Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 Coupe -99 | M3 -02 | M2 -18
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
13 besök idag (66707 totalt)
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Nu har det äntligen blivit dags att bygga min första banbil! Har tänkt göra det länge men annat har kommit i vägen. Sen letade jag ett tag efter en svart Z3 Coupe med M52B28TU och utan taklucka som man inte behöver skämmas över att riva ner och bygga om, till sist dök den upp nu i slutet av sommaren. En Z3 Coupe kanske inte är optimalast om man vill vara snabbast med tanke på det daterade chassit. Däremot är få bilar så coola som en clownsko och att den dessutom är liten och relativt lätt är inte helt fel, sen går det att få in riktigt breda däck bak.

Målet är att lära mig mer om hur en banbil skall byggas/ställas in och att ha kul på banan.

Så här såg den ut när jag hämtade den (AC:n fick en påfyllning):



Tanken är att bilen skall få en dekor inspirerad av BMW's M3 GT2 bil:





Det som ska göras inför 2017 är:

- BC Racing RM Coilovers med 8 KG fjädrar runt om (Blev rekommenderad det som en startpunkt) *Inhandlat*
- Millway camber-/casterplattor fram *Inhandlat*
- Millway topplager bak med ledlager och förstärkningsplattor från Fartfabriken *Inhandlat*
- Millway komplett bussningskit med excentriska bärarmsbussningar fram (dubbla diffbussningar) *Inhandlat*
- PU bussningar till krängningshämmarna, både i fästen och till stagen *Inhandlat*
- Fjäderbensstag fram och bak *Inhandlat/Installerat*
- T Parts motorkuddar i aluminium och växellådskuddar i acietalplast *Inhandlat*
- Förstärka bakvagnsinfästning/karosskarvarna samt framvagnsbryggan med plattor från Fartfabriken
- Bygga ett extra fäste till diffen
- Bromskylning
- Stålomspunna bromsslangar och ATE typ 200 bromsvätska, skivor och klossar är nybytta Ferodo så jag ska se hur de håller till en början *Inhandlat*
- Spakställ från TXR Performance *Inhandlat*
- Rensa ur det mesta av inredningen, men bilen skall gå att besikta! Det mesta är redan borta inklusive stereon och högtalarna
- Skalstolar med underreden samt sidoplattor från Fartfabriken *Delvis inhandlat*
- Fälgar och däck, tror det blir 17x9" runt om
- Optimera motorn och höja varvstoppet till ca 6800 *Inhandlat/installerat*
- BMW M3 GT2 dekor


Om det finns möjlighet kommer även detta att fixas eller så blir det inför 2018:

- Bur
- Bälten
- S50 oljefilterhus med oljekyl
- Diffkåpa från Z3 M
- Porsche Boxster S bromsok och M3 CSL skivor (adaptrar fram inhandlade) *Delvis inhandlat*
- Större kylare, Stewart vattenpump och 65-graders termostat (om det visar sig behövas)


Jag har säkert glömt något men jag fyller på vartefter jag kommer på eller har gjort något.

Om någon är i behov av delar från inredningen är det bara att hojta!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 454



Skall bli spännande att följa.

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09
Caterham 7 Superlight R400 -05
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



Coolt med dekoren!
Behöver ev. lite delar från din inredning. Skickar pm

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Westersund skrev:
En Z3 Coupe kanske inte är optimalast om man vill vara snabbast med tanke på det daterade chassit.


Njorå, det går allt att få fart på dessa, inspiration: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80762&postdays=0&postor . . . .

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
BTG skrev:
Westersund skrev:
En Z3 Coupe kanske inte är optimalast om man vill vara snabbast med tanke på det daterade chassit.


Njorå, det går allt att få fart på dessa, inspiration: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80762&postdays=0&postor . . . .


Den tråden har jag redan läst, hämtat en hel del inspiration därifrån men har dålig koll på tider på olika banor. Lätt skall den bli iaf. Försökte få ut främre delen av golvmattan hel men gav upp det ganska omgående, omöjligt att få bort gaspedalen och såg varför när mattan var bortskuren. Ingen dålig spärr som håller i den, blir jobbigt nog att få bort den utan mattan där p.g.a. dåligt utrymme. Sen hade jag varit tvungen att ta bort hela värmepaketet för att få bort mattan hel och det gör jag bara inte. Hittade även lite rost på olika ställen när mattan var borta. Lätt att fixa men ändå tråkigt. Innertaket är också det bort tillsammans med stereon, högtalarna samt förstärkaren. Justerade även inpassningen av bagageluckan som var sned tidigare, nu är den mycket bättre.


_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Grattis!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Super 7, den är ju fortfarande hyfsat snabb.

BTG skrev:
Westersund skrev:
En Z3 Coupe kanske inte är optimalast om man vill vara snabbast med tanke på det daterade chassit.


Njorå, det går allt att få fart på dessa, inspiration: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80762&postdays=0&postor . . . .

_________________
Per Axblom
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Eldh skrev:
Grattis!


Tack Per, ska bli kul att köra bana äntligen. Har väl kunnat göra det med Z4:an men tycker den är för fin och är en "lågmilare" så det hade inte känts bra.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Cool dekor.
Bra med Millway bussningarna👌🏻

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684



Jag har byggt bur i en sån där. Sjukt trågt. Den är mindre och knöligare än en Z4. Fast riktigt ball bil. Ska bli kul att se vart det slutar.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Qvisfr skrev:
Cool dekor.
Bra med Millway bussningarna👌🏻


Det kostade en del med allt från Millway, men kvalitet brukar ju kosta. Buy quality and you only cry once. Eller vad brukar det sägas?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Cammo skrev:
Jag har byggt bur i en sån där. Sjukt trågt. Den är mindre och knöligare än en Z4. Fast riktigt ball bil. Ska bli kul att se vart det slutar.


Det är riktigt trångt bakom stolarna, förstår inte riktigt hur jag skall kunna svetsa plattor i golvet där bakom. Lutar åt skruvbur faktiskt, för att kunna besikta men också underlätta montering.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684



Westersund skrev:
Cammo skrev:
Jag har byggt bur i en sån där. Sjukt trågt. Den är mindre och knöligare än en Z4. Fast riktigt ball bil. Ska bli kul att se vart det slutar.


Det är riktigt trångt bakom stolarna, förstår inte riktigt hur jag skall kunna svetsa plattor i golvet där bakom. Lutar åt skruvbur faktiskt, för att kunna besikta men också underlätta montering.


Vi byggde boxar som var kanske 10cm höga. Det gick inte annars.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Cammo skrev:
Westersund skrev:
Cammo skrev:
Jag har byggt bur i en sån där. Sjukt trågt. Den är mindre och knöligare än en Z4. Fast riktigt ball bil. Ska bli kul att se vart det slutar.


Det är riktigt trångt bakom stolarna, förstår inte riktigt hur jag skall kunna svetsa plattor i golvet där bakom. Lutar åt skruvbur faktiskt, för att kunna besikta men också underlätta montering.


Vi byggde boxar som var kanske 10cm höga. Det gick inte annars.


Då får jag göra likadant, tack för tipset! thumbs up

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Idag tänkte jag göra lite finjobb, montera topplagringarna från Millway på stötdämparna. Men det var lite 1 steg framåt och 2 steg bakåt. Bak är BC's topplagringar ganska tjocka då det är gummilager medan Millways ledlager är tunnare, däremot medföljer givetvis en hylsa med krage att sätta under topplagret samt en distans på ovansidan. Distansen på ovansidan räckte inte riktigt till (slut på gäng) men det var enkelt fixat med en bricka.



Fram däremot var en annan historia, där hade jag inte mycket på min sida. Även här har Millways topplagring en lägre profil än BC's och därmed var det lite ont om gäng på kolven här med, som ni kan se här:



Jag provade att montera ändå och det gick! Men så rörde jag om lite och märkte att det glappade en aning. Bort med topplagringen och undersöka. Satte i hylsan med krage på undersidan och i med muttern som skall vara på ovansidan, märker då att det är lite glapp. Inga problem tänker jag eftersom det inte går gäng ända ner på muttern.



Slipar av ett par millimeter och provar att montera igen, det är nu det visar sig vara lite ont om gäng! Inga problem tänker jag igen och mäter lite och kommer fram till att det fattas 3 mm gäng. Letar upp en bricka som är 5 mm tjock och en diameter som passar, borrar upp hålet till 14 mm som kolven. På med distansen under hylsan med krage och drar åt muttern igen, nu blir det bra tänker jag. I helvete heller, då upptäcker jag att det är för lite gäng kvar på fjäderbenet istället eftersom Millway's fjädertallrik har lägre profil än BC's. Efter jag drog åt den nedre fjädertallriken så mycket jag kunde med handkraft var det bara 1-2 mm kvar till preload av fjädern, BC rekommenderar 3-4 mm. Kanske ska börja tänka efter lite innan jag är fokuserar på att lösa problemet nästa gång.

Så här såg det ut när jag provisoriskt drog åt topplagret UTAN 5 mm distansen jag borrade till själv:



Här har jag dragit åt nedre fjädertallriken med handkraft och har 5 mm gäng kvar, även om det är mindre än jag skulle vilja ha räcker det till preloaden av fjädern. Jag får helt enkelt maila Millway imorgon och beställa en hylsa med krage (men med enbart 8 mm instick i ledlagret) likt den på undersidan av topplagret och skaffa ett par M14 muttrar. Hoppas bara att vanliga M14 muttrar får plats, det är bara 31 mm i diameter i toppen av topplagret. Ska ju lyckat få ner verktyg också om jag vill få dit/av muttern.

När jag kollade i kartongen upptäckte jag även att det ingick nya krängningshämmarstag till BC coilsen, jag som redan har köpt nya PU bussningar till mina. Någon som vet om det är en fördel att ha K-stag till fjäderbenet över att ha det till länkarmen som jag har nu?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323



Hej André!

Va tråkit att du stötte på problem. Givetvis ska vi lösa detta!
Vi kan ju höras kanske höras på telefon i morgon?

Ring mig på 072-3080700 när det passar dig?

_________________
Marcus Marklund
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Jag ringer dig imorgon under förmiddagen, jag menade inte att det är ert fel Markus. Sånt som händer när man skruvar bil. Men bra service tackar man för! thumbs up

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Har hänt lite sedan sist men jag är dålig på att uppdatera. Har till att börja med installerat aluminium- och plastbussningar till motor och växellåda från T-Parts.









Bytt bussningar till krängningshämmaren fram till PU:





Stötdämpare och camberplattor från Millway är monterade fram:



Även de excentriska bärarmsbussningarna är på plats (sen är de nya krängningshämmarstagen bak med på bild) och lät även en bekant tillverka en platta för att underlätta avdragningen av FCAB:en:









Har också tillverkat två plåtar och fästen till bromskylningen för att passa original fästpunkter för att slippa kapa i frontspoilern, har trattar och silikonslang hemma så det är på tur (Plåtarna ska såklart lackeras mattsvarta när vädret tillåter):



Sen började jag rensa ut asfaltsmattorna idag, passagerarsidan är klar. Har sedan sist även inhandlat en Sparco EVOIII stol som jag ska ha till passagerarstol. Blir till att köpa en Sparco EVOI/II till mig själv sen när lönen kommer. Letar även efter bälteslås fram utan bältessträckare som jag skall montera på sidoplattorna till stolarna, vill kunna besikta bilen. Ser fram emot våren så jag kan tvätta bilen ordentligt, många års smuts som sitter överallt...

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Skrapade bort resten av asfaltsmattan idag och kan konstatera att bakvagnen är frisk, en lättnad!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



Har du kollat att Sparco Evo stolen verkligen passar?

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Bl0mgren skrev:
Har du kollat att Sparco Evo stolen verkligen passar?


Jag har kört med Evo stol och fartfabrikens underrede och det passade knappt. Sen bytte jag till Sparco corsa och då passar det så jag kan stänga utan att trycka på stolen.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 Coupe -99 | M3 -02 | M2 -18
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
13 besök idag (66707 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande