass 2 för bilen, kördes i lugna gruppen för jag kände att brorsan behövde få se lite spårval och bromspunkter. Vi var först ut men jag tog det lugnt första varvet för att känna på bilen och värma däcken lite, väldigt ringrostig som jag var. Andra varvet blev också fritt så jag ökade tempot lite men sen var det trafik resten av passet. Folk var allmänt lite dåliga på att kolla i backspeglarna men tempot var för högt för passet så det var bara att finna sig i det och ta tillfället i akt och visa väldigt tydligt vilka spårval som funkade bra. 1:17:05, med optimal på 1:16:88. Efter passet kom Andreas fram i depån och tyckte att det gick lite väl snabbt för lugna passet och att bilen hade lite för hög ljudnivå. Det första var väntat men att bilen var för högljudd var första gången någon har nämnt (har trots allt kört 7-8 events med bilen). Tror det berodde på att den nya utväxlingen gör att 8000 varv på 4:an nås precis vid huvudposteringen och därmed mättes 98 decibel, löstes smidigt genom att växla vid 7000 varv hädanefter.
Nästa pass blev efter lunch och då i snabba gruppen vilket gick mycket smidigare. Försökte växa med uppgiften och hitta tempo vartefter. Bästa varv blev 1:16:32 med en optimal på 1:16:10, körde väldigt jämnt i det passet och majoriteten av varven låg på låg till mid 1:17-tider. Körde 2 pass till med bästa varv på 1:16:67 respektive 1:16:56. Provade att köra på 4:an ända från Trösen till Ejes större delar av dagen men jag tror inte att det är rätt melodi, missar jag utgången ur Esset tappar jag massor med fart, men det är snällt mot bilen. Med lite finslipande av linjer och framflyttande av bromspunkter så ska det gå att köra en mid 1:15 och med lite mer mod ska det gå att få till en hög 1:14-tid tror jag. Lite mer tid bakom ratten krävs och inte så långt mellan gångerna.

Väldigt kul att sitta bakom ratten igen och ett trevligt och välarrangerat event!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345


Trådstartare
Sååå... Jag tröttnade på att vänta på den Prusa XL som beställdes i maj 2022 (och har ännu inte fått något mail om leverans), avbokade den och beställde en Bambu Lab X1 Carbon Combo (med AMS). Första intrycket efter installation och några printar är att detta är 3D-printarnas Iphone, den sköter allt!
Det här är precis det jag vill ha ut av en 3D-printer. Orkar varken kladda eller uppgradera en 3D-printer, den är ett verktyg för tillverka saker till mig själv och andra. Den ska bara funka. Bambu Labs har en superbra Wiki för allt du behöver och en lista över underhåll, den behöver rengöras och ses över ungefär 1 gång i månaden vilket är helt okej för mig. Färdiga reservdelspaket finns och filament till rimliga priser. Så här långt är jag mycket nöjd, printar mycket fint i 0.20 och är sanslöst snabb! Den är ungefär 4 gånger snabbare än den Prusa i3 MK3 och Creality CR-6 Max som jag har använt innan. Den enda nackdelen är utskriftstorleken på 256x256x256 mm, kan printa allt utom trattar till BMW Z4 M men det löste sig med att svågern köpte en printer som klarar av den storleken.

Bambu Lab X1 Carbon Combo som sköter byte av filament helt automatiskt och spolarna har RFID för att veta vad det är för filament och vilken färg det är och byter inställningar därefter och rengör nozzle och allt det där.


Printade en obligatorisk benchy med den medföljande PLA:n, på normal hastighet med 0.20 kvalitet tog det 24 minuter varav 4 minuter förberedelser. På snabbaste läget kan den printa på 14 minuter tror jag det var.



Första tratten till bromssköldar, blev fint utom litegrann på undersidan p.g.a. att det var för plant att printa utan support. Blir support i fortsättningen. thumbs up



Printade även ett luftintag till M3:an som jag ritade för längesen som ska monteras i en plåtram som monterades för att avskilja hjulhuset från motorutrymmet och ansluta slangen från fronten för att styra friskluft till luftfiltret.



Rätt skönt att kunna starta och övervaka en print hemifrån även om jag bara har 500 m till garaget. Har även APP i telefonen så jag kan starta/pausa/stoppa en print när jag inte är hemma heller.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345


Trådstartare
I söndags var vi ett gäng som var och körde på Sviestad, kul var det!

Inför körningen gjorde jag en obligatorisk bolt check och översyn. Sen passade jag även på att montera en 3D-printad tratt till insuget och ny bromskylning bak. Bromskylningen bak har likadan tratt som tidigare men framsidan har ett kraftigare rutmönster och sedan hade jag lagt till skruvhål på sidorna och satte aluminiumnät framför som extra skydd. Men jag glömde så klart att ta bild på det, kommer sen.

Tidigare satt slangen från fronten med ett kraftigt buntband (borttaget på bilden) som bara hade fästs med självborrande skruv i rambenet, en riktig Mulle Meck lösning. Hade sedan tidigare ritat en ram i plåt som jag hade bockat till och punktat i hörnen. Med några lager mattsvart metallskyddsfärg blev det helt okej. Ritade sedan en tratt som 3D-printades i PETG för att få ett bättre flöde av luft till luftfiltret och avskärma hjulhus/motorrum.


Hur det såg ut innan.




Ramen jag bockade och lackade.




Satte i rivet nuts i hålen för enklare montering.




Slutresultatet, glömde så klart att försänka runt hålen i 3D-printen p.g.a. rivet nutsen men det fick bli så. Satte dit lite rejsig aluminiumtejp för att täta istället, men det kom inte med på bild.




Blir ett kort sammandrag från körningen den här gången och bilder kommer framöver då en kompis var med och tog lite bilder, blev några spännande bilder med hjullyft i rondellen. Körningen gick kanonbra överlag och det var kul att köra på Sviestad igen efter flera års uppehåll. Bilen var lite nervös baktill i början av dagen, speciellt i slutet av långa rakan, tills jag kom på att Yokohama vill ha lite mer tryck bak. Landade på 2,1 fram och 2,3 bak till sist och det funkade kanon. Inför körningen hade jag ställt ner dämparna bak 5 klick så totalt 7 klick från hårdaste läget och ingen krängare bak. Det fungerade bättre än på Gelleråsen och bilen kunde sätta sig lite mer under acceleration och blev inte lika hårig på gränsen.
Redan i slutet av första passet fick jag svartflagg, tydligen mättes 99 dB upp när jag passerade med fulla spjäll. Nödlösningen resten av dagen var att hålla jämn gas från micken och 50-75 meter därefter. Dagen till ära fick jag för mig att det där med heel and toe måste jag lära mig, så det var bara att börja skämma ut sig. Okej, riktigt så illa var det inte. Det var lite ovant i början men flöt på bättre och bättre under dagen, men ibland missades det lite. Råka släppa på trycket på pedalen ibland och ibland blippa lite för mycket på gasen. Dom flesta missarna kom väl i slutet av långa raken med den dubbla nedväxlingen, men det kändes tryggare att växla ner 2 gånger än att gå från 5 till 3 direkt. Låste upp bromsarna bak några gånger också så jag fick justera trycket till bakre kretsen några gånger innan jag hitta rätt.
Körde i vagnboksgruppen mest hela dagen och det var blev ju spännande ett par gånger, många Aquillor som snurrade och en del som hade lustiga spårval så det såg ut som att de skulle släppa förbi för att sedan vika in framför. Var ute på gräset med vänstra hjulparet en gång på långa rakan och det hade kunnat sluta tråkigt. Efter lunch var det ett gäng som skulle prova på Aquilla för första gången och jag förstod ju hur det skulle sluta så jag gick och frågade om jag fick byta till röda gruppen och köra med gatbilarna, men det slutade att med att jag sa att jag kunde prova att köra med dom. Tror det var i andra passet och jag hamna sist ut ur depån och tur var väl det, det blev en riktig pile up i torparna efter 2 Aquillor som snurrade. Därefter blev det att köra i röda gruppen.

Hur gick det då? Helt okej ändå när jag hade hittat rätt däcktryck och bromsbalans, körde många 1:04 varv och det snabbaste blev 1:04:1 med en optimal på en hög 1:03. Det positiva är att det gick snabbare och snabbare ju längre dagen gick. Med lite mer nöta på Sviestad och tid bakom ratten ska jag nog kunna få till en 1:02-tid, tror jag.


Stämningsbild från ett matstopp i Katrineholm på BK med Zmicke och en till kompis. Den interlagosblå M3:an är Zmickes nya bil som det förhoppningsvis kommer en tråd om framöver, kommer bli ett riktigt fint bygge!




Efter förra körningen på Gelleråsen fick brorsan blodad tand och frågade om han fick låna Z3:an av mig för att bygga på, ja visst svarade jag. Nya bakvagnen till Z3:an dök upp idag och kommer från F8X M, fram blir det delar från E46 M3 och bromsarna runtom kommer från F8X M också. La planen om rörramsframvagn på is så länge. Bilen är tänkt att reggas med SFRO och etanol-/turbokonverteras. Zmickes nya bromsar ligger på pallen också.


_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345


Trådstartare
Jag tycker om 3D-scanning, blir väldigt "enkelt" att designa nya delar när man har rätt mått och kan testa dom nya delarna direkt. Uppdaterade bromskylningen till M2:an med kylning av oken också som ska åka på innan säsongen. Hoppas att det ska räcka för att inte missfärga oken.






































_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 Coupe -99 | M3 -02 | M2 -18
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16
89 besök senaste veckan (66905 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande